Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 37

Topic: Zadel na bekkeninstabiliteit (boomloos, smal)

Actief Forumlid Wilrieke's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Leeftijd
    41

Zadel na bekkeninstabiliteit (boomloos, smal)

Hallo allemaal,

Na drie keer te zijn bevallen van een fikse baby + 2 keer een flinke bekkeninstabiliteit, is mijn lijf niet meer wat het was.

Ik heb een heel brede, ronde fries. Na een lange zoektocht heb ik daar een tijdje geleden een Trekker Pro Endurance Adjust voor aangeschaft. Een super zadel. Boomloos, goede drukverdeling, aanpasbaar en voor allerlei activiteiten handig (is een endurance-zadel, maar zit als een dressuurzadel).

Het probleem voor mij op dit moment, is dat dit zadel op mijn paard best breed is, en mijn benen bovendien in een dressuurhouding gericht worden. Normaal allemaal geen probleem en juist wel prettig (want: erg goede houding in dit zadel). Maar mijn benen en bekken kunnen er op dit moment niet tegen.

Ik overweeg daarom om (helaas...) afscheid te nemen van mijn Trekker, en voor nu een ander zadel te zoeken. Ik ben weer eens op internet gaa struinen, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Ik zoek:

- boomloos (want Jade is erg breed, rond en kort, en verandert de komende tijd bovendien -hoop ik- van paard-met-spek naar een wat gespierder paard)
    - smalle zit
    - ongedwongen beenhouding

Ik zit niet vast aan een bepaald model. Mag engels, endurance of western zijn. Allemaal prima (ik ben er toch nog niet helemaal uit hoe en wat ik in de toekomst wil. Voor nu wil ik gewoon comfortabel op Jade kunnen zitten en lekker buiten rijden, plus wat dressuurmatig kunnen oefenen).

Wat mij een mooi zadel lijkt is de Trekker True Talent, maar die is wat aan de prijzige kant. Een Barefoot lijkt me super, maar die schijnen toch erg breed te zijn van boven, en dat kan ik voor nu echt niet hebben. Misschien de Libra?

Welk zadel zou bij me passen?

(mocht je een leuk zadel in de aanbieding hebben, dan mag je me natuurlijk pb-en. Ik sta ook open voor ruilen tegen een gelijkwaardig zadel met mijn Trekker, of daar met bijbetaling van de één of de ander iets voor te regelen)

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Re:Zadel na bekkeninstabiliteit (boomloos, smal)

ik heb de trekker Luxus

die staat ook bekend om smalle zit... trouwens ook veel last gehad van BI...
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Libra lijkt mij niet smaller dan een Barefoot bijvoorbeeld.

Die Luxus of True Talent geven beiden aan dat ze smalle zit hebben. Dat is misschien wel ene goede.
    Misschien heb ik wel interesse in je zadel mocht die weggaan, alleen wil ik hem dan graag een keer proberen, gezien ik er nooit op gezeten heb.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    Jan 2010
    Leeftijd
    41

Bij een Luxux zit je nog net als bij de Pro Endurance met je benen recht omlaag, en dat wil ik nu niet (Luxus is de oude Pro Talent. Zelfde zadel dus, alleen met een wat smallere bovenkant). Vandaar de optie voor een True Talent, en dan zonder fenders gewone stijgbeugels. Maar zoals gezegd, dat is geen goedkoop zadel. Zeker niet wanneer ik over een jaar of wat meer ineens weet wat ik de komende tijd allemaal wil doen en misschien een zadel wil dat op wedstrijden is toegestaan.

Zijn er andere boomloze opties naast een Trekker die aantrekkelijk zijn, én de druk ook echt goed verdelen?

(Kennen jullie deze bijvoorbeeld? http://www.equitotaal.nl/boomloos-zadel Ziet er aardig uit, maar door de prijs twijfel ik erg of het degelijke zadels zijn met goede drukverdeling?)

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Die laatste die je noemt zag ik laatst bij Haystack in de webshop en vond hem wel erg leuk. Maar eerlijk gezegd twijfel ik ook wel.
    Er staat ook maar beperkt info bij.

Dressuurmodel zadels boomloos zijn misschien wel fijne smalle zit.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Wat vervelend dat je zo'n last hebt van bekkeninstabiliteit en dat je daardoor niet meer lekker zit op je favoriete zadel!
    Met betrekking tot de keuze van een ander zadel kan ik je helaas niet echt adviseren, maar wel wil ik je nog iets ter overweging meegeven: als je meer met je benen naar voren zit, ervaart jouw paard je als een veel zwaardere belasting op zijn rug. Je kunt dan niet goed meer met de bewegingen meekomen en zeker niet in draf als je lichtrijdt. Doordat je voeten nu vóór je zwaartepunt zijn, blijf je achter in de bewegingen van je paard en kom je telkens te hard met je achterste in het zadel terecht. Ook in in stap en vooral in galop zal het moeilijker zijn de beweging mee te kunnen volgen omdat je bekken minder bewegingsvrijheid heeft als je benen verder naar voren liggen. Je bekken staat dan nl. al automatisch in een licht gekantelde stand ipv rechtop, waardoor je niet meer zoveel bewegingsvrijheid hebt. Ik begrijp dat deze houdig voor jouw lijf fijner is, maar voor je paard is het dat niet (e.e.a. ook afhankelijk van je rijstijl)...
    Ik weet niet precies wat je wensen zijn t.a.v. rijden, maar ik denk dat bovenstaande wel belangrijke punten zijn om mee te nemen in je overwegingen...

Aangemeld
    Jan 2010
    Leeftijd
    41

Bedankt Marja! Klopt allemaal. Ik denk dat e.e.a. al veel beter voor mijn lijf is met een smaller zadel. Heb even contact gehad met de mensen van dat goedkope zadel dat ze bij o.a. Equimotion aanbieden:

"Er zitten inderdaad panelen/kussens onder het zadel, de ruggengraat is vrij.
    De druk wordt verdeeld door de zitting, die flexibel is maar toch stevig.
    Daardoor kunnen er ook zeker grotere en zwaardere mensen fijn met dit zadel rijden.
    De zitting is gevormd, hij valt daardoor smaller dan andere boomloze zadels, die vaak erg breed zijn.
    Het is geschikt voor ronde paarden met korte ruggen. Er zijn IJslanders die zo'n zadel hebben. Maar ik zelf heb bijvoorbeeld een Groninger van 1,70 en ook daar ligt het zadel perfect op.
    Er zijn ondertussen al heel wat van deze zadels verkocht en ik heb nog geen negatieve reactie gehad.
    Mijn eigen ervaring is ook dat het een fijn zadel is. Zeker voor de prijs hoef je het niet te laten, maar zelf was ik eerder wat negatief door de prijs...zo iets goedkoops kon toch bijna niet goed zijn? Maar ik rijd er nu zelf met veel plezier mee!"

Klinkt wel goed, wellicht een poging waard!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Heb je ook een link naar een winkel die dat zadel verkoopt?
    Nu ben ik ook wel nieuwsgierig!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Hier ervaring met zowel boomloos en een gammel bekken. Bij mij zitten alle gewrichten wat losjes in elkaar en bij alle drie mijn zwangerschappen heb ik BI gehad, de laatste keer was het fors erger en duurde het lang voordat ik echt vrij was van klachten. Het probleem is bij mij dat zowel de voorzijde als achterzijde van het bekken teveel ruimte heeft en het bekken dus door het zitten aan de onderzijde wijkt (en boven dus knijpt). Overigens is dat nu redelijk onder controle (want ik kan nu normaal afstappen en landen op mijn voeten). Een ander euvel is dat mijn heupgewrichten ook wat losjes zijn en dat is wel een blijvend probleem. Voor dat probleem heb ik dus een smallere zit nodig .

Voor de zwangerschap van de jongste heb ik gezeten en gereden op een Ghost, superfijn zadel. De zit was niet smal te noemen, maar door het niet hebben van zweetbladen en andere massa, kunnen je benen rechter afhangen en dat maakt dat je je bekken makkelijker ontspant/aanspant in de goede richtingen. Een Barefoot liet me verkrampen, plus dat deze brede zit ook mijn heupgewrichten naar buiten dwingt en je dus in een nare kramptoestand zit. Geen aanrader dus, ik verwacht dat soortgelijke zadels dus ongeschikt zijn voor de combinatie BI bij de ruiter en breed paard. Torsion vond ik ook niet prettig, ook te breed op de een of andere manier. De Startrekk van Saar zit wel lekker voor me, geen gedwongen stoelzit en smal genoeg. Zelf neig ik naar iets in die richting voor Annabel straks en wil dan eigenlijk eerst een Espaniola proberen omdat die zit nog wat smaller lijkt.

Je zou ook kunnen kijken naar een Startrekk dressuur of espaniola, die zit volgens mij wel smal of in elk geval in A-vorm. Trekker weet ik niet eigenlijk.

En wat Marja zegt, een stoelzit is voor je paard echt geen pretje. Voor jezelf op termijn ook niet, want je zit niet met de juiste spanning/ontspanning op je bips en dat geeft hoe dan ook kramp (mijn ervaring is dat in elk geval wel ).
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

PS: Wilrieke, als je -ondanks de nadelen van het in stoelzit rijden- toch wilt zoeken naar een zadel waarop je zo kunt zitten, kijk dan of de stijgbeugelophanging ook aan te passen is naar een positie waarbij je voeten wél recht onder je zwaartepunt zijn. Dan kun je er later, als je lijf het weer beter doet, alsnog weer in de juiste houding rijden.

Is het trouwens niet slecht voor je lijf om te paardrijden, als je last hebt van bekkeninstabiliteit?

Ik denk dat je toch beter af bent door veel spier oefeningen te doen speciaal gericht voor je bekken/bekkenbodem spieren.
    Ik had met de tweede zwangerschap ook problemen met mijn bekken.
    ik ben nog voor de bevalling met een bekken cursus begonnen en nu na de bevalling ook weer 8 lessen met oefeningen.
    ik ben er door op de been gebleven.
    nu na 3 maanden kan ik zeggen dat het bijna is verdwenen....

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Marja, ik heb ervaren van wel... ik heb in augustus nog op snowdon gereden, maar daarna weer zoveel last gehad van mijn bekken dat ik gestopt ben...
    nu is Yannick 10 maanden en wilde ik weer langzaam opbouwen maar echt langzaam... eerst alleen maar zitten enzo....
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja dat vermoedde ik al...
    Ik heb zelf nooit kinderen gebaard maar wel veel last van mijn lijf (spieren en gewrichten) en ook van mijn heupen/bekken. Paardrijden is dan lang niet altijd een aangename bezigheid en ik stap vaak kreupel van mijn paard af. Ik rij dan ook niet zo intensief als ik eigenlijk zou willen. Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat met bekkeninstabiliteit, als de boel eigenlijk te losjes is allemaal, paardrijden geen pretje moet zijn... Ik zou zelf dan ook niet de oplossing zoeken in een zadel dat de ruiter in een ongewenste houding zet, alleen om pijn te voorkomen. Dan liever langer wachten/oefeningen doen/korter rijden, of wat dan ook...

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Mijn ervaring met oefeningen voor het bekken zijn niet dat het echt helpt eigenlijk... Meestal zijn die oefeningen gericht op het verstevigen van de bekkenbodemspier en die is bij mij altijd al (en nu nog) in uitstekende conditie geweest. Bij mij zit de oorzaak in de aanhechtingen tussen de botten zelf en daar doe je niks aan. Wat wel helpt is het opbouwen van een "spiercorset", ofwel zorgen dat je buik- en bilspieren optimaal ontwikkelen zodat deze ook zorgen voor het bijeen houden van het bekken. Als die spieren samen met de bekkenbodem in conditie zijn, dan is het uitelkaar zakken van het bekken al een heel stuk minder. Bij het paardrijden moet je die spieren aan-ontspannen, zodat je bekken in evenwicht gehouden wordt en dat gaat vaak makkelijker als je een wat smaller zittend zadel hebt.
    Het rijden in stoelzit zorgt echt voor klachten op langere termijn, voel maar eens op een stoel of kruk hoe lastig het is om in stoelzit de spieren in je onderlijf tegelijkertijd of afzonderlijk aan te spannen/ontspannen. Als de dan vergelijkt met hoe dat voelt als je je benen af laat hangen zoals het hoort, is dat echt een verschil .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Jan 2010
    Leeftijd
    41

(druk weekend, weinig tijd om te reageren)

Bedankt allemaal voor t meedenken. Dat zadel is hier te koop: http://www.equitotaal.nl/boomloos-zadel
    Heeft kussens over de gehele lengte, verplaatsbare stijgbeugelophanging, zit kan d.m.v. klittemband aangepast worden. Klinkt allemaal erg goed, niet?

Heb wat opties op o.a. een Ghost, deze dus of een westernzadel. Zou western ook wel eens willen voelen. Kom er steeds meer achter wat nu lastig is. Dikke wrongen is nu niet fijn, wellicht dat Ghost inderdaad een goede is! Die heeft alles verplaatsbaar. wil idd liever niet in stoelzit en doe zeker ook veel oefeningen

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten