Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Ontstoken lymfeklieren --> droes??

  1. #1
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Ontstoken lymfeklieren --> droes??

    Een paard op de stal waar de paarden van Pais en dovish staan en waar ik nu twee pony`s verzorg(waaronder Yngvar van dovish) heeft ontstoken lymfeklieren die zijn open gebarsten. De staleigenaresse die ook eigenaar van het paard is, heeft daarvoor de dierenarts gebeld. Die vond het echter niet nodig te komen omdat het paard verder geen ziektevereschijnselen heeft.
    De eigenaresse zelf is wel ongerust en zei mij bijvoorbeeld niet meer met Pjelk te komen en heeft ook de kinderen die met hun eigen pony op ponykamp zouden komen bij haar, ingelicht. Zelf wordt ik nu ook een beetje ongerust omdat droes wel een heel besmettelijke ziekte is en ik absoluut mijn eigen pony`s en met hen de dieren in de manege waar ik vaak rij, wil besmetten . Ik moet nu echter wel vaak op die boerderij zijn om de pony van een meisje dat op vakantie is te verzorgen en te rijden en ook Yngvar van dovish zou ik de komende weken rijden.
    Wat ik echter niet snap is: kan een paard droes hebben zonder ernstig ziek te zijn? Of zijn er nog meer oorzaken voor etter uit de lymfeklieren? Het zieke paard staat nu nog gewoon in de kudde en drinkt normaal en heeft volgensmij ook geen koorts. Terwijl dat de eerste verschijnselen van droes zouden zijn, nog voordat de lymfeklieren op gaan zwellen.

    Wat denken jullie, is dit wel droes? En zo ja, wat zouden jullie dan doen? Iemand anders proberen te vinden die niet veel met andere paarden hoeft te doen om voor de pony`s te zorgen en dan zelf niet meer komen? Of toch proberen wel te gaan en er dan zo hygienishc mogelijk te doen? Ik doe telkens al andere kleren aan naar Pjelk en Beau dan naar de pony`s op de boerderij maar ik las dat je het ook via je haar mee kan nemen. Nu wil ik dus iedere dagmet schone kleren naar Pjelk en Beau gaan en dan `savonds pas naar de boerderij waarna ik me dan douche en de kleren van die dag bij de was doe.
    Nog een probleem is dat ik komend weekend een wedstrijd heb met Pjelk. Hij is niet ziek maar ik ben toch bang dat ik hem op de één of andere manier besmet zonder dat hij de bijbehorende symptomen vertoont (paarden worden pas 4 tot 8 dagen na besmetting ziek en maar misschien kunnen ze dan al wel andere dieren besmetten). En dat hij dan met de wedstrijd de bacterie nog eens verspreid.

    Het is weer een lang verhaal geworden maar ik ben blij het iig even van me af te kunnen schrijven.

  2. #2
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Ontstoken lymfeklieren --> droes??

    Poehee wat een zorgen ineens! Tja, toen Vash droes had was hij ook niet ziek, wel wat hangerig, hij had ook verhoging. Maar als de abcessen eenmaal openbreken knappen ze snel op. Ernstig ziek ik hij er dus niet van geweest, heeft ook door gegeten en gedronken. Het is idd erg besmettelijk, maar wordt niet door de lucht verspreid, maar door direct contact (en dat kan idd ook via kleding / kruiwagen / bezem etc). Je laatste idee (laatst naar de stal met het zieke paard) klinkt prima. Denk vooral om je schoenen, trek bijvoorbeeld aparte laarzen aan naar de zieke stal en maak die daarna goed schoon met een dettolspray. Losse spullen uit de buurt houden, borstels apart houden, liefst een overal aantrekken over je kleren op de vieze stal die je dan uittrekt en in een plastic zak stopt voor je weer in de auto of op de fiets springt. Thuisgekomen evengoed alles wassen.
    Wat betreft de wedstrijd: ik zou geen risico nemen en Pjelk thuis laten!
    Lijkt wat overdreven, maar sommige paarden worden er letterlijk doodziek van. Er is eigenlijk het hele jaar door overal wel ergens droes, en gelukkig overleven verreweg de meeste het hoor, maar voor verzwakte paarden is het soms teveel.
    Succes!

  3. #3
    Actief Forumlid Annemeik's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Lunteren en zaandijk
    Berichten
    113

    Re: Ontstoken lymfeklieren --> droes??

    Meestal zijn de paarden voordat de abcessen zijn opengebarsten ziek/zwak/misselijk. Hierna knappen ze vaak een heel stuk op. Wel is dat spul uit die abcessen echt mega besmettelijk. Droes komt best vaak voor, maar als paarden het niet op jonge leeftijd hebben gekregen kunnen ze er akelig ziek van worden. Bij een merrie bij ons op stal is de droes naar een oog toe geslagen. Zij heeft daardoor een oog verloren.

    Goed alles ontsmetten, niet naar andere paarden toe gaan etc.
    One just has to face it - riding isn't natural to the horse. *Theresa Sandin* <!-- w -->http://www.sustainabledressage.net<!-- w -->

  4. #4
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Ontstoken lymfeklieren --> droes??

    Even een updateje... Verschillende paarden in het land hebben nu opgezette klieren. Borus niet gelukkig. Er is geen 1 paard die ziek geworden is (zelfs de veulens maken het prima). Ik was eerst nogal bezorgd maar ik geloof niet meer dat het droes is. Toch zoek ik met Borus nog geen andere paarden op want je weet maar nooit natuurlijk.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •