Pagina 7 van de 10 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste
Resultaten 91 tot 105 van de 136

Topic: Uitbraak Rhino in omgeving Nijmegen (Berg en Dal)

Re:Uitbraak Rhino in omgeving Nijmegen (Berg en Dal)

Ik teken ook niet, maar ik zet het alleen even neer.

Meldplicht. Ja en nee. Enerzijds begrijp ik het goed, anderzijds denk ik dat een verantwoordelijke paardenhouder én dierenarts het toch wel melden, of het nu moet of niet. Van de stalhouders die het nu al niet doorgeven, vraag ik me af of ze het wel doen als het verplicht is. Al moet de dierenarts het in dat geval natuurlijk wel melden. Maar dan nog denk ik dat het goed is dat de sector (sectorraad paarden) er nu serieus mee aan de slag gaat.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door vief
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Ben ik nu echt de enige die zich afvraagt waarom erg geen verplichte maatregelen worden ingezet bij deze ziekte?
    Ik bedoel, was het een virusuitbraak bij andere dieren (denk aan MKZ, varkenspest, vogelgriep) was er allang een vervoersverbod (verplicht) geweest en allang hadden de stallen rondom de stallen die besmet zijn op slot geweest (verplicht). Nu gebeurde (en gebeurt) het niet, het wordt geadviseerd . Zeker omdat het gemiddelde wedstrijdpaard heel wat meer van plek verwisselt als een van die andere diersoorten en dus de besmetting zich vrij eenvoudig over een heel groot gebied kan uitbreiden. Juist die wedstrijdpaarden zijn allemaal te achterhalen waar ze geweest zijn, na de eerste uitbraken direct genomen maatregelen had zoveel ellende kunnen voorkomen.
    Ik snap het echt niet hoor...
    Bij een vervoersverbod is een ruimingsplicht ook aan de order...dat betekend dat alle paarden ook de nog niet zieke paarden preventief geruimd worden...dus daar kiest men niet voor...door de emotionele waarde die we aan paarden hechten...mensen moeten zelf hun gezond verstand gebruiken en zelf niet naar vreemde paarden gaan en hun dieren op eigen terrein houden...
    Eh... al verdiept in de volgorde van maatregelen die er zijn bij dierziekten? Ik gok van niet, want dan had je geweten dat bij meldingsplicht nog totaal geen sprake is van ruimen.
    Er kan namelijk meldingsplicht zijn, ofwel bij constatering van deze ziekte moet de eigenaar/veearts dit melden zodat bekend is waar wat is uitgebroken. Eventueel gevolgd door maatregelen als stal op slot en vervoersverbod in de directe omgeving. Iets wat dus aan de orde is bij het Schmallenbergvirus, als dit geconstateerd wordt op een bedrijf moet het gemeld worden bij de GD en volgt er geen ruiming (doel van de meldingsplicht is in dit geval het in kaart brengen van symptomen, verspreiding en kennis van het virus vergroten).
    Bij ziekten die gevaar kunnen opleveren voor de volksgezondheid of enorm snel verspreid kunnen worden is een geldt naast deze meldingsplicht ook een bestrijdingsplicht, dan pas heb je het over ziektes waarbij men overgaat tot ruiming.

Er is in dit geval totaal geen sprake van bestrijdingsplicht, dus ook niet van ruiming omdat deze ziekte niet gevaarlijk is voor de volksgezondheid (denk aan vogelgriep) of economie (denk aan exportverbod bij MKZ en varkenspest). Het zijn bij Rhino "slechts" dieren die ziek worden en aan een van de varianten overlijden volwassen dieren. Zodra je deze ziekte meldingsplichtig maakt, voorkom je dat in het voorjaar bij uitbraak drachtige merries een aanzienlijk risico lopen op abortus bij besmetting en in alle gevallen van de neurologische variant dat het zich over een groter gebied uitbreidt. Daarnaast is het voordeel van een meldingsplicht dat er veel meer kennis opgedaan kan worden over de ziekte zelf. Dus hoe verspreidt het zich, waarom wordt het ene dier ziek en de ander niet, is het dezelfde stam die abortus en neurologische uitval veroorzaakt, is de neurologische variant te voorkomen, wat is een goede behandeling bij de neurologische variant met zo min mogelijk restschade etc. Allemaal zaken die nu rechtsstreeks de doofpot in kunnen, want ja... je hoeft het tenslotte niet te melden.
    Fijn als je buurman de abortusvariant hebt, niks zegt en je zelf drachtige merries hebt rondlopen...

Het probleem is dat binnen de paardensector men geen wet/regelgeving wenst te accepteren (uitzonderingen daargelaten hoor, er zijn ook mensen die wel hun verantwoordelijkheid nemen). Feit is dat men al jaren kreupele dieren vervoert naar klinieken, wettelijk mag dat niet. Een paard is een landbouwhuisdier, dus als het niet op alle vier zijn benen kan staan is het wrak vee en mag het niet vervoerd worden. Toch gebeurt het met grote regelmaat . Hetzelfde geldt voor identificatie en registratie, is verplicht. Toch zijn er legio paarden die op naam van de fokker staan en allang daar niet meer verblijven. Moet je als veehouder echt niet proberen om een kreupele koe te vervoeren (boete) of je registratie niet op orde te hebben (boete, bedrijf dicht en AID controle).
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Oh en nog iets ter overdenking .

Ook een huisarts heeft bij bepaalde ziektes meldingsplicht, ook ouders hebben meldingsplicht op het kinderdagverblijf of school bij bepaalde ziektes. Betekent ook niet dat er geruimd wordt, wel dat er gerichte maatregelen genomen worden om de uitbraak van bijvoorbeeld TBC in te dammen. Denk aan quarantaine van de zieke en zijn directe huisgenoten, maar ook onderzoek van mensen waarmee die persoon in contact is geweest (zie hier ook meteen het belang van I&R ) en eventueel preventieve behandeling van risicogroepen. Dit alles heeft tot doel om de ziekte niet verder te laten uitbreiden tot een epidemie.
    Hoezo zou dit dan voor dierziektes anders zijn, zeker als het geen zoönose betreft (die risico's meebrengt voor volksgezondheid en economie) maar wel gevolgen heeft voor getroffen dieren/nakomelingen/stallen/directe omgeving?

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Goh, zelfs hier is de meest ongelooflijke onzin te vinden mbt meldplicht. Meldplicht is niet meer of minder dan dat je als eigenaar of dierenarts moet aangeven dat je die ziekte hebt. Nu kan je ontkennen als bijvoorbeeld manege-eigenaar en ik wil niet weten hoeveel manegepony's en -paarden op dit moment "preventief geruimd" worden om maar vooral niet toe te geven dat er Rhino heerst.

Preventief ruimen bij een ziekte waarvan geschat wordt dat 70% van de paarden drager is lijkt me redelijk zinloos.

And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Maar hoe zinnig is meldplicht eigenlijk? Ik bedoel, dan verdenk je als eigenaar je paard van Rhino en bel je naar de NVWA. Zij sturen dan een dierenarts langs voor onderzoek en als blijkt dat het rhino is, wat dan? Is het dan ook de taak van de NVWA om dit te communiceren? Of ligt die taak dan alsnog bij de houder van het dier/ de stal?
    De Sectorraad Paarden heeft al een voorstel gedaan rondom preventie en bestrijding van paardenziektes:
    http://www.sectorraadpaarden.nl/uplo...v-20111104.pdf

Maar nogmaals, zowel de sector als de eigenaren hebben verantwoordelijkheden. En als ik dan zie dat bijv. het verbod op couperen van paardenstaarten sinds 2004 massaal genegeerd wordt en er nog steeds enorm veel paarden rondlopen die niet gechipt zijn / paspoort hebben, dan vraag ik me af in hoeverre verplichtingen zinvol zijn. Het heeft alleen zin als mensen erachter staan en het nageleefd en gecontroleerd kan worden. Niet als het gebruikt wordt om te kunnen wijzen of je afwenden van eigen verantwoordelijkheid.

Hetzelfde geldt overigens met andere dierziektes van huisdieren, zoals hondenziekte of niesziekte bij katten. Dan kun je je op een bepaald moment afvragen waar de grens ligt tussen melden en verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Beert
    Maar hoe zinnig is meldplicht eigenlijk? Ik bedoel, dan verdenk je als eigenaar je paard van Rhino en bel je naar de NVWA. Zij sturen dan een dierenarts langs voor onderzoek en als blijkt dat het rhino is, wat dan? Is het dan ook de taak van de NVWA om dit te communiceren? Of ligt die taak dan alsnog bij de houder van het dier/ de stal?
    De Sectorraad Paarden heeft al een voorstel gedaan rondom preventie en bestrijding van paardenziektes:
    http://www.sectorraadpaarden.nl/uplo...v-20111104.pdf
    Ik denk dat je niet alleen de eigenaar, maar vooral de betrokken veearts moet laten melden. Meestal is het zo dat als er ziekte optreedt je de veearts laat komen voor diagnostiek, als diagnostiek wijst in de richting van iets wat meldingsplichtig is dan wordt dat door de veearts gemeld bij de GD. Vanaf dat moment treedt er een protocol in werking die is opgemaakt bij NVWA (in samenwerking met GD). Het lijkt me dus dat de GD dient te communiceren, aangezien zij de meldingen direct binnenkrijgen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Beert
    Maar nogmaals, zowel de sector als de eigenaren hebben verantwoordelijkheden. En als ik dan zie dat bijv. het verbod op couperen van paardenstaarten sinds 2004 massaal genegeerd wordt en er nog steeds enorm veel paarden rondlopen die niet gechipt zijn / paspoort hebben, dan vraag ik me af in hoeverre verplichtingen zinvol zijn. Het heeft alleen zin als mensen erachter staan en het nageleefd en gecontroleerd kan worden. Niet als het gebruikt wordt om te kunnen wijzen of je afwenden van eigen verantwoordelijkheid.
    Het vervelende met wetgeving rondom paarden is tweeledig. Allereerst is niet iedere paardenhouder op de hoogte dat zijn dier een landbouwhuisdier is en dus te maken heeft met die wetgeving (onder andere wat betreft vervoer van kreupele dieren), men heeft vaak nog het idee dat een paard omdat het geen productiedier is, onder de huisdieren valt. Men is dus simpelweg niet altijd op de hoogte en dat is weer een gebrek van de sector, meer voorlichting zou al een stuk schelen. Een tweede is dat de wetgeving die er is amper wordt gecontroleerd (denk aan vervoer wrak vee) en een groter probleem is dat er totaal geen actie op overtredingen staat. Ofwel, couperen mag in Nederland niet, dus gaat paardlief op vakantie naar Frankrijk (let wel, eigenaar verandert niet in de tussentijd). Paard komt terug zonder staart... Geen boete, want in het buitenland gebeurd. Laat de sector daar dan eens actie op ondernemen, stel sancties in om dit soort ongein te kunnen aanpakken. Nu komt deze eigenaar er vanaf met een welgemeend "Foei!".
    Dat is ook wat de sectorraad ergens al aangeeft, in deze sector is het nemen van verantwoordelijkheid wat betreft naleven wet/regelgeving echt niet vanzelfsprekend. Ofwel, als men dat dus niet zelf kan, zal er een externe motivator moeten komen om dat te bevorderen, anders verandert er niks.

De meldingen voor meldingsplichtige ziektes worden gedaan bij de VNWA, niet bij de GD. Maar zoals je al zegt, eigenaren zijn vaak niet op de hoogte van wet- en regelgeving. Dus wie gaat er naar de website van de NVWA om informatie te zoeken? De GD verwijst op haar website nu door naar de Sectorraad Paarden voor informatie over rhino.

En wat het couperen betreft, de overheid heeft vorig jaar (eindelijk) wel maatregelen genomen met een verbod van gecoupeerde staarten op keuringen. Dat geeft mijn inziens ook wel aan dat er onvoldoende controle(mogelijkheden) zijn. Het huidige kabinet probeert juist zoveel mogelijk verantwoordelijkheid bij de sector te laten liggen ipv alles op te leggen. Maar meer controle en consequenties zou absoluut mogen van mij, al denk ik niet dat dit voor rhino noodzakelijk is.

Ah kijk, lees ik net dit bericht. Weliswaar niet verplicht, maar een goed begin:
    Meldpunt paardenziekten laat op zich wachten

De uitbraak van het voor paarden dodelijke rhinovirus is geen aanleiding een meldpunt voor paardenziekten versneld in te voeren. Het meldpunt gaat 'binnenkort' de lucht in, zegt een woordvoerder van de Sectorraad Paarden, de belangenorganisatie voor paardenbedrijven.

De belangenorganisatie werkt al langer aan een meldpunt voor paardenziekten, waaronder het rhinovirus. Bij het loket kunnen paardenbezitters zieke dieren melden. Zo moet een vollediger beeld ontstaan van waar welke ziektes woeden. Het meldpunt moet ook informatie geven over de ziekten. Het rhinovirus komt ieder jaar terug in Europa. De afgelopen twee weken dook de ziekte op in onder meer het Gelderse Heumen, Berg en Dal en het Zuid-Hollandse Woubrugge.

Paardensportkoepel KNHS heeft uit voorzorg wedstrijden afgelast en adviseert verenigingen geen wedstrijden te houden waar paarden uit verschillende stallen samenkomen. De Sectorraad Paarden adviseert alleen paarden te vervoeren als dat noodzakelijk is.

CDA-Kamerlid Henk Jan Ormel pleitte dinsdag voor een meldplicht voor de verlammende vorm van het virus. Hij wees erop dat er veel onrust onder paardeneigenaren heerst. De meesten melden het volgens hem wel uit zichzelf. "Maar er zijn er ook die zich ervoor schamen en het geheim willen houden." De Sectorraad Paarden vindt een meldplicht net als het ministerie van Landbouw niet nodig.

Het rhinovirus veroorzaakt meestal griepachtige verschijnselen, maar kan ook verlammingen veroorzaken of een abortus opwekken. Het virus verspreidt zich doorgaans alleen via direct contact tussen paarden, maar verspreiding via menselijk contact komt ook voor. Voor mensen is het virus ongevaarlijk.
    Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/53066...h-wachten.html

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Hier nog een linkje over de in het "wild" levende Koniks en Rhino

http://www.natuurbericht.nl/?id=7844&Eid=9848

Actief Forumlid Loesjevos's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009

ik ben even druk met tentamens, maar ga nog terug komen op aantal zaken. Eventuele vragen mogen ook per pb
    Het Trekpaard "Een Levend Monument"

Van Amber Koppen, holistisch dierenarts Equiscio (trainings en revalidatiecentrum) waar ik de opleiding volg, kreeg ik het volgende bericht:

Op dit moment zijn er geen nieuwe gevallen van de neurologische variant van Rhino meer geweest. Er is ondertussen bekend dat er contact is geweest tussen de bedrijven Heumen en Woubruggen. Oftewel de bron is bekend. Zondag zijn we door de incubatieperiode heen!!!
    KNHS heeft ook op haar agenda om volgend weekend de indoorkampioenschappen te laten doorgaan!! Oftewel vanaf maandag weer een gewoon paardenleven!!
    Als stallen dan alsnog hun deuren gesloten houden is dat ook niet meer om veterinaire redenen. Bezoek aan hoefsmid en dierenarts wordt op dit mooment ook gewoon weer aangeraden!!

Duimen maar!!
    naar harmonie en plezier vanuit kennis en kunde
    http://www.sincerita.nl

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

O goed nieuws!
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Dat is fijn om te horen! Wat ik echter niet begrijp is dat ze direct weer aanraden om de boel weer te openen, te reizen en in contact te komen, in plaats van het zekere voor het onzekere nemen en nog even wachten...
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Heel positief nieuws

@Rianne: Ja, dat vind ik ook nog een beetje raar. Laat ze dan adviseren om nog 1 week voorzichtig te doen, zodat je zeker weet dat de incubatietijd verstreken is en nergens meer nieuwe Rhino gevallen geconstateerd zijn.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Inderdaad, dat zou sowieso veiliger zijn.
    De laatste neuro variant was in Zuid Holland als het goed is op 3 maart, daar doen ze hoop ik en neem ik aan niet tot a.s. maandag voorzichtig maar dan tot over twee weken?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Pagina 7 van de 10 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten