Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Likken aan aarde

  1. #1
    Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Locatie
    Arnhem/Veluwe
    Berichten
    1.947
    Dagboek Berichten
    10

    Likken aan aarde

    Ik ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben en of weten wat het betekent als een paard bewust een stukje droge aarde opzoekt en hieraan gaat likken.

    Ik heb dit Katrien al een paar keer zien doen deze week en vanmiddag weer. Ze liep uit een vette wei bewust naar een plek met droge aarde om daar te gaan likken. Vervolgens loopt ze helemaal naar andere kant van de wei om daar minutenlang aan onze liksteen te likken (grote rode).

    Dank alvast.
    Leven is het meervoud van lef.

  2. #2
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Likken aan aarde

    Zie ik onze paarden ook wel eens doen. Ik denk dat ze gewoon behoefte aan een bepaalde mineraal hebben of zo en dat ze weten waar ze die vandaan kunnen halen... kan me heel goed voorstellen dat er voedingsstoffen in de grond kunnen zitten. Ze moeten alleen geen kilo's grond binnen krijgen natuurlijk.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  3. #3
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Likken aan aarde

    Mij hebben ze ooit wijsgemaakt dat ze dan iets van mineralen te kort hadden en een liksteen nodig hadden. Die liksteen was jaren niet populair. Nu met deze 3 (1 hetzelfde, 2 andere paarden) is de liksteen wel populair, maar ze doen het nog steeds soms. Denk inderdaad ook als ze niet teveel doen, dat het niet zo erg is.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  4. #4
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Likken aan aarde

    http://dier-en-natuur.infonu.nl/dier...lentekort.html

    We zien hier vaak zand eten en graven in combinatie met verharen. Na het verharen is het weer over. Wij hebben een zoutblok, maar daarmee is het graven en vervolgens zand likken niet over. We geven maandelijks een zandkuurtje, maar een teveel aan zand in de darmen is wel iets wat je in de gaten moet houden. Je zou nadat je het zand likken niet meer ziet een zandkuurtje kunnen geven, weet je dat je in ieder geval de darmen weer gereinigd hebt. Ook zou je kunnen proberen om met een mineralenspuit de tekorten aan te vullen.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  5. #5

    Re:Likken aan aarde

    NATUURLIJKE DRAINAGE!!

    Goed om te weten: Caitlyn krijgt ieder half jaar een reinigingskuur. Lente met groene leem, herfst met drainage compositum.

    Nu begon ze deze maand ineens met modder eten tijdens de bosrit

    Alarmbel: ik ben nog niet aan de groene leem begonnen.

    Dank je wel voor de reminder Cait, ik zal de groene leem klaar maken.

    Blijkbaar hebben ze het nodig tijdens het verharen (kost veel energie) en het opstarten uit de winter. Alle afvalstoffen het lijf uit!! Ik denk dat paarden zich proberen te reinigen op deze manier. Detail dat ze in hun wei niet het geschikte leem kunnen vinden...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    http://dier-en-natuur.infonu.nl/dier...lentekort.html

    We zien hier vaak zand eten en graven in combinatie met verharen. Na het verharen is het weer over. Wij hebben een zoutblok, maar daarmee is het graven en vervolgens zand likken niet over.
    Sinds ik met groene leem werk iedere lente komt ze veel mooier en makkelijker uit haar vacht, blijft ze ook dan glanzen ... ziet er gewoon super uit.

    Ik denk dat als ze modder / zand eten behoefte hebben aan bepaalde aardemineralen die je niet in liksteen vind en dat het ook de reinigende werking is die ze zoeken.
    Als ik Caitlyn laat kiezen tussen haar liksteen en de groene leem, gaat ze voor groene leem !! Met het modder eten gaf ze duidelijk aan dat ze er behoefte aan had.

    Ik zou gewoon een groene leem kuur doen. Kan zowiezo geen kwaad, dan is ze daarna al haar afvalstoffen kwijt. Als ze stopt met zand eten heb je meteen je antwoord

    Als ik later groot ben .... wil ik een vijver met leembodem. Jaja heel duur, maar dat is goede natuurlijke bodem voor mooooie vijver én dan kan ponie zelf leem tot zich nemen als ze nodig heeft.
    Nu lost ze het op door me ff te vertellen dat ik het drie weken door haar voer moet doen. ghihi

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Likken aan aarde

    Mijn paardje deed het omdat ze last had van haar darmen(slijmvliesen) omdat het hooi schimmel bleek te bevatten. Op die manier probeerde ze van dat akelige gevoel af te komen
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Locatie
    Arnhem/Veluwe
    Berichten
    1.947
    Dagboek Berichten
    10

    Re:Likken aan aarde

    Dank voor jullie reacties en meedenken. En die leem zal ik zeker onthouden Mariska, goeie tip!
    Hoe mooi zit de dierenwereld toch weer in elkaar dat ze zelf manieren zoeken om eventuele tekorten aan te vullen. Ik heb het aan de eigenaresse van Katrien doorgegeven wat jullie geschreven hebben.
    Leven is het meervoud van lef.

  8. #8

    Re:Likken aan aarde

    1 van mijn paarden eet ook aarde en dat is een stuk bos dat ze dit doet, neemt echt een hap.
    Zij is ook degene die als het heeft geregent uit de plassen water gaat drinken ipv uit de drinkbak.
    We levenhier wel op kleigrond.

    grtjes

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •