Met het einde van een stevige vorstperiode in zicht:
Hoe zijn jullie deze periode doorgekomen met je paarden? Qua watervoorziening, hooi, gras, schuilmogelijkheden?
Ben je blij dat je paarden 24/7 buiten stonden, of vond je het juist fijn dat ze binnen stonden?
Bij ons was de waterleiding bevroren en krijgen ze water in emmers en speciekuipen. Voor de zekerheid breng ik 's avonds nog 10 liter naar hem toe, want ik ben bang dat hij anders toch tekort drinkt. Hij drinkt nu tussen 16.30 en 9.00 ( dan staat hij in zijn box) zo'n 25 liter water!
Vraag me af of het bij 24/7 buiten juist fijner is, omdat ze dan ook kunnen bewegen om warmte te maken. Maar de wind is ook wel flink soms, en de chillfactor maakt het dan erg erg koud.
Ik geef ook 10% meer ruwvoer. Ben dat nu weer aan het minderen, heb het idee dat ze de eerste dagen extra wilden eten en minder dronken, en dat nu omdraait nu de vorst aanhoudt.
Qua deken staat hij al de hele winter met 100 gram overdag buiten en die gaat 's avonds af. Nu ook. Zijn vacht is naar mijn idee niet echt water- en winddicht, maar binnen kan hij zich er goed mee redden.
Ben benieuwd hoe jullie het doen met de paarden en wat jullie ervaringen zijn?
Bladwijzers