Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 38 van de 38

Topic: Hoe doen jullie dat, sobere paardjes/fructaan in het gras?

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Re:Hoe doen jullie dat, sobere paardjes/fructaan in het gras?

Marjolein,

Eeerst mogen de paarden om nummer 1
    Dan op nummer 2,3 en 4.

Snap je?

1 landje is open, en de andere gaat dicht.

Dit is even een voorbeeld.

Bij ons op stal gaat het anders, zijn doen aan strookbegrazing zodat ze uiteindelijk de hele wei tot hun beschikking hebben. Ze staan nu in de complete weide, ik weet niet wanneer het weer afgezet gaat worden.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Dankje Marit ik snap.
    Denk wel dat je Dan vaak naar de paarden moet, hier in zo,n stuk gras echt rap op. En op is op en dan gaan ze ook weg.

Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe groot het stuk land is en hoeveel gras er staat. En hoeveel je paarden eten en hoeveel je wilt dat ze eten. En hoeveel paarden erop staan. En of je hooi bij voert. En zo kan je nog misschien wel wat verzinnen. Ik denk dat als je het goed uitzoekt, je echt niet vaker dan 1 keer per dag de lijntjes hoeft te verzetten hoor. Ik vind het een mooi systeem en overweeg het ook bij ons op de boerderij voor te stellen. Althans, op 'onze' wei.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Liesbeth mischien een tip, ik hoor van wel meer mensen die verdelen de wei in zo,n 3 stukken waar de paarden dan dmv stripbegrazing wel mogen grazen gedurende een week, zo komen ze zo,n 1 keer per 3 weken weer terug op een wei. De mest laten ze dan liggen en de wei wordt gesleept als de paarden eruit zijn en dan kan de mest 3 weken verteren en wegzakken. Zal wel een beetje afhankelijk zijn van het weer hoe het werkt, maar het leek mij wel een fijne oplossing ,ook omdat je dan geen mest hoeft te ruimen.
    En paardenmest lijkt mij op zich goed voor de bodemstructuur.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Hmm, ik haal de mest er wel uit, ookal zijn ze bij mij langer dan drie weken eraf. Omdat je ze op een kleine ruimte hebt vind ik het fijner mest te verwijderen, anders wordt het wel heel veel mest.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Onze wei heb ik vorig jaar in 3 stukken verdeeld voor strookbegrazing, waarbij we elk stuk maar tot het midden opvoeren. In totaal zijn er hierdoor 6 'stukken' voor strookbegrazing (elk deel van links en van rechtsaf tot het midden begraasd). Ze doen zo'n 4 weken met een stuk en na die tijd kan het weer bijgroeien. Aan het eind zie je wel dat er jong (fructaanrijk) gras terugkomt op de eerder afgegraasde stukken, maar omdat het meestal lang gras is, wat in 1x goed kort gegeten wordt, duur het een tijd voor dit gras doorkomt. Elk stuk wordt maar 2x per jaar begraasd.

2 jaar terug hebben ze een periode van 2-3 maanden op 1 stuk gestaan, wat zo groot was dat het net zo snel bijgroeide als ze het opaten. Dat was vóór de 'fructaan-index' en dus erg ongezond kort gras. Ik weet nog wel dat de paarden hier opgezette kaak-klieren van kregen, dus gezond was deze manier van beperkte grasinname niet...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Hmm, ik haal de mest er wel uit, ookal zijn ze bij mij langer dan drie weken eraf. Omdat je ze op een kleine ruimte hebt vind ik het fijner mest te verwijderen, anders wordt het wel heel veel mest.
    OT: dat is bovendien ook heel erg goed tegen wormbesmetting! Bovendien grazen ze de wei mooier af als de mest regelmatig wordt weggehaald en voorkom je van die plekken met hoog gras en veel drollen ertussen waar geen paard meer van wil eten. Je hebt dan effectief meer gras. Dat doen ze bij ons op stal sinds 3 jaar en de SH merkt dat echt. Het is veel werk, maar het loont zeker!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Yep, daarom vind ik dagelijks mest weghalen fijner. Weide blijft veel netter en om wormverspreiding te voorkomen.
    Hier wordt echt elk sprietje opgegeten, er blijft niets achter.
    Ik heb nog geen 1000 vierkante meter per pony, maar kan er de hele zomer van voeren op deze manier.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten