Hallo allemaal,
Easy de ijslander van 21 jaar(bijna 22 nu), heeft een heeeeeeeeeeele dikke vacht.
Ik weet dat hij vroeger vaker werd geschoren in het voorjaar vanwege de allergie van zijn baasje. Sinds zij niet meer intensief met hem bezig is word hij niet meer geschoren. Ik denk dat nu hij wat ouder word hij meer moeite krijgt met het loslaten van zijn vacht. Vorig jaar heeft het tot volgens mij eind juli geduurd voordat hij eindelijk is uit z'n wintervacht was. En dat met veel gefurmineer van mijn kant. Het laat gewoon niet los dat haar.
Nu denken we er dus aan om hem dit voorjaar te scheren zodat hij het wat minder warm krijgt en niet zoveel energie in dat verharen hoeft te steken. Ik heb echter ook een paar vragen waarvan ik hoop dat iemand van jullie die kan beantwoorden.
Het zou kunnen dat het nog even wat kouder word(maart roert zijn staart geloof ik toch?). Is het dan handig om nu al te scheren of nog te wachten?
En scheren we hem nu, zou hij dan een deken op moeten en wat voor 1?
Wanneer we nu of later scheren, hoe beïnvloed dat de zomervacht?
Wat is dan slim, helemaal scheren of alleen een streep of iets dergelijks om makkelijker de hitte kwijt te kunnen raken?
Gelijk scheren zit er sowieso niet in want ik denk dat als we dit op zijn Parelli's willen doen het nog even tijd nodig heeft om aan het scheerapparaat te laten wennen. In het verleden vond hij scheren namelijk niet zo leuk.
Nu is het niet zo dat hij intensief aan het werk is elke dag. Maar ik kwam gisteren op stal en met dit weer, ongeveer 9 graden, stond hij al met klotsende oksels(voor en achter) en natte wangen van het zweet. Toen het een paar weken geleden zo vroor was hij echt helemaal in z'n element, rennen en gek doen. Je merkte gewoon dat dat zijn temperatuur is. Maarja, helaas blijft het niet tot juli -10 graden![]()
Ik hoop dat jullie kunnen helpen bij deze vragen. Ik heb al wat rondgezocht op het forum maar kom eigenlijk alleen scheervragen voor begin winter tegen.
Voor de beeldvorming;
(een race streep zal er denk ik echt belachelijk uitzien met zulk lang haar. Dan krijgt hij een bloempotkapsel![]()
![]()
)
Bladwijzers