dat stuk van universiteit utrecht zat ik net toevallig te lezen, maar als ik dat zo begrijp hoeft mist dus ook geen verspreider te zijn? alleen als er zeg maar contact is tussen de paarden (eventueel met de mens als tussenstop)
dat stuk van universiteit utrecht zat ik net toevallig te lezen, maar als ik dat zo begrijp hoeft mist dus ook geen verspreider te zijn? alleen als er zeg maar contact is tussen de paarden (eventueel met de mens als tussenstop)
echte vrienden zie je niet, ... die staan achter je.
Bedankt Roos, voor het artikel, een herhaling van feiten kan denk ik geen kwaad,
Ik moet zeggen dat ik het in dit geval erg moeilijk vind om binnen alle media en alle informatiebronnen de feiten eruit te pikken en mijn emoties erbuiten te houden. Lees je smorgens eerst diverse "nieuws"berichten over weer een geval Rhino erbij, en krijg je dan een email van een agrarische leverancier met "nu extra multivitaminen in de aanbieding" dan is de verleiding erg groot om alles in te kopen wat er is, en paardlief helemaal vol te stoppen met het spul.
Ik heb voormezelf besloten om me te beperken tot 3 websites : KNHS, Universiteit Utrecht en de GD, bovendien heeft de KNHS een extra telefoonlijn ingeschakeld. Nadat ik dit nummer gebeld heb, ben ik voor mezelf een stuk wijzer geworden en voorzover mogelijk gerustgesteld.
Jazeker het is een erg vervelend virus, jazeker hoop ik dat zowel de neurologische- als de abortusvariant snel "gestopt"worden voor zover mogelijk, maar nee, ik wil me niet laten gekmaken door alles en iedereen, en dan vooral de media.
Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.
Er kwam vandaag in het nieuws dat die uitbraak bij Bolsward al 2 maanden oud is, gaat om de abortus-variant. Ligt het nou aan mij, of is het wel érg overdreven om 2 maanden na een uitbraak alle maneges ed op slot te gooien? Schijnbaar heerst het hier dus (nog) helemaal niet.
Hoeveel paarden zijn er inmiddels overleden, is dat bekend?
In Winsum ging het geloof ik om een stuk of 8 abortussen.
Iemand bij mij op school (op de paardenopleiding) loopt daar stage en vertelde dat vandaag
in de gang. Ik ving het toevallig op (zelf namelijk op een andere opleiding).
Wat ik dan zo raar vind is dat sommige mensen niet inzien dat rhino weldegelijk flink wat kan aanrichten.
Er werd ook gesproken: Ja als je een goede stal hebt dan ga je toch echt niet zeggen dat je Rhino hebt weet
je hoe dat de naam negatief maakt.
Daar ben ik het dus echt totaal niet mee eens. Het wegstoppen en gewoon nog doorgaan waarmee je bezig was zo
wordt het idd wel snel verspreid.
Toch zijn er ook mensen die het wel erg moeilijk voor henzelf maken. Dat ze zelfs al in een onbesmet gebied geen buitenritjes meer maken. Dat is toch niet zo erg? Zolang je niet contact met andere paarden zie ik daar het gevaar niet van in.
Ik denk ook dat bepaalde paarden er gevoeliger voor zijn. Bij een kennis op stal heerst het ook. Er is 1 paard overleden met verlammingsverschijnselen en alle andere symptomen van Rhino. De monsters die genomen waren bevestigen rhino, maar de paarden die veel in contact zijn geweest met dat paard hebben nergens last van.
Zou het kunnen zijn dat het ene paard gevoeliger is dan de andere voor rhino?
Er vigeert een kaartje met het rhino-virus, van zelf aangemelde gevallen.Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
Rood zijn de meldingen, blauw de afgelaste wedstrijden.
Er wordt gevraagd bijdragen te mailen naar: rhino@dichtbij.nl.
© E l s v a n d e r Z a n d e n ©
"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
and those who matter don't mind." Theodor "Dr. Seuss" Geisel
Fijn Els, dank!
[size=16pt]Fijne spullen voor paard en ruiter: www.mzm-geestig.nl[/size]
[size=12pt][color=purple][b]
Bij een vervoersverbod is een ruimingsplicht ook aan de order...dat betekend dat alle paarden ook de nog niet zieke paarden preventief geruimd worden...dus daar kiest men niet voor...door de emotionele waarde die we aan paarden hechten...mensen moeten zelf hun gezond verstand gebruiken en zelf niet naar vreemde paarden gaan en hun dieren op eigen terrein houden...Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
Ook overdraagbaar via mens paardcontact...en net zo goed bij paarden die buitenstaan...Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
idd petje af voor Jan en Janneke...hoe hard ze werken voor hun zieke paarden zo goed mogelijk weer ter been te krijgen...ik woon er 500meter vandaan...en ken hen persoonlijk...heel erg naar voor ze...ik hoop dat manege de veerkracht genoeg veerkracht heeft om hier goed uit komen...Oorspronkelijk Geplaatst door Yulia
Ja, via paard-mens-paard kan ook. Maar dan moet je wel echt wat snottebellen meenemen.
Het kan bij buitenpaarden uitbreken, maar die kans is kleiner dan veel paarden in een ruimte.
De weg met Carwyn en Scarlet
Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..
Hoe kan dat nou als je geen idee hebt dat er rhino heerst? Dan kun je toch nergens meer heen met je paard?Oorspronkelijk Geplaatst door vief
Zoals ik op de vorige pagina al zei, is het bedrijf wat hier in de buurt zit 2 maanden geleden al ontdekt. Het is toch te idioot voor woorden dat men zoveel risico neemt, alleen om een goede naam?
Ik kom weleens op dat bedrijf, had het ZO makkelijk mee kunnen nemen.. ik snap niet dat je zomaar legaal ziektes moedwillig verspreiden mag.. waar blijft die petitie?
Bij een vervoersverbod hoort zeker géén ruimingsplicht als vanzelfsprekend. Ruimingsplicht is bij deze ziekte helemaal niet aan de orde, omdat het zinloos is. De overheid besluit alleen tot ruimingsplicht als er OF een zeer groot risico is voor de volksgezondheid OF als ze denken dat ze de ziekte kunnen uitroeien. Dat is bij Rhino niet het geval.
Wel lijkt me dat je juist als goede paardenhouder je verantwoordelijkheid moet nemen en juist iedereen waarschuwen als je paard ziek is of je ziekte vermoed. De doofpot heeft meer ellende veroorzaakt dan voorkomen, denk ik.
Ik merk dat het best wel moeilijk is om geen paniek voetbal te gaan spelen. Ik verzamel nu info dat je best wel het erf af kan. Dat was nu de vraag op stal.
Uitprinten en highlighten, dan is mijn huiswerk klaar.
Je zou je moeten schamen als er Rhino is en je zegt niets. Dat vind ik pas slecht stal beleid.
Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.
Voor degenen die er in geinteresseerd zijn, er is een online petitie voor meldplicht van deze ziekte:
Petitie: http://www.petitiesonline.nl/petitie...opneumonie/366Een groep paardenhouders pleit voor de invoering van een meldingsplicht voor de besmettelijke paardenziekte Rhinopneumonie. Ook politieke partijen maken zich zorgen. Het CDA vindt ook dat er een meldplicht voor de ziekte moet komen.
De bezorgde paardenhouders hebben een petitie opgesteld die de overheid oproept een dergelijke meldingsplicht af te kondigen. De initiatiefnemers rekenen op 10.000 handtekeningen.De meldplicht moet de verspreiding van de ziekte beter in beeld brengen. Ook kunnen paardenhouders in de buurt van een getroffen bedrijf extra maatregelen nemen. Het virus dat de ziekte veroorzaakt, het Equine Herpes Virus, is erg besmettelijk. Vandaar de petitie.
Verder bericht vanuit de Rijksoverheid over de maatregelen die de sector zelf kan nemen om de ziekte te voorkomen danwel te bestrijden:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...hinovirus.html
Wellicht goed om eens te lezen?
Petitie is wel iets om over na te denken. Ik ben namelijk wel voor meldingsplicht van de neurovorm.
Maar niet voor de andere vorm, naar mijn idee gaat dat echt tevee gevolgen hebben, denk aan onderzoeksplicht en dergelijke.
Gezien die petitie geen duidelijke info bevat wil ik hem niet zomaar tekenen.
De weg met Carwyn en Scarlet
Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..
Bladwijzers