Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 31

Topic: Voeding hoefbevangen pony?

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Re:Voeding hoefbevangen pony?

@Eva: ik gaf Danny ook Glucobalance continu. Ik ben er eens twee weken mee gestopt, en zag gelijk vetopslag op plekken waar het niet hoorde . Daardoor durfde ik niet meer te stoppen. Toen ze goed op gewicht was, ben ik wel gaan minderen. Eerst naar een half schepje, en toen dat goed bleef gaan ben ik terug gegaan naar 1/3 schepje. Helaas mochten we niet meer meemaken of ik het daarna nog had kunnen minderen of zelfs weglaten .

Ik moet er wel bij zeggen dat ik alle omstandigheden heb aangepakt, dus nooit meer op gras maar op zand, veel beweging en gecontroleerde voerinname, maar ik kon haar tijdens het Glucobalance geven veel meer voer geven dan daarvoor zonder en ze bleef toch mooi slank.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ans, ik ben even gaan zoeken waarom jij je Glucobalance niet meer kan geven *komt onder haar steen vandaan* Wat erg! Wat zal dat ongelofelijk vreemd en leeg zijn na 26 jaar Ik hoop dat je er inmiddels een beetje een plekje voor hebt of een manier om mee om te gaan, nou ja iets, want wat zeg je nou hierbij?

Die vetopslag heeft Fenna ook en hoewel ze aan het afvallen is blijven die gekke kussentjes het langst. Glucobalance is voor ons alweer een jaar of 2 terug, maar misschien zou ik er toch weer aan kunnen beginnen om juist die extra duw in de goede richting te geven. Als ze dan weer helemaal slank is, echt slank, dan weer afbouwen naar hopelijk niks.
    Ik ben eigenlijk nog in ontkenning, wil niet dat we weer aan de GB moeten, dat dat nodig is zeg maar, en probeer andere weggetjes te vinden, maar feit is dat het toen hielp en dat Fenna er gek op was (Fenna weet altijd precies wat ze nodig heeft en wat ze niet nodig heeft eet ze ook niet op ). Als straks de andere paarden 24/7 op de wei staan kunnen Fen en Snow helemaal beperkt gevoerd worden, dan zal het ook beter gaan.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Beetje offtopic, maar mij spreekt dat GB ook wel aan.
    Echt slank krijgen lukt hier vaak niet. Hals en vet op schouders/billen blijven.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid Dominique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Romano heb ik ook aan de glucobalance gehad vorig jaar. Hij was echt heel erg dik (lees veel vetophopingen waaronder nek, hals en staart aanzet) en kon de omstandigheden (onbeperkt kuil en gras) niet veranderen toen. Ik heb toen mee gedaan aan een onderzoek op verschil in uiterlijk kenmerken bij verdenking insuline resistentie. Dit was zeer positief en hij was echt mooi afgevallen. Ben er in het najaar wel weer mee gestopt. Het advies was ook om het niet continu te gebruiken, maar pauzes in te lassen.
    In de winter is hij wel weer echt dichtgegroeit helaas. Ik heb hem toen verhuisd naar een plek waar hij niet meer onbeperkt op gras staat en 5x per dag een kleine hoeveelheid kuil/hooi krijgt. En hij is nog steeds aan het afvallen en al veel vetophopingen kwijt zonder bijvoeren van glucobalans.
    Over een paar weken gaan ze onbeperkt het land op en dan ga ik uit voorzorg weer glucobalans bij geven.

Over het voer.. Ik ben erg lang op zoek geweest naar fijn voer waar weinig suiker/melasse en zetmeel in zit. Als laatste equifit; de natural base, daar was ik zeker tevreden over, maar is gewoon lastig te krijgen hier. Heb nu sinds 2 maanden de dieet mix van Subli. En ik moet zeggen, Romano krijgt iets minder dan een halve kilo per dag en hij doet het er erg goed op. Valt nog steeds goed af en nog belangrijker zijn vetophopingen worden echt minder.
    Dus vind de dieet mix van subli echt een aanrader http://subli.nl/Voederassortiment/nl/215/DieetMix.html

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik was ook verbaasd hoeveel effect de GB had. Het heeft in ieder geval bijgedragen aan het feit dát Danny de 26 jaar in goede gezondheid heeft gehaald en nog zo graag en veel werkte.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik heb hier ook bij veel paarden wel een positief resultaat gezien met gluco balance. Vooral de vetophopingen op de nek werden minder.

Mij pony van vroeger, Bully was zeer gevoelig voor hoefbevangenheid. Hem heb ik een tijd helemaal van het gras gehouden zodat zijn lichaam weer wat schoner werd. Ik gaf hem onperkt arm ruwvoer en verder niets. Later ging hij wel weer op het gras en dat ging best goed, maar dan zorgde ik dat het juist goed uitgegroeid gras was ipv kort afgegraasd gras.

Als Bofix geen zwaar werk hoeft te leveren lijkt bijvoeren me sowieso niet nodig. Ja, misschien een supplement inderdaad wel.

En een graaskorf, heb je daar wel eens aan gedacht?

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Ik heb zelf geen ervaring met GB, Wick die IR verdacht is heb ik jaren magnesium gegeven in combinatie met drainagecomposium. Heeft ook geholpen met afvallen, ondertussen is ze alweer wat langer van deze coctail af. Als ze aanzet in gewicht, komt eerst de vetophoping achter de schouder, dan de kam en de kussens rond de staartaanzet.

Op de weide kan wel, maar dan met graasmasker bijvoorbeeld.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Actief Forumlid hanne01's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    32

Bedankt voor het meedenken allemaal, super!

Lila, een goede vraag die je daar stelt Bofix is de voorbije 2,5 jaar niet meer hervallen (*hout afkoppen*) maar dat neemt mijn zorgen niet weg omdat de situatie met 3 paarden toch weer heel anders is Daarvoor herviel hij geregeld terwijl hij toch op een veel kleiner stuk wei stond. Best vreemd eigenlijk

Ik denk bij elke nieuwe tip 'ja dat klinkt goed! Dat wordt het' Dus ik ga alles eens laten bezinken om dan een keuze te maken

Ik heb wel nog een vraagje: de GlucoBalance is vooral handig bij een paard dat te dik is dan? Bofix zijn gewicht is prima momenteel, dus GB (als kuur?) geven lijkt me niet goed. Zie ik dit juist?

Het hooinet is gisteren besteld Een graasmasker ga ik zeker in mijn achterhoofd houden.
    dhPhotography: https://www.facebook.com/Dupas-Hanne...5935071/photos
    Contacteer me voor meer info of neem een kijkje op mijn facebookpagina

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Hier bij een pony die 6 uur per dag een graasmasker op had en daarmee de wei inging (en de rest van de dag met hooi in de paddock stond) behoorlijke beschadigingen aan het glazuur van de tanden gezien! Het helpt goed tegen het reduceren van de intake, maar wees alert hierop.
    Glucobalance zou ik allen geven op indicatie, als er problemen zijn op dat vlak?
    2,5 jaar niet meer hervallen; sinds wanneer de 3 paarden en de grotere wei dan ( en hoeveel groter...)? En stond hij eerder alleen of met meer op de kleinere wei? De wijze van bemesten, droogte etc is ook van invloed op de hoeveelheid fructaan in het gras. Dat kan allemaal meegespeeld hebben. Om je vinger erachter te krijgen moet je echt heel precies proberen na te gaan wat er anders is. Wat voerde je bij, wat voor beweging kreeg hij etc. .

Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    10

Lila, bedoel je dat het glazuur van de tanden beschadigd door het graasmasker? Hoe komt dat dan?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Deze Haf was voortdurend bezig met eten. Hij drukt het masker met zijn tanden tegen de grond aan en snijdt vervolgens de sprietjes af die door de spleetjes van het masker komen. Misschien helpt de volgende beschrijving: zoals zo'n knijperbak; mond open, tanden bloot, en snijden maar. Het was een Greenguard graasmasker, van dat harde plastic. Hij schuurde dus voortdurend zijn tanden over dat platic heen.
    Even rekenen, denk wel zo'n 2 happen per seconde.
    Dat zijn er 120 per minuut, dus in een uur x 60 = 7200 keer schrapen met de tanden over dat plastic.
    Dat 6 uur per dag... = 43200 x per dag! Oké...af en toe zijn hoofd níet aan het gras: 30000 kom je wel aan hoor, wanneer je ook keek; hij was aan het eten. Het was gewoon wérken voor 'm. Lag daarna ook behoorlijk moe te pitten in de zandpaddock .
    En dan één zomer lang. Het was genoeg om zijn glazuur behoorlijk te beschadigen.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Die andere graasmaskers (http://www.paardendrogist.nl/product/grasmasker/115305/) zijn veel zachter, Fenna heeft deze ook en ik vind het best een succes. Deze zijn wat zachter voor tanden denk ik en het gaatje om door te eten is kleiner.

Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    10

Dank je voor je uitleg. Klinkt inderdaad wel logisch. Bij ons op stal hebben we er ook 1 met een graasmasker lopen op het moment. Dus ik zal eens vragen of ze hier rekening mee gehouden hebben. Volgens mij is dat wel een zachter graasmasker.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Anna heeft ook een graasmasker(tje) van de paardendrogist. Die zit hier om de hoek, en bij de Divoza hebben ze alleen hele harde. Anna heeft er geen enkel punt van gemaakt om ermee te lopen, ging gelijk goed.

Actief Forumlid hanne01's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    32

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Glucobalance zou ik allen geven op indicatie, als er problemen zijn op dat vlak?

2,5 jaar niet meer hervallen; sinds wanneer de 3 paarden en de grotere wei dan ( en hoeveel groter...)? En stond hij eerder alleen of met meer op de kleinere wei? De wijze van bemesten, droogte etc is ook van invloed op de hoeveelheid fructaan in het gras. Dat kan allemaal meegespeeld hebben. Om je vinger erachter te krijgen moet je echt heel precies proberen na te gaan wat er anders is. Wat voerde je bij, wat voor beweging kreeg hij etc. .
    Problemen op dat vlak: zijn problemen ivm zijn gewicht op peil houden, als ik het goed begrijp? Bofix zijn gewicht is prima, maar toch heeft hij vetophopingen aan zijn manenkam. Maar voor de rest is hij zeker niet te dik.

Sinds 13 februari 2011 staat Bofix samen met Finally ipv alleen. Sinds 1 oktober 2011 staan ze met 3 paarden. In november en decemeber heeft het zoveel geregend dat de weien heel snel groter werden gezet (bijna verdubbelen van oppervlakte). Bemesten gebeurt niet.
    Beweging is altijd even weinig geweest. Intensief werken heeft hij nooit moeten doen sinds hij bij ons is. Ik denk aan 3 keer per week (in de wintermaanden veel minder) een beetje grondwerk of een buitenritje.

Het plan is wel om zijn conditie op te bouwen nu Finally ook bereden kan worden, dus een supplement bijvoeren lijkt me nog steeds een goed plan Zodra het hooinet er is gaat hij ofwel overdag/ 's nachts op een klein zandstukje staan. Wanneer kan het het minste kwaad om toch op de wei te staan? Overdag of 's nachts?

Een graasmasker (maar dan geen van Greenguard) komt als ik het dan nog niet vertrouw

Bedankt voor jullie advies allemaal!
    dhPhotography: https://www.facebook.com/Dupas-Hanne...5935071/photos
    Contacteer me voor meer info of neem een kijkje op mijn facebookpagina

Bladwijzers

Forum Rechten