Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 26 van de 26

Topic: hoe paard stoppen bij loswerken/ longeren op lichaamstaal ?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Re:hoe paard stoppen bij loswerken/ longeren op lichaamstaal ?

Omdat hij dan nog harder gaat lopen, zeker als ik de omheining erbij gebruik om hem af te remmen.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    Omdat hij dan nog harder gaat lopen, zeker als ik de omheining erbij gebruik om hem af te remmen.
    /Dan doe je toch echt iets niet goed.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Je kunt er dan een spel van maken,want het kan dominantie zijn, gaat hij de andere kant op, prima dan blok je hem weer op de andere kant en zo steeds door, hij stopt dan vanzelf een keer en dan geef je hem rust.(zorg wel dat je zelf uitgerust bent, want soms moet je dit even volhouden). vooral wel rustig blijven in je hulpen niet grof of boos worden.

Voest werkt trouwens zonder cs of zweep en doet alles op lichaamstaal ( daarom vind ik ook dat het zonder cs moet kunnen ).
    Blijkbaar ben jij niet duidelijk genoeg met je lijf als hij zo doordendert zeg maar,ik zou duidelijker zijn met je lijf en energie en zeggen hier sta ik , je komt er niet langs.
    Maar ik vindt ook dat een paard moet stoppen eerlijk gezegd als je een hulp met de teugel geeft, dat zou ik zeker fixen en dan maar met een wiggel als hij maar snapt wat de bedoeling is als jij druk op de teugel geeft dan moet hij langzamer gaan en evt stoppen, anders heeft hij geen respect voor je hulpen,en dan kan ook nog gevaarlijk worden als je met dubbelle lijnen gaat werken, dan moet de basis er wel inziten denk ik.(maar goed daar ben je nu ook mee bezig).

Ik weet niet of je parelli doet of alleen Voest ofeningen, maar Voest heeft ook wel meer oefeningen om respect op te bouwen toch zoals de oefening waarin je de ruimte van je paard inneemt. Maar ik zou ook de komende tijd hem regelmatig achterwaarts laten gaan op lichte hulpen, de voorhand opzij zetten dat soort dingen om respect te krijgen.

succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Hoi,

Nee hoor, ik "doe" niet alleen parelli of alleen voest. Ik vind dat er van iedereen wel wat te leren valt. En met sommige dingen ben ik het niet helemaal eens, met andere dingen weer wel.
    Probleem is als ik de omheining gebruik, ik hem echt de weg moet versperren. Geef ik hem net wat meer ruimte ( je probeert toch zo weinig mogelijk hulpen te geven ) dan probeert hij tussen de omheining en mij door te rennen. Ziet hij dat dat niet ( meer ) lukt, dan stopt hij wel maar draait zich ook gelijk 180 graden om en wordt helemaal hyper.
    Achterwaarts gaat op lichte hulpen en ook zijwaarts voorhand en achterhand gaat goed.

Vandaag idd een paar keer de wiggel toegepast. Maar meneer wil zo graag lopen dat hij ook maar even stil kan staan en daarna gelijk weer in draf verder gaat. Hoe vaker ik hem dan stil zet ( en eventueel ook achterwaarts ) hoe meer hij voorwaarts weer weg rent daarna.
    Misschien moet ik het patroon dan gewoon onderbreken. Maar waarmee ? Zijwaarts misschien. Volgende keer eens proberen.......

Whoopie , wat bedoel je met druk op de teugel zetten om hem te stoppen ? Ik heb enkel een touwhalster aan en een touw eraan vast. Als ik druk erop zet geeft hij stelling met zijn hoofd, maar dan kan ik hem toch niet stoppen ? ja kan wel maar dan draai ik zijn hoofd helemaal naar me toe, maar ik wil hem laten stoppen op de circel om me heen en niet met zijn hoofd naar me toe ( en kont van me weg ). snap je wat ik bedoel ? Als ik naar zijn kont kijk stopte hij altijd onmiddelijk en draaide dan gelijk zijn kont weg. Maar dat wil ik dus niet, ik wil dat hij stopt en blijft staan in de looprichting.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Is je paard wel confident?

Tussen jou en omheining voelt hij zich misschien 'gesqueezed'?
    Waarom kan hij niet stil staan? Is hij misschien RB?
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

De aanleer sequence van mijnheer Parelli gaat in vier fases: teach, control, reinforce, refine. Teach mag groot en overdreven zijn, dat helpt het paard te snappen wat er bedoeld wordt.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid mies's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Leeftijd
    41

Heel interessant allemaal, dit!

Ik ben er achter gekomen met mijn verzorgpaardje dat als ik teveel op de rem sta, ze alleen maar heter word.
    Met 'longeren' rem ik ook haar bubbel af, zoals eerder door iemand werd genoemd, maar moet ik oppassen dat ik daarbij parrallel haar afsnij,
    en niet de direct voor haar langs kijk/denk, want dan gaat ze als ze wat opgefokt is alleen maar harder. Zal per paard wel een beetje verschillen?

Daarnaast ben ik erachter gekomen dat het remmen op lichaamstaal bij haar vooral het beste als spel kan doen,
    en dan meer nadruk leggen op voorwaarts dan remmen. Dan maakt het me even niet uit in welke gang ze voorwaarts gaat, als ze maar goed heeft geremd.
    Ik beet me teveel vast in het langzaaam en controle, en het werd snel frustrerend. Nu hebben we er een spelletje bij

Ik denk alleen wel dat ze hiervoor wel je eigen ruimte moet respecteren...

Make the horse think about stopping
    Before you ask him to stop.
    www.innerfeeling.nl

Ik zou dat nog verfijnen : cause him to think about stopping. Maar voordat je daar mee bezig gaat moeten een aantal basis zaken wel aanwezig zijn. Als ik het zo lees ontbreken die prerequisites.

- Het paard is niet comfortable in een situatie tussen jou en het hek, dat begint waarschijnlijk al met een probleem in een friendly game setting met als gevolg dat een squeeze game situatie hem in een onduidelijke situatie brengt. Forceren stil te laten staan heeft geen zin, want dan creeer je een situatie waar zijn spanning nergens naar toe kan gaan.

Het lijkt er op dat er voor het paard ook geen idee is van het concept wat jij hem wil overbrengen, dat is makkelijker te doen vanuit een zone waar je paard comfertable is. Vaak begint de basis van stoppen al tijdens leiden. in Bill dorrance (even uit mijn hoofd) zijn boek staat een mooi zinnetje : If he wont go he wont slow, als de quality of leading niet goed is werkt dat door tot in het rijden.

Ik zou een paar stapjes terug doen en eerst uitvinden waar precies de gaten in de foundation zitten, a chain is only as strong as its weakest link

my 2 cents

www.niekelings.nl horsemanship op maat

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door niek
    Ik zou dat nog verfijnen : cause him to think about stopping. Maar voordat je daar mee bezig gaat moeten een aantal basis zaken wel aanwezig zijn. Als ik het zo lees ontbreken die prerequisites.

- Het paard is niet comfortable in een situatie tussen jou en het hek, dat begint waarschijnlijk al met een probleem in een friendly game setting met als gevolg dat een squeeze game situatie hem in een onduidelijke situatie brengt. Forceren stil te laten staan heeft geen zin, want dan creeer je een situatie waar zijn spanning nergens naar toe kan gaan.

Het lijkt er op dat er voor het paard ook geen idee is van het concept wat jij hem wil overbrengen, dat is makkelijker te doen vanuit een zone waar je paard comfertable is. Vaak begint de basis van stoppen al tijdens leiden. in Bill dorrance (even uit mijn hoofd) zijn boek staat een mooi zinnetje : If he wont go he wont slow, als de quality of leading niet goed is werkt dat door tot in het rijden.

Ik zou een paar stapjes terug doen en eerst uitvinden waar precies de gaten in de foundation zitten, a chain is only as strong as its weakest link

my 2 cents

Juist ja, maar weet je, ik probeerde het vooral kort en krachtig te houden. Easy to understand zeg maar.
    www.innerfeeling.nl

Het feit dat als je hem "op het hek" wil remmen en hij daar niet op reageert kan dominantie zijn, maar ik denk bij jou vooral meer aan angst. Om dat te oefenen kun je oefening doen in stap, waarbij je hem in ontspanning tussen jou en het hek door laat lopen. Gaat dat ontspannen maar je de ruimte tussen jou en het hek kleiner, kun je gaan oefenen met draf, overgangen etc. Vanuit de ontspanning.

Echter in mijn ogen als je op die manier remt, zeg maar door hem voor te blokkeren rem je hem op de voorhand. Ik rem mijn pony's met lichaamstaal door imiteren. Ze kunnen dit dan ook los, vrij in de bak, buiten wanneer ik op welke positie sta, dus ook schijnachter oid.

Wat ik doe: Beken naar voren kantelen (zeg maar buikspieren aantrekken, waarbij je door je knieen en heupen zakt en je kont naar "binnen" trekt - als ik het zo duidelijk uitleg) eigenlijk hetzelfde als wat je van je paard verwacht: Dat hij zijn bekken kantelt en zakt in zijn achterhand. Hij kan jou dan imiteren in je houding.
    Ik heb dit eerst aan de hand in stap geoefent en tijdens loswerk eventueel in combi met wat druk aan de voorkant in het begin. Dat zo uitgebouwd, en nu lukt het heel consequent in iedere situatie.

Overigens heb ik het nu zo uitgebouwd dat ik het ook onder het zadel doe, waardoor zo ook als ik er op zit, hetzelfde reageren en op hun achterhand remmen.
    Klassiek homeopaat voor dieren
    www.leonienoordhoek.nl

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten