Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 85

Topic: Paard wil geen hooi eten...

  1. #31
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Ik heb er meteen vanalles over opgezocht
    Maar ik ben niet zeker of het dit kan zijn...
    Het lijkt me zo gek dat twee dierenartsen en twee tandartsen hier zouden over kijken
    Maar ik ga het toch eens navragen bij de dierenarts, of hij hier aan gedacht heeft.
    je weet maar nooit he!
    Als het dat is lijkt het niet al te ernstig
    Take the time it takes, so it takes less time.

  2. #32
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Heel veel paardentandartsen schijnen er over heen te kijken. Ik las laatst ergens een verhaal dat pas de 3de paardentandarts de diastases vond.

  3. #33
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Atli heeft ook diastases en die zijn pas een paar jaar geleden ontstaan (hij is nu 17). Ik heb er verschillende tandartsen bij gehad en die hadden allemaal wel de diastases gezien, maar niet juist vastgesteld wat de oorzaak ervan was (namelijk een golvend ondergebit wat het bovengebit uit elkaar drukt, met als gevolg ruimte tussen de kiezen), en dus is Atli een tijd lang ook niet adequaat behandeld. Nu heb ik dan eindelijk een tandarts gevonden die wél de oorzaak wist vast te stellen. De diastases tussen zijn kiezen zijn er nog altijd en daar haal ik dagelijks met mijn vingers proppen hooi/gras uit. Eén van de diastases tussen zijn voortanden begint nu wel te verdwijnen.

    Er zijn helaas heel veel mensen die zich paardentandarts noemen en die niet degelijk opgeleid zijn daarvoor. Er zijn er helaas ook veel die niet goed écht tot achterin de mond kijken. Heeft jouw tandarts met of zonder verdoving naar het gebit gekeken? Mijn ervaring is dat mét verdoving er écht veel beter tot goed achterin de mond gekeken kan worden.

    Dat je paard propjes maakt, ook al zijn het kleine, is toch vreemd. Dat hoort niet.
    Bij Atli merkte ik dat hij een probleem had, doordat hij een dikke wang had. In eerste instantie dacht ik aan een ontsteking, omdat het een keiharde bult was. Na onderzoek door de tandarts bleek dat dus een harde prop gras te zijn.
    Dus daar zou je eens goed naar kunnen kijken: zie je vreemde verdikkingen langs de zijkanten van het hoofd van je paard? Reageert ze gevoelig als je op haar wangen duwt (zodat deze tegen haar kiezen aankomen)? Denk eraan dat de kiezen heel ver tot in het hoofd van het paard doorlopen; zoek maar eens een plaatje op van een paardenschedel! Ruikt ze slecht uit haar mond? Ik kan het ook aan Atli ruiken als er voedselresten zijn blijven zitten: dan heeft hij een hele slechte adem. Ik moet dan vaak wel dichtbij komen met mijn neus. Dus misschien moet je eens goed aan Sofie snuffelen.

    Een diastase op zich is niet heel ernstig, maar wel vervelend en het behoeft wel behandeling omdat het kan leiden tot grotere problemen (ontstekingen, een gebit dat nog verder uit balans raakt en uiteindelijk kauwproblemen).

  4. #34
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Dankjewel voor je verhaal!
    Ik denk eigenlijk wel dat het een goede tandarts was...
    Hij was aangeraden door iemand hier op het forum en ik was er helaas zelf niet bij maar hij heeft haar wel grondig onderzocht heb ik gehoord.
    Maar zelfs al zijn het kleine, die propjes zijn wel vreemd ja

    Ik vind het nu eens geweldig dat je daarover begint!
    Ze heeft inderdaad regelmatig gezwollen wangen en daar kunnen we de oorzaak ook maar niet van vinden!
    Want toen zat er geen gras in haar wangen...
    Ze heeft ook eventjes heel gezwollen mondhoeken gehad, ik kan niet geloven dat daar dan gras in zit... Die zwellingen gaan ook steeds weg na een paar dagen.
    Maar verder in haar wangen zit misschien soms wèl wat gras, ik weet het eigenlijk niet...
    Weet je een manier om hier zelf naar te kijken?
    Je zegt dat je zelf hooi weghaalt met je vingers, maar hoe kom jij in die mond?? :O
    Ik ben niet bang van Sofie en ze zal me nooit bijten maar zo mijn hand ertussen wringen is misschien toch een beetje...
    Take the time it takes, so it takes less time.

  5. #35
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Nou ik steek dus gewoon mijn duim in Atli's mond. Wel met beleid hoor! De spleten tussen zijn kiezen zijn in de bovenkaak, zowel links als rechts. Stel dat ik die aan de linkerkant weg wil halen. Dan sta ik recht voor Atli, en ik steek mijn rechterduim in zijn linkermondhoek en duw mijn duim tegen het tandvlees aan, boven de spleet. Dan ga ik met mijn nagel naar beneden, door die spleet heen, en frommel net zo lang tot het graspropje eruit komt. De spleet die hij rechtsboven heeft, zit verder naar achteren en daar kan ik lastiger bij. In samenwerking met Atli heb ik ontdekt dat ik daar het beste bij kan als hij zijn hoofd omhoog doet en een beetje schuin. Als ik met mijn vingers in zijn mond ga, gaat hij meestal automatisch kauwen en in die kauwbeweging beweeg ik dan mijn duim, omdat ik er alleen goed ver in kan komen op het moment dat zijn kaak op een bepaalde manier beweegt. Beetje lastig uitleggen zo. Het heeft dus wel wat oefening gekost. Gelukkig had ik al veel met Atli's mond gewerkt voor hij problemen met zijn gebit kreeg: masseren van het tandvlees, tong vastpakken, dat was allemaal al geen probleem.

    Ook heb ik een mondklem gekocht (net zo eentje als de tandarts heeft) om af en toe van binnenuit te kunnen kijken of er nog iets zit. Want zo met mijn vingers kan ik natuurlijk alleen aan de buitenkant van de kiezen komen, niet aan de binnenkant want dan zou mijn hand tussen zijn kiezen komen.

    Als je bij Sofie zwellingen zag, was het dan ook gevoelig? Warm? Hard? Of juist zacht?

  6. #36
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    haha leuke uitleg ik begrijp wel wat je bedoelt hoor!
    Maar het lijkt me inderdaad alleen handig als het van voor in de mond is,
    en het lijkt me eerder dat ze iets aan haar kiezen vanachter heeft...
    Maar je weet maar nooit he, anders kom ik hier zeker nog eens naar je uitleg kijken! :P

    Ik zal maar al vast gaan oefenen met sofie haar mond!
    zowiezo wel handig he, slim van je dat je dat al gedaan had daarvoor

    Die zwellingen... wel het hangt er vanaf wat je hard of zacht vind,
    maar ik vond ze redelijk hard, vooral zo gespannen. Ze waren niet suuper gevoelig,
    maar ze vond het nu ook niet echt leuk als ik eraan kwam...
    En ze voelden redelijk koud vond ik.
    Lijkt het hetzelfde als bij Atli?
    Take the time it takes, so it takes less time.

  7. #37
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Bij Atli waren ze best wel hard, zo hard dat ik ze niet kon indrukken. Hij reageerde er niet echt gevoelig op. Maar wanneer er nou al heel lang van zulke proppen zitten, kan het zijn dat het tandvlees ontstoken is geraakt en als je dan op zo'n prop duwt, duwt die tegen dat tandvlees en dát kan wel pijnlijk zijn. Bij Atli zijn ze ook niet warm; immers de prop zelf is geen ontsteking (ontstekingen zijn warm) en ook de wang is niet onstoken.

    Je hele verhaal klinkt toch als een gebitsprobleem en ik vind het gek dat 2 tandartsen niks gevonden hebben.
    Weet je ook waar/door wie deze tandartsen waren opgeleid?
    Helaas zegt het mij he-le-maal niks als iemand anders tevreden is over zijn tandarts. Want wie weet, had diegene wel een paard dat geen (ernstige) gebitsproblemen had. Als de tandarts dan een beetje vriendelijk is en zijn werk goed lijkt te doen, dan zijn mensen al gauw tevreden. Écht vakmanschap komt pas aan het licht als er échte problemen zijn: worden die dan goed opgelost?

    Als ik jou was, zou ik eens goed op die bulten gaan letten. Als je er weer eentje ziet, hou hem dan goed in de gaten. Voel eraan (idd, koud, warm, pijnlijk) en kijk wanneer hij verdwijnt. Is die bult zomaar ineens verdwenen? Of wordt hij langzaamaan kleiner? Een bult die zomaar ineens verdwijnt is weer een extra aanwijzing voor een prop voedsel.

    Overigens heeft Atli spleten tussen zijn voortanden, maar dus ook tussen zijn kiezen: aan de ene kant tussen zijn eerste en tweede kies, maar aan de andere kant tussen de tweede en derde kies. En dat is dus best wel ver zijn mond in: het is echt uit úiterste plekje waar ik met het topje van mijn duim nog kan komen!

    Had je nu 2 verschillende tandartsen bij Sofie gehad?
    Hebben deze Sofie met of zonder verdoving onderzocht/behandeld?

  8. #38
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Ik bedenk me ook net iets, misschien dat je daar nog over kunt overleggen met de arts?
    Als een paard last heeft van een ontstoken kies of ontstoken holte in het kaakbot, komt er met kauwen van harder materiaal (zoals hooi) flink wat druk op die plekken. Dat geeft flinke pijn en leidt ertoe dat ze nauwelijks of te weinig hooi willen eten. Ik kan me voorstellen als er sprake is van een soort chronische ontsteking of zoveel pijn gehad hebben, dat ze hooi associëren met pijn en dan op termijn het weigeren te eten. Van diastases heb ik geen verstand, maar ik kan me voorstellen dat je die ook zou kunnen zien op een röntgenfoto van het hoofd, hetzelfde geldt voor ontstekingen bij kiezen of in holtes. Misschien dat een foto wat meer inzicht geeft op wat er aan de hand zou kunnen zijn?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  9. #39
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Er zijn foto's genomen he.
    We hadden gedacht dat we daar dus meer van te weten zouden komen maar nee...
    Ik heb het ook nog eens nagevraagd en ze hebben echt gekeken of het een diastase zou kunnen zijn, maar niets gevonden. Even dachten ze aan een barst in een tand maar dat bleek gewoon een lijntje op de buitenkant te zijn...
    Ik weet dat veel mensen over dingen heen kijken maar ik weet het nu niet zo goed...
    Ondertussen ook de uitslag van het mest- en bloedonderzoek: alles lijkt normaal.

    Wat denken jullie dan dat ik best doe nu? Nog een andere tandarts of dierenarts laten komen?

    Het is wel zo dat ze al iets beter hooi eet ondertussen..
    ze staat 's nachts op stal met niets anders en dus iets ze er wel iets van, maar helemaal niet veel!
    Take the time it takes, so it takes less time.

  10. #40
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Je hebt mijn laatste 2 vragen nog niet beantwoord...

  11. #41
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Sorry Marja... ik heb er nog aan gedacht maar nu over gekeken.
    Er is vorig jaar een tandarts uit de buurt geweest.
    Toen at ze ook bijna geen hooi maar dat had ook met haar ziekte toen te maken.
    En nu is er een andere tandarts geweest, hij heeft in Amerika gestudeerd.
    Dit is zijn site: http://www.equinedentist.be/homenl.html
    Eerlijk gezegd weet ik niet of hij dit met of zonder verdoving heeft gedaan.
    ik was er niet... Ik zal het eens navragen.
    Ik zal de volgende keer zeker op die bulten letten als ze ze heeft.
    Maar helaas zie ik haar maar om de twee weken ofzo he, met een beetje geluk!
    Dus ik kan haar niet zo heel goed in de gaten houden...
    Take the time it takes, so it takes less time.

  12. #42
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Dank je voor de link. Helaas staat er erg weinig info op die site, dus nu weet ik nog niks.

  13. #43
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Op de site staat wel waar hij zijn opleiding heeft gevold, dat is dezelfde opleiding als Daan Staller (qua tanden dan, Daan is natuurlijk ook nog DA). Dat is iig een goede opleiding.
    Waarom zie je haar maar om de twee weken? Dat is niet veel, zeker als ze iets mankeren! Wie houdt haar in de gaten voor je?

  14. #44
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Ja de opleiding staat er wel op, maar ik wilde graag weten of hij met of zonder verdoving werkt...

  15. #45
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Paard wil geen hooi eten...

    Er staat wat hij gestudeerd heeft enzo en ik vond zelf dat dat er wel goed uitzag
    Maar zijn manier van werken staat er inderdaad niet bij.
    Ik heb gevraagd aan mijn peter of het met verdoving was maar ik heb nog geen antwoord.

    Lila, Sofie is dus van mijn peter. Hij heeft haar (voor mij) gekocht.
    Maar hij woont helaas nogal ver en ik ben toch zeker 3u onderweg, met de trein.
    Ik zit in mijn laatste jaar middelbaar en heb dus niet zo veel keus,
    ik woon bij mijn ouders en ga hier naar school.
    Dat het niet veel is weet ik maar al te goed, want als het aan mij lag was ik iedere dag bij haar!!
    Ik moet al heel erg mijn best doen om er om de twee weken te geraken
    (en om zo vaak te mógen gaan).
    Maar dan ben ik er wel steeds een heel weekend en dan ben ik veeeel met haar bezig

    Maar mijn peter is er dus wel heel erg mee bezig hoor.
    Hij gaat overdag werken maar hij houdt haar nu voor de rest s avonds en
    in het weekend heel erg in de gaten. Ik vertrouw hem daar volledig in!
    Hij heeft al heel lang paarden
    Take the time it takes, so it takes less time.

Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •