Ik weet niet zeker of dit hier goed staat.. Luchtzuigen zou ook bij voeding of medisch kunnen staan, maar omdat je er zo vaak van hoort als gevolg van een onjuiste huisvesting, post ik het even hier.
Pjelk zuigt dus lucht, of eigenlijk is het meer kribbebijten. Hij kauwt en likt veel aan het hek om de uitloop en de afgelopen week heb ik hem er voor het eerst lucht bij horen zuigen
. Dat was dan 2 of 3 keer wanneer ik aan kwam. Vaker heb ik het niet gehoord omdat ik de paardjes vaak hooi voer als ik kom of iets met ze gaan doen. Dan is er teveel afleiding om lucht te zuigen.
Ik vind het wel heel raar dat Pjelk luchtzuigt als je kijkt naar hoe Beau en Pjelk gehuisvest zijn. Pjelk is dus mijn Fjordenpaard die stal en uitloop deelt met Shetlander Beau. De stal is een open stal van 3x5 meter, de uitloop is 5x6 meter. De paardjes kunnen 24/7 waar ze willen staan. Ze hebben gezelschap aan elkaar en staan vlakbij het station waardoor er elk halfuur ook veel te zien is aan voorbijgangers. Ze krijgen twee keer per dag hooi waar ze zo'n 1,5 uur over doen. BIj vorst mogen de paardjes overdag in de wei, bij droog weer in de paddock
.
Pjelk heeft naar mijn idee dus best veel bewegingsruimte, afleiding en gezelschap. Je hoort altijd dat paarden die 22 uur per dan in een hokje van 3x3 gaan luchtzuigen uit verveling (daar kan ik me iets bij voorstellen). Maar waarom zou Pjelk het dan doen? En nog belangrijker: zou ik er iets aan kunnen doen? Iets qua voeding wat hij mogelijk mist, toch meer afleiding in de vorm iets om mee te spelen (geven hij en Beau trouwens weinig om)?
Wat ik me nog wel bedacht is dat Pjelk tot een paar jaar geleden swinters steeds in de manege stond. Dan reed ik hem iedere dag en zette hem zo vaak mogleijk buiten maar toch stond hij veel op stal. Een stalgenootje merkte, vlak voordat ik Pjelk definitief naar de wei haalde, op dat Pjelk luchtzoog. Ik kon dat toen niet geloven omdat zij imo niet zoveel van paarden wist. Ook had ik het Pjelk zelf nooit zien doen. De afgelopen jaren dus ook niet. Maar misschien dat hij het toen dus toch al in lichte mate deed en is blijven doen?
Bladwijzers