Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 83

Topic: Stil staan

  1. #31

    Re:Stil staan

    Door het stukje van Rianne moet ik ineens denken aan Mikey's The Project
    Dat gaat ook over rust vinden bij een obstakel, misschien kun je daar iets mee Marit?

  2. #32
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Stil staan

    Ik denk dat de uitstraling van Quarters (vs dravers bijv) grotendeels genetisch bepaald is (en wel gefokt om die houding te hébben, want dat is immer het meest praktisch voor de cowboys).

    Verder ben ik wel fan van de high tie, omdat die op een veilige manier geduld aanleert. Ik zie dat niet als mechanische, maar als mentale training. Ja, wel op een manier zonder menselijke inmenging, maar de 'inwerking' is enkel die van het paard zelf. Op mijn vorige plek had ik er 1 gemaakt aan de kapschuur. Zo ben ik ook voorstander van het paard leren alleen te staan, en in een box. Het zijn immers wel dingen die verdomd praktisch zijn voor paarden die in een mensenwereld leven.

    Volgens mij kunnen álle paarden prima stilstaan, ik heb nog geen paard meegemaakt dat 24u per dag rondloopt in de weide. Het is dus toch de inmenging van de mens (door zichzelf danwel door beďnvloeding van de omgeving) die het niet-kunnen-stilstaan veroorzaakt...
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #33

    Re:Stil staan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Soms denk ik wel eens, dat ik op een compleet ander spoor zit dan de meeste mensen hier - ook gezien de reacties in dit topic. Ik heb er gisteravond nog een poosje over nagedacht. Het woord dat in me op kwam was "submission". Dat wordt toch vaak gewenst door de Amerikaanse trainers, inclusief Pat. En dat wil ik dus niet. Ik bedoel submission hier niet negatief hoor, ik krijg er geen vieze smaak van in mijn mond. Maar veel Quarters vind ik die houding hebben. Ik zoek dat niet, ben daarom denk ik geen fan van "mechanische trainigsmethoden". Mooi, om je dat te realiseren
    Jammer dat het beeld wat je hebt zo negatief is. Het beeld wat je er bij hebt dat het om submission zou gaan is ook niet juist. Het doel is het paard "ok" te laten zijn met zichzelf, de rust dus in zich zelf vinden in lastige situaties. Dit creeert juist dappere paarden die niet compleet afhankelijk zijn van ons of andere paarden in stressvolle (werk) situaties.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

  4. #34

    Re:Stil staan

    Marit ik denk dat je moet beginnen met 1 minuut tanden poetsen en dat opbouwen
    Dat kan dan bij Wonder ook in opbouwende stapjes aangeboden worden, dan bouw je samen het stilstaan op, wedden dat je over een tijdje perfect samen stil kan staan?

    goeie tip van dat tanden poetsen trouwens, lekker confronterend ook
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

  5. #35
    Forumlid BartDriessen92's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2012
    Locatie
    Swalmen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    15

    Re:Stil staan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Soms denk ik wel eens, dat ik op een compleet ander spoor zit dan de meeste mensen hier - ook gezien de reacties in dit topic. Ik heb er gisteravond nog een poosje over nagedacht. Het woord dat in me op kwam was "submission". Dat wordt toch vaak gewenst door de Amerikaanse trainers, inclusief Pat. En dat wil ik dus niet. Ik bedoel submission hier niet negatief hoor, ik krijg er geen vieze smaak van in mijn mond. Maar veel Quarters vind ik die houding hebben. Ik zoek dat niet, ben daarom denk ik geen fan van "mechanische trainigsmethoden". Mooi, om je dat te realiseren
    Ik snap wat je bedoelt en ik ben het met je eens, alhoewel ik het niet 100% op deze situatie van toepassing vind.

    Ik heb soms ook het idee dat als ik Pats paarden zie dat ik nooit een van hen zou willen ruilen voor Tosca

    Alle spontaniteit, alle onverwachte dingen, zijn eruit "getraind". Af en toe is 't leuk om samen lekker wild te doen, samen een keer bokkend door de bak te gaan, samen in volle rengalop door de natuur racen. Het feit dat ze niet als een machine daar staat mijn bevelen op te volgen is een van de dingen die ervoor zorgen dat ik het zo heerlijk vind om bij Tosca te zijn. Ik heb het idee dat ze me vaak laat zien wat ZIJ echt wilt en ik vind 't ook vaak leuk om daar gehoor aan te geven.

    Ik ben 't wel eens met anderen dat rust in zichzelf vinden wel een belangrijk onderdeel is. Door het feit dat je paard leert om rust te vinden en even te "mediteren", maak je hem geen machine.

  6. #36
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Stil staan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door BartDriessen92
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Soms denk ik wel eens, dat ik op een compleet ander spoor zit dan de meeste mensen hier - ook gezien de reacties in dit topic. Ik heb er gisteravond nog een poosje over nagedacht. Het woord dat in me op kwam was "submission". Dat wordt toch vaak gewenst door de Amerikaanse trainers, inclusief Pat. En dat wil ik dus niet. Ik bedoel submission hier niet negatief hoor, ik krijg er geen vieze smaak van in mijn mond. Maar veel Quarters vind ik die houding hebben. Ik zoek dat niet, ben daarom denk ik geen fan van "mechanische trainigsmethoden". Mooi, om je dat te realiseren
    Ik snap wat je bedoelt en ik ben het met je eens, alhoewel ik het niet 100% op deze situatie van toepassing vind.

    Ik heb soms ook het idee dat als ik Pats paarden zie dat ik nooit een van hen zou willen ruilen voor Tosca

    Alle spontaniteit, alle onverwachte dingen, zijn eruit "getraind". Af en toe is 't leuk om samen lekker wild te doen, samen een keer bokkend door de bak te gaan, samen in volle rengalop door de natuur racen. Het feit dat ze niet als een machine daar staat mijn bevelen op te volgen is een van de dingen die ervoor zorgen dat ik het zo heerlijk vind om bij Tosca te zijn. Ik heb het idee dat ze me vaak laat zien wat ZIJ echt wilt en ik vind 't ook vaak leuk om daar gehoor aan te geven.

    Ik ben 't wel eens met anderen dat rust in zichzelf vinden wel een belangrijk onderdeel is. Door het feit dat je paard leert om rust te vinden en even te "mediteren", maak je hem geen machine.
    Pat WIL geen machine, dat zeggen ze ook keer op keer.
    Dat Pat zijn paarden misschien niet zo rennen komt misschien ook omdat ze dat gedrag niet hebben.
    Bijvoorbeeld Aspin, is een introvert paard. Die rent lang niet zo als een extrovert paard. En heb je Pat wel eens met Casper zien spelen?
    Nou als er een paard ondeugend is, is hij wel.

    Ook Zijn merrie Magic is een introvert paard, een Right brain paard zelfs. Die gaat niet van nature een lekker potje rennen en bokken. Dat is niet wat zij wil. Dat legt hij ook uit.

    En de paarden van Linda, ook allemaal verschillend en niet allemaal suf hoor
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  7. #37
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Stil staan

    Nou, zó erg vind ik het ook weer niet hoor Bart

    Roos, waarom word je verdrietig van mijn eerste zin? Ik zeg toch niet dat het één beter is dan het ander? Ik ben voor mijn gevoel alleen ánders bezig op sommige punten, niet beter of slechter. Ik dénk anders dan veel mensen, en ik spreek mijn verwondering (die dus niet negatief is) daar over uit. Ieder kiest zijn eigen weg, die het beste bij hem/haar past.

    Maar ik zal me er niet meer over uit laten, want ik merk dat ik het kennelijk niet goed verwoord, het komt verkeerd over
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  8. #38
    Forumlid BartDriessen92's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2012
    Locatie
    Swalmen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    15

    Re:Stil staan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    Pat WIL geen machine, dat zeggen ze ook keer op keer.
    Dat Pat zijn paarden misschien niet zo rennen komt misschien ook omdat ze dat gedrag niet hebben.
    Bijvoorbeeld Aspin, is een introvert paard. Die rent lang niet zo als een extrovert paard. En heb je Pat wel eens met Casper zien spelen?
    Nou als er een paard ondeugend is, is hij wel.

    Ook Zijn merrie Magic is een introvert paard, een Right brain paard zelfs. Die gaat niet van nature een lekker potje rennen en bokken. Dat is niet wat zij wil. Dat legt hij ook uit.

    En de paarden van Linda, ook allemaal verschillend en niet allemaal suf hoor
    Ja dat is waar. Het hangt inderdaad ook van 't karakter van 't paard af.
    Maar ook van hoe je er zelf in staat. Bijvoorbeeld in level 2 Online had hij 't nog over zijn zoon die over een greppeltje heen wilde en dat mensen hem kwamen zeggen dat 't gevaarlijk was. Toen heeft hij dus zijn zoon eraf gehaald en gezegd van nou dat doe je maar eens eerst op de grond. En toen sprong 't paard er heel hoog overheen. En daarna pas zette hij zijn zoon er weer op en zei die: en nu mag je zelf. En toen liep hij er gewoon rustig doorheen...
    Pat neemt heel erg aan dat iedereen dat zo wilt, en dat iedereen dus voor "voorspelbaarheid" gaat.
    Naja dat zal best savvy zijn maar 't is ook gewoon heel leuk als hij een keertje onverwacht hoog springt :P En vind wel dat Pat er heel erg op hamert dat alles "veilig" enzo moet zijn.

    Maar het zal inderdaad beetje overdreven zijn wat ik zei want Pat heeft waarschijnlijk ook wat speelsere paarden dan Lacy en Magic (enige die ik tot dusver gezien heb).

    Maarja 't fijne is dat we allemaal zelf kunnen beslissen wat we onze paarden aanleren Vind echt mega veel dingen ook supergoed aan Parelli hoor! En ik vind dat stilstaan ook iets wat zeker niet verkeerd is. Vooral het feit dat je paard innerlijke rust kan vinden vind ik belangrijk.

    en @Promptertje: ik vind dat iedereen mag zeggen en denken wat diegene denkt en ik vond niemands post hier verdrietigmakend of beledigend. Het mooie aan dit forum is toch juist dat meningen en kennis gedeeld kunnen worden? Als iedereen precies hetzelfde dacht was er niets aan natuurlijk Door meningen van anderen te horen kun je leren en je blik verbreden (wat niet betekent dat je altijd die meningen over moet nemen).

  9. #39
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Stil staan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door BartDriessen92
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    Pat WIL geen machine, dat zeggen ze ook keer op keer.
    Dat Pat zijn paarden misschien niet zo rennen komt misschien ook omdat ze dat gedrag niet hebben.
    Bijvoorbeeld Aspin, is een introvert paard. Die rent lang niet zo als een extrovert paard. En heb je Pat wel eens met Casper zien spelen?
    Nou als er een paard ondeugend is, is hij wel.

    Ook Zijn merrie Magic is een introvert paard, een Right brain paard zelfs. Die gaat niet van nature een lekker potje rennen en bokken. Dat is niet wat zij wil. Dat legt hij ook uit.

    En de paarden van Linda, ook allemaal verschillend en niet allemaal suf hoor
    Ja dat is waar. Het hangt inderdaad ook van 't karakter van 't paard af.
    Maar ook van hoe je er zelf in staat. Bijvoorbeeld in level 2 Online had hij 't nog over zijn zoon die over een greppeltje heen wilde en dat mensen hem kwamen zeggen dat 't gevaarlijk was. Toen heeft hij dus zijn zoon eraf gehaald en gezegd van nou dat doe je maar eens eerst op de grond. En toen sprong 't paard er heel hoog overheen. En daarna pas zette hij zijn zoon er weer op en zei die: en nu mag je zelf. En toen liep hij er gewoon rustig doorheen...
    Pat neemt heel erg aan dat iedereen dat zo wilt, en dat iedereen dus voor "voorspelbaarheid" gaat.
    Naja dat zal best savvy zijn maar 't is ook gewoon heel leuk als hij een keertje onverwacht hoog springt :P En vind wel dat Pat er heel erg op hamert dat alles "veilig" enzo moet zijn.

    Maar het zal inderdaad beetje overdreven zijn wat ik zei want Pat heeft waarschijnlijk ook wat speelsere paarden dan Lacy en Magic (enige die ik tot dusver gezien heb).

    Maarja 't fijne is dat we allemaal zelf kunnen beslissen wat we onze paarden aanleren Vind echt mega veel dingen ook supergoed aan Parelli hoor! En ik vind dat stilstaan ook iets wat zeker niet verkeerd is. Vooral het feit dat je paard innerlijke rust kan vinden vind ik belangrijk.

    en @Promptertje: ik vind dat iedereen mag zeggen en denken wat diegene denkt en ik vond niemands post hier verdrietigmakend of beledigend. Het mooie aan dit forum is toch juist dat meningen en kennis gedeeld kunnen worden? Als iedereen precies hetzelfde dacht was er niets aan natuurlijk Door meningen van anderen te horen kun je leren en je blik verbreden (wat niet betekent dat je altijd die meningen over moet nemen).
    Dit vind ik vreemd. Want JIJ kiest er toch voor om het parelli programma te volgen? En ja dan mag Pat er wel vanuit gaan dat jij dat ook wil, anders zou je dat toch niet doen?
    Hij verplicht je niet.

    Ik ben ontzettend blij dat hij hamert op veiligheid, want dat is en blijft toch het belangrijkste?

    Ik snap niet dat je aan paard wil waarvan je niet weet wat het gaat doen? Ik zou het doodeng vinden.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  10. #40
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Stil staan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door niek

    In Amerika worden paarden die echt issues hebben met geduld/stilstaan aan een high tie gezet, dan mogen ze het een dag of 2 zelf uitvogelen wat hun nou meer comfort oplevert. Je hebt er echter wel de juiste equipment voor nodig, iets wat hier eigenlijk ontbreekt omdat het een oplossing is die hier met lede ogen wordt aangezien, waarom weet ik niet.
    Dat weet ik wel hoor
    Hier gaat men ervan uit dat een paard zonder enige voorbereiding vastgeknoopt wordt en maar moet vechten en hangen tot hij het opgeeft en blijft stil staan..
    Dat geeft al een heel ander plaatje toch

    Met elke techniek is het zo: de manier waarop je de techniek uitvoert, de intentie en de voorbereiding bepalen of het paardvriendelijk is of niet.

    Een RB paard vastbinden voor twee dagen zonder enige voorbereiding, vind ik niet ok.

    Een paard wat je op alle mogelijke manieren hebt voorbereid en waarvan je zeker weet dat hij zelf de oplossing zal kunnen vinden zonder al te veel stress, daarbij lijkt het me een prima methode.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  11. #41
    Forumlid BartDriessen92's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2012
    Locatie
    Swalmen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    15

    Re:Stil staan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    Dit vind ik vreemd. Want JIJ kiest er toch voor om het parelli programma te volgen? En ja dan mag Pat er wel vanuit gaan dat jij dat ook wil, anders zou je dat toch niet doen?
    Hij verplicht je niet.

    Ik ben ontzettend blij dat hij hamert op veiligheid, want dat is en blijft toch het belangrijkste?

    Ik snap niet dat je aan paard wil waarvan je niet weet wat het gaat doen? Ik zou het doodeng vinden.
    Ja, daarom zeg ik ook dat ik heel veel dingen van Parelli wel heel goed vind. Ik doe Parelli omdat ik ontzettend veel dingen van Parelli WEL goed vind. Maar ben jij 't dan wel op alle fronten met Parelli eens dan? Dat is toch niet 't doel van een methode leren: 't overal mee eens zijn?

    Nouja ... doodeng of een kick. Is net wat je eerder hebt. Veiligheid vs spontaniteit.
    Ik bedoel er zijn ook mensen die rodeo rijden. Jij zou dat misschien eng vinden, zij krijgen er een kick van.

    Daarom vind ik het ook zo raar dat Parelli zo op veiligheid hamert aangezien hij vroeger zelf een rodeo rijder was.

    Maar zoals ik al zei, iedereen heeft recht op een eigen mening :P Ik probeer je niet over te halen en op dit vlak ga ik mezelf ook niet over laten halen. Is misschien ook een verschil tussen man/vrouw en ook leeftijdsgebonden. Mijn vader vindt het vervelend dat ik Tosca laat bokken en hij wil ook niet dat ik haar leer steigeren op commando.

  12. #42
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Stil staan

    Het plaatje in mijn hoofd is ook FOR the horse en het lijkt mij fijn voor het paard om te weten waar je aan toe bent. vandaar de patterns, voorbereidend werk op de grond VOOR je gaat rijden etc.

    ik denk namelijk dat paarden vooral onverwachte reacties geven als ze niet genoeg voorbereid worden op hetgeen wat van ze verwacht wordt. vraag je eens af waarom je paard bokt of steigert of bevriest of als een malle rond rent of onverwacht hoog over een balk heen springt.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  13. #43
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Stil staan

    Ik vind "safety" soms ook tot vervelens toe terug komen in het Parelli programma. En ik ben veiligheidskundige van beroep . Maar dan denk ik weer: er zijn zat mensen die volkomen onveilig bezig zijn, daar zal het voor bedoeld zijn. Tel dat op bij de enorme "claimcultuur" die in de VS heerst, en dan zie je het plaatje. Ik speel met een hengst, die als hij eenmaal uit zijn LBI modus is gekomen, enorm extravert kan worden. Levensgevaarlijk volgens sommigen . En zeker volgens Pat, want hengsten, dan moet ik toch eerst level 4 hebben
    eEven terug naar het topic, want ik dwaal teveel af: stil staan als het paard zich niet veilig voelt - moet je dan niet aan je relatie werken? Een paard hoort zich toch bij jou, op bekend terrein, even veilig te voelen als bij zijn kudde? Jij moet toch de stabiele factor op dat moment zijn?

    In het geval van Marit (en van mezelf vroeger): je moet eerst zelf 100% stil staan, voordat je dat van je paard kunt verlangen. Er zijn dus verschillende grondslagen waarom een paard niet wil/kan stil staan. Vast staan leer ik ze overigens spelenderwijs al als ze nog maar een paar dagen oud zijn, maar bij paarden die je op latere leeftijd in handen krijgt zal dat best voor flinke problemen kunnen zorgen. Ik ga ook, als ik hier iets schrijf, puur uit van mijn eigen situatie, en daar is "geduldig vast staan" gelukkig nooit een issue geweest.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  14. #44
    Forumlid BartDriessen92's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2012
    Locatie
    Swalmen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    15

    Re:Stil staan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    Het plaatje in mijn hoofd is ook FOR the horse en het lijkt mij fijn voor het paard om te weten waar je aan toe bent. vandaar de patterns, voorbereidend werk op de grond VOOR je gaat rijden etc.

    ik denk namelijk dat paarden vooral onverwachte reacties geven als ze niet genoeg voorbereid worden op hetgeen wat van ze verwacht wordt. vraag je eens af waarom je paard bokt of steigert of bevriest of als een malle rond rent of onverwacht hoog over een balk heen springt.
    Ik probeer 't ook for the horse te doen hoor

    En ik snap dat een paard veiligheid zoekt. Maar of je erop zit of ernaast staat als hij over een greppel heen springt; in allebei de gevallen vond hij 't eng anders had hij niet zo hoog gesprongen.

    En Tosca bokt omdat ze 't leuk vindt. In de binnenbak hebben we een routine dat als ik erop stap, ze mag doen wat ze wil totdat ik zeg dat 't genoeg is geweest. Vroeger liet ik haar gewoon zonder mij erop even lekker rennen en bokken en gek doen, en nu doen we datzelfde maar dan met mij erop. Dat is niet vanwege angst ofzo, dat is gewoon vanwege speelsheid en een whoppa de kont opgooien.

    Ik snap dat we moeten proberen om de angstgevoelens van paarden weg te halen. Ik wil alleen niet het spontane en de speelsheid eruit halen. En dat idee krijg ik af en toe.

    Hoop dat je snapt wat ik bedoel. Ik snap ook wat jij bedoelt en daar ben ik 't verder wel mee eens hoor.

    Ik ben in principe ook tegen rodeo en tegen 't inrijden van een paard binnen een paar dagen zonder dat ooit grondwerk mee is gedaan, omdat je de paarden daar worden gemarteld en bang gemaakt.

  15. #45
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Stil staan

    parelli is heel voorzichtig met jonge wtb nieuwsgierigheid. dat benoemt zeer regelmatig in colt starting.

    ook in de levels wordt genoemd mee te gaan in ideen van het paard. dus ik herken dat niet
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •