Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: ervaringen met LB/RB reacties bij jezelf

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ervaringen met LB/RB reacties bij jezelf

Ik kom net terug bij de tandarts. IK: best wel Rb-i (ook volgens humanilityreport) en bang voor deze meneer.
    Terwijl ik daar me over moest geven aan een man die ik voor geen cent vertrouw, kon ik mij heel erg indenken hoe die happy place van paarden aanvoelt.
    Ik had mijn mp3-speler aangezet, sloot mijn ogen en verdween. Ik was echt even nauwelijks aanspreekbaar, zelfs toen deze tandarts mij vroeg of ik iets voelde en of ik even wilde spoelen.
    Ik heb deze ervaring al vaker gehad, dat ik zo ver weg kan zijn, dat ik nergens meer op reageer. het lijkt dan wel een beetje alsof ik op mezelf neer zit te kijken. Ik merk dat er iets aan me wordt gevraagt, maar mijn hersens lijken wel stroop. Ik kán gewoonweg even niets doen, of zeggen.

Een paar jaar geleden had ik ongeveer hetzelfde toen ik voor het eerst leiding gaf aan een vrouwenkoor. Ik deed wat ik moest doen, op de automatische piloot. Maar kon totaal niet meekomen in gespreken en grapjes. Alsof ik er wel, maar toch ook niet was. Door pure wilskracht (praat NU) heeft niemand echt wat aan me gemerkt, maar naderhand heb ik wel 20 minuten gegaapt. Onafgebroken, en niet te stoppen.

Ik ben erg benieuwd of en hoe andere forumleden dit soort ervaringen hebben.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re:ervaringen met LB/RB reacties bij jezelf

Vervelend lijkt me dat Sandra. Ik heb dit juist meer de left brain kant op. Dat ik zo geconcentreerd met iets bezig ben (aan het denken, lezen of zo of met MP3 speler met paard aan het spelen ben) dat ik de wereld even buiten sluit.

Tijdje terug ook operatie bij de tandarts/implantoloog gehad en was daar ook best zenuwachtig maar kon nog goed nadenken eigenlijk. Ik lag daar met instrumenten op m'n borst en zo'n zeiltje over m'n kop en ondanks de zenuwachtigheid kan ik dan nog prima reageren. De radartjes in m'n kop draaien wel overuren, want bedenk dan van alles en had zelfs momenten waarop ik een beetje geďrriteerd werd dat het allemaal zo lang duurde etc.

Bij dingen die ik (in eerste instantie) niet zo leuk vind, ben ik meestal vooraf meer RBi en dan op het moment zelf switch ik wat tussen RBi en LBi. Bijvoorbeeld presentaties of zo. Vooraf maak ik me zenuwachtig en word stil en als ik er dan sta, sta ik er ook echt zeg maar. Mensen vinden me dan ook heel kalm en duidelijk overkomen, alsof ik helemaal geen last van zenuwen heb. Maar dan valt de druk ook meer en meer weg en vind ik het ook weer leuk om te doen Ik ben dus een redelijk snelle switcher daarin
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Ik ben RBE(ook volgens de humanality report), maar kan erg snel switchen. Soms wordt ik ook erg RBI ik wil dan met niemand praten en het liefst alleen zijn. Als ik RBI ben, voel ik mij vaak somber. Als ik gepusht wordt, ben ik gelijk RBE.

Ook ben ik steeds vaker LBE en ik voel mijzelf steeds vaker switchen. Daarom snap ik zo goed dat Wonder zo snel kan swicthen. Ik wordt vaak RB van bijeenkomsten zoals. Playdays en vorig jaar de Equiday. Dan maak ik mij om alles druk. Net zo op verjaardagen, men wat een verschrikking. Dan moet ik mensen begroeten allemaal feliciteren etc. Ik zoek dan vaak een hoekje op met 1 of 2 mensen die ik wel goed ken en mag en blijf ik voornamelijk daar.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Interessant topic!

Ik kan me erg veheugen op de koffie (met koekje ) na afloop van een eventuele buitenrit.

Sandra, ik begrijp wat je zegt over een happy place, en ik herken het ook, maar mede door de Parelli DVD's asocieer ik de happy place nu met iets waar je liever niet wilt zijn. En is het soms niet juist een goede mogelijkheid om iets door te komen?
    In het voorbeeld van de tandarts, hoe erg is het als jij op of in je happy place de behandeling doorstaat?
    In het voorbeeld van het vrouwenkoor begrijp ik dat het niet praktisch was, maar kijk ik terug naar de tandarts, en kijk ik naar mezelf dan helpt zo'n happy place me soms echt om een soort van dichter bij mezelf te blijven.
    Om me heen kan gebeuren wat er gebeurt, ik ben daar, (en visualiseer een cirkel met legopoppetjes, zwiepens met CS en string, daar komt echt niemand in ) Nu weet ik niet of dit wel hetzelfde is wat jij beschrijft, want tot op zekere hoogte ben ik aanspreekbaar, maar ga me geen ingewikkelde dingen vragen, dan ben ik te ver weg.

Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Erg herkenbaar als RB-i En als ik gepusht word dan word ik ook RB-E (ik ben trouwens meestal zelf degene die mezelf te veel pusht ).

Maar ik ben van nature ook heel vaak LB-i en er zijn spannende situaties waarin ik geleerd heb om te blijven denken en LB-i te blijven. Ik vond het eerst doodeng om voor groepen te staan en kon daardoor niet meer denken. Maar door dat goed te leren en rustig op te bouwen voel ik me nu LB-I (rustig, nadenkend, sensitief) als ik voor een groep sta en kan ik mijn gedrag zo sturen dat ik desgewenst LB-E over kom (als in: extravert, open, spontaan, deskundig).

Als ik zelf in een groep zit dan is het weer een heel ander verhaal Dan ben ik in het begin meestal behoorlijk RB-I, maar dat hebben andere mensen volgens mij helemaal niet door. RB-I is bij mensen ook heel moeilijk te lezen vind ik (net als bij paarden).

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Oeh Wendela, het is alsof ik mezelf hoor . Vóór de groep LB, er ín RB-i - maar nadat ik me vertrouwd heb gemaakt met de situatie weer LB. Gisteren bij de kaakchirurg ben ik wel gewoon de hele tijd aanwezig, rustig en mee-pratend, dat is LB-i denk ik - ook al vond ik het helemaal niet aangenaam.

Ik kan wel uit vrije wil helemaal naar binnen, maar dat is prettig en ik denk een soort meditatievorm. Ik kan het best overweg met Extroverte paarden, ik heb grote moeite met introverte paarden - maar ik heb geen idee wat dat over mezelf zegt. Danny switcht razendsnel van RBE naar LBE (ook volgens haar officiële horsenality rapport), maar daar kan ik altijd goed mee omgaan. Beyond is introvert, soms op het extreme af, en daar heb ik echt moeite mee, ik weet me dan soms geen raad.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Wel interessant dat je beter met extraverte paarden overweg kan Ben je zelf meer introvert of extravert?

Als ik het zo lees dan vraag ik me ook af of jouw introverte paard wellicht 'moeilijker' is dan jouw andere paard omdat zij extreem introvert is. Extreem is altijd lastiger toch? Dan lijkt mild extravert mij namelijk ook veel makkelijker om mee om te gaan. Hoe ervaar je dat bij andere paarden?

Ik denk dat ik zelf beter om kan gaan met introverte paarden, maar dat is misschien ook doordat ik daar meer ervaring mee heb... Ik heb veel ervaring met (koudbloed) ponies en met een extraverte KWPN-er weet ik me dan ook helemaal geen raad Zelf ben ik meer introvert, dus het kan er ook mee te maken hebben dat ik makkelijker mijn energie match met een introverter paard.

Sandra, ik ben benieuwd hoe jij dat ervaart met paarden? Jij bent zelf introverter dan Shanna en Henkie toch?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Shanna is behoorlijk RB-ex en in een heel zeldzaam geval iets LB-i.
    Henkie is juist heel Lb-ex. Beide extrovert dus.
    Ik zat vroeger tijdens een workshop hierover behoorlijk in de uiterste hoek van het RBi kwadrant. Dat is na 4 jaar wel wat bijgetrokken, maar ik blijf RB-i. Ik merk ook dat mijn instinctieve reactie op Shanna's gefladder vooral "stilstaan" en "wachten" is en dat ik mezelf er echt toe moet dwingen om daar niet aan toe te geven, maar juist veel te vragen.
    Ik heb trouwens ook eens meegemaakt dat ik "ontplofte" vanuit een behoorlijk introverte toestand. Dat was tijdens Annakamp. Ik heb een enorme angst ontwikkeld voor springen en balkjesdraven. Tijdens de les moest ik balkjesdraven net zolang tot het normaal voelde. Ik vond het zo eng dat ik idioot begon te lachen. Ik kon gewoon niet meer stoppen, liet het ook maar gebeuren. Echt een rare gewaarwording hoor. Ik was zo bang als wat en was alleen maar aan het schateren van de lach. Het hielp me wel toen om "te overleven" zeg maar.

Ik val wel echt op extroverts. Mijn man is ook een behoorlijke LB-ex. iemand die werkelijk met iedereen praat en overal contact legt. Voor hem totaal geen taalbarrieres hoor, hij kan een uur met een spanjaard "praten". Ik vind dat prettig, want dan hoef ik alleen maar te luisteren en erbij te zijn. Luisteren vind ik fijn, ik hou van mijn schaduwplek bij Jan.
    Tegelijk zijn mijn vriendinnen juist introverts. Bij vriendschap hou ik niet zo van uitbundig omhelzen, druk kletsen en lachen met uitbundige lichaamstaal. Ik word dan erg onzeker en stil. Ik voel mij fijner bij mensen die meer rust uitstralen.Ik merk dat ik mijn contacten onbewust toch erg selectief leg. Waarschijnlijk door mijn eigen onzekere karakter,

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wendela
    Wel interessant dat je beter met extraverte paarden overweg kan Ben je zelf meer introvert of extravert?
    Ik vind mezelf redelijk introvert. Geen stemverheffingen, geen grote gebaren. Maar ik kán wel heel extravert worden, zeker als ik met de paarden aan het spelen ben. Hoe gekker ze gaan doen, hoe gekker ik mee doe. Met mensen heb ik dat helemaal niet . Mensen die de hele tijd aan je zitten en druk zijn, die ga ik liever uit de weg.

Als ik het zo lees dan vraag ik me ook af of jouw introverte paard wellicht 'moeilijker' is dan jouw andere paard omdat zij extreem introvert is. Extreem is altijd lastiger toch? Dan lijkt mild extravert mij namelijk ook veel makkelijker om mee om te gaan. Hoe ervaar je dat bij andere paarden?
    Ik ben altijd extraverte paarden gewend, dravers komen redelijk duidelijk voor hun mening uit. En nu heb ik een introverte hengst, dat is behoorlijk wennen. We hebben maanden met hem lopen tobben omdat hij iets mankeerde, maar we konden maar niet vinden wat. Hij ging helemaal naar binnen, wilde geen stap meer lopen, om wanhopig van te worden. Gelukkig vond Karianne zijn euvel en was dat extreme introverte ook gelijk afgelopen hoor, hij is als hij niets mankeert veel meer open. Maar ik zou het wel fijn vinden als hij het wat meer zou uiten als hij iets eng vindt, dat doet hij nog steeds niet, doet braaf wat er gevraagd wordt en is daarna van slag . Positief is wel dat hij daar steeds minder last van heeft, de meeste tijd is hij een blij en vrolijk paard

Ik denk dat ik zelf beter om kan gaan met introverte paarden, maar dat is misschien ook doordat ik daar meer ervaring mee heb... Ik heb veel ervaring met (koudbloed) ponies en met een extraverte KWPN-er weet ik me dan ook helemaal geen raad Zelf ben ik meer introvert, dus het kan er ook mee te maken hebben dat ik makkelijker mijn energie match met een introverter paard.
    Koudbloeden zijn echt raadsels voor me, maar ik vind ze geweldig. Met extraverte warmbloeden heb ik ook moeite hoor, maar dat komt denk ik omdat die dan gelijk helemaal door het lint gaan, dravers blijven iets meer "bij je" dan rijpaardgefokte warmbloeden.

Ik vind dit eigenlijk machtig interessant! Wat Sandra schrijft over lekker luisteren op de achtergrond herken ik ook, bij een cursus oid blijf ik zeker de eerste tijd ook lekker op de achtergrond en laat ik de anderen eerst alle praktische zaken uitvoeren voor ik me ergens aan waag
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Hier ook een RBi, vanochtend nog, voor de tandarts. brrrr... dan ben ik zelfs hier thuis (waar ik normaal wel lekker klets) helemaal stil
    Ik maak me wel snel druk om dingen en dat schiet wel naar binnen toe. Ik word ook helemáál niet snel boos. maar ik kan mij twee keer herinneren dat ik echt ontploft ben na het heel lang in me gehouden te hebben.

Lazir is meestal ook meer introvert. ik moet echt altijd even omschakelen als hij ineens extreem extrovert doet. Maar gelukkig ben ik daar al wel aardig in getraind

Wat ik mij wel enorm afvraag is hoe het dan zit met het spiegelen wat paarden doen.
    Soms merk je wel dat je paard je spiegelt; als ik gefrustreerd ben gaat hij ook echt niet met me meedenken bijvoorbeeld.
    maar ik vind het wel lastig om daar verder een duidelijk beeld in te krijgen. Zou wel handig zijn; zelf een beetje vrolijk rond gaan rennen en dan net zo'n paard krijgen
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Interessting!

Ik kan echt niets met introverte paarden, ik wordt dan ongeduldig en ga pushen

Wonder is ook zeer Extrovert en mijn hondjes ook. Mijn vriend weet ik niet. Sowieso LB, die kan met iedereen contact leggen etc. geen problemen mee.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Ik ben zelf denk ik voornamelijk Lb extrovert. In het begin heb ik met mijn lb-i verzorgpaard erg moeten wennen aan rust nemen, maar nu had ik het eindelijk door, en moet nu weer omschakelen naar actie met Loda. Misschien zit ik dan gewoon tussen lbi en lbe in. In groepen waarbij ik weet dat iedereen positief ingesteld is ben ik meestal niet op de voorgrond, maar niet rb. Als ik in een groep mensen ben waarvan ik weet/denk dat ze veel en snel oordelen, en ook behoorlijk 'gemeen' kunnen zijn werd ik eerst altijd heel erg rbi, nu al minder, omdat ik het door parelli meer herken, en er daardoor iets mee kan. Dan visualiseer ik mezelf van te voren gewoon heel zelfverzekerd in die groep, en vraag ik me op het moment af op ik me nog wel zo gedraag. Zo niet probeer ik me als het ware te herpakken. In vriendschappen ben ik meer van de extroverte mensen. Niet per se dat ze altijd zo moeten zijn, maar 1 op 1 heb ik moeilijk aansluiting met iemand die zich niet zo uit...
    Echt interessant om dit allemaal zo te lezen die verschillen!

Volgens mij zwem ik rond in alle kwadranten. De meeste zullen mij kennen als LB ex maar zet mij bij mijn eigen familie en wordt zo RB-I als het maar kan. Ik kan ook vreselijk ontploffen. Dan ben ik echt niet grappig voor mijn omgeving. Overigens zelden dat ik ontplof over mensen maar meer om dingen die het niet doen.

www.niettevermijden.com

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik ben volgens het horsenality/huminality report van parelli een LBE met een punt vlakbij de assen en schiet constant heen en weer tussen alle humanality's. Feliz is een RBI punt vlakbij de assen en schakelt constant (al ervaar ik het bij haar al iets zeer positiefs gezien ze ideale eigenschappen van alle kwadranten heeft ). We zijn allebei volgens parelli redelijk zeldzaam en moeilijk te lezen

Hoewel het natuurlijk te betwijfelen is in hoeverre zo'n rapport representatief is gezien je zelf alles in moet vullen herkende ik zowel mezelf als Feliz echt EXACT in het rapport. Ik had zowel bij haar als bij mezelf altijd zeer veel moeite met me echt vinden in een bepaald vakje (al snap ik natuurlijk dat een vakje relatief is even voor de duidelijkheid ). Ik merk dat ik in verschillende situaties echt ontezetend verschillend kan reageren.

Ik ben soms met dingen heel makkelijk, besluitvol en vastberaden en aan de andere kant kan ik over dingen eeuwig piekeren en twijfelen en angst hebben. In sociale contacten wisselt het ook heel erg. Ik ben enorm nadenkend en soms in mezelf daardoor en over-analytisch en met oog voor detail en aan de andere kant soms ook impulsief en uitbundig en leve de lol.
    Ik merk het dagelijks aan mezelf en merk ook dat ik achteraf na bepaalde situaties wel steeds beter snap waarom ik op een bepaalde manier gehandeld heb (ongeacht of dat goed of slecht was).

Eigenlijk zouden Feliz en ik dus een drama moeten zijn wat match betreft, maar ik merk met haar dat we het beste in elkaar naar boven halen. Ik heb altijd de minste moeite gehad met RBI paardeb. Ik vind ze niet het enerverendst maar wel het prettigst wat betreft karakter omdat ik sensibiliteit heel fijn vind. Daarbij merk ik altijd dat ik met RBI paarden veel gelijkmatiger en rustiger ben in mijn energie en vergevingsgezinder ben dan met andere paarden. Misschien omdat mijn eiegn hoofd meestal al op versnelling 26 staat en zij me dwingt om stil te staan (en lang ook) en na te denken. Al voelt het bij haar volledig natuurlijk en logisch.

Ik heb in lessen met heel veel verschillende karakters gewerkt en eigenlijk heeft alles natuurlijk ook wel wat en ik merk dan toch dat ervaring soms net zo belangrijk is als hoe je van nature bent en dat dat meer dan voldoende kan compenseren. De welbekende strategie-theorie

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ik heb geen reports nog, maar ik denk dat ikzelf een Lb-ex ben en tas gedraagd zich tegenwoordig vooral als RB-i. Vroeger was ze meer RB-ex en dat vond ik een stuk makkelijker
    Omdat ik redelijk wat ervaring heb met RB-i's, kan ik wachten, geduld hebben en langzaam gaan, maar ik merk wel dat het me veel meer energie kost. Een Rb-ex die rondvliegt of een LB-ex die overal tegenin gaat, geeft mij energie. Heel raar eigenlijk

Ik dacht eigenlijk altijd dat ik gewoon ergens in het midden zat (wel LB, maar qua ex-in), maar ik ben er achter gekomen dat ik gewoon allemaal extroverte mensen om me heen heb In een groep met echte introverte mensen zitten vind ik echt verschrikkelijk Zij vinden dat er uit mij alleen maar "verbal vomit" komt RB-i mensen vind ik heel moeilijk om in te schatten. Zij hebben zo'n ander gedachtepatroon.

Natuurlijk ga je in verschillende situaties ook naar verschillende kanten. Ik kan ook situaties opnoemen waar ik helemaal RB-ex of in wordt en LB-in ben ik zeker ook vaak.
    Ik moet eens zo'n report doen
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten