Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: HELP !!! Ik weet het niet meer

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    HELP !!! Ik weet het niet meer

    Enige maanden geleden hebben we een shetlander van kennissen opgenomen bij ons thuis om te zien of we nog wat voor haar kunnen doen.
    Door verwaarlozing van de beslagen hoeven ,hoefbevangenheid etc is de pony over de kogel gaan staan .De dierenarts heeft een pees doorgesneden en haar op speciaal beslag gezet , dit heeft eventjes geholpen echter door prive omstandigheden is er niets aangedaan en is ze weer over de kogel gaan staan.Ik dacht haar samen met de strasser verzorger wel wat op te kunnen knappen maar aangezien het herstel erg lang duurde heeft hij overleg gehad met dr strasser haarzelf en die geeft de pony op.
    Ik heb bij Gerrit Smit toen hoefschoenen gekocht maar dit hielp rechtsvoor iets maar linksvoor helemaal niets en tot overmaat van ramp heeft ze nu dus ook nog haar kroonrand open liggen van die schoen.

    Iedereen die een idee heeft als je blieft roep het want ik zit nu hopeloos zonder en het is zo'n geweldig lieve pony die het niet verdient een spuitje te krijgen.



  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: HELP !!! Ik weet het niet meer

    Jeee, dat ziet er ernstig uit zeg!
    Maar bedoel je dat zelfs Dr Strasser zelf een herstel van deze pony niet mogelijk acht?

    Heeft die pony niet ongelooflijk veel pijn nu?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3

    Re: HELP !!! Ik weet het niet meer

    Och Nienke, wat geweldig dat je deze pony hebt willen redden. Ik heb géén idee, echt niet, en ik vind het zo sneu... Je hebt zelfs hoefschoenen gekocht!
    Als een strasser hem opgeeft, is het wel heel, heel erg, denk ik. Ik kan nou wel heel hard roepen dat je er een andere natuurlijk bekapper bij moet halen, of een ander strasserhoefverzorger, maar ik denk dat het allemaal niks uithaalt.
    Maar misschien ben ik wel te negatief, en komt iemand anders met een lumineus idee.

    Ik wacht mede met je af, en moet zeggen dat ik met jou nèt zo te doen heb als met die arme shetlander.

    Heel veel wijsheid gewenst.

    Trea

  4. #4

    Re: HELP !!! Ik weet het niet meer

    Jeetje, heb er geen woorden voor...

    Op de tweede foto heeft ze hoefschoentjes aan, hé!

    Gewoon het eerste dat in me opkwam: kan er geen schoentje gemaakt worden op maat dat ook haar kogel meeneemt? Weliswaar bovenaan soepeler omdat het been moet deinen als ze neerkomt. Begrijp je wat ik bedoel?

    Zodat ze ook steun heeft aan haar kogel zodat die niet overslaat?

    Ik hoop echt van ganser harte dat je iets kan doen... ik duim mee! Het leven kan soms zo onrechtvaardig zijn, hé...
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

  5. #5
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: HELP !!! Ik weet het niet meer

    nienke, wat vreselijk voor deze pony en voor jou. je verdient ongeelooflijk veel lof dat je dit allemaal wilt doen voor dit diertje.
    heeft ze geen pijn?

    nienke, dit zal wel komen doordat ik net de foto's heb gezien en doordat ze me zo erg aangrijpen dat ik dit zeg en misschien meen ik het niet. maar als ik zo iets zie vind ik dat ze diegene die dit op hun geweten hebben gewoon hetzelfde moeten aandoen en hen dan ook maar zo laten rondlopen. sorry, straks heb ik er weer spijt van.

    ik weet geen oplossing, ik vrees een beetje dat zoveel schade nogal moeilijk te recuperen valt. misschien moet de pony daarvoor nog heel veel en heel lang pijn lijden? ik hoop van niet en ik duim dat je een oplossing vind.

  6. #6
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: HELP !!! Ik weet het niet meer

    Maar bedoel je dat zelfs Dr Strasser zelf een herstel van deze pony niet mogelijk acht?
    We hebben de laatste keer rontgen foto's laten maken die er eigenlijk heel goed uitzagen die zijn samen met de gewone foto's opgestuurd naar dr strasser en die zegt dus dat omdat haar pezen zijn doorgesneden het niet meer goed kan komen.Ze geeft het dus op helaas want daar had ikmijn hele hoop op gevestigd ik wilde haar zelfs wel naar duistland brengen zodat dr strasser haar zelf kon zien.

    Heeft die pony niet ongelooflijk veel pijn nu?
    Ze stond aan de brufen dat hebben we gestopt en ik merk geen verschil ,ze moet wel een hele hoge pijngrens hebben maar ze eet drinkt prima en geniet van iedere borstelbeurt door de kinderen is dus niet chagereinig oid.Laat ook echt alles toe , om haar beentjes wat beter te kunnen masseren etc.. hebben we haar met haar buik op twee hooibaaltjes gelegd en dat vond ze prima makkelijk dat eten zo dichtbij.

    Gewoon het eerste dat in me opkwam: kan er geen schoentje gemaakt worden op maat dat ook haar kogel meeneemt? Weliswaar bovenaan soepeler omdat het been moet deinen als ze neerkomt. Begrijp je wat ik bedoel?
    Ja ik begrijp je heel goed daar ligt ook vast de oplossing ergens.
    Dat van die soort laars hadden wij ook als idee maar gerrit smit heeft dit niet gedaan misschien wel omdat dat dat gigantisch gaat zweten want haar kroonranden zijn nu al kapot van die schoenen.Het idee om haar kogeltjes mee te nemen is wel goed maar hoe is dus dan de vraag

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: HELP !!! Ik weet het niet meer

    nog eentje met schoenen en kijk rechtsvoor staat ze wel aardig




    nienke, dit zal wel komen doordat ik net de foto's heb gezien en doordat ze me zo erg aangrijpen dat ik dit zeg en misschien meen ik het niet. maar als ik zo iets zie vind ik dat ze diegene die dit op hun geweten hebben gewoon hetzelfde moeten aandoen en hen dan ook maar zo laten rondlopen. sorry, straks heb ik er weer spijt van.
    Ik snap dat je dit direkt zegt als je deze foto's ziet en toch zijn dit mensen die juist te lief en te zacht zijn voor die pony en onwetend.Ze vonden het zo zielig dat hij maar zo weing mag eten anders raakte ze weer hoefbevangen af en toe lieten ze per ongeluk het hek van de vette wei open staan en kwam ze dus helemaal stijf weer uit de wei.Ze durfden ook niet met haar te lopen terwijl dat wel moest na de operatie aan haar pezen.Zachte heelmeesters maken stinkende wonden !!

  8. #8

    Re: HELP !!! Ik weet het niet meer

    Ik zag dat je de hulpkreet ook op hoef-natuurlijk hebt geplaatst. Goed van je!
    Hopenlijk kan Ester of iemand anders je daar, verder helpen. Dáár zitten de echte goeroe's tenslotte

    Hou ons up-to-date....

  9. #9
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: HELP !!! Ik weet het niet meer

    Jeetje Nienke, wat afschuwelijk! Wat moet die arme pony veel pijn hebben.
    Ik vind het moeilijk om hier wat over te zeggen, want ik ben geen dierenarts of hoefsmid.
    Maar als Strasser zelf al zegt dat ze hier niks meer aan kan doen, dan ben ik bang dat het misschien wel echt een hopeloze zaak is... Het enige dat je misschien nog kunt doen is een second opinion vragen aan een andere natuurlijk bekapper of hoefsmid, maar ik vraag me af of je deze pony nog wel langer zou moeten laten lijden...

    Waarom is het doorsnijden van de pezen trouwens een belemmering voor de genezing?
    En waarom zijn de pezen om te beginnen eigenlijk doorgesneden, en welke pezen zijn er doorgesneden? Als je pezen doorsnijdt, kan de pony toch zéker nooit meer normaal lopen?

  10. #10

    Re: HELP !!! Ik weet het niet meer

    Nienke

    Je hebt van die orthopedische schoenen voor mensen... Heb gisteren nog eens met men vriend het erover gehad.

    Misschien een gek idee maar de bedoeling is dus om het beentje en vooral de kogel niet meer te laten doorknikken omdat de pezen zijn doorgesneden.

    Ik zou zeggen dat gelijk welke bekapper hier niets aan kan veranderen want je hoefjes zijn niet meer de oorzaak maar wel de doorgesneden pezen waardoor de kogel doorknikt.

    Je zou op een of andere manier moeten kunnen "spalken". Dus aan de hoefschoentjes 2 soorten "stokjes" aluminium, plastiek,.... moeten hangen die ervoor zorgen dat het beentje/kogel niet doorzakt en dat dan bijeenhouden door een of ander verband/riempjes ofzo.

    Mensen met een verlamming of dergelijke in de benen, krijgen een soort schoen met daaraan een ijzeren gestel zodat het been recht blijft en steun heeft maar toch kan bewegen in de juiste wijze.

    Ik hoop dat je het begrijpt want om zo te schrijven is niet makkelijk.

    Ik denk echt dat je het in die richting moet gaan zoeken.....

    Hou je ons op de hoogte?
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

  11. #11

    Re: HELP !!! Ik weet het niet meer

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Waarom is het doorsnijden van de pezen trouwens een belemmering voor de genezing?
    Omdat de pezen normaliter het onderbeen in balans houden. Snijd je er daar een (of meerdere) van door, dan kan zo'n dier onmogelijk nog normaal op z'n voeten staan.

    Ik denk dat dat ook de reden is waarom Dr. Strasser hier geen mogelijkheden meer ziet. Binnen de Strasser Methode ga je voor genezing middels hoefmechanisme. En hoefmechanisme vindt plaats door het afwisselend belasten en ontlasten van de hoef. Echter, door die doorgesneden pezen belast dit dier de hoef/hoeven uberhaupt niet meer.

  12. #12
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: HELP !!! Ik weet het niet meer

    Ik heb dit ooit eens meegemaakt met een kalf, zij stond ook geheel op haar kogels, net zoals deze pony. Dit kalf was prematuur geboren (ruim 2 mnd te vroeg) en ten dode opgeschreven. Met veel geduld en liefde is ze uiteindelijk opgegroeid tot een gezonde jongedame met rechte beentjes!

    Nu waren haar pezen nog heel, maar misschien heb je toch iets aan mijn ervaring. Ik had voor dit kalf twee wc-rollen in de lengte opengeknipt en aan de binnenkant bekleed met watten. Deze lag ik met de open kant naar voren om haar been (dus vanaf de iets onder de kroonrand). Daarna verbond ik de spalk met equi-wrap, zodat het een wat stijver, maar niet afknellend geheel werd. In het begin kon ze niet zonder die dingen staan, maar na verloop van tijd ging dat steeds beter. Ik maakte de spalk ook steeds minder stug door er minder equi-wrap omheen te doen. Hierdoor werd de pees op lengte gebracht en leerde geleidelijk weer te dragen. Bij dit kalf ben ik twee maanden iedere dag aan het spalken geweest, maar nu heeft zij geen last meer!

    In jouw geval zijn die pezen er niet meer, dus zul je waarschijnlijk permanent spalkjes om moeten doen. Ik weet niet of een peesbeschermer iets kan doen voor dit dier (ik gebruik die dingen nooit en weet dus ook niet goed waar ze precies horen te zitten). Misschien dat ook jij een soort spalkje kan bedenken door middel van enig knutselwerk!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  13. #13

    Re: HELP !!! Ik weet het niet meer

    Jossie jij hebt het prachtig verwoord zodat Nienke een iets beter beeld heeft van de materialen die kunnen gebruikt worden... Ik wist niet echt hoe ik het moest verwoorden maar het is in elk geval dat wat ik bedoelde.

    Peesbeschermers dacht ik ook maar het zouden dan piepekleintjes moeten zijn die ook niet aan stevigheid verliezen natuurlijk! Misschien ook zelf te creëeren met een elastische band en beenbeschermers voor kleine voetballende kindertjes bv....

    Hopelijk lukt dit voor deze prachtige pony die het zeker en vast verdiend! Zolang ze nog steeds overwegend kan genieten, is het de moeite om iets te verzinnen.
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

  14. #14
    Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.136

    Re: HELP !!! Ik weet het niet meer

    Ik ben het eens met Jossie, ik zie ook geen enkele andere oplossing dan klooien met spalken. Mits je de pony daar nog een plezier mee doet! Het mag nooit een 'egoistische' beslissing zijn.
    Als dr. Strasser het niet meer ziet zitten denk ik niet dat er genezing mogelijk is helaas. Een second opinion kun je altijd halen, maar ga dan alsjeblieft wel naar een gediplomeerd iemand en niet naar iemand die zich koud een jaar of wat met een vorm van natuurlijk bekappen bezig houdt.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

    The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

  15. #15

    Re: HELP !!! Ik weet het niet meer

    Volgens mij heeft dit eigelijk niets meer te maken met de hoefjes maar met het nare gevolg dat men heeft gecreëerd door de hoefjes in eerste instantie te willen herstellen op een niet correcte wijze. Het gevolg is dat de pees nu is doorgesneden en de kogel doorknikt!

    Of zit ik hier volledig verkeerd!
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •