Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: waar op letten bij jong gras?

waar op letten bij jong gras?

Vorig jaar heb ik mijn land (zand grond) laten inzaaien, later in het jaar een keer laten maaien en in het najaar heb ik er langere tijd schapen op gehad.

Lange tijd zag het erniet uit maar in het voorjaar is het een mooi dicht weiland geworden, in februari heb ik ook nog mest laten injecteren.

Aangezien de paardjes een vol jaar geen gras hebben gehad en ik door alle buren ben gewaarschuwd dat ik uit moet kijken ben ik heel voorzichtig het grazen aan het opbouwen. Eerste keer 15 minuten, vandaag 30 minuten.

Het gras is nu vrij lang is het veiliger om het een keer te laten maaien? En bevat jong gras echt zoveel meer voedingstoffen dan een grasmat die al wat ouder is?

Hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken?

"In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re:waar op letten bij jong gras?

Ik zeg: PB José!
    Jossie weet enorm veel af van dit soort dingen.

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    39

Dan zou ik het juist leuk vinden als José hier zou willen antwoorden
    A lot of people talk to horses, not many listen

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Niet maaien zeg ik. Ikzelf laat het zelfs liefst zo lang groeien dat het in de bloei schiet voor ik de pony's het via strookbegrazing af laat grazen. Enige voordeel van maaien is wel dat je een steviger grasmat krijgt vaak.
    Helaas is het daar nog niet genoeg voor gegroeid nu om het in bloei te hebben. Maar ze staan momenteel nog maar beperkte tijd erop en op strookbegrazing, zodat de grasinname echt beperkt is.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Ik zou het laten tot het lang stengelig wordt. En dan kleine stukjes erop.

Als je grasmat nog heel erg jong is, heeft maaien voordelen dat je een mooie dichte stevige grasmat krijgt. Maar dan moet je je paarden er niet op laten lopen. Behandelen zoals je een gazonnetje behandeld in het groeiseizoen wekelijks maaien.

Wil je je paarden er zo snel mogelijk op laten lopen zorg dan dat het heel lang en strengelig wordt dat is het beste. Maar dan blijft de kwaliteit van de grasmat lager omdat er weinig licht op de bodem komt bij lang gras en de kracht van de plant in de stengel gaat zitten.
    De plant ook niet geactiveerd wordt tot uitstoelen omdat hij niet regelmatig wordt kort gewiekt.
    Door het regelmatig kortwieken gaat de plant in de breedte groeien (uitstoelen) waardoor de grasmat zijn stevigheid krijgt.
    Hierdoor een grotere draagkracht creeert waardoor het beter bestand is tegen lopen/beweging.

Gras heeft tijd nodig om sterk te worden en tegen begrazing te kunnen. Ik sta op voormalig hooiland, dit gras heeft ook best moeite met de intensieve begrazing van de pony's. Ik krijg veel kale plekken die ik moet afzetten en opnieuw moet inzaaien. Of sneller rust moet geven om dit te voorkomen, dus minder kort laten afgrazen eerder verweiden enzz.
    Kale plekken heeft ook weer een beetje voordeel, ik krijg nu veel kruiden, een pad is nu bijna helemaal geel van de paardenbloemen, ook komt er smalle weegbree opzetten. Plantjes die ik wel graag zie komen. Nu nog wat kamille als het kan

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Hier ben ik al .

Schapen erop is altijd goed voor jong gras, want dat moet nog uitstoelen. Paarden hebben bij het grazen een andere methode als schapen, paarden trekken het jonge gras er snel met wortel en al uit. Ik zou als het mogelijk is de wei nog een keer goed kort laten grazen door schapen, zodat je gras komende zomer goed kan uitstoelen en diep kan wortelen. Dat is dan de praktische kant van het onderhouden van je nieuwe grasmat .

De voedingswaarde van jong gras is afhankelijk van heel veel factoren, maar over het algemeen bevat het net iets meer voedingsstoffen (want is nog bezig met wortelaanleg). Ik geef voor paarden altijd de voorkeur voor wat meer stengelig gewas, aangezien dat niet alleen qua voedingswaarde veiliger is, maar ook voor de structuur in het menu van het paard. Strookbegrazing lijkt altijd ideaal, omdat je op het oog de opname beperkt. Het is alleen funest voor je grasmat (als de strook op is, beginnen ze aan het reeds korte gras) en het het korte gras bevat veel suikers. Voor koeien is het ideaal, je biedt structuur uit de strook lang gras en de nodige suikers uit het korte gras . Voor paarden zou ik zelf kijken of het mogelijk is om ze te verweiden, zodat ze altijd lang gras hebben. Op die manier voorkom je dat je in de knoop komt met de balans tussen voederwaarde (suikers) en structuur. Nadeel is dat je de wei na enkele malen begrazen alsnog in zijn geheel moet maaien of afgrazen door schapen, zodat je grasmat weer gelijkmatig kan groeien (of je haalt alle mest eruit (is zowiezo handiger) en laat het hooien) .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Bedankt voor jullie adviezen en aanbevelingen.

Ik heb er even over nagedacht en ben tot het volgende plan gekomen:

Voor zover ik het nu kan beoordelen is het al een aardige stevige grasmat. Ik ga (behalve het track wat ze eerst moeten leegeten) een aantal weitjes maken zodat ik kan verweiden. De andere helft ga ik gebruiken voor hooien, loonwerker en aardige buurman die 2x per dag hooi wil keren voor mij. In het najaar mag ik vast wel weer wat schapen lenen.

Bemesten doe ik ook niet meer dit jaar, ik begreep dat er op maisland meer mest uitgereden mag worden dan op ander land, dus ik denk dat er afgelopen jaren al genoeg mest op mijn landje is gegaan.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Bladwijzers

Forum Rechten