Pagina 8 van de 10 EersteEerste ... 678910 LaatsteLaatste
Resultaten 106 tot 120 van de 136

Topic: Uitbraak Rhino in omgeving Nijmegen (Berg en Dal)

  1. #106
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Uitbraak Rhino in omgeving Nijmegen (Berg en Dal)

    Ja, die stal zal nog wel even dichtblijven.

    Iets minder positief over onze oosterburen..
    http://www.kv-aachen.de/
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  2. #107

    Re:Uitbraak Rhino in omgeving Nijmegen (Berg en Dal)

    Mijn duits is helaas erg slehct.

    Maar ik vind wel bijzonder dat nu allemaal alweer open is ?
    eerst grote paniek, en dan zo snel alweer opgegeven. rare mensen

  3. #108
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Re:Uitbraak Rhino in omgeving Nijmegen (Berg en Dal)

    Ojee...dat ziet er niet goed uit... Ik dacht dat ik veilig zat in Duitsland Gelukkig is Aken nog wel zo'n 500 km bij ons vandaan!

    Marjo, er staat dat er in Aken (vlakbij Maastricht) ook Rhino is en dat deze vereniging hun activiteiten afzeggen.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sincerita florien
    Van Amber Koppen, holistisch dierenarts Equiscio (trainings en revalidatiecentrum) waar ik de opleiding volg, kreeg ik het volgende bericht:

    Op dit moment zijn er geen nieuwe gevallen van de neurologische variant van Rhino meer geweest. Er is ondertussen bekend dat er contact is geweest tussen de bedrijven Heumen en Woubruggen. Oftewel de bron is bekend. Zondag zijn we door de incubatieperiode heen!!!
    KNHS heeft ook op haar agenda om volgend weekend de indoorkampioenschappen te laten doorgaan!! Oftewel vanaf maandag weer een gewoon paardenleven!!
    Als stallen dan alsnog hun deuren gesloten houden is dat ook niet meer om veterinaire redenen. Bezoek aan hoefsmid en dierenarts wordt op dit mooment ook gewoon weer aangeraden!!

    Duimen maar!!
    Sorry, maar ik schrik een beetje van dit bericht. Ik hoop eerlijk gezegd dat het paardenleven niet vanaf maandag weer verder gaat, want volgens mij is dat vragen om problemen Er zijn vorige week nog nieuwe uitbraken geweest. Dat de bron van de uitbraak bekend is maakt nu achteraf niet meer zo veel uit. Het gaat er nu juist om om zo veel mogelijk verdere besmetting tegen te gaan. Het lijkt me nog een beetje vroeg om te zeggen dat het virus voorbij is?

  4. #109
    Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.956

    Re:Uitbraak Rhino in omgeving Nijmegen (Berg en Dal)

    Ik krijg net een mailtje van een stalgenootje dat er bevestigde rhino zit in Bergen Noord Holland... Opeens komt het wel erg dichtbij...

  5. #110
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Uitbraak Rhino in omgeving Nijmegen (Berg en Dal)

    Jeetje AnneMarie, dat is idd zowat naast de deur .... en ik las net vanmorgen op de site van sectorraad paarden dat er de laatste dagen geen nieuwe gevallen waren bijgekomen!
    http://www.sectorraadpaarden.nl/
    Hoe zeker is je stalgenoot van de bron (hopend dat het niet klopt....)?

  6. #111
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Uitbraak Rhino in omgeving Nijmegen (Berg en Dal)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Het probleem is dat binnen de paardensector men geen wet/regelgeving wenst te accepteren (uitzonderingen daargelaten hoor, er zijn ook mensen die wel hun verantwoordelijkheid nemen). Feit is dat men al jaren kreupele dieren vervoert naar klinieken, wettelijk mag dat niet. Een paard is een landbouwhuisdier, dus als het niet op alle vier zijn benen kan staan is het wrak vee en mag het niet vervoerd worden. Toch gebeurt het met grote regelmaat . Hetzelfde geldt voor identificatie en registratie, is verplicht. Toch zijn er legio paarden die op naam van de fokker staan en allang daar niet meer verblijven. Moet je als veehouder echt niet proberen om een kreupele koe te vervoeren (boete) of je registratie niet op orde te hebben (boete, bedrijf dicht en AID controle).
    Dit klopt niet, Jossie. Een uitzondering op de regelgeving is het vervoeren naar een kliniek. Vervoeren naar de slacht mag inderdaad niet meer.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  7. #112
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Uitbraak Rhino in omgeving Nijmegen (Berg en Dal)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Het probleem is dat binnen de paardensector men geen wet/regelgeving wenst te accepteren (uitzonderingen daargelaten hoor, er zijn ook mensen die wel hun verantwoordelijkheid nemen). Feit is dat men al jaren kreupele dieren vervoert naar klinieken, wettelijk mag dat niet. Een paard is een landbouwhuisdier, dus als het niet op alle vier zijn benen kan staan is het wrak vee en mag het niet vervoerd worden. Toch gebeurt het met grote regelmaat . Hetzelfde geldt voor identificatie en registratie, is verplicht. Toch zijn er legio paarden die op naam van de fokker staan en allang daar niet meer verblijven. Moet je als veehouder echt niet proberen om een kreupele koe te vervoeren (boete) of je registratie niet op orde te hebben (boete, bedrijf dicht en AID controle).
    Dit klopt niet, Jossie. Een uitzondering op de regelgeving is het vervoeren naar een kliniek. Vervoeren naar de slacht mag inderdaad niet meer.
    Dan hebben ze dat voor paarden zeker aangepast, wij dienen voor een koe die niet op vier poten staat de noodslager te laten komen. Maar goed, die koe is dan vaak dusdanig kreupel dat je ze ook geen rit meer wilt aandoen. Handig om te weten dat het voor paarden anders ligt
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  8. #113
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Uitbraak Rhino in omgeving Nijmegen (Berg en Dal)

    Ja, maar die koe zou je dan toch naar de slager brengen en niet naar de kliniek?

  9. #114
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Uitbraak Rhino in omgeving Nijmegen (Berg en Dal)

    Nee, niet altijd, aangezien ook koeien ingestuurd kunnen worden naar de faculteitskliniek in Utrecht .
    Ik snap echter wel wat je bedoelt, want over het algemeen is het met de meeste diersoorten zo dat ze bij "onbruikbaar" zijn naar de slager gaan en dan vervoerd moeten worden. Daar valt een koe ook onder als de aandoening niet te genezen is (of als het een lijdensweg wordt natuurlijk). Grote wonden, botbreuken en andere narigheid wordt bij vee over het algemeen ter plekke op het bedrijf behandeld. De meeste operaties bij koeien worden ook aan huis gedaan (niet alleen keizersnede, maar ook lebmaag-operaties), wat ook weer maakt dat je een koe in barensnood of met koliek niet hoeft te vervoeren. Dat scheelt weer, want bij paarden worden volgens mij alle ingrepen in klinieken uitgevoerd en moeten dus vervoerd worden.

    Ik heb trouwens die verordening nagelezen voor vervoer van wrak vee (daaronder vallen dus alle dieren die niet op alle benen staan, maar ook in slechte conditie zijn) dat voor vervoer de VA dient te bepalen of het licht wrak is (dan nog wel vervoeren). Dan nog, gaat men in deze verordening uit van vee wat naar de slager moet en niet van vee dat vervoerd moet worden naar een kliniek. Maasje in de verordening waar dus gebruik van gemaakt kan worden .
    Was ik dus toch niet in overtreding met een lam met gebroken poot in de auto op weg naar de VA .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  10. #115
    Actief Forumlid Loesjevos's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    gendt (dorp tussen arnhem en nijmegen)
    Berichten
    856

    Re:Uitbraak Rhino in omgeving Nijmegen (Berg en Dal)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    Loesjevos, mag ik gebruik maken van jouw epidemiologie kennis?

    Rhino is een vorm van het coryza virus, er zijn zeer veel soorten van dit virus, allemaal met hun eigen kenmerken en allemaal heersend in hun eigen dier (of mens) soort. De ontwikkeling van een nieuw soort gaat erg snel.
    Zonder paniek te zaaien, is het dan niet mogelijk dat er een nieuw soort ontwikkelt / muteert welke wel over kan gaan naar andere diersoorten? ( als er binnen de pluimvee een coryza besmetting is dan stelt het productschap een ophokplicht in voor alle bedrijven binnen een ? volgens mij 3 km zone, dus ook ik verbaas me over de vriendelijkheid van een dringend advies)
    Zo ff tijd, het is natuurlijk mogelijk dat er een nieuwe soort ontwikkelt, al is die kans bij rhino volgens de geleerden op epidimiologie klein. Terwijl ik denk dat inderdaad kans groter is dan dat met voordoet. Inderdaad omdat het bij kippen ook bekend is. Wel is er nu veel rumoer of deze kwestie om ieder geval een meldplicht in te stellen. Daar zal denk ik na deze uitbraak grondig over gesproken worden. Een meldplicht betekent niet gelijk ruiming, daar zijn gradaties in. Maar het zou wel fijn zijn als iedereen weet waar je aan toe bent.
    Het Trekpaard "Een Levend Monument"

  11. #116
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re:Uitbraak Rhino in omgeving Nijmegen (Berg en Dal)

    Ik heb net naar het KNHS gebeld.Ze zitten in vergadering over de Rhino maatregelen. Vanmiddag komt er een update op de site te staan. Het zou me verbazen als de maatregelen langer voortduren.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

  12. #117
    Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.956

    Re:Uitbraak Rhino in omgeving Nijmegen (Berg en Dal)

    Bergen bleek later inderdaad niet bevestigd..

    Ik las bij de blauwe buren ook dat er geen nieuwe gevallen waren... afwachten maar!

    Yulia, kun je straks een update plaatsen?

  13. #118
    Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Locatie
    De Veluwe!
    Leeftijd
    40
    Berichten
    5.419

    Re:Uitbraak Rhino in omgeving Nijmegen (Berg en Dal)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Yulia
    Ik heb net naar het KNHS gebeld.Ze zitten in vergadering over de Rhino maatregelen. Vanmiddag komt er een update op de site te staan. Het zou me verbazen als de maatregelen langer voortduren.
    Advies KNHS om wedstrijden af te gelasten blijft tot 13 maart van kracht
    12 maart 2012


    ERMELO (KNHS) – Het advies van de KNHS om wedstrijden af te gelasten in verband met het uitgebroken Rhino virus blijft tot dinsdag 13 maart van kracht. Er zijn op dit moment nog enkele monsters van mogelijk besmette paarden in onderzoek waarvan morgen de uitslag bekend wordt. De KNHS houdt daarom tot dinsdag 13 maart vast aan het advies om elk risico op verspreiding van de neurologische variant van het Rhino virus te vermijden. De KNHS komt morgenmiddag met een update.

    Vragen
    Neem voor vragen contact op met uw eigen dierenarts. Op de KNHS website, knhs.nl, vindt u verdere informatie over dit virus, de verspreiding en het besmettingsgevaar. Daarnaast wordt verwezen naar de website van de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit van Utrecht, www.uu.nl. Houd voor de meest recente informatie de website van de KNHS in de gaten.

    Ook is de KNHS extra telefonisch bereikbaar voor vragen van KNHS verenigingen en KNHS leden over het Rhino virus en het advies van de KNHS. Tussen 9.00 en 16.30 uur kunt u bellen met telefoonnummer: 0577 408200. Tussen 16.30 en 20.00 uur kunt u bellen met telefoonnummer:0577 408250
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

  14. #119
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re:Uitbraak Rhino in omgeving Nijmegen (Berg en Dal)

    Nog even wachten dus.......
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

  15. #120
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re:Uitbraak Rhino in omgeving Nijmegen (Berg en Dal)

    Geen nieuwe uitbraken neurologische variant Rhino - KNHS Indoorkampioenschappen gaan vooralsnog door
    13 maart 2012
    Rhino


    ERMELO (KNHS) – Door het uitblijven van nieuwe bevestigde uitbraken van de neurologische variant van het Rhino virus vindt de KNHS het verantwoord om de KNHS Indoorkampioenschappen op het KNHS-centrum in Ermelo van 16 tot en met 18 maart vooralsnog door te laten gaan. Daarmee trekt de KNHS ook het advies in om geen wedstrijden te organiseren.

    “Sinds zaterdag 3 maart zijn er geen nieuwe uitbraken van de neurologische vorm van Rhinopneumonie vastgesteld. De KNHS heeft de incubatietijd van twee tot tien dagen in acht genomen en in overleg met de Sectorraad Paarden (SRP) en de Groep Diergeneeskunde Paard besloten om wedstrijdorganisaties en verenigingen te adviseren paardensportevenementen en wedstrijden weer door te laten gaan.”, aldus John Bierling, algemeen directeur van de KNHS.

    Vooralsnog gaan de geplande Indoorkampioenschappen van 16, 17, 18, 24 en 31 maart ook door. Voor het eerste weekend geldt nog wel een aangepast protocol. Deelnemers worden hier persoonlijk over geďnformeerd. De KNHS kijkt op dit moment naar mogelijkheden om de afgelaste Indoorkampioenschappen van 3, 9 en 10 maart op een andere datum plaats te laten vinden. John Bierling: “Wij doen er alles aan om de geselecteerde deelnemers voor de pony dressuur kampioenschappen en de paarden dressuur kampioenschappen L2 t/m ZZlicht alsnog een volwaardig kampioenschap te geven, maar het moet organisatorisch wel haalbaar zijn.”

    De KNHS adviseert wel voor de wedstrijden van volgend weekend hygiëne maatregelen in acht te nemen. Zorg ervoor dat paarden geen rechtstreeks contact hebben met andere paarden. Dit wil zeggen dat paarden niet aan andere vreemde paarden snuffelen, niet drinken uit vreemde emmers, niet eten uit een vreemde voerbak en ook niet in een vreemde stal gestald worden. Concreet: laadt het paard af om te rijden, geen contact met andere paarden, ook de ruiter niet en na het rijden rechtstreeks terug naar de trailer.

    De KNHS spreekt haar dank uit aan KNHS verenigingen en wedstrijdorganisaties die gehoor hebben gegeven aan het advies om wedstrijden tot en met 11 maart af te gelasten. De KNHS dankt ook alle paardensporters die het advies hebben opgevolgd om geen onnodige risico’s te nemen en het vervoer van paarden waar mogelijk te beperken.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Pagina 8 van de 10 EersteEerste ... 678910 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •