Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Vorst en zorg voor de paarden

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Vorst en zorg voor de paarden

Met het einde van een stevige vorstperiode in zicht:
    Hoe zijn jullie deze periode doorgekomen met je paarden? Qua watervoorziening, hooi, gras, schuilmogelijkheden?
    Ben je blij dat je paarden 24/7 buiten stonden, of vond je het juist fijn dat ze binnen stonden?
    Bij ons was de waterleiding bevroren en krijgen ze water in emmers en speciekuipen. Voor de zekerheid breng ik 's avonds nog 10 liter naar hem toe, want ik ben bang dat hij anders toch tekort drinkt. Hij drinkt nu tussen 16.30 en 9.00 ( dan staat hij in zijn box) zo'n 25 liter water!
    Vraag me af of het bij 24/7 buiten juist fijner is, omdat ze dan ook kunnen bewegen om warmte te maken. Maar de wind is ook wel flink soms, en de chillfactor maakt het dan erg erg koud.
    Ik geef ook 10% meer ruwvoer. Ben dat nu weer aan het minderen, heb het idee dat ze de eerste dagen extra wilden eten en minder dronken, en dat nu omdraait nu de vorst aanhoudt.
    Qua deken staat hij al de hele winter met 100 gram overdag buiten en die gaat 's avonds af. Nu ook. Zijn vacht is naar mijn idee niet echt water- en winddicht, maar binnen kan hij zich er goed mee redden .

Ben benieuwd hoe jullie het doen met de paarden en wat jullie ervaringen zijn?

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Re:Vorst en zorg voor de paarden

Hoe we het doorgekomen zijn, prima. Ze kregen eigenlijk geen extra ruwvoer want aten zelfs minder dan in de natte periode..
    Ze hebben hier wel schuilmogelijkheid, maar staan toch ook veel buiten. Gras krijgen ze niet in de winter.
    Waterleiding is bevroren, dus wel geregeld met emmers water naar de pony's en vaak ijshakken. Het is erg wisselend per dag hoeveel ze drinken.
    Ik heb het idee dat ze dit vorstweer fijner vinden dan regen.

Qua deken. Sja, ze stond onder 100 gram puur om de regen eraf te houden (wordt ze heel stijf en stram van). Maar ik heb haar vanwege de vorst onder 200 gram gezet. Einde van een dag was ze duidelijk niet fit zonder reden. Ik heb even getwijfeld en besloten er 150 gram onder te doen. Dus staat ze nu onder 350 grams. Best veel voor mijn doen voor een ongeschoren pony. Maar ze leek het nodig te hebben, want nu voelt ze zich goed. Dit ga ik zo wel weer terugbouwen.

Andere twee pony's zonder deken en die voelden zich helemaal prima, prachtige beertjes.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Hier staan ze 24/7 buiten, en alleen Olivia heeft een deken op. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer (hooi en kuil) en hebben een schuilstal met stro (vul ik dagelijks aan met 1 a 2 plakken van zo'n grote baal). Ze hebben het prima naar hun zin buiten, en zelfs beebs heeft het nog niet koud gehad. Ik voel wel dagelijks of ze nog warm zijn, vooral bij Beebs en Olivia.

Qua water heb ik de buitenkraan afgesloten, dus nu kan ik met de 100 metre lange slang van binnen wel water bijvullen. Alleen komt daar een heel klein straaltje uit, en omdat de dames niet zoveel drinken momenteel vul ik ook wel gewoon metee paar emmers bij. ( tenminste, meetsal wordt dat voor mij gedaan)

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik vindt het wel fijn dat ze zelf de keuze hebben dus dat er in ieder geval een shuilmogelijkheid is, en als het koud is moet er voldoende ruwvoer zijn zodat ze zich warm kunnen houden. Whoopie staat wel onder een 220 grams deken geloof ik en daaronder voelt ze altijd lekker warm. Ik heb het idee dat ze zelf graag buiten staat, ze staat nu op de nieuwe stal s,nachts op stal, een compromie voor mij, ze doet het daar trouwens prima op, overdag staat ze nu veel buiten dus dat scheelt.
    Water is daar ook bevroren, overdag wordt het water een paar keer ververst,s,nachts staan ze nu zonder, maar omdat ze ook de de wei staan, krijgen ze veel sneeuw mee naar binnen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid laura's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik heb het idee dat onze paardjes echt alleen maar genoten hebben van dit weer De noord-oost wind is wat koud voor ze en ze staan dan ook regelmatig achter de schuttig te schuilen. Hun vachten warmen heerlijk warm op in de zon. Even veel hooi gevoerd als anders 12 kg p.p. We hebben een water pomp en die ontdooiden we met heet water.
    Ik zelf heb er ook weinig last van gehad. Ik kon me er goed opkleeden en we hebben nog veel gedaan. Er is vorige week maar 1 dag sneeuw gevallen en de paddock is door het lopen van de paardjes gelukkig sneeuw vrij.
    Ik ben heel blij dat Quando lekker buiten staat. Dankzij de harde bodem zei de hoefsmid vandaag dat zijn hoeven er goed uitzagen en hij hoefde er dan ook niets aan te bekappen! Een kadootje van dit heerlijke weer!

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Wonder vond het de laatste dagen niet meer fijn. Ze kreeg het wel koud, ze staat overdag in de wei en 'snachts op stal.
    Wonder wil nooit als eerste naar binnen maar toen 3 dagen op rij. Ik heb besloten toen deken op te doen. begonnen met 200 gram, maar 300 van gemaakt. Ze was nog niet warm genoeg onder het dek.

De paarden krijgen bij ons 2 of 3 keer water uit un voerbak, dit blijft wel lang goed. Overdag in de wei drinken ze eigenlijk niet, ze halen hun vocht uit het gras /sneeuw
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Hier geen problemen, de paarden hebben 24 uur per dag te eten nu en kunnen op het grote koeien land en vermaakte zich prima.
    verder water bijvullen natuurlijk 2 x per dag ongeveer. met 5 paarden gaat dat best hard.

en zou er niet aan moeten denken dat ze binnen stonden nog meer werk en onderhoudt. en over de wind enz maak ik me wel laatste zorgen.
    Dikke vacht of evt jas als nodig is, hier 3 zonder jas en 2 met jas(mijn eigen)

grote nadeel van de vorst maar daar kan je vrij weinig aan doen is dat de paarden slecht kunnen bewegen waardoor nicky veel te druk wordt.

Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    36

Hier staan ze ook buiten. De eerste dagen hadden ze echt meer trek, dus de hooibaal ging erg snel op (100 kilo voor 5 paarden in 2 dagen). En ook ben ik van in totaal 1 kilo muesli en biks naar 1,5 kilo gegaan omdat Loda echt honger had en wat dunner werd. Ze staat, als het erg regent, met een regendeken, maar nu heeft ze geen deken om. Nu gaat de hooibaal weer iets langzamer.

Ze zijn allemaal erg tevreden. Alleen hebben wij per ongeluk onze pomp stukgemaakt (normaal gaat het zoals bij Laura hierboven) en nu moeten we met wat emmers water slepen van de andere pomp naar de waterbak bij de paarden.
    note to self: change the mind, the body will follow.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik had achteraf gezien misschien Takoda liever een deken opgedaan. Ik vond hem beetje smalletjes. Hij leek wel gelukkig en tevreden. Stond zelf ook veel buiten. Heb hem extra gevoerd en zo wat beter gekregen. Nu hij is altijd beetje smalletjes, dus het is misschien ook zoals hij is. Hij krijgt meer krachtvoer dan de andere en owv. hem krijgen ze allemaal flink hooi. Resultaat: een ok Takoda en 2 iets rondere haflingers. Alle 3 blij.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Gelukkig is deze winter stukken beter als vorig jaar. De paarden komen deze winter ook een stuk beter door. Staan 24/7 buiten met schuilmogelijkheid maar ze blijven zelfs echt buiten in het gras/sneeuw liggen. Voer wel altijd wat meer ruwvoer, zeker weten dat ze voldoende "stook" materiaal binnen krijgen. Water blijft altijd lastig, maar grote specie kuipen en de waterzak van de paardendrogist en het gaat allemaal prima.

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Paarden hebben het weer prima doorstaan 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden.

Mijn moeder belde op de eerste sneeuwdag: Staan je paarden ook met dit weer buiten? Ja mam. Met hun hoeven in de sneeuw? Ja mam. Maar dan krijgen ze toch hele koude voeten? Nee hoor mam . Lief dat ze belde

Ikzelf werd het watersjouwen vanuit binnen en het mestbikken wel een beetje beu. Scheelt dat de bak bevroren was, dus kon toch niets met ze doen.
    Hebben ze wat meer (onbeperkt) hooi gegeven. 1 paard met dekens (600gram) en de 2 bikkels zoals gewoonlijk lekker zonder deken.

Regen en harde wind vinden ze veel minder fijn als de sneeuw.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Hier ging de wei weer open met de vorst. Ze konden het niet kapot lopen. De 1e dagen bleef mijn water het nog doen, daarna niet meer, dat werd van binnen naar buiten sjouwen in de gieter.

Qua eten heb ik in het begin veel minder gegeven, ze aten gewoon het gras nog op. Ik gaf ze ongeveer de helft aan hooi. Gaanderweg zag ik dat ze de netten wel leeg aten en kregen ze meer eten.

De bak is bevroren, en hier was erg veel drukte ivm schaatsen. Echt gezellig erop uitgaan heb ik zeer beperkt gedaan. Toen de sneeuw viel, was ik natuurlijk zwaar in mijn element, want dat betekende sleeën!

Doordat ik vrij weinig met ze gedaan heb, voelde het voor mij als vakantie, ik had er weinig werk aan. Beetje mest ruimen (niet op de wei, dat laat ik nu mooi liggen) Ik moest dan weliswaar tig keer heen en weer met de gieter, en mijn winterhanden hadden het niet bepaald fijn, maar voor de rest was t heerlijk. De jongens in hun element, dus ik ook

Zojuist het weidehek weer dichtgedaan, nu staan ze weer in de bak en de onkruidweide. En ik hoop dat morgen de waterleidingen ontdooit zijn.

Als het vries is het voor ons (mens) wel afzien. De waterleidingen zijn dan afgezet en we moeten daarom met jerrycans met water slepen, over een bospad en dat dan 2x per dag, 2x lopen. Dat wordt je wel zat op een gegeven moment. En het mesten tussen de hardgevroren modderbrokken is ook tijdrovend . De paarden zelf hebben er niet zo veel last van. Die staan liever ook buiten dan in de schuilstal. Eagle krijgt dan zelfs een 2e deken op, anders blijft hij niet op gewicht. De paarden krijgen wel meer ruwvoer in deze periode. Een gedeelte van onze rijbak wordt dmv zout altijd bruikbaar gehouden. We kunnen dus wel iets met de paarden doen, waardoor ze niet 'druk' worden. Ben altijd wel blij als deze periode voorbij is.

Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    56
    Dagboek Berichten
    14

Hier was behalve sneeuw (dat deze keer bijna twee weken is blijven liggen! ) ook hele koude wind uit het noorden. Helaas is dat voor één van de groepen ook de kant waar zij bij de ruif staan. Gelukkig hebben zij dan weer minder wind in de inloopstal omdat ze meteen achter de muur staan. Ze gaan uit zichzelf wel vaak na een flinke voorraad hooi gegeten te hebben de wei weer op om achter de bosrand te schuilen voor de wind. En in de buurt van de inloopstal is ook een bos bramen waar ze achter gaan staan. Die laten we bij nader inzien dus toch nog maar even staan. Was voorzien die vieze boel op te ruimen, maar dan moet er eerst iets anders voor in de plaats komen. Desnoods een schutting midden in de wei.
    Het meeste werk was voor ons om de drie badkuipen met water steeds te ontdooien. we vullen ze als het vriest niet helemaal vol, maar ongeveer 1/3 want het bevriest toch. Dan maar wat minder water en dus minder ijs. Na een paar dagen hadden de paarden het door als we met warm water aan kwamen zetten en begonnen ze meteen te drinken zodra de bakken ontdooit waren.
    Verder hebben ze hier altijd onbeperkt hooi ter beschikking, dus nu ook.
    De eerste echte koude dag stond Loribro wat te trillen en wilde ik hem een deken op doen. Ik had alleen een zweetdeken liggen en die was te klein voor zijn dikke buik. Bovendien had hij ook geen zin in een deken en ging samen met de groep kort nadat ik geprobeerd had 'm op te doen naar de bosrand. Daarna heb ik hem ook niet meer zien rillen.
    Nu is eindelijk de laatste sneeuw weggesmolten en verandert alles weer in vieze modder... In ieder geval geen bevroren waterbakken meer.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

Mijn paarden hebben het prima doorstaan. Ze vinden dat veel minder erg dan twee graden mét regen...

Iedereen, (collega's vrienden etc) vragen dan altijd 'goh redden je paarden het nog wel?'

Eh en niemand die vraagt of de baasjes het nog wel redden

Met die vorst was het normale verzorgingswerk van drie kwartier, opgelopen tot 2,5 uur!! Drollen eerst uithakken voor je ze kunt wegscheppen, meer hooi rondbrengen en water scheppen uit de beek emmertje voor emmertje omdat de kraan bevroren was.

'ja de paarden redden zich wel, alleen de baasjes zijn het aardig zat....'
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten