Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 85

Topic: Paard wil geen hooi eten...

  1. #1
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Paard wil geen hooi eten...

    Hoi,
    Ik maak me een beetje zorgen om mijn paard, Sofie (haflinger).
    Vorig jaar is ze in de winter zwaar ziek geweest en daar is ze maar net door gekomen. Ze was heel erg mager enzo, en eten was moeilijk. Dus toen was er ergens ook al een probleem met de winter.
    Dit jaar ging het goed, tenminste zo leek het eerst...
    We hebben haar nu in de lente nog maar 2 jaar, dus de twee winters waar ik over spreek zijn de enige die we kennen met haar.

    Sofie at zeer weinig van het hooi maar aangezien er eerst nog een beetje gras was en dat ze nog andere dingen kregen was het nog geen groot probleem.
    Met andere dingen bedoel ik, iedere dag verse bieten en 2 keer per dag een soort slobber van bietenpulp en krachtvoer.
    Maar nu is ze toch wel heel erg vermagerd! Ze eet ongeveer niets meer van het hooi (we hebben al veel verschillende soorten hooi geprobeerd)
    en van de rest eet ze ook nog heel weinig.. Ze probeert liever nog een halve milimeter gras te vinden op de wei , waar ze 24/24 op staat.
    Dit is toch echt niet normaal!? Een paard dat geen hooi wil eten?
    Heeft iemand een idee aan wat dit zou kunnen liggen? Of tips over wat we haar nog van alternatief eten zouden kunnen geven?
    Alvast bedankt!
    Groetjes, Marie
    Take the time it takes, so it takes less time.

  2. #2
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Zijn haar kiezen gecontroleerd? Kan ze wel hooi kijken? Wat eet ze dan op het moment?

    Er voeren voor paarden die moeilijker eten, zoals deze: http://www.subli.nl/Assortiment/nl/8...s-Priores.html.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Ja controle van het gebit is het eerste wat in mij opkomt.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    De tandarts is vorig jaar toen, ze ziek was, geweest en toen was ze helemaal in orde.
    Kan het dat dat nu al weer een probleem is?
    Take the time it takes, so it takes less time.

  5. #5
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Goh, wat sneu! Tandarts is geweest..hangt er een beetje vanaf, je hebt tandartsen en tandartsen , echt, en in een jaar kan er bovendien weer iets veranderd zijn. Hoe heeft de tandarts vorig jaar de controle gedaan? Dit klinkt voor mij ook echt als een probleem met de tanden, kiezen of kaak. Een paard dat geen hooi eet, maar wel sprietjes gras...dat kan bijna niet anders! Met Daan Staller heb ik, en een aantal mensen op dit forum, goede ervaringen. Hij werkt elektrisch, erg nauwkeurig en is bovendien ook nog dierenarts. Hij heeft een website ( Google maar even).

  6. #6
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marie
    De tandarts is vorig jaar toen, ze ziek was, geweest en toen was ze helemaal in orde.
    Kan het dat dat nu al weer een probleem is?
    Ja, dat kan. Afhankelijk van wie je erbij hebt gehaald
    Er zijn heel veel gebitsverzorgers, die eigenlijk niet echt veel kunnen .
    Hier (klik) staat daarover meer uitgelegd.

    Waar woon je? Wij hadden een paard op stal, dat jaarlijks door een "tandarts" nagekeken werd.
    Toen er uiteindelijk een GlennsFerry opgeleide DA bij kwam, bleek het dier een ENORME uitgegroeide kies + abces achter in zijn mond te hebben.
    Daar was "meneer de ex-hoefsmid" annex "gebitsverzorger nooit bij geweest.
    En de eigenares was stomverbaasd toen ze het kon zien.
    Want ze had jaren mogen voelen van de wannabe-gebitsverzorger, maar ja- die deed alleen de voorste helft van het gebit

    Paard heeft dus járen met pijn gestaan, terwijl de eigenares 1x p.j. het gebit liet "doen" en dacht dat ze alles goed deed...
    Het maakt enorm veel uit, *wie* je erbij hebt gehad.



    ( Edit: ik zie nu Lila's post: Daan Staller is goed! Die is DA en heeft ook Glensferry gedaan !)
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  7. #7
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.616

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Bij een van onze paarden komt de tandarts elk half jaar, omdat de stand van haar tanden afwijkt. Doe ik dit niet heeft ze erg moeite met eten. Door de regelmatige bijwerking van het gebit, heeft de tandarts nu wel steeds minder te corrigeren.

  8. #8

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Naast een probleem met de tanden denk ik ook aan een maagprobleem.

    Is de veearts geweest?

  9. #9
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Wat lastig zeg!
    Mijn lijstje zou in dit geval zijn;
    1. een goede tandarts laten komen, ook al is er eentje vorig jaar geweest
    2. tot die tijd bijvoeren met seniores priores, dat werd ook boven al genoemd
    3. eens kijken of het aan je hooi kan liggen, misschien vind ze het "gewoon" niet lekker. Eens een baaltje ander hooi kopen/ lenen/ ruilen en kijken of ze dat wel wil eten.
    Started!

  10. #10
    Actief Forumlid laura's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    915

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Ik zou verwachten dat als ze geen hooi wilt eten, ze ook geen gras zou willen eten Gras wil ze wel graag eten, ik denk daarom niet zo snel een een probleem met haar gebit. Het kan natuurlijk nooit geen kwaad om dingen uit te sluiten....

    Je geeft aan dat je verschillende soorten hooi heb geprobeerd. Heb je ook voordroog gras of kuil geprobeerd, dit is vaak zoeter van smaak.
    Mijn paard verkiest ook grazen boven het eten van hooi. Als ik hooi op de wei neer leg eet hij er een beetje van maar staat het meer en deel van de tijd te grazen. Nu staat hij op het zand met hooi en dat gaat wel goed. Misschien zou het jou pony ook helpen door hem op zand (of stenen) te zetten met hooi.

  11. #11
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door laura
    Ik zou verwachten dat als ze geen hooi wilt eten, ze ook geen gras zou willen eten Gras wil ze wel graag eten, ik denk daarom niet zo snel een een probleem met haar gebit. Het kan natuurlijk nooit geen kwaad om dingen uit te sluiten....
    Da zou je misschien denken, maar zonder kiezen kunnen paarden het vaak op de wei nog aardig volhouden, hier op stal ook een oudje zonder kiezen ( of in geval van de TS pijn aan de kiezen of iets anders), at binnen seniores priores, hooi lukte echt niet, ook niet geweekt, maar grasjes gingen goed naar binnen!

  12. #12
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Bedankt voor jullie reacties!
    Hoe meer ik er zelf over nadenk hoe meer ik ook begin te denken dat het iets met haar tanden is...
    Maagproblemen denk ik niet aangezien er voor de rest geen problemen zijn, ook aan haar mest is er niets speciaals te zien.
    We hebben al heel veel verschillende soorten hooi geprobeerd! Ook voordroog en kuil.. Ze gaat er wel aan snuffelen en wat in duwen maar ze eet er niet van...
    We hebben nu een andere wei gevonden waar wel nog wat gras staat dus dat is voorlopig al een oplossing om haar toch iets te laten eten.
    Daan Staller is helaas geen optie, al ziet het er heel goed uit! Ik woon in Belgisch Limburg. Veel te ver dus.
    Ik ga hier eens zoeken naar een echte goede tandarts
    Take the time it takes, so it takes less time.

  13. #13
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    ook ik denk aan de kiezen ! Het is ook redelijk normaal dat je de paardentandarts 1 keer per jaar laat controleren. Maar idd wel gaan voor een goede paardentandarts !!! dus of eentje die in de VS de opleiding heeft gedaan of 1 die de opleiding in deurne heeft gevolgd.
    Voor de tussentijd kan je seniores priores van subli voeren. Dat is een brok met oa pulp die je moet weken ( een paar uur ) en die ook ruwvoer kan vervangen. Grasbrok van b.v. marstall, agrobs, equifyt is ook een mogelijkheid maar seniores priores zet waarschijnlijk meer aan.

    Succes !

  14. #14
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    ook ik denk aan de kiezen ! Het is ook redelijk normaal dat je de paardentandarts 1 keer per jaar laat controleren. Maar idd wel gaan voor een goede paardentandarts !!! dus of eentje die in de VS de opleiding heeft gedaan of 1 die de opleiding in deurne heeft gevolgd.
    Voor de tussentijd kan je seniores priores van subli voeren. Dat is een brok met oa pulp die je moet weken ( een paar uur ) en die ook ruwvoer kan vervangen. Grasbrok van b.v. marstall, agrobs, equifyt is ook een mogelijkheid maar seniores priores zet waarschijnlijk meer aan.

    Succes !
    Bedankt voor je tips!
    Er zijn hier blijkbaar veel mensen die goede ervaringen hebben met seniores priores.
    Ik heb het opgezocht en het ziet er heel goed uit maar ik vrees dat ik het hier niet kan verkrijgen...
    Weet jij of je ze ook in Belgie kan krijgen?
    Anders ga ik voor de agrobs, die krijg ik makkelijk te pakken
    Take the time it takes, so it takes less time.

  15. #15
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    ooh in Belgie, dat is moeilijker ja wat betreft seniores priores. ik weet niet of Subli ook verkoopt in Belgie.
    Dan kan je misschien beter grasbrok van agrobs nemen eventueel met bietenpulp erdoor heen. Bietenpulp bevat meer energie als grasbrok en zet daarom waarschijnlijk nog wat meer aan. Maar de pulp wel goed weken hoor !!!!

Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •