Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 37

Topic: aanleren sideways towards

  1. #16
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    Re:aanleren sideways towards

    Ah, dankjulliewel. Een hoop tips! Daar kunnen wij best wat mee .

    Wat ik wel heb geleerd bij sideways towards is dat je sideways van je af heel goed moet zijn. Helemaal als je een beetje een dominant paardje hebt, wil je niet dat je hem zo aanleert om helemaal in je ruimte te denderen.
    Daar ga ik inderdaad héél goed op letten !
    note to self: change the mind, the body will follow.

  2. #17
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:aanleren sideways towards

    Het tappen op een schouder van je af heb ik nooit gedaan, altijd in houding een draw(zone 3), erop wijzen het hoofd daar te houden(ik had ze in eerste instantie met het hoofd naar het hek staan, al in de goede houding voor sideways zeg maar) en dan de achterhand naar me toe vragen in die houding met de stick and string(wel aan de andere zijde).

    Ik "trek" dus met mijn houding, "duw/blok" het hoofd(zonder aan te raken) en trek weer aan de achterhand, lastig uitleggen
    Nu is het eigenlijk alleen nog maar de draw en 2 kleine handgebaartjes voor hoofd en achterhand. Alhoewel ik bij Bowen soms nog de string even naar zijn achterhand aan de andere kant leg als begeleiding. Bij Athena is dat niet nodig, sideways behoord tot 1 van haar favo oefeningen, dat had ze heel snel door.

    Ben alleen in het begin zelf iets te entho geweest ermee, waardoor ik even terug naar het tekenbord moest omdat ik eigenlijk te vroeg begon met sideways toward, wat ervoor zorgde dat ze teveel in mijn ruimte kwam met die sideways toward. Dat ze het een beetje misbruikte. Toen moest ik even terug naar respect voor mijn ruimte.
    Athena gebruikt sideways dan ook vaker, gewoon bij de andere paarden zonder mensenbemoeienis, ook towards zie ik tegenwoordig zo af en toe
    Bowen was daar verbazend genoeg netter mee, daar had ik eerder een respect drempeltje verwacht, maar die moet blijkbaar teveel nadenken over wat hij doet tijdens sideways toward om nog met andere dingen bezig te zijn
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  3. #18
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:aanleren sideways towards

    Ook ik heb het geleerd vanaf een krukje voor op het opstappen. Ik had het al eens eerder geleerd en dat ging niet zo goed, was ook een friendly probleem. We waren er toen gewoonweg niet aan toe.

    Nu gaat het aan del linker kant nog veel beter , dus ik raad iedereen aan beide zijden gelijk te oefenen.

    Langs een hek doe ik niet, Wonder vind het heel naar. Ik heb het beetje voorwaarts gaan lang gedoogd. Nu heb ik de sideways een aantal weken in de kast gelegd en gaat het veel beter, van mij af dan. towards ga ik nu weer mee bezig en dan begin rechts

    Ik denk dat je draw goed moet zijn, zodat je paard op een licht beweging al automatisch naar je toe komt en dan hoef je enkel het hoeft wat rechter te vragen.

    Snappie?
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  4. #19
    Actief Forumlid Trees's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    1.280
    Dagboek Berichten
    2

    Re:aanleren sideways towards

    Iedereen bedankt voor de ervaringen en tips. Ik heb al resultaat.... . Het is nog een klein resultaat, maar de eerste stapjes zijn gezet.

    Ik lees dat de sideways towards op veel verschillende manieren geleerd is. Bij sommigen werd het zelfs aangeboden. Bij meerdere paarden werd hard tappen niet echt gewaardeerd. Dat speelde bij Bruce ook, dus dat heb ik niet meer gedaan. Ik denk dat Bruce niet veel meer leert als hij kwaad wordt.

    Ben op een blok gaan staan, heb hem recht voor me gevraagd of iets aan de kant. Friendly met stick/string gedaan, daarna richting zijn derriere aan de andere kant. Alleen string zachtjes tegen hem aan laten fladderen. Daarna beetje sterker tegen hem aan laten fladderen, volgende fase zacht tappen, daarna het tempo opgevoerd. Het werd een kwestie van lange adem. We hebben er heel lang over gedaan. Bruce werd niet nijdig, hij probeerde echt te snappen wat ik bedoelde. En daar was ik al superblij mee! Af en toe wilde hij ook op het blok, en soms begon hij met zijn voorbeen te schrapen, ik denk uit machteloosheid, dat hij mij niet begreep. Soms ging hij helemaal de verkeerde kant op, of naar voren. We hebben alle varianten gehad, en ik ben doorgegaan. Na ik denk een half uur heb ik een pasje met zijn achterhand richting mij gekregen. YEEEAAAHHHHH . Nog een keer herhaald, duurde wel weer lang, maar weer een stapje. Echt zo'n stapje dat hij per ongeluk zet, maar dat was wel het gevraagde!
    Andere kant is na weer een hele tijd ook gelukt, een klein stapje. Pffffff, ik ben wel heel blij met deze manier van leren en heb ook het idee als we dit onder de knie hebben, dat we dan communicatief weer een hele stap verder zijn.
    Bedankt iedereen en succes Jasminum, bedankt voor het openen van dit topic!
    Be pleased, not satisfied.

  5. #20

    Re:aanleren sideways towards

    nicky kan het ook zo gaaf.
    ze snapte het super snel.

  6. #21
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    Re:aanleren sideways towards

    Bedankt iedereen en succes Jasminum, bedankt voor het openen van dit topic!
    Jij ook succes! Graag gedaan .
    note to self: change the mind, the body will follow.

  7. #22

    Re:aanleren sideways towards

    ben er weer opnieuw mee aan de slag, vanaf het bankje gaat het maar vanaf de grond niet,
    ik wil het leren op lichaams houding nu, close range en respectvol.
    Het begin is er, tappen op de achterhand, niet toestaan dat hij voorwaarts gaat, meteen release als hij nog maar zijn gewicht verplaatst.
    Dit belonen met rust en nogmaals vragen.
    Al snel ging het beter, volgende stapje is het sideways towards vragen op het cirkeltje, ik ben heel benieuwd hoe we dit oppakken allebei, ik vind het ook moeilijk maar super interessant om mee bezig te zijn.
    Het is heel erg een friendly issue bij ons en gaande weg accepteert hij me veel meer in zone 3 in close range, dit blijft een onderdeel waar we aan moeten werken.
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

  8. #23
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:aanleren sideways towards

    Even een ouder topic onder het stof vandaan halen.

    Ik heb geen hek waar ik op kan zitten, maar ik heb wel een opstapje. Ik probeer de achterhand naar me toe te vragen. Later dan de voorhand of sideways.
    Nu gaat Wico eerst de verkeerde kant uit. Ik heb gehoord dat het wel vaker gebeurd. Het nadeel daarvan is dat hij buiten mijn bereik gaat en ik dus eigenlijk soms wel moet releasen op een moment dat ik net niet wil releasen.
    Het away gaat goed zowel voorhand, achterhand, sideways. Ik kreeg uiteindelijk naar links toe wel een pasje een paar keer. Dus dat is goed beloond en afgesloten. De andere kant uit viel het kwartje helemaal niet . Het hoeft niet gelijk perfect te gaan, maar ik wil wel een poging in de goede richting kunnen belonen natuurlijk.

    Ik was aan het denken om het misschien in een hoek te moeten gaan doen dat het begrensd wordt hoeveel hij van me weg kan stappen en sneller naar me toestapt, verder heb ik geen idee wat ik nog kan doen om het makkelijker te maken.

    Alle tips zijn erg welkom!
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  9. #24
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:aanleren sideways towards

    Je hebt het antwoord al In een hoekje zetten helpt ontzettend goed. Zodat hij niet vooruit of de verkeerde kant op kan stappen (= duidelijker voor beiden). Je kunt ook in eerste instantie reactie aanleren op het tappen van je af. Vervolgens tap je vanaf de andere kant op diezelfde plek (over het paard heen). Elk paard die ik towards heb aangeleerd heb ik het op deze manier aangeleerd, snappen ze over het algemeen heel snel!
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  10. #25
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:aanleren sideways towards

    Dank je wel! Ik ga er verder mee aan de slag. Ik dacht dat in de hoek zetten ( ) misschien wat valsspelen was.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  11. #26
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:aanleren sideways towards

    Welnee Ik denk dat elke keer corrigeren of moeten blijven doorvragen terwijl je paard al 3 rondjes de verkeerde kant op gaat veel onduidelijker is dan dit
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  12. #27
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re:Re: aanleren sideways towards

    Eens met Rianne. Ook het tappen op de goede plek eerst van de andere kant aanleren werkt goed!

  13. #28
    Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    738

    Re:aanleren sideways towards

    Karma ben ik dit nu ook aan het aanleren en ik buig haar altijd in naar de andere kant(bij het aanleren dan). Hierdoor moet ze, wanneer ze wil gaan bewegen, wel met haar kont richting mij stappen. Ik sta dan naast haar hals zodat haar kont ook goed de ruimte heeft. Werkt heel goed, ze heeft namelijk niet echt de mogelijkheid om het fout te doen .

  14. #29
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:aanleren sideways towards

    Ja, dat werkt ook ZEER goed! Omdat ze hun kont uiteindelijk toch op 1 lijn met hun hoofd willen krijgen.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  15. #30
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:aanleren sideways towards

    Yup dan lukt het inderdaad wel, maar dan kijkt meneer aan welke kant het touwtje zit voor hij de beslissing maakt. Dus die wil ik zo weinig mogelijk nog .

    Tappen vanaf de 'juiste' kant, gaat ook goed, dat heb ik eerst geoefend inderdaad.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •