Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 37

Topic: aanleren sideways towards

  1. #1
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    aanleren sideways towards

    Hoi allemaal,

    Na de equiday wil ik Loda toch maar wel de sideways towards aan gaan leren. Nu heb ik daar alleen nooit echt op gelet omdat ik dat nooit zo'n goed plan vond nog. Nu denk ik dat Loda en ik daar eigenlijk wel klaar voor zijn.

    Ik ben alleen wel heel nieuwsgierig hoe je dit precies aanleert. Vandaag heb ik Loda geleerd, aan één kant, dat ze met haar kont mijn kant op kan komen. Maar moet je eigenlijk niet ook zone 1, 2 etc. verplaatsen zoals bij de normale sideways?

    Mijn vraag is dus: 1. Hoe hebben jullie dit je paard precies aan geleerd? en 2. Welke fases gebruiken jullie daarvoor?


    Ik hoor het graag! Dankjewel

    note to self: change the mind, the body will follow.

  2. #2
    Actief Forumlid Trees's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    1.280
    Dagboek Berichten
    2

    Re:aanleren sideways towards

    Same here. Met Bruce krijg ik het nog niet voor elkaar. De keren dat ik het geprobeerd heb, gingen zijn oortjes redelijk ver naar achteren. Ik wil er nu ook wel mee verder en lees graag mee!
    Be pleased, not satisfied.

  3. #3
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:aanleren sideways towards

    Tip: begin vanaf een hek/stevige verhoging, zodat je zowel VH als AH naar je toe kunt vragen.
    En vooral vanaf het begin beide kanten oefenen
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #4
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re:aanleren sideways towards

    Vanuit opstap oefening uit ik denk... Oude level 2?
    Daar moest je dan op een hek gaan zitten, paard haaks op het hek, met stick over hem heen en tappen op zijn kont (steeds irritanter) totdat hij met zijn achterhand een stapje naar je toe zet. Dit oefenen aan beide kanten totdat hij vloeiend gaat en dan het hek vervangen door bijvoorbeeld een krukje of boomstam. Vanuit daar gaat echt sideways towards vrij makkelijk.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  5. #5
    Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Locatie
    nieuwleusen
    Leeftijd
    36
    Berichten
    1.946

    Re:aanleren sideways towards

    Caitlin kan het heel goed richting een ton voor opstappen e.d., maar zo op de grond vindt ze het nog heel moeilijk.

    Ik heb haar eerst aangeleerd om haar achterhand naar mij toe te draaien door met de stick over haar heen op haar kont te tappen. Dan ging ik zelf wat dichter bij het hoofd staan. Vervolgens heb ik haar hetzelfde gedaan met de voorhand, door te tappen op haar schouder. Nu probeer ik het te doen doormiddel van driving game en dan met de stick over haar heen in zone 3. Nog wel met haar neus naar een hek. Naar links gaat het heel makkelijk, maar naar rechts vindt ze het heel erg moeilijk.

    Ik maak altijd gebruik van een duidelijk begin en eind (bijvoorbeeld met pionnen) en check daarna altijd de sideways van mij af.
    Bij het aanleren gebruikte ik fase 1, 2 en eventueel 3 met het tappen, als het dan nog niet lukte vroeg ik haar hoofd iets van mij af (dan komt de achterhand makkelijker naar je toe). Nu is fase 1 mijn stick over haar heen houden, fase 2 is de stick in de lucht bewegen, fase 3 is tappen en fase 4 is een zwiepertje met de string over haar heen .
    liefs, Annelies

    Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

  6. #6

    Re:aanleren sideways towards

    Ik heb volgens mij ook een keer ergens gezien dat iemand een draw vroeg, en dan de voorhand weg vroeg, zodat je een soort sideways draw krijgt Kan dat kloppen? Of is dat meer iets wat je pas in level drie of vier gaat doen? (lijkt me erg moeilijk namelijk!)

  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:aanleren sideways towards

    Wat ik erg goed vindt werken (maar wel oppassen) is een voedselbeloning vooral de eerste keren dan valt het kwartje al heel snel, en idd een omheining gebruiken, zelf blok ik het hoofd altijd een beetje en vraag de achterhand naar mij toe, dat werkt voor Whoopie het beste.
    O ja en je energie gebruiken, als ik een stapje achterwaarts vraag dan trek in ook mijn navel in ahw en mijn energie naar achteren,dat doe ik dan ook, hoop dat dat een beetje duidelijk is.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8
    Actief Forumlid Trees's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    1.280
    Dagboek Berichten
    2

    Re:aanleren sideways towards

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Vanuit opstap oefening uit ik denk... Oude level 2?
    Daar moest je dan op een hek gaan zitten, paard haaks op het hek, met stick over hem heen en tappen op zijn kont (steeds irritanter) totdat hij met zijn achterhand een stapje naar je toe zet. Dit oefenen aan beide kanten totdat hij vloeiend gaat en dan het hek vervangen door bijvoorbeeld een krukje of boomstam. Vanuit daar gaat echt sideways towards vrij makkelijk.
    Dus Bruce staat voor mij, zijn hoofd is in mijn richting. Dan kom ik maar nèt bij zijn achterhand denk ik.
    Morgen heb ik een lekker dagje vrij! Ik ga het in ieder geval weer proberen!

    @ Evi: de jongens hebben bij Jan ook een mooi hek wat ik kan gebruiken!
    Be pleased, not satisfied.

  9. #9
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:aanleren sideways towards

    Jaren terug keek ik vol bewonderen hoe anderen sideways towards deden. Ik vond dat heel bijzonder. Maar heb toen niet geweten hoe ik het aan moest leren. Op een dag bood ze het aan en heb ik er gebruik van gemaakt. Soms de string over haar heen, maar verder ga ik niet. Het tappen werkt hier averechts. :P
    Zelf doe ik het graag over een balkje heen. Mijn pony kent balkjes heel goed als sideways plaatsen, ze blijft dan mooi recht.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  10. #10

    Re:aanleren sideways towards

    hmmm, ja moeilijk, vanaf de grond is het voor ons moeilijker, maar als ik op het bankje sta gaat het heel goed.
    Ik heb het dus een doel gegeven, het opstijgen, en toen snapte hij het snel
    Ik sta op een bankje, en het maakt dan niet uit waar hij begint, ik vraag hem naast me zodat ik ongeveer in zone 3 sta, fase 1 stick/zweepje boven de achterhand, fase 2 zachte tapjes op de zijkant van zijn bil opvoeren tot harder tot fase 4
    Dat was niet lang nodig binnen een week parkeerde hij zich netjes, ik ben wel streng dat hij niet mag weg stappen naar voor of naar achter, hij moet netjes blijven staan.
    nu gaat het op een lichte fase 1 of soms nog 2.
    Heel fijn om zo op te kunnen stappen
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

  11. #11

    Re:aanleren sideways towards

    Pandoer kende de travers aan de hand, als ik nu in een dergelijke houding ga staan komt hij sideways towards, echter wat meer in traver houding. Ik heb het vandaar uit uitgebouwd, Het tappen op de achterhand werkte voor hem niet prettig.


  12. #12
    Forum Meubilair Nikkepik's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Middelie
    Leeftijd
    36
    Berichten
    6.728
    Dagboek Berichten
    63

    Re:aanleren sideways towards

    Bij mij bood Najib het eigenlijk een keer per ongeluk aan en ik heb dit verder uitgebouwd. Mijn eerste fase is in zone 3 staan en navel in. Tweede fase is stick een beetje omhoog bij zone 3. Derde fase is stick over hem heen en tegen zijn bubble wiebelen en fase 4 is tappen in zone 3. Mocht hij scheef gaan, of bijvoorbeeld alleen zijn achter- of voorhand geven, verplaats ik de stick gewoon naar zone 2 of 5, afhankelijk van waar hij scheef gaat.
    Wat ik wel heb geleerd bij sideways towards is dat je sideways van je af echt heel goed moet zijn. Helemaal als je een beetje een dominant paardje hebt, wil je niet dat je hem zo aanleert om helemaal in je ruimte te denderen.

    Verder is het gewoon als al het andere dat je aanleert. Reward the slightest try enzo, maar dat hoef ik jou niet te vertellen
    Life begins where fear ends..

    Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

  13. #13
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:aanleren sideways towards

    Aanleren; de 7 games héél goed 'installeren'.
    Op verhoging gaan staan en dan zacht naar je toe "tappen".
    (ben zelf op de aanhanger van een hooiwagen geklommen)
    Reward the slightest try!!! in het begin dus release bij verplaatsen gewicht bij wijze van.

    Als het niet wil: terug naar de 3 principle games: die zijn dan nog niet goed genoeg geïnstalleerd.
    Het idee is, dat je dus óók naar je toe (indien nodig) de druk kan opvoeren.
    Anders is het slechts een "kunstje". Ook leuk, maar niet de bedoeling
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  14. #14
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:aanleren sideways towards

    Fase 1 is bij mij inderdaad houding, fase 2 stick omhoog, fase 3 stick bewegen, fase 4 string over haar heen en eventueel nog wat beweging (dat is effectiever dan tappen bij mijn merrie).

    Ik doe vaak bewust paar stappen sideways towards en dan weer sideways away omdat die ten allen tijde goed moet zijn inderdaad.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  15. #15
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re:aanleren sideways towards

    Hier hetzelfde als bij Dyonne, tappen werkte averechts en ik had allerlei manieren geprobeerd die niet lukten, misschien wel omdat die principle games niet goed geinstalleerd waren zoals Els zei, kan best.

    Fenna is erg fan van sideways en rende bijna naar ieder balkje om er sideways over te kunnen gaan, op een gegeven moment deed ik een draw in zone 3 terwijl ze over de balk stond en toen kwam ze sideways naar me toe. De eerste periode lukte het alleen met die balk, maar nu kan het altijd en kan ik in de sideways ook een buiging naar mij toe vragen.
    Wij doen het nu andersom als Vosroy, travers lukte voorheen niet tot ik het als een beetje sideways towards met buiging langs het hek vroeg
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •