Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 52

Topic: Scheren vanwege slecht verharen?

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Scheren vanwege slecht verharen?

Hallo allemaal,

Easy de ijslander van 21 jaar(bijna 22 nu), heeft een heeeeeeeeeeele dikke vacht.
    Ik weet dat hij vroeger vaker werd geschoren in het voorjaar vanwege de allergie van zijn baasje. Sinds zij niet meer intensief met hem bezig is word hij niet meer geschoren. Ik denk dat nu hij wat ouder word hij meer moeite krijgt met het loslaten van zijn vacht. Vorig jaar heeft het tot volgens mij eind juli geduurd voordat hij eindelijk is uit z'n wintervacht was. En dat met veel gefurmineer van mijn kant. Het laat gewoon niet los dat haar.

Nu denken we er dus aan om hem dit voorjaar te scheren zodat hij het wat minder warm krijgt en niet zoveel energie in dat verharen hoeft te steken. Ik heb echter ook een paar vragen waarvan ik hoop dat iemand van jullie die kan beantwoorden.

Het zou kunnen dat het nog even wat kouder word(maart roert zijn staart geloof ik toch? ). Is het dan handig om nu al te scheren of nog te wachten?
    En scheren we hem nu, zou hij dan een deken op moeten en wat voor 1?

Wanneer we nu of later scheren, hoe beïnvloed dat de zomervacht?

Wat is dan slim, helemaal scheren of alleen een streep of iets dergelijks om makkelijker de hitte kwijt te kunnen raken?

Gelijk scheren zit er sowieso niet in want ik denk dat als we dit op zijn Parelli's willen doen het nog even tijd nodig heeft om aan het scheerapparaat te laten wennen. In het verleden vond hij scheren namelijk niet zo leuk.

Nu is het niet zo dat hij intensief aan het werk is elke dag. Maar ik kwam gisteren op stal en met dit weer, ongeveer 9 graden, stond hij al met klotsende oksels(voor en achter) en natte wangen van het zweet. Toen het een paar weken geleden zo vroor was hij echt helemaal in z'n element, rennen en gek doen. Je merkte gewoon dat dat zijn temperatuur is. Maarja, helaas blijft het niet tot juli -10 graden

Ik hoop dat jullie kunnen helpen bij deze vragen. Ik heb al wat rondgezocht op het forum maar kom eigenlijk alleen scheervragen voor begin winter tegen.

Voor de beeldvorming;

(een race streep zal er denk ik echt belachelijk uitzien met zulk lang haar. Dan krijgt hij een bloempotkapsel )

Re:Scheren vanwege slecht verharen?

Ik volg dit even

Ik heb nicky geschoren van het winter. Maar nu zegt de een dat de zomervacht nu nog niet is aangemaakt.
    En de ander zegt van , beetje wazig vind ik zelf.
    Ik zit eraan te denken het laatste eraf te scheren. Dekens heeft ze toch al op.

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Van scheren heb ik echt totaal geen verstand. Maar ik weet wel dat de paarden nu al begonnen zijn met het aanmaken van hun zomervacht (de dagen worden namelijk al langer), die zit alleen nog verstopt onder al dat andere haar. En ik vraag me af of het dan later geen problemen geeft als je die nu wegscheert...

Wat hebben jullie al gedaan om te zorgen dat hij makkelijker verhaart? (Aangepast voer?)

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Waarom wacht je niet tot de anderen verhaard zijn en scheer je hem dan? Nu is een beetje vroeg, of een beetje laat.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Eigenlijk niks. Ik weet ook niet zo goed wat we zouden kunnen doen.

Wat kan je met voer dan doen voor beter verharen?

Die zomervacht, als je het niet helemaal kort scheert zal die zomervacht toch wel in takt blijven? Scheren op standje 2 ofzo?(Heb je dat op een dierenscheerapparaat?)

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Waarom wacht je niet tot de anderen verhaard zijn en scheer je hem dan? Nu is een beetje vroeg, of een beetje laat.
    Ik snap het niet zo goed.
    Je bedoeld nu te laat omdat zijn zomervacht al in de aanmaak is?(wat ik echter ook betwijfel omdat hij z'n wintervacht pas zo laat loslaat. Als die zomervacht er al onder zou zitten zou hij de wintervacht toch veel sneller loslaten?)

Maar waarom is het dan nu te vroeg? En wat heeft dat met de andere paarden te maken?

Sorry van de enorm veel vragen ik heb nog nooit een paard geschoren namelijk )

Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Ik heb altijd begrepen dat scheren kan tot en met december, vanuit ervaren scheerders. Zou je wel nu scheren dan kan hij het nog best koud krijgen en zou een dekentje voor de nachten en natte dagen verstandig zijn. Kan een keuze zijn, dan kan op warmere dagen gewoon de deken af. De kans is groot dat je dan voor de zomer nogmaals moet scheren, om hem glad door de zomer te krijgen.

De andere paarden op dezelfde plek zijn je graadmeter voor al dan niet slecht verharen. De anderen zullen nu ook nog niet in hun gladde zomervacht zitten, gok ik. Voor dit seizoen kun je dus nog niet spreken over slecht verharen Als de anderen glad zijn en Easy nog harig, dan kan je pas zeggen dat hij slecht verhaard en dus hem helpen door z'n vacht ineens weg te halen.

Zoek eens bij de blauwe buren op scheren bij luis deze tijd vorig jaar, misschien dat daar meer info staat

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skabelpunk

Je bedoeld nu te laat omdat zijn zomervacht al in de aanmaak is?(wat ik echter ook betwijfel omdat hij z'n wintervacht pas zo laat loslaat. Als die zomervacht er al onder zou zitten zou hij de wintervacht toch veel sneller loslaten?)
    Ik weet niet of dat met elkaar verbonden is hoor. Ik weet alleen dat normaal gesproken alle paarden beginnen met het aanmaken van de zomervacht zodra de dagen langer worden. En ze beginnen met de wintervacht zodra de dagen korter worden. Maar het duurt heel erg lang voordat die hele vacht af is. Zomervacht kan ik niet zo goed zien bij Ab, maar zijn wintervacht aanmaken duurt zeker 2 maanden...

Ik vind 21 jaar nog niet zo oud (zeker niet voor een IJslander). Dus als hij zijn vacht niet goed loslaat dan zou dat een interne oorzaak kunnen hebben. Hij staat altijd buiten en draagt geen deken, dus er is geen reden dat hij niet normaal zou verharen. Behalve dan dat hij vroeger altijd geschoren is, misschien heeft dat iets verstoord in zijn vacht? (Ik weet niet of dat kan??)

Je zou dus kunnen laten onderzoeken waarom hij zo slecht verhaard. Want scheren is alleen symptoom bestrijding...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skabelpunk
    Eigenlijk niks. Ik weet ook niet zo goed wat we zouden kunnen doen.

Wat kan je met voer dan doen voor beter verharen?
    Lijnzaad is goed om het verharen te stimuleren. Gekookte lijnzaad en/of lijnzaad-olie. Volgens mij zijn er ook bepaalde vitamines en mineralen die je kan geven zodat hij meer energie heeft voor het verharen. Je zou dat eens aan Marja kunnen vragen, misschien heeft zij iets voor je. En je kan bij op paardendrogist.nl natuurlijk gewoon even wat informatie opzoeken.

Je kan met voer wel veel doen hoor. Ab kreeg vorig jaar van Charlotte ook een aantal dingen om makkelijker te verharen, omdat hij toen al zo weinig energie had. Uiteindelijk duurde het verharen langer dan normaal, maar dit jaar ziet het er tot nu toe wel weer 'normaal' uit (zoals ik het gewend ben bij hem).

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Dankjewel Wendela en Saar!

Ze verharen alledrie verschillend bij ons. Nu zitten ze inderdaad nog niet in hun zomervacht ja. Maar ik ga eigenlijk uit van wat ik vorig jaar gezien heb. Easy zijn dikke berenvacht is ook totaal niet te vergelijken met de vacht van de Fjord en de KWPN'er.
    De Fjord is nu namelijk al heel erg aan het verharen en de KWPN'er zit nog helemaal in de wintervacht.
    Ik denk dat Easy zijn haren zeker 3 keer zo lang zijn als die van de Fjord en oud zweet is er bijna niet uit te poetsen. Ik heb van de week zijn buik en achterbenen gewassen omdat het tegen de huid aan helemaal begon te klitten van het vuil en zweet. vooral in zijn oksels, dat moet echt pijnlijk zijn voor hem met lopen denk ik! Dat is gewoon niet te poetsen maar wassen is ook niet erg fijn in deze tijd van het jaar.

Saar denk je dat wanneer ik nu zou scheren hij dan opnieuw een dikke vacht gaat aanmaken?
    Scheer je een paard eigenlijk echt tot de huid of scheer je tot een kort laagje haar?

Pff ik vind het maar een ingewikkelde kwestie! Ik ga eens even uitzoeken hoe dat zit met lijnzaad en nog even op Bokt koekeloeren!

Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Ik denk inderdaad dat hij nu gewoon weer een lange vacht krijgt, dus dat je hem later nogmaals moet scheren. Je scheert een paard kort, afhankelijk van het soort messen dat je hebt, op de huid. Het apparaat wat ik gebruik kent geen verschillende standen.

Het daadwerkelijk scheren is niet moeilijk, gewoon tegen de huid in en zo lang mogelijke halen maken. Lastige plekken zijn rond de elleboog en op de borst.

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Topic gevonden.

Ik vind de vacht van Easy (heet hij trouwens echt zo, het klinkt zo on-IJslands) niet bijzonder. gewoon een IJslands vachtje, gemaakt voor de IJslandse wind en winters. Dat hij die hier niet nodig heeft moge duidelijk zijn.
    Het lange verharen is volgens mij ook meer gewoon bij IJslanders; mijn Askja met een vergelijkbare vacht heeft in de zomer maar een paar weken dat ze echt NIET verhaard. De rest van het jaar zo ongeveer wel.

Zweten op de wei is natuurlijk niet fijn, en in mijn ogen ook ongezond. Ik denk dat als mijn paarden dagelijks zouden staan te zweten, ik ze een blote hals zou scheren. Voordat Stella geblesseerd raakte, had ze zo'n streep. Het is ongelofelijk hoeveel warmte ze dan ineens kwijt kunnen, en ze was ook direct een stukje vrolijker.
    Als je overweegt te scheren, zou ik niet tot op de blote huid scheren en (inderdaad ivm de zomervacht) zo spoedig mogelijk scheren. Gewoon alleen een flinke bovenste laag eraf. Als dan de hals niet voldoende is, dan kan je altijd nog verder scheren.
    Started!

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Hahaha Bea wat een spontane reactie
    Dankjewel

zoiets?

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Jep, that's me.

Ik vind bovenstaand al wel een heftig model. Ik zou eerst alleen van de kaak over de hals tot tussen de voorbenen scheren. Gewoon recht van boven naar beneden, en niet te breed. Als dat te winig is, kan je eerst breder en dan desnoods nog een streep naar achteren.
    Als bovenstaand paard gaat liggen, krijgt hij een koude buik.
    Started!

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Aha, ja dat is eigenlijk wel logisch ja!

Ook interessant dat ijslanders dus blijkbaar gewoon langzamer verharen. Ik dacht echt dat het iets met ouderdom te maken had. Als is Easy verder ook nog helemaal niet 'oud'.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door mitzel
    Ik vind de vacht van Easy (heet hij trouwens echt zo, het klinkt zo on-IJslands) niet bijzonder.
    Dit beter: auðvelt hihi

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten