Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Bestrating in paddock paradise

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Bestrating in paddock paradise

Ik wil heel erg graag een stukje in mijn PP bestraten omdat dat beter is voor de hoeven.
    Zijn er mensen die een PP hebben waarvan een stuk bestraat?

Hoe groot/ lang heb je dat bestraat, en waarmee? Ik neem aan over de breedte van het pad?
    Hoe werkt dat praktisch? Is het makkelijk uitmesten? Hoe gaat het met de vorst? Of als het veel regent?
    Blijven de stenen goed liggen, al dan geen vorst?
    Maak je het schoon? Komt er veel zand op? Veeg je het dan, spuit je het af?

kortom; erg veel vragen.
    Ik hoop dat er mensen zijn die me kunnen helpen.
    Started!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:Bestrating in paddock paradise

Ik heb een verharding in mijn stal, en het stukje ervoor. Het zijn een soort stenen, kan niet goed uitleggen wat voor soort precies... Mijn hele tuin is ermee bestraat. Dat was al zo; ik heb dat niet zelf aangelegd. Het blijft prima liggen; er ligt een laag heel fijn gruis-spul onder en dat is fijn. Het maakt dat de stenen goed gelijkmatig blijven liggen. Ik veeg het dagelijks, vooral omdat de paarden er eten en ik niet wil dat ze zand binnenkrijgen.

Ik weet niet of je ook een stal hebt, maar dat lijkt me wel de aangewezen plek om te verharden. Ik geef water, hooi en voer in de stal dus ze komen er regelmatig.

Met vorst en regen zijn er geen problemen.

In zo'n paddock paradijs-doe-het-zelf filmpje van ene Arno (Youtube) zegt hij dat dtegels het fijnste zijn omdat die onregelmatig van oppervlakte zijn; zo slijten de hoeven meer. Hij legt ze zonder iets aan de ondergrond te doen rondom de voerbak; mij lijkt dat niet handig want ik kan me niet voorstellen dat het dan niet schots en scheef gaat liggen...

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja

In zo'n paddock paradijs-doe-het-zelf filmpje van ene Arno (Youtube) zegt hij dat dtegels het fijnste zijn omdat die onregelmatig van oppervlakte zijn; zo slijten de hoeven meer. Hij legt ze zonder iets aan de ondergrond te doen rondom de voerbak; mij lijkt dat niet handig want ik kan me niet voorstellen dat het dan niet schots en scheef gaat liggen...
    Voor mijn stal heb ik ook grote dtegels neergegooid. Dat schots en scheve valt reuze mee.

Zelf wil ik heel graag graskeien, van die open tegels waar nog wat doorheen groeit. Wordt volgend jaar vrees ik

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik heb het wat rigoreuzer aangepakt. Helaas zijn die gewone tegels hier in no time in de grond vertrokken op veengrond. Alles zakt hier weg, elke paar jaar hogen we alles weer op.
    Ik heb betonplaten liggen in de stal en ervoor nog 6x6meter. Dus ze kunnen altijd droog staan. Erg fijn in de winter.
    Hieronder ligt wel zand, ook weer om scheefzakken te voorkomen. Ze zakken wel in zijn geheel, nu in een 2 jaar tijd zijn ze al 1,5-2cm gezakt.
    Er wordt veel zand opgelopen, dat schrap ik er regelmatig weer af.
    Uitmesten is ideaal, alles bij elkaar schrappen en opscheppen maar.
    Met droge vorst hoef ik niets te doen. Met een laagje ijzel strooi ik zout, sneeuw laat ik juist liggen als het voldoende dikte heeft om niet glad te worden.

Ik heb dus geen bestraat PP, natuurlijk weleens over nagedacht, maar dat wordt te kostbaar op deze manier. Uitgraven, zand, en dan die platen erop. Daarnaast zou dan het hele pad moeten, want grasland is hier niet begaanbaar in de winter, helaas.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Ook hier grote stukken gestraat. We hebben er geen straat zand onder gedaan dus we hebben wippers als het veel regent. Stoort mij niet maar zou als het ff kan wel zand er onder doen. Ik heb een stuk d tegels. Niet handig met vegen en vuil dus zou ze Persoonlijk op de kop leggen. Voorheen had ik de hoefsmid iedere 10 tot 12 weken. Nu iedere 18 tot 20 weken en dan hoeft er niks af. Rond vijlen en stralen netjes maken. Ik zweer bij de bestrating ik zou het niet willen missen en de paarden staan er heel veel op.
    www.niettevermijden.com

Bienie
    Guest

Hier ook plannen om een stuk te bestraten, deels voor de pony's, deels voor mijn eigen gemak :P
    Wil graag een stuk voor de stal bestraten tot aan de ingang van de uitloop, dan moeten we in de winter niet door de modder ploeteren met een kruiwagen hooi, dat zou pas een luxe zijn Heb alleen schrik dat het inderdaad gaat schuiven (ik heb gewone stoeptegels, wel 8 cm dik, voor zover er nog over zijn, heb er wel voor gezorgd dat ze konden opgehaald worden, maar de hele stal gebruikt ze eerder dan ik blijkbaar, dus zijn er niet meer zoveel over ). Waar ze zouden komen liggen is het nu heel ongelijk gelopen en eigenlijk nog best modderig (niet modder modder, maar toch), hoe krijg je dat rechtgetrokken (stukje is niet zo heel breed dus ik weet niet of je er met allerhande machines enzo aan kan)? En zand is dan wel aan te raden neem ik aan? Gaat dat lukken met die tegels of moet ik toch uitkijken naar andere tegels?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Ik heb hier een stuk van zo'n 10 x 15 m bestraat. Dat was al zo toen we kwamen. Het zijn betonplaten van 1 x 2 m en groter. Aan weerskanten ervan ligt zand, dat nemen de paarden wel mee in de hoeven, waardoor er steeds een laag zand opkomt. Als het gaat regenen wordt het blubber dat we met de trekker en een lange houten plank weg trekken. Anders is het af en toe vegen en scheppen. Is wel even werk, maar ik vind het niet nodig om dat heel vaak te doen. (Ik wacht ook liever op wat regen dan )
    Uitmesten gaat er prima, maar bij vorst vriezen de hopen wel vast en steken we het los met de schep. Gaat ook goed.
    Toen we nog in Almere woonden hadden we voor de stal een stuk van 9 x 3 m bestraat met tegels van 50 x 50 cm. Wel een laag zand eronder en sluitbanden eromheen. Bleef goed liggen.
    Ik denk zelf dat de bobbeltjes van dtegels niet veel doen met de hoeven. Het is volgens mij niet ongelijk genoeg daarvoor. Het is wel lastiger schoon te vegen.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Hier ook een stuk betsraat, zowel in/voor de schuilstal als de voer/drinkplek. Wij hebben speciale erfklinkers gebruikt (hadden we over), die verzakken minder snel. Eerst de boel af laten graven, een dikke laag zand erop en goed aangereden. Daarna stenen erin en klaar. De paarden hebben er veel plezier van, mest is makkelijk weg te scheppen, en ze hebben wei/paddock om te liggen/rollen enz. Ook rond de voerplek is het fijn, want gekoied voer kun je makkelijk opvegen.

Nu heb ik de mazzel van een shovel met veegmachine, want dat is echt briljant. Ongeveer 1 x per week vegen we de boel aan (met machine dus) en dan blijft het erg mooi schoon. Anders heb je wel wat last van mest dat tussen de stenen gaat vindt ik.

hier een klein stukje straat.
    maar ben er heel blij mee, de pony voer ik er altijd.
    En in en voor het huisje stukje bestrating.

Verder op het pad geen bestrating.

Wat mij heel mooi lijkt is pad afgraven, soort stoep banden aan de zeikant en dan wit zand..
    Of van die rooster matjes, ben ff naam daarvan kwijt, vind die dingen alleen prijzig.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Je kunt ook zoeken naar (koeien/stal) roosters. Daar heb ik ook een aantal van liggen. Dan heb je een stevige ondergrond (beton) waar wel gras tussen kan groeien. Soms zijn ze te koop als een boer gaat verbouwen ofzo.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Zijn er ook mensen met ervaring met een soort sintels, of gruisachtig spul als (semi) verharding?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

In Frankrijk hadden ze dat liggen (op Plessis) maar ben daar in de winter nooit geweest.

En Anna had het in België op haar plek bij Inge, maar al snel zand erover gestort omdat de hoeven te gevoelig werden. Daar hadden ze wel de héle track met puin, geloof ik.
    Misschien dat Anna hier nog meeleest en haar ervaringen kan delen

Ik ga dit jaar een stuk verharding aanleggen met dtegels, op de kop, dus de gladde kant boven. Wel op een laag zand, want ik zit op een leembodem.
    In totaal wil ik 180m2 bestraten dit jaar (6 x 30m) en als dat het meest gebruikte stuk is (voeren in de winter, enige schaduwplek in de zomer) dan zal dat ook zeker zorgen voor mooiere hoefjes.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Zijn er ook mensen met ervaring met een soort sintels, of gruisachtig spul als (semi) verharding?
    Ik heb vaker gelezen dat dit in de modder helemaal verdwijnt, dus als het nat wordt heb je er weinig meer aan.
    Voor mijn paard zou dit niet werken,die heeft altijd moeite met steentjes, ze heeft wat gevoelige zolen, maar dit hebben best veel paarden merkik/hoor ik.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Paarden die altijd gevoelige zolen hebben, dat hoort eigenlijk niet.
    Mijn ervaring is dat nu de hoefsmid minder komt, mijn paarden veel minder gevoelig lopen! Van de week heb ik zelfs een heel eind met ze gefietst over halverharde wegen met gruis, en ze draafden er lustig op los!

De hoefsmid maakte de hoeven altijd wel netjes, maar eigenlijk net iets te kort. Nu ik ze zelf bijhou (alleen de hoefwand aan de buitenkant afronden en af en toe de stralen snijden) zijn de hoeven wat langer, maar lopen ze véél minder gevoelig. Júist bij een paard dat continu gevoelig loopt, zou ik erover denken om een verharding (en evt. een stukje met gruis oid) aan te leggen zodat de hoeven af kunnen harden, maar dan uiteraard alléén als je zeker weet dat er geen echte hoefproblemen zijn, én dat je paard goed bekapt wordt (of niet bekapt ).

Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Dagboek Berichten
    11

Bij ons is het pad verhard met puin. Voor Flame is dat niet fijn, ik loop dat stuk ook altijd naast hem en stap aan de overkant van de straat op. Ik laat de hoefsmid er rekening mee houden en het gaat redelijk.
    Flame en Ali's lessen

You're the only person who knows what's right for you,the only one.

And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten