Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: ruwvoer vraagje

ruwvoer vraagje

de boer kwam vandaag voordrrog brengen. Tenminste dat dacht ik. Het was een andere baal en toen we hem open maakte was dit heel anders dan voordroog. Het zag er echt uit als koeienvoer. Het is wel lang maar echt nat. Kan ik dit de paarden voeren? Zi vinden het wel lekker maar Odet is ooit hoef bevangen geweest. Wat zijn de gevaren?
    www.niettevermijden.com

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:ruwvoer vraagje

Natte kuil is niet goed voor paarden. Geeft grote kans op darmproblemen. Ik zou het niet geven, dat spul is prima voor koeien maar echt niet voor paarden!

Ik heb voor nu helaas geen keuze. Ik heb nog wel 10 kleine baaltjes hooi liggen waarmee ik het kan mengen. maar zal nu eerst opzoek moeten naar iets anders. Als ik meng is het dan al minder erg?
    www.niettevermijden.com

Misschien kun je het uitpakken, uitspreiden en laten drogen?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Is zeker een optie. Maar wat ik begreep zit er meer eiwitten in. Als ik het droog verliest het dan ook aan eiwitten? Of zit er in kuil (ik heb begrepen dat het dat is) net zoveel eiwitten als in voordroog?
    www.niettevermijden.com

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Dit is waarschijnlijk te nat gebleven en daardoor eigenlijk een soort kuil geworden. Dat zou ik absoluut niet geven aan een paard dat ooit hoefbevangen is geweest, want het is zoals je zelf al zegt koeienvoer.

Als je het mengt wordt het al minder erg, want dan krijgen ze er minder van binnen. Toch zou ik de voorkeur geven aan helemaal niets er van voeren.

Ik weet eigenlijk niet of het beter wordt als je het verder laat drogen
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Volgens mij als je het droogt blijft het hetzelfde, en echt goed drogen doet het niet.
    Wel vervelend zeg, kun je niet meer ruilen, als hij jou beloofd een goeie baal te brengen en je krijgt dit zou ik ermee terug gaan is lastig.
    maar minstens hem bellen.

p,s nog een vraag ruikt het ook heel zuur ? Dan is het echt koeien spul

Tja, dat weet ik ook niet, of het gehalte aan eiwitten afneemt als je het droogt. Misschien beter het risico niet nemen. Kun je het niet ruilen?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik ben zelf niet zo thuis in eiwitten.
    Heb je enig idee wanneer het geoogst is? Ik vind dat eerlijk gezegd nog belangrijker bij een HB-er.
    Ikzelf zou het niet graag voeren als het vochtig is, maar dat heeft niet zoveel met HB te maken, maar meer dat het minder fijn is voor elk paard.
    Mocht er veel fructaan inzitten, wat zo niet te beoordelen is, dan kan een uurtje weken in water veel schelen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Je eiwitvraag durf ik helaas niet te beantwoorden...
    Maar als die boer je voordroog heeft beloofd en bij het uitpakken blijkt het echt koeienkuil te zijn, dan lijkt me dat wel een reden voor een reclamatie. En ondertussen zo snel mogelijk op zoek gaan naar beter voer...

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    p,s nog een vraag ruikt het ook heel zuur ? Dan is het echt koeien spul
    Nou, dat klopt ook niet helemaal Marjo . Kuil ruikt altijd wat zuur aangezien bepaalde bacteriën zich hebben kunnen uitleven doordat het is ingepakt in plastic. Het conserveren hoort ideaal gezien zonder lucht te gebeuren, waardoor de bacteriën melkzuur maken en hiermee wordt de kuil geconserveerd. Hoe meer suikers in het gewas, hoe meer voeding voor de bacteriën. Als het redelijk droog gewonnen wordt, zal deze soort kuil ook wat zurig ruiken (friszuur, niet onaangenaam) en hoe natter het gewonnen is, hoe plakkeriger het aanvoelt (ook is de geur dan iets zuurder, maar niet onaangenaam). Voor koeien is het economisch gezien handig om gewas snel van de wei te hebben én hoge gehaltes te hebben, vandaar dat dit vaak natter is. Ruikt een kuil vies zuur, dan heb je geen goede conservering gehad en hebben de bacteriën boterzuur gemaakt. Dit is ook niet geschikt voor koeien en dus niet alleen niet geschikt voor paarden, aangezien boterzuur de darmen enorm kan ontregelen. Heel zuur ruikend gewas is eerder verdenking op boterzuur als op het goede melkzuur, dus ook geen koeienvoer .

Het gehalte aan eiwitten gaat niet minderen als je het laat drogen, wel loop je grote kans op bederf (want lucht bij geconserveerd nat product, dus aanmaak boterzuur). Dus zou ik het voor het hoefbevangen paard niet voeren en bij de anderen mengen met hooi, wel even opletten... ze kunnen snel aan de diarree raken van natte kuil.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Ik heb net gevoerd en lees nu jullie toch wel verontrustende berichten. Ik heb een mengsel gemaakt van half hooi en half kuil. Kan deze ene keer al kwaad? Want met grote waarschijnlijkheid. Kan ik morgen al goed voordroog hebben.
    www.niettevermijden.com

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Nee hoor, deze ene keer gaat geen drama's veroorzaken! Je hebt het gemengd met hooi en dus is het geleidelijker als ineens alleen maar natte kuil .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Jullie zijn allemaal lief!

Dank jullie voor alle duidelijke antwoorden. Morgen meteen roggelen dat ik svonds goede voordroog krijg en dan kan ik weer gerust slapen en ik laat de boer deze baal mooi weer ophalen en dan kan hij dit voeren aan zijn koeien.
    www.niettevermijden.com

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten