Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 83

Topic: Stil staan

  1. #1
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Stil staan

    Vraag voor de mensen met paarden die niet willen/kunnen stilstaan.

    Ja klinkt misschien gek voor mensen met een introvert

    Maar mijn lieve trouwe witte Wonder paard, houd niet van stil staan.
    Ziet er altijd gespannen uit als we gaan stil staan.
    Niet fijn.

    oowja, als we einde van de sessie zijn kan ze beter stil staan, maar verder is het moeilijk.

    Beweging is voor Wonder veel fijner, friendly in beweging is goed. Stilstaan is moeilijk.
    Zadel, in beweging is goed (of tijdens eten), stilstaan is moeilijk.
    Stick to me in beweging is goed, stil staan is moeilijk. Echt moeilijk. Hoofd hoog, ogen wijd, oren strak... naar achter. Boos.

    Zodra we stappen gaat ze weer op standje zacht.

    Iemand tips?

    Ik had al 1 tip van Lia, dat is questionbox. Elke keer stil staan in de box en daar complete rust.
    Maar verder? Hoe maak je stil staan leuk?
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  2. #2

    Re:Stilstaan

    vraag 1, hoe goed kan jij stil staan?

    vraag 2, ken je de oefening sticky feet?
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  3. #3
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Stilstaan

    Ah, bij vraag 1 krijg ik rode kaken.
    Zegt genoeg?

    Vraag 2 uhm, dacht het wel eens gezien te hebben op een filmpje. Van Linda bij een student met een LBI paard, ging over opstijgen. Weet niet of het, t zelfde is?
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  4. #4
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Stilstaan

    Ook introvertjes kunnen moeite hebben met stilstaan. Ik heb het Moon geleerd, maar niet eens erg bewust, zou er eens over na moeten denken hoe.
    Het helpt denk ik wel, zoals Roos aangeeft als je zelf goed stil kunt staan. Niet alleen met je lijf maar ook mentaal. Niet bezig zijn in je hoofd met wat je daarna alweer gaat doen maar ècht stilstaan, hier en nu.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  5. #5

    Re:Stil staan

    Je paard moet ook echt in de gelegenheid gesteld worden om stil te gaan staan. Ik zeg wel eens tegen een lesklant, nu even uitrusten. En dan na 30 seconden willen ze weer gaan. Ik zeg dan meestal, je krijgt wel langer les voor hetzelfde geld, blijf maar gewoon even staan.

    Give your horse time to find the stand still.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  6. #6
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Stil staan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta
    Ook introvertjes kunnen moeite hebben met stilstaan. Ik heb het Moon geleerd, maar niet eens erg bewust, zou er eens over na moeten denken hoe.
    Het helpt denk ik wel, zoals Roos aangeeft als je zelf goed stil kunt staan. Niet alleen met je lijf maar ook mentaal. Niet bezig zijn in je hoofd met wat je daarna alweer gaat doen maar ècht stilstaan, hier en nu.
    O, ik was een beetje te snel met mijn voor oordeel blijkt.

    Ik besef nu inderdaad dat stilstaan ook niet mijn ding is. Wanneer ik gewoon met Wonder in de bak lig, kunnen we het wel. Maar als ik bezig ben met oefeningen( je moet ook spelen met je paard) heb ik constant de drang om verder te gaan.

    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  7. #7
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Stil staan

    Klinkt bekend, ik moet af en toe ook echt bewust even op de rem gaan staan. Is heel menselijk, om maar door te willen gaan, maar paardenhoofden gaan vaak wat minder snel.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  8. #8
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Stil staan

    Ik pleit ook schuldig Vooral als ik wel een plan heb, als ik geen doel voor ogen heb dan kan ik het wel.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  9. #9

    Re:Stil staan

    Bij jonge paarden en paarden die in het algemeen moeite hebben met stilstaan begin ik er mee zonder dat ze er zelf "erg" in hebben.

    Wat ik belangrijk vind is waar hun focus is, als ze ergens aan het einde van de bak of verder met hun gedachte zijn heeft stilstaan "oefenen" geen zin. Het is niet hun idee en je moet veel te vaak corrigeren waardoor stilstaan ansich iets frusterends krijgt. Als ik zie dat de focus bij hun is (actief dus niet verveeld in het niets staren) begint het met 20 seconden actief stilstaan, als de focus weg drijft dan vraag ik hun aandacht even terug bij het stilstaan waarna we weer iets actiefs doen waarbij iets minder concentratie nodig is (in het begin). Daarna is het enige wat ik voorkom dat het paard zelf een stap zet, als ik zie dat de focus weg is en ik die niet meer terug kan krijgen met een lichte vraag dan ben ik de gene die tot "verassing" (figuurlijk ) van het paard zegt: zullen we 1 pas die kant opgaan waar jou focus is. En dan staan we weer stil. Het is niets anders dan voorkomen dat het paard een "fout" maakt die een ongewenste gedraging oplevert.

    In Amerika worden paarden die echt issues hebben met geduld/stilstaan aan een high tie gezet, dan mogen ze het een dag of 2 zelf uitvogelen wat hun nou meer comfort oplevert. Je hebt er echter wel de juiste equipment voor nodig, iets wat hier eigenlijk ontbreekt omdat het een oplossing is die hier met lede ogen wordt aangezien, waarom weet ik niet.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

  10. #10
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Stil staan

    Dat weet ik wel Niek, wij vinden dat zielig . We rommelen liever 1000 uur met het paard aan een touwtje, dan dat we het 'm zelf laten ontdekken. Of komt het omdat we dan iets mogen doen aan het probleem?

    Wick heeft ook problemen gehad met stil staan, maar op dit moment gaat het heel goed. Om te beginnen is ze niet meer zo RB, dat scheelt een berg Daarnaast hebben we er veel tijd in gestopt met Roos de laatste les, daarna een paar keer goed herhaald en echt lang laten staan bij een obstakel, tot ze er rust vond. Nu kan ze het echt heel fijn rustig staan, zowel bij een obstakel als naast me.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  11. #11
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Stil staan

    Danny had ook lang problemen met stil staan, onder het zadel en gewoon naast me. Door het steeds een stukje langer uit te bouwen en zelf in complete neutral te gaan, is dat steeds verbeterd. Is dus ook zonder high tie mogelijk , ik ben ook geen fan van dat soort overdondermethoden. Belangrijk is wel dat ik zelf de intentie had om een poos stil te staan, mijn valkuil is ook dat ik al snel weer iets wil gaan doen.

    Beyond heb ik het niet hoeven leren, die vindt stil staan heerlijk
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  12. #12

    Re:Stil staan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Dat weet ik wel Niek, wij vinden dat zielig . We rommelen liever 1000 uur met het paard aan een touwtje, dan dat we het 'm zelf laten ontdekken. Of komt het omdat we dan iets mogen doen aan het probleem?
    Het heeft een slecht beeld inderdaad, er doen nog wel is rare verhalen de ronde.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Danny had ook lang problemen met stil staan, onder het zadel en gewoon naast me. Door het steeds een stukje langer uit te bouwen en zelf in complete neutral te gaan, is dat steeds verbeterd. Is dus ook zonder high tie mogelijk , ik ben ook geen fan van dat soort overdondermethoden.
    Ik ben het niet eens met die laatste conclusie . Een high tie is in princiepe één van de veiligste manieren om een paard vast te zetten: Ze kunnen niet naar achter hangen, ze kunnen blijven bewegen en zo zijn er wel meer voordelen boven het vast zetten aan een tie rail bijvoorbeeld (mits het touw met gezond verstand vast gezet wordt natuurlijk). Het is effectief omdat de druk "self inflicted", dit gegeven samen met het feit dat ze rond kunnen lopen maakt het voor mij geen overdonder methode, ze hebben namelijk meerdere keuzes om comfortabel te zijn en ze kunnen altijd blijven bewegen.



    www.niekelings.nl horsemanship op maat

  13. #13
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Stil staan

    Bedankt voor de reacties.

    Wonder kan wanneer ze vast staat prima stil staan. Wanneer ze at liberty is en ik gewoon op krukje zit ook redelijk lang. Na een tijdje gaat ze wel rond scharrelen.

    Maar het is echt in de overgang met bijv. follow the rail, dan komt haar hoofd hoog en rug strak, terwijl ze tijdens lopen gelijk hoofdje laag en rug los heeft.

    Dus wanneer ik haar vraag stil te staan kan dit wel, maar het ziet er niet relaxed uit. Haar beloning is dan ook niet echt stil staan.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  14. #14
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Stil staan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door niek

    Ik ben het niet eens met die laatste conclusie . Een high tie is in princiepe één van de veiligste manieren om een paard vast te zetten: Ze kunnen niet naar achter hangen, ze kunnen blijven bewegen en zo zijn er wel meer voordelen boven het vast zetten aan een tie rail bijvoorbeeld (mits het touw met gezond verstand vast gezet wordt natuurlijk). Het is effectief omdat de druk "self inflicted", dit gegeven samen met het feit dat ze rond kunnen lopen maakt het voor mij geen overdonder methode, ze hebben namelijk meerdere keuzes om comfortabel te zijn en ze kunnen altijd blijven bewegen.
    Hoe comfortabel is dat? Hoeveel keus is er? Het zal best prima werken als je een ranch vol jonge paarden hebt die moeten leren stil staan, maar wij met onze hobbypaarden en tijd genoeg hebben dit soort zaken volgens mij helemaal niet nodig. Er zijn ook andere wegen die naar hetzelfde resultaat leiden. Ze duren alleen wat langer. En tijd, dat heb ik in overvloed
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  15. #15

    Re:Stil staan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door niek

    Ik ben het niet eens met die laatste conclusie . Een high tie is in princiepe één van de veiligste manieren om een paard vast te zetten: Ze kunnen niet naar achter hangen, ze kunnen blijven bewegen en zo zijn er wel meer voordelen boven het vast zetten aan een tie rail bijvoorbeeld (mits het touw met gezond verstand vast gezet wordt natuurlijk). Het is effectief omdat de druk "self inflicted", dit gegeven samen met het feit dat ze rond kunnen lopen maakt het voor mij geen overdonder methode, ze hebben namelijk meerdere keuzes om comfortabel te zijn en ze kunnen altijd blijven bewegen.
    Hoe comfortabel is dat? Hoeveel keus is er? Het zal best prima werken als je een ranch vol jonge paarden hebt die moeten leren stil staan, maar wij met onze hobbypaarden en tijd genoeg hebben dit soort zaken volgens mij helemaal niet nodig. Er zijn ook andere wegen die naar hetzelfde resultaat leiden. Ze duren alleen wat langer. En tijd, dat heb ik in overvloed
    Het is comfortabeler (en veiliger) voor ze dan een gewone tie rail . Ze kunnen gewoon ontspannen staan met een natuurlijke hoofd houding als ze hangen of trekken kunnen ze dat nooit met hun volle gewicht doen en is het risico op schade dus veel kleiner. Er is geen druk of discomfort als ze gewoon rustig staan of bewegen. Het kan mentaal een hoop oplossen voor een paard als ze er zelf achter komen zonder dat het paard het ervaart dat wij druk op ze leggen (al dan niet mentaal of fysiek).

    Natuurlijk zijn er meerdere wegen naar Rome, ik heb die van mij al genoemd . Dit dient ook zeker niet als een shortcut (je kan hiermee wel meerdere vliegen in één klap slaan) het is slechts een tool welke voor sommige paarden heel waardevol kan zijn. Die zijn er in de dagelijkse omgang ook niet mee gebaat dat stilstaan en wachten mentale druk met zich meebrengt.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    Bedankt voor de reacties.

    Wonder kan wanneer ze vast staat prima stil staan. Wanneer ze at liberty is en ik gewoon op krukje zit ook redelijk lang. Na een tijdje gaat ze wel rond scharrelen.

    Maar het is echt in de overgang met bijv. follow the rail, dan komt haar hoofd hoog en rug strak, terwijl ze tijdens lopen gelijk hoofdje laag en rug los heeft.

    Dus wanneer ik haar vraag stil te staan kan dit wel, maar het ziet er niet relaxed uit. Haar beloning is dan ook niet echt stil staan.
    Wat je op de grond kan oefenen vanuit bijvoorbeeld circling is een melt to stop. Ik geloof dat dit ook in het boek van Karen Rolhf beschreven staat (ergens bij de moving massage enzo).
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •