Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 50

Topic: Ervaring met hooi gevraagd, wat is nou goed?

  1. #31
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Ervaring met hooi gevraagd, wat is nou goed?

    Nou, als er al over schimmel wordt gesproken, dan had ik die partij nevernooitniet gekocht.

  2. #32
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Ervaring met hooi gevraagd, wat is nou goed?

    Waar we nu staan vind je ook wel eens een plekje schimmel in een rol. We wilden het graag proberen en als het slecht is dan wordt het uiteraard niet aan de paardjes gevoerd . Als het mengen zo niet bevalt dan komt de volgende keer alleen het zomerhooi.
    Beiden zijn droog, niet muf en niet stoffig. Derde snede is waarschijnlijk wel soberder wat in de zomer 's nachts in de paddock wel fijn zou zijn als ze overdag op het gras staan.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  3. #33

    Re:Ervaring met hooi gevraagd, wat is nou goed?

    Hier ook regelmatig schimmel in de baal, opzich kun je dit er prima uithalen als de rest maar goed is natuurlijk.
    Ik gooi het altijd voor de koeien, die eten dat wel weer op.

    ik hoop dat deze baal lang goed blijft aangezien ik de enige nog ben die hooi voert straks, de koeien gaan naar buiten & evi verhuist.
    En ik heb nog weinig gras, alleen vet gras wat net groeit en bemest is waar ik ze echt niet op wil hebben.

  4. #34
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Ervaring met hooi gevraagd, wat is nou goed?

    Ik wil niet zeuren hoor, maar die balen rechts op de foto zien eruit als oud hooi en niet als derde snee. Derde snee betekent niks anders als perceel-derde-keer-gemaaid-en-gehooid en in vergelijking tot het "zomerhooi" hoort het niet deze kleur te hebben. Hooi van dit jaar is nooit zo verkleurd ten opzichte van het andere hooi en zeker niet in een jaar tijd. Daarbij is het bijzonder dat er schimmelplekjes in dat hooi zitten, hooi schimmelt zelden tenzij het nat geworden is tijdens oogst of opslag, óf als het meerdere keren verplaatst is na opslag. Het zomerhooi ziet er qua kleur fris uit, maar ik vermoed dat er flink bemest is of dat het vrij vlot gebaald is.

    Het hooi wat ik voer (zelf geoogst) is tweede snee, of liever: Het komt van een wei die bemest is en daarna kort is afgegraasd door de schapen, hierna laten we het groeien totdat het bloeit en dan wordt het gemaaid. Voor het hooi voor de kalfjes maaien we geen wei waar schapen op hebben gelopen of het is daarna nog een keer bemest, dat gewas is in elk geval bladrijker", "zachter" en ziet frisgroen. Het paardenhooi is lichter groen van kleur.
    Vandaar dat ik vermoed dat jouw zomerhooi simpelweg niet bloeiend gewas is en daardoor groener, het andere hooi ziet veel te geel om hooi van dit jaar te zijn.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  5. #35
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Ervaring met hooi gevraagd, wat is nou goed?

    Je zeurt niet hoor . Haha. Nee maar zonder gekheid denk ik dat de kans zeer aanwezig is dat je gelijk hebt wat betreft die derde snede. Dat het oud hooi is. We hebben nu in ieder geval 2 weides met gras, de paddock kan nog afgegraasd worden en dan beginnen we eens met de 2 soorten te mengen. Intussen kun we verder oriënteren, kijken en leren. In de buurt zitten genoeg hooivelden dus als we de buurt, buren en mensen wat beter kennen kunnen we daar eens tussen gaan neuzen of iemand daar ook hooi verkoopt en wel hooi dat dan is.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  6. #36
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Ervaring met hooi gevraagd, wat is nou goed?

    Vandaag van beiden een baal geopend en bij de 3e snee maar 1 heel klein stukje beschimmeld gevonden.
    Als er een stukje beschimmeld is denk je dan dat je rest geen schimmels bevat, dat je het niet ziet wil niet zeggen dat het er niet inzit. Ik zou het beschimmelde hooi absoluut niet voeren, en alleen dan het weidehooi voeren. Mengen zou ik persoonlijk zonde vinden.

    Dat je zelf het verschil in voeren bij je paard niet ziet wil niet zeggen dat het geen effect heeft, dit zijn vaak dingen die op de lange duur problemen geven wat zich kan uiten in van die chronische klachten als mok, jeuk, opgezete buik, wat stijf lopen dat soort dingen.

    Jammer genoeg wordt er op veel plaatsen voer gegeven van mindere kwaliteit met bv schimmel dat wil niet zeggen dat het goed is voor je paard.

    Maar het is lastig hoor goed voer op de kop tikken, blijf je er vooral in verdiepen en ga veel bij mensen kijken zodat je er zicht op krijgt.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #37

    Re:Ervaring met hooi gevraagd, wat is nou goed?

    Janneke, schimmel is over het algemeen echt goed te zien.
    En soms zelfs te ruiken.

    Ik haalde het altijd ruim eromheen weg, schimmel is vaak wit en die puntjes kunnen echt klein zijn.
    Van de week zag ik het pas toen ik buiten was, maar gelijk voor de koeien gegooit, en heb nu echt super hooi.
    Nu hopen dat hij niet gaat broeien, dat is wel nadeel 2 pony's en grote ronde baal. Jan voert nu de koeien er ook nog van mee gelukkig.

  8. #38
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Ervaring met hooi gevraagd, wat is nou goed?

    Janneke, schimmel is over het algemeen echt goed te zien.
    En soms zelfs te ruiken.
    Dat ben ik niet helemaal met je eens Marjo, ruiken kun je het wel maar dan moet je wel weten hoe het ruikt, ik weet inmiddels uit ervaring hoe het ruikt, maar wist dat voorheen ook niet.
    Ik denk dat je schimmel niet altijd hoeft te zien.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #39
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Ervaring met hooi gevraagd, wat is nou goed?

    Schimmel in een baal hooi vind ik echt niet kunnen. Als ik er eens schimmel in heb komt dat omdat de baal hooi geperst en wel natgeregend is. (opslagruimte is wat lek..)
    Schimmel in een baal voordroog vind ik anders, daar heb je heel snel een plek in die je er goed uit kunt halen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  10. #40

    Re:Ervaring met hooi gevraagd, wat is nou goed?

    Ik heb het vooral over schimmel in voordroog.
    We hebben hier ook kleine baaltjes die voor de paarden echt niet geschikt zijn, in begi zaten er goeie tussen.
    maar het is gewoon niet droog genoeg. Die zijn ongelofelijk stoffig en de paarden vinde het ook niet zo.

  11. #41

    Re:Ervaring met hooi gevraagd, wat is nou goed?

    Ik haalde vroeger hooi bij een boer in heugem (limburg), maar vaak vonden ze het niet lekker en aten het niet goed op. Sinds een jaar of 2-3 heb ik een leverancier uit Banholt en daar ben ik zeer tevreden hooi. Ik bestel voor een jaar hooi en hij komt het regelmatig brengen. Het is geseald. Ja en af en toe zit er schimmel aan de zijkanten maar dat haal ik er ruim vanaf.
    Hooi moet er fris uitzien en lekker ruiken. Hooi dat nu nog verkcht wordt is van vorig jaar en natuurlijk niet meer van super kwaliteit, maar ik denk dat het in combinatie met gras prima moet kunnen.
    Bij die gesealde pakken hoeft er maar een gaatje in je plastic te komen en het risico op schimmel is al erg groot. Ik sta er echt met de rol tape langs als het hooi gebracht wordt en check op het minste of geringste gaatje. Ik heb dat ooit 1 x niet gedaan, en heb toen heel veel weg kunenn gooien.

  12. #42
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Ervaring met hooi gevraagd, wat is nou goed?

    Dat is goed om te weten! Ze eten tot nu toe 's nachts prima van het hooi. Echter altijd goed om nog een ander adres te hebben. In juni komt de osteopaat/dierenarts om Cos te behandelen en ik laat haar ook bloed nemen voor een uitgebreid bloedbeeld. Zo heb ik dan een 0-lijn en dan doe ik dat 6 maanden later nog eens zodat ik ook concreet kan zien wat zijn lichaam aan eventuele overschotten/tekorten heeft en wat ik dan eventueel moet aanpassen/ moet bijvoeren. Waar Cos eerst stond hadden bijna alle paarden een selenium tekort dus ik ben wel benieuwd of dat bij de nieuwe weides genoeg gaat zijn.

    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  13. #43
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Ervaring met hooi gevraagd, wat is nou goed?

    Stomme vraag van een meisje dat geen verstand heeft van koeien . Kan het kwaad voor koeien? Als ik zie wat de koeien in België kregen waar Cos een tijd heeft gestaan . De boer daar zei dat het voor koeien geen kwaad kon (beetje schimmel en ouder spul) omdat ze meer magen hebben en er daarom geen last van hebben... De dieren aten ook smakelijk de spulletjes op die voor de paarden niet gebruikt werden...
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  14. #44

    Re:Ervaring met hooi gevraagd, wat is nou goed?

    ik lees sommige posts ook wel een beetje met gekromde tenen, schimmel in droog hooi zit vaak door het hele pak, je ziet het niet maar het zit er wel.
    Ik voer het niet, een ander trekt de slechtste plekken eruit en voert de rest gewoon op, dieren hebben dan de keus tussen of niets eten of het schimmelige hooi eten, ze "kiezen" dan uiteindelijk toch voor het schimmelige hooi
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

  15. #45

    Re:Ervaring met hooi gevraagd, wat is nou goed?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Angela_28
    Stomme vraag van een meisje dat geen verstand heeft van koeien . Kan het kwaad voor koeien? Als ik zie wat de koeien in België kregen waar Cos een tijd heeft gestaan . De boer daar zei dat het voor koeien geen kwaad kon (beetje schimmel en ouder spul) omdat ze meer magen hebben en er daarom geen last van hebben... De dieren aten ook smakelijk de spulletjes op die voor de paarden niet gebruikt werden...
    Volgens jan kan het voor de koeien helemaal geen kwaad, een koe is geen paard !
    Een koe heeft namelijk 4 magen, en eigenlijk kan een koe alles verdragen.. Wat ik altijd van jan heb geleerd.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •