Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Pjelk zuigt lucht! Wat kan ik doen?

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Pjelk zuigt lucht! Wat kan ik doen?

Ik weet niet zeker of dit hier goed staat.. Luchtzuigen zou ook bij voeding of medisch kunnen staan, maar omdat je er zo vaak van hoort als gevolg van een onjuiste huisvesting, post ik het even hier.

Pjelk zuigt dus lucht, of eigenlijk is het meer kribbebijten . Hij kauwt en likt veel aan het hek om de uitloop en de afgelopen week heb ik hem er voor het eerst lucht bij horen zuigen . Dat was dan 2 of 3 keer wanneer ik aan kwam. Vaker heb ik het niet gehoord omdat ik de paardjes vaak hooi voer als ik kom of iets met ze gaan doen. Dan is er teveel afleiding om lucht te zuigen.

Ik vind het wel heel raar dat Pjelk luchtzuigt als je kijkt naar hoe Beau en Pjelk gehuisvest zijn . Pjelk is dus mijn Fjordenpaard die stal en uitloop deelt met Shetlander Beau. De stal is een open stal van 3x5 meter, de uitloop is 5x6 meter. De paardjes kunnen 24/7 waar ze willen staan. Ze hebben gezelschap aan elkaar en staan vlakbij het station waardoor er elk halfuur ook veel te zien is aan voorbijgangers. Ze krijgen twee keer per dag hooi waar ze zo'n 1,5 uur over doen. BIj vorst mogen de paardjes overdag in de wei, bij droog weer in de paddock .

Pjelk heeft naar mijn idee dus best veel bewegingsruimte, afleiding en gezelschap. Je hoort altijd dat paarden die 22 uur per dan in een hokje van 3x3 gaan luchtzuigen uit verveling (daar kan ik me iets bij voorstellen). Maar waarom zou Pjelk het dan doen? En nog belangrijker: zou ik er iets aan kunnen doen? Iets qua voeding wat hij mogelijk mist, toch meer afleiding in de vorm iets om mee te spelen (geven hij en Beau trouwens weinig om)?

Wat ik me nog wel bedacht is dat Pjelk tot een paar jaar geleden swinters steeds in de manege stond. Dan reed ik hem iedere dag en zette hem zo vaak mogleijk buiten maar toch stond hij veel op stal. Een stalgenootje merkte, vlak voordat ik Pjelk definitief naar de wei haalde, op dat Pjelk luchtzoog. Ik kon dat toen niet geloven omdat zij imo niet zoveel van paarden wist. Ook had ik het Pjelk zelf nooit zien doen. De afgelopen jaren dus ook niet. Maar misschien dat hij het toen dus toch al in lichte mate deed en is blijven doen?

Actief Forumlid laura's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re:Pjelk zuigt lucht! Wat kan ik doen?

Hoi Mellien,

Wat mij ook bekend is van luchtzuigen is dat paarden dat kunnen doen tegen maagzuur. Hoe vaak krijgt Pjelk ruw voer op een dag?

Groetjes Laura

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Hoi,

Ik weet niet echt wat je er tegen kan doen.
    Ik weet wel dat het niet lang moet duren voor er een oplossing is, want wanneer hij er 'verslaafd' aan raakt, hij er niet meer af kan komen. Paarden kunnen niet van hun verslavingen af komen, je kunt alleen wel voorkomen dat hij het niet meer doet.( ik leerde op school om de randjes onder stroom te zetten zodat ze het er niet meer op kunnen doen)

Ik weet alleen niet echt paardvriendelijke oplossingen
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Je leest veel tegenstrijdige informatie over luchtzuigen. Wat ik begrepen heb uit de wirwar van info is dat paarden die luchtzuigen last hebben van brandend maagzuur. Door het luchtzuigen maken ze speeksel aan, speeksel is basisch, waardoor de maag minder zuur wordt. Het luchtzuigen zelf kan niet zoveel kwaad, de lucht schijnt niet eens de maag te bereiken, maar zou dus kunnen betekenen dat Pjelk last heeft van maagzuur. Als ze maar 1,5 uur over een hooinet doen en verder niks te eten hebben in de paddock, betekent dat, dat ze 21 uur per dag niet eten, terwijl het voor de spijsvertering juist goed is om de hele dag door kleine beetjes te eten. Als meer hooi geen optie is zou je misschien kunnen kijken naar manier om ervoor te zorgen dat ze langzamer eten, of ze iets anders om op te knabbelen? Krijgt Pjelk nog iets van hardvoer? Bij luchtzuigers moet je oppassen met voer wat veel zetmeel bevat.

Noah is ook een luchtzuiger. Toen ik hem kocht deed hij het al, hij stond toen veel op stal. Sinds hij 24/7 buiten staat doet hij het alleen nog maar als hij gestresst is of als hij te weinig te eten heeft. Ik heb hem nu 2x nadat hij van stal verhuisd was (en ik verwachtte dat hij misschien stress zou ervaren) een tijd maagcompositum van de Groene Os gegeven, dat schijnt ook te helpen tegen maagzuur.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Wat vervelend Mellien!

Luchtzuigen is een uiting van stress, en dat kan zowel fysiek als mentaal zijn. Fysiek kan het inderdaad duiden op maagproblemen, mentaal bv. op verveling (te weinig te doen te hebben is ook stressvol voor een dier).

Wat ideeën:

Een stuk van 45 m2 vind ik niet echt veel bewegingsruimte. Natuurlijk is het beter dan opgesloten staan in een stal, maar het blijft maar een klein postzegeltje, waarop een paard nooit aan de hoeveelheid beweging kan komen waar hij behoefte aan heeft. In een paddock (waar hij naar ik begrijp, overdag in staat), bewegen paarden vaak ook niet zo heel veel, zeker niet als ze maar met zijn tweetjes staan. Er is dan vrij weinig afleiding. Rij je hem nog steeds elke dag?

Verder zou je kunnen kijken of je hem meer/vaker kan voeren. Hij heeft nu maar 3 uur per dag te eten en voor sommige paarden is dat te weinig, ze kunnen dan last van hun maag krijgen. Een paard in het wild besteedt zo'n 16 uur per dag aan eten en daar is een paardenlijf dan ook eigenlijk op gemaakt... Ik neem aan dat je zo weinig voert, om te voorkomen dat hij te dik wordt? Je zou kunnen kijken of je hem stro erbij kunt voeren, of overjarig hooi. Dat bevat niet veel voedingswaarde, maar zorgt er wel voor dat je paard kan kauwen en buikvulling heeft. Tevens helpt het tegen verveling.
    Verder zou een slowfeeder er voor kunnen zorgen dat hij langer over zijn hooi doet. Verdeel verschillende soorten ruwvoer over verschillende plaatsen in je stal/uitloop, zodat het natuurlijke fourageergedrag van paarden nagebootst wordt: hier een hapje, daar een hapje...

En misschien kun je nog iets met speelgoed? Een bal, takken, een voerbal...? Het liefst een aantal verschillende dingen, en dan om de paar dagen de speeltjes wisselen.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Fenna doet het soms ook, ik ben erachter dat het idd stress is bij haar (of bij mij) en dat dit in direct verband staat met haar maag. Fenna krijgt nu in de winter onbeperkt hooi, dus als ze het dan doet is de oorzaak stress. In de zomer krijgt ze beperkt voer en dan is de oorzaak soms ook dat ze iets te lang zonder eten staat. En dat terwijl ze toen overdag in een slowfeeder hooi en stro gemengd kregen waar ze langer mee deden dan 1,5 uur, 's nachts kregen ze onbeperkt omdat het dan nu eenmaal niet haalbaar is meerdere kleine porties te geven

ik denk dat Marja erg bruikbare tips heeft gegeven, meer afleiding, meer/vaker eten en als het kan meer bewegingsruimte en/of soortgenootjes. Oh en evt stress wegnemen natuurlijk, als Fenna weer eens luchtzuigt ga ik dingen doen die haar (of mijn) gemoedstoestand verbeteren, zodat ze mentaal kan ontspannen.

in ons geval is het niet zozeer een verslaving dus, het is voor fenna een manier om zich beter te gaan voelen en het houd ook op als ze weer echt goed in haar vel zit. Ik kan me voorstellen dat het bij Pjelk in de zomer niet nodig is om lucht te zuigen, heb je het hem dan weleens horen doen?
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Bedankt voor alle goede tips!

Dat maagzuur zo'n belangrijke oorzaak is, heb ik geloof ik een tijdje terug ook gelezen. Dat zou betekenen dat Pjelk inderdaad meer zou moeten eten. Meer over de dag verdeeld. Ik denk ook dat Beau en hij daar veel behoefte aan hebben. Wat ik in de eerste plaats kan doen, is stro over de gebruikelijke bodembedekking (hennepstro) strooien zodat ze daar aan kunnen knabbelen.
    Morgen haal ik hooi, misschien heeft de boer ook wel stro waar dan meteen een pakje van mee kan. Ik ga kijken of dat lukt!

Over de andere tips zal ik ook denken.
    Knabbeltakken lijkt me ook een goed idee. Wat wordt daarvoor gebruikt? Is dat niet vaak wilg?

Meer bewegingsruimte zou vast ook goed zijn. Nadeel is dat het hier ontzettend nat is in de winter. Mijn weitje ligt lager dan de weg. Als ik de paarden constant in de paddock laat, is deze heel snel één blubberbrij. Mijn landje is met 0,3 ha maar klein. Ze op het gras zetten is daarom ook geen optie. Ze zouden dat heel snel vertrappen. Ik rij Pjelk zo'n vier keer per week. Het mooiste zou natuurlijk zijn om de paddock zo te maken dat deze droog is: draineren en zand erin. Dan hebben de paarden er een ruimte van zo'n 15,18 m. bij. Ik kan dat nu echter niet betalen en ook is het technisch moeilijk. De wei grenst nergens aan een sloot waardoor afwateren lastig is.

Actief Forumlid laura's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Het luchtzuigen zelf kan niet zoveel kwaad, de lucht schijnt niet eens de maag te bereiken
    Volgens mij klopt dit niet. Van luchtzuigen kunnen paarden gaskoliek krijgen.

Ik denk dat meer ruwvoer over de dag verdelen heel veel zal helpen. Het gaat erom dat je wat ruwvoer in de maag houdt. Deze is ingesteld op altijd gevuld. Langer dan 7 uur geen eten, kan problemen geven. Ik denk dat bij het geven van wilgentakken je echt moet denken aan iets tegen de verveling en niet aan maag vulling.

Succes!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik snap dat je mogelijkheden beperkt zijn, bij ons is het ook roeien met de riemen die we hebben maar met die riemen is soms meer te doen dan je in eerste instantie denkt, leuk vind ik dat!

wij geven in de winter ook wilgentakken, voor de fun en ze zijn er dol op. Berkentakken kunnen ook, verder weet ik het niet zo goed
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door laura
    Het luchtzuigen zelf kan niet zoveel kwaad, de lucht schijnt niet eens de maag te bereiken
    Volgens mij klopt dit niet. Van luchtzuigen kunnen paarden gaskoliek krijgen.
    Dat schijnt dus ook een misvatting te zijn. Ik heb een tijd geleden een wetenschappelijk artikel gelezen van ik dacht Engelse dierenartsen die er onderzoek naar hadden gedaan. Daaruit bleek dat er vrijwel geen lucht de maag bereikt. Ik kan dat onderzoek zo snel even niet vinden, maar vond wel dit: "It was once thought that colic was caused by the cribbing itself—a horse sucks air into his stomach, and this excess air causes colic, similar to how babies who swallow air experience tummy upset. But research shows that little or no air goes into a horse’s stomach when he cribs. So it’s now thought that cribbing might be a result of stomach upset. Cribbers as a group have more stomach ulcers than horses who don’t crib. However, the stable management practices, feed types and training regiments that can contribute to cribbing may also contribute to the formation of ulcers. It’s possible that cribbing and stomach upset simply have a common cause." (bron: ASPCA)

Paarden die luchtzuigen krijgen wel relatief vaker koliek dan andere paarden, maar dat komt dus niet door het luchtzuigen zelf.

Edit: ik kwam net deze eindscriptie tegen, heel informatief: Een osteopatische kijk op de link tussen
    luchtzuigen en maagzweren

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Paarden die luchtzuigen krijgen inderdaad niet vaker koliek. Andersom is wel waar dat koliekgevoelige paarden sneller luchtzuigen.

Lon, ziet er interessant uit, ga ik eens lezen.

Mijn ervaring is wel, eenmaal aangeleerd is het moeilijk er nog uit te krijgen.
    Maar wat je nu op moment van start moet doen weet ik niet. Behalve zoveel mogelijk ruwvoer en afleiding.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Ik heb ook een luchtzuigend paard (deed hij al toen ik hem kocht). En ik heb er dus ook altijd heel veel over gelezen/geleerd.

De tips die hierboven gegeven zijn, zijn al heel erg goed, dus daar zou ik zeker mee aan de slag gaan!

Verder zou ik (als je de mogelijkheid hebt) Pjelk door laten meten (bv bij Den Hoek) om te kijken of hij ergens te kort aan heeft of wellicht last van maagzuur. Luchtzuigen is zo ontzettend snel verslavend en het is zo lastig om er later nog helemaal vanaf te komen, dat je het maar beter zo snel mogelijk op kan lossen!

Hoi Mellien

Ik zie dat je al enorm veel wijze tips hebt ontvangen.
    Wat inderdaad ook waar is, is dat paarden die luchtzuigen vaak het gedrag hebben ontwikkeld door stress.
    Ik heb al heel wat luchtzuigende en wevende (stal)paarden geholpen met Bachbloesems, zij kunnen de stress, verveling en gewoonte onderdrukken.
    In veel gevallen verdwijnt het luchtzuigen en tevens ook de maagklachten.
    Een Bachbloesemadvies zou een oplossing kunnen zijn.

groetjes

ELs

Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    61
    Dagboek Berichten
    60

Lugh, het vriendje van Floris zuigt ook lucht.
    Ik denk dat hij het ooit "aangeleerd" heeft en er nu niet meer vanaf komt. Hij kan eigenlijk dag en nacht ruwvoer eten en heeft beweging genoeg, 24/7. Wat wel opvalt dat als ik aankom en ik geef ze allebei 1 brokje, Lugh daarna meteen naar een paaltje loopt en zuigt. Hij doet het ook altijd na het "gewone" eten.
    Dus ik kan me zo voorstellen dat hij ooit uit verveling na het eten ging zuigen en dat hij dat nu aan elkaar verbonden heeft?

Ik ken hem nu 3 jaar zo en heb niet het idee dat hij er last van heeft.
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

Bladwijzers

Forum Rechten