Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Klipjes touwteugels gaan open

  1. #1
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Klipjes touwteugels gaan open

    Ik heb touwteugels, van die enkele. Zeg maar; twee korte leadrope-jes.
    En zo gebruik ik ze ook regelmatig. Ze zijn de perfecte lengte om om de hals van mijn paarden te knopen bij het uit de wei halen en zadelen.
    Ideaal, leek me!

    Pas was 1 van mijn paarden plots veranderd in een tank. Ik greep het touwtje om de nek, maar wat bleek; het klipje wat ik altijd om het touw zelf klip, schoot los. Resultaat; een bloot paard.
    Nu is er niets geks gebeurt gelukkig, maar het zette me wel aan het denken. Die klipjes kunnen dus los.

    Zou dit zijn door gebruik? (de mijne zijn nog niet heel oud) Of omdat ik ze om een touw heen had? Zou dit in een heel heftig geval ook tijdens het rijden kunnen gebeuren?
    Kortom; heeft iemand van jullie dit wel eens mee gemaakt?
    Started!

  2. #2
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Klipjes touwteugels gaan open

    Mij is het nog niet gebeurd, maar wat voor klipjes heb je? Wellicht dat het dingesje (bb) waarmee je het klipje open en dicht kan doen door het touw opengeduwd is ofzo?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  3. #3
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Klipjes touwteugels gaan open

    Klein clipje om dik touw geeft inderdaad het risico dat het clipje opengaat. Het clipje blijft hangen om je halster/bitring omdat het net ietsje rond loopt en het touw in het midden zit. Doe je er een dik touw in en oefen je ook druk uit naar iets opzij (wat snel gebeurt als het om de hals zit, ipv in rechte lijn van het halster naar jouw handen) dan kan hij inderdaad open gaan.

    Een ander euvel wat soms voorkomt met teugelclipjes, is dat het veertje binnenin lam wordt, waardoor het clipje in zijn geheel niet meer dicht blijft. Maar dat was hier niet het geval, toch?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #4
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re:Klipjes touwteugels gaan open

    De beredenatie van Eveline klinkt wel goed. Er is inderdaad niets aan de hand met het klipje zelf, in ieder geval geen lamme veer.
    Ik probeerde het daarna zelf nog een paar keer, maar kon niet genoeg kracht uitoefenen om hem open te krijgen. Wellicht moet ik dus schuin trekken.
    Dat is wel een veilig gevoel als je hem gewoon gebruikt waarvoor hij bedoeld is, namelijk als teugel. Dan is er nooit een schuine kracht.
    Started!

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Klipjes touwteugels gaan open

    Ik rij er al jaren mee, en volgens mij nooit los gegaan,wel let ik altijd op aan welke kant het dingetje zit waarmee je hem los kunt maken, ben altijd bang dat die ergens tegenaan kan komen waardoor hij open kan gaan.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •