Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 20 van de 20

Topic: lostrekkende LB-i, welke strategie

  1. #16
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Re:lostrekkende LB-i, welke strategie

    Interessant om alle lostrek-ervaringen bij elkaar te lezen. Ik zie wel een heel duidelijk verschil in gradaties van lostrekken. Ik hoop voor Sandra dat dit paard een 'milde' lostrekker is

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra

    Gisteren zal hij in eerste instantie wellicht RB-i zijn vertrokken, doordat ik hem desentisizede met vliegenspray. Ik zal hierbij vast te snel zijn gegaan (tja, na 6 jaar RB-ex Shanna, vind ik een paard niet gauw bang ), maar desondanks is het belangrijk dat hij ook DAN niet meer kiest voor omdraaien, maar voor bijvoorbeeld achteruit gaan, of desnoods rondjes rennen. Maar NIET zijn gewicht in de strijd gooien.
    Dat patroon wil ik dus doorbreken, zowel bij zijn LB-i kant, als bij zijn RB-i kant.
    Ik begrijp wat je bedoelt en ik ben het ook helemaal met je eens dat een achteruitgaan oid een veel fijnere, meer hanteerbare reactie is. Maar als hij al RB is zou het wel kunnen betekenen dat het patroon doorbreken hem op dat moment nog banger gaat maken toch? Of wil je het patroon doorbreken in LB-modus en zal het dan ook minder worden als hij RB is? Ik ben benieuwd hoe je dat ziet.

  2. #17
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re:lostrekkende LB-i, welke strategie

    Vreemde uitdaging die je beschrijft, heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt.

    Tactiek? Strategie, er zijn er een hoop, maar ik geloof denk ik wel in het zorg dat je de mind krijgt, dan blijven die voeten ook wel bij je.

    Maar je noemt het zelf ook al, hij (?) rent weg als hij gras ziet, maar ook als het allemaal wel iets te spannend wordt. Ik zou dit denk ik ook proberen te doorbreken. Anders is het voor het paard moeilijk te accepteren dat je in de oranje zone echt niet dood gaat, en dat je daar zelfs wat van kan leren.

    Loslaten en dan de tactiek "u wilt rennen, gaat u gang" hanteren zou ik alleen doen als de ruimte niet te groot is. Je bereikt al heel snel het punt dat jouw eigen conditie tekort schiet, en het paard voor zijn gevoel 2 galopsprongen heeft gedaan, dus er alsnog makkelijk vanaf is.

    Ik heb nog best vaak een boom gebruikt, niet om Boris aan vast te binden, wel om snel naar de boom te rennen en dan de boom als hefboom te gebruiken (wat Jossie volgens mij ook bedoelt) en de "runaway" te stoppen. Maar ik weet niet of er bomen in je weiland staan.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  3. #18

    Re:lostrekkende LB-i, welke strategie

    Mind, flexion, weight, feet. Als je de mind hebt, heb je ook de voeten.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  4. #19

    Re:lostrekkende LB-i, welke strategie

    Naast de andere suggesties die voorbij zijn gekomen nog een andere insteek. Ik zie vaak al in een eerder stadium problemen bij paarden die trekken. Deze paarden laten zich vaak moeilijk leiden vanuit zone 1, ze kunnen bijna allemaal geen float in de rope houden en hebben de neiging te bracen zodra ze het einde van de leadrope "raken". Het lostrekken verbeterd vaak flink als dit doorbroken wordt. Ik ken natuurlijk de situatie verder niet maar wie weet heb je er wat aan.

    Daarnaast is een goeie HQ controle met de leadrope ook erg nuttig. Zodra het paard het einde van de leadrope raakt tijdens bijvoorbeeld een circling game dat de eerste reactie geen brace is met de nek maar het binnen achterbeen dat meer onder treed, in een halve disengagement. Dit heeft niet alleen voordelen bij trekken , maar als het verfijnt wordt krijg je ook meer controle over het binnen achterbeen.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

  5. #20

    Re:lostrekkende LB-i, welke strategie

    Haa! Herkenbaar probleem!!!

    In Hannes zijn ergste losbreekperiode heb ik met hem alleen in een kleine ruimte geoefend. Gewoon los, zodat hij niets had om zich los van te trekken. Daarna hebben we ook geoefend met 'wijken voor druk op het halster' en achteruit lopen. Inmiddels wandelen we samen, waarbij ik zelf op moet letten dat ik relaxed blijf. En ik moet hem een beetje bezig houden. Dus geen honderd meter achter elkaar rechtdoor lopen, maar tussendoor regelmatig even een paar oefeningetjes doen. En natuurlijk moet ik heel consequent zijn op de plaats waar hij loopt, neus bij mij schouder, en niet verder naar voren. Als hij een tijdje braaf is, mag hij grazen. Maar natuurlijk pas als ik zeg dat hij mag.

    De theorie werkt, alleen werk ik zelf nog wel eens niet mee. Dan let ik even niet goed op, en dan gooit hij ineens zijn gewicht in de strijd, en heb ik niets meer te vertellen. Het enige wat ik dan kan doen is loslaten, hem achterna lopen, en hopen dat hij het gras minder lekker vindt als ik hem geen toestemming heb gegeven om te grazen.


    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •