Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 45

Topic: Parelli en kinderen?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2005

Parelli en kinderen?

Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar ik kreeg afgelopen nacht een ingeving

Om lessen aan kinderen met gedragsproblemen te gaan geven en niet echt paardrijlessen maar meer lessen als grondwerk.
    Ik studeer HBO Pedagogiek (laatste jaar) dus achtergronden over gedragsproblemen heb ik wel.
    Hiervoor wil ik ook mijn Orun I halen en me dus gaan verdiepen in Level I van Pat Parelli.

Om de kinderen zo leren om te gaan met dieren, waardoor de kinderen meer zelfvertrouwen kunnen krijgen, rustig worden door om te gaan met de paarden en zichzelf meer vaardigheden aanleren.

Zou hier een markt voor zijn?

Re: Parelli en kinderen?

Denk je dat kinderen met gedragsproblematiek het kunnen opbrengen om altijd eerlijk te werken met een paard, zonder dat ze zich laten beïnvloeden door wisselende stemmingen?
    Zoals je weet is lichaamshouding en gezichtsuitdrukking het allerbelangrijkste bij Parelli, evenals het consequent opvoeren van de fases, zonder daarbij emotioneel (lees; boos) te worden.

Ik ben van mening dat dit zéér moeilijk is bij zulk soort kinderen. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre deze kinderen zichzelf kunnen beheersen, maar ik ga even uit van mijn eigen dochter. Niet de gemakkelijkste in omgang (ze is nu 16), erg emotioneel in haar uitingen, leeft vooral in pieken en dalen, en daarbij blijkt dat het eerlijk omgaan met paarden, zoals Parelli dat vraagt, erg moeilijk voor haar is. Met één op één begeleiding is het te doen, anders niet.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2005

Dat zou juist een uitdaging kunnen zijn, in hoeverre deze kinderen dat aankunnen!

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Zolang je het welzijn van de paarden even belangrijk inschaalt, als het welzijn van de kinderen.....

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2005

Dat zeker! Maar ik heb nog een jaar om er over te brainstormen.

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Ik vind het eigenlijk wel een heel goed idee en is in Nederland zelfs iets wat ze zouden subsidieren.
    Uiteraard denk ik dat je zelf wel behoorlijk wat ervaring moet hebben en idd een 1 op 1 begeleiding.
    Ook het paard moet denk ik over een solide level 1 (minstens) beschikken.

Ik denk wel dat het alleen werkt bij kinderen die wel duidelijk een affiniteit met dieren hebben. Een goed onderwerp om over te brainstormen lijkt me.

Actief Forumlid sanne2's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik heb in de VS op een manege voor "therapeutic riding" stage gelopen. Daar werd paardrijden als zeer "therapeutic" voor kinderen met gedragsproblemen gezien. De omgang met het paard is dat natuurlijk ook. In de omgang met paarden leren de kinderen veel: sociaal gedrag, verantwoordelijkheid etc. Allemaal dingen die ze in hun leven hard kunnen gebruiken.

Ik vind je idee erg leuk. Wel denk ik ook, dat het erg arbeidsintensief is. Deze kinderen hebben 1 op 1 begeleiding zeker nodig. Of er een markt voor is? Als ik eerlijk ben: nee. Parelli is al een kleine markt binnen de grote paardenmarkt (al is het wel een groeimarkt ). En er is in Nederland weinig geld beschikbaar voor zorg in het algemeen. Dus als dit geld al aan therapeutisch paardrijden besteed zou worden, denk ik dat dit zeer waarschijnlijk naar het traditionele paardrijden zou gaan.

Maar dat moet geen argument zijn: een markt kun je ook creeren! En de beste manier om dat te doen, is aantonen dat jouw methode werkt! Stel dat het jou zou lukken om bijvoorbeeld het recidivepercentage van jeugddelinquenten die aan jouw projct hebben deelgenomen te verlagen ten opzichte van een controlegroep die dat niet heeft gedaan... Dan staat half beleidsmakend Nederland bij je op de stoep!

Maar goed, gezien de arbeidsintensiviteit van je idee is dat natuurlijk een erg ambitieuze doelstelling. Dus je kunt twee dingen doen: het heel klein aanpakken (jij geeft les aan een kind) en het van de mond tot mondreclame hebben. Of het met meerdere mensen groter aanpakken en er tegelijkertijd een onderzoek me laten lopen (misschien je eigen afstudeeronderzoek of iemand anders van je opleiding). En de resultaten daarvan hopenlijk kunnen gebruiken om overheid of sponsoren te overtuigen.

Ik wens je heel veel succes want ik vind het een mooie doel om naar te streven.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Je zou eens moeten kijken op http://www.skyfarm.be , die mensen doen al zoiets maar dan geen parelli. Het kan heel goed gaan, maar ik denk dat je dan zelf wel meer dan level 1 van parelli moet hebben wil je het kunnen overbrengen op de kinderen en de paarden. Of een opleiding bij Skyfarm doen, daar heb je een basisjaar (aantal weekenden per jaar) waarna je een specificatiejaar kan doen, bijvoorbeeld richting kinderen.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2005

Bedankt voor jullie reacties en de link, het geeft weer genoeg stof tot nadenken.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2005

Kijk ook even op http://www.spirithorses.be, deze mensen doen ook iets gelijkaardig.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2005

Bedankt, het moet dus wel kunnen.

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Je zou eens moeten kijken op http://www.skyfarm.be , die mensen doen al zoiets maar dan geen parelli. Het kan heel goed gaan, maar ik denk dat je dan zelf wel meer dan level 1 van parelli moet hebben wil je het kunnen overbrengen op de kinderen en de paarden. Of een opleiding bij Skyfarm doen, daar heb je een basisjaar (aantal weekenden per jaar) waarna je een specificatiejaar kan doen, bijvoorbeeld richting kinderen.
    Ik heb een tijdje geleden die site ontdekt en ik had echt zoiets van: dat wÃ*l ik!! maar als je zo'n opleiding doet, kan je daar echt je werk van maken dan?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2005

Hmm weet ik niet, als ondersteuning bij bijvoorbeeld een instructrice opleiding?

Ik doe zelf Pedagogiek, wil mijn ORUN I ooit halen en Parelli level I, in dit laatste jaar wil ik me oriënteren op gedragsproblemen en didactiek en daar ook een beetje mee gaan stoeien.

En dan een plan maken...

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Leuk Pedagogiek! Heb ik ook gedaan!
    ZIt er zelf al een tijdje over te denken om een soort van zorgboerderij op te richten. Als je dat met paarden doet ipv koeien en andere dieren, is daar voldoende vraag naar. Dat hoor ik tenminste in het wereldje. Al een aantal malen kinderen van mijn werk mee naar de paarden genomen. Als ze van dieren houden, kunnen ze zich heel goed gedragen. Ik merk soms daarna wel een soort van ontlading.
    Leuk idee! Ik zou me er zeker in verdiepen, misschien een leuk afstudeerproject?
    Started!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2005

Hmm ja, zou dat haalbaar zijn?

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten