Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Een nieuw (Freeform) zadel voor Amir

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Een nieuw (Freeform) zadel voor Amir

Dag allemaal,

Gisteren is Bert Swennen (www.skyriding.be) hier geweest om een aantal zadels te passen op Amir.
    We zijn vooral op zoek naar een nieuw zadel omdat Lotte het western-zadel absoluut niet op Amir krijgt gehezen-gehoffen-gezwierd. En omdat ik al een paar keer de opmerking heb gekregen dat het misschien toch te lang is voor Amir .

Gisteren viel onze keuze op een freeform zadel, ik vond het fijn zitten (dressuurzit) en Lotte reed er ook graag mee, zij wilde wel de iets bredere zit waardoor je comfortabeler zit.

En nu ben ik op zoek naar ervaringen, heb net al gekeken en inderdaad er zijn hier een paar freeform-rijders maar de topics zijn allemaal net iets ouder, dus zouden jullie je recente ervaringen willen delen?
    En ook misschien wat foto's? Want er zijn blijkbaar veel mooie kleuren verkrijgbaar
    "Dromen komen uit..."

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Re:Een nieuw (Freeform) zadel voor Amir

Ik heb een Freeform Wave, dat is hetzelfde zadel als dit maar dan met een uitsparing bij de schoft. Ik vind het een heerlijk zadel. Ik heb het nu 3 jaar. Het zadel blijft mooi, maar belangrijker nog, het blijft ook goed liggen. I gebruik het voor dressuur en buitenrijden. Inmiddels heb ik er trektochten mee gemaakt en ook dat gaat prima, geen enkel probleem met de drukverdeling. Toen ik het kocht had Moon door een niet meer goed liggend boomzadel lichte atrofie van de spieren bij de schoft. Die spieren zijn weer helemaal teruggekomen, zijn schoft en rug zien er fantastisch uit.

Enige echte nadeel van het zadel vind ik dat je heel weinig steun hebt. Op zich zit dat lekker, ik hou wel van een vrije zit, maar het heeft ook nadelen. Een sprongetje maken bv vraagt echt een goede zit en hele sterke knieën.
    Dat je weinig steun hebt merk je ook als je paard struikelt. Moon doet dat af en toe en gaat dan echt op de knieën. Nadat ik er zelf daardoor onlangs bijzonder ongelukkig afgevallen ben, en omdat ik toch wel graag een sprongetje wil kunnen maken met iets meer steun, heb ik besloten op zoek te gaan naar een ander zadel.

Ik was nog niet van plan om mijn Freeform weg te doen tot ik iets anders heb, maar mocht je serieus interesse hebben, laat maar weten!

Even voor het beeld, die van mij is zwart met roodbruin stiksel.

"A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Hier ook alleen maar oudere ervaring met Freeform.
    Om kort te gaan; Askja wilde er niet eens onder lopen.
    Started!

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door mitzel
    Hier ook alleen maar oudere ervaring met Freeform.
    Om kort te gaan; Askja wilde er niet eens onder lopen.
    Oei dat is niet zo goed, Amir liep er eigenlijk zeer goed onder, we hebben verschillende getest en deze lag bij hem het beste, hij ging er mooi van zijn rug gebruiken dus dat vond ik wel super.

"Dromen komen uit..."

Wat voor western zadel had/heb jij? Een Vaquero toch?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Wat voor western zadel had/heb jij? Een Vaquero toch?
    De signalering door derden dat een/het westernzadel te lang is/zou zijn, berust voor een heel groot deel op ontbrekende kennis van de makers van die opmerking.

1e.
    Vrijwel ieder westernzadel "oogt" langer dan het in feite is.
    Voor het paard telt alleen de lengte van de bars, die IN het westernzadel "verborgen" zitten en dus voor een leek niet zichtbaar zijn en veelal achter zo'n 5 - 10 cm korter zijn dan de skirts (de leren onderplaten met schapenvacht).

2e.
    Sind we hier in de Benelux de MSFC cursus "Saddlefitter" hebben "ontdekt", noemen veel mensen zich zadelpasser - er is schijnbaar veel geld mee te verdienen.
    Wat deze zadelpassers niet hebben geleerd (men leert alleen over Engelse zadels) is, dat een westernzadel wel degelijk voorbij de 18e rib van het paard moet komen. Zou dat niet het geval zijn, zou het leunen op de cantle (bijv. bij stops, spins, snelle lichaamsbeweging vh paard) het achterover kiepen van het westernzadel tot gevolg hebben en dat zou het paard kunnen blesseren.
    Deze kennis gaat nu als gerucht de wereld door en wordt door iedereen opgepikt en doorgegeven ; het is net de griep (niemand wil het, maar geeft het wel stiekem door).
    Het is wel zo, dat de bars, vanaf de 18e rib lichtjes van de rug af moeten staan (ook dat is niet te zien, daartoe moet het westernzadel uit elkaar genomen worden.
    Het belast punt van de ruiter mag niet voorbij de 18e rib komen - dat is iets heel anders........

Aan het gewicht van een westernzadel is niets te doen, anders dan mindere kwaliteit materialen gebruiken.
    Een boom, edelstaal beslag en 5 mm tuigleer hebben hun gewicht.
    Helaas voor sommige mensen en ook kinderen vaak een probleem.
    Wel durf ik te stellen dat een goed passend westernzadel (overigens ieder zadel met boom, Engels of Western) veel beter is voor de rug van een paard qua drukverdeling dan de boomlozen.
    Deze discussie hadden we geloof ik al een keer, dus die dempen we hier.

Overigens : een ieder die juiste en gefundeerde info over westernzadels wil, kan al enige tijd terecht op de website www.westernzadels.com
    Daar staat ook van alles beschreven over lengte's, zitpositie en zwaartepunt van ruiter en paard.

MVG Louis

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Leeftijd
    47

Ouder Topic ,
    Maar ben ook bezig een Freeform te testen .
    Senta , weet jij wat het verschil is tussen jouw model de Wave dus en de Enduro ? Ergens moet verschil zitten ?
    Heb nu de Enduro in testweek . Zit als een huis , eerlijk waar .
    Heb ook een boomzadel , WOW een heerlijk zadel .
    Maar met het oog op de toekomst zal er een 2e zadel moeten komen en kan me dus maar beter optijd verdiepen
    Zinti , Finesse & Annelie "mijn meiden "
    Star & Max " onze jongens "

Zinti , mijn kanjer je bent een Topper

Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Er zit een andere zitting op de wave. De zit is iets smaller en de voorkant is iets hoger. Verder heeft de wave standaard een schoftuitsparing, maar die kunje tegenwoordig op alle modellen krijgen.
    Ik heb inmiddels een ander zadel in bestelling, waar ik zelf wat steviger in zit. Als dat goed bevalt ga ik mijn wave verkopen.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Leeftijd
    47

Dan geef maar een seintje als je die verkoopt ...
    Wil je dat voor me onthouden aub .
    Zinti , Finesse & Annelie "mijn meiden "
    Star & Max " onze jongens "

Zinti , mijn kanjer je bent een Topper

Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Doe ik!

Bladwijzers

Forum Rechten