-
*nieuw*
veulentje opleiden
hoi peepz
ik heb thuis een veulentje staan bont hengstje dat net bij zijn mama weg is, is heel erg braaf, geeft 4 voetjes, loopt mee aan touw en kent de trailer. mits ik zelf nog geen ervaring heb met NH vraag ik me af wat ik met het veulen allemaal mag en kan? ik heb heel veel ervaring met paarden van allerlei rassen en ook met veulens maar wil deze aanpak ook eens proberen. hopelijk kunnen jullie me helpen
grtz
-
Re: veulentje opleiden
Hoi sloefke,
Ik heb anderhalf jaar geleden een veulen gekocht. Ik heb hem voordat hij gespeend werd geleerd aan de hand mee te lopen, voetje te geven en dat soort dingen. Na het spenen heb ik met hem gewandeld over het erf, gespeeld in de wei en hem verder veel tijd met andere veulens gegund. Toen hij een jaar werd ben ik begonnen met grondwerk level 1. Dat was voor mij ook de eerste kennismaking met Parelli, maar met wat hulp van een vriendin en veel zelf lezen en naar demo's gaan gaat het wel erg goed. Heb vooral geduld met je veulen en leg de nadruk op het spelelement, zodat het leuk blijft. Oefen eerst ook goed 'droog'. Ik ben nu bijna door grondwerk level een heen. Ik ga hem nog wel een zadel opleggen (maar niet erop zitten!) en leren trailer laden en dan mag hij weer een jaar met een aantal jaarlingen de wei in. Daarna ga ik, als hij er tenminste aan toe is, voorzichtig aan met hem rijden en alvast met grondwerk level 2 aan de slag. Nog een tip van andere aard: zorg dat je hem op tijd laat bekappen. Meteen na zijn geboorte met de merrie mee naar de hoefsmid is het beste. Ik ben hier aan de late kant mee begonnen met het gevolg dat hij een graasvoetje kreeg. Gelukkig heb ik dat door hem zelf elke week natuurlijk te bakappen al weer ver normaal kunnen krijgen. Nog een paar maandjes en het is helemaal weg.
Hopelijk heb je iets aan 'mijn verhaal'. Heel veel succes en vooral plezier met je veulentje.
Forum Rechten