Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: hoe paard stoppen bij loswerken/ longeren op lichaamstaal ?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

hoe paard stoppen bij loswerken/ longeren op lichaamstaal ?

Hoi,

Ik weet dat parelli het touw beweegt ( in fases opbouwen ) om een paard af te remmen bij los laten lopen of aan de lijn.
    Maar wat zijn andere methodes om een paard af te remmen ?

ik wil namelijk graag met dubbele lijnen gaan werken, maar dan wil ik hem wel met lichaamstaal af kunnen remmen. dus niet op de lijnen afremmen.
    Touw heen een weer bewegen gaat natuurlijk niet bij dubbele lijnen. Dus wat zijn andere methodes ?

op dit moment heb ik namelijk best moeite om mijn paard terug in tempo te halen, vooral van stap naar halthouden op lichaamstaal.
    Ik draai mijn schouder al in en ik loop meer naar de voorzijde van het paard. Maar het helpt niet. ik heb ook al geprobeerd hem af te remmen met behulp van de omheining. Maar dan wordt hij eerder hyper en draait zich 180 graden om ipv af te remmen.

Wie heeft er goede ideeen ?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:hoe paard stoppen bij loswerken/ longeren op lichaamstaal ?

Hij lijkt nog niet erg op jouw hulpen te reageren. Ik zou even terug gaan naar de basis waarbij hij meeloopt met jouw aan het touw, wat voor hulpen gebruik je dan die kun je nml vertalen naar het longeren.

In principe kun je lichaamstaal gebuiken bv jezelf lang maken en je gewicht naar achteren verplaatsen, je kunt uitademen, maar je kunt ook een stemhulp gebuiken. Dit zijn kleine hulpen waar je mee begint en stopt hij niet dan vergroot je ze, dus bv fase 1 is uitademen(zuchten) en energie omlaag, dan stoppen met je lichaam dus gewicht naar achteren verplaatsen en stil gaan staan, stopt hij dan niet dan een wiggel aan het touw en dit evt vergroten.
    Ik zou dit oefenen totdat hij weet wat je bedoelt en dan kan het ook met longeren, waarom loopt hij zo door trouwens is hij ok met de lijnen aan zijn lijf?. Ik zou het probleem dat hijniet wil stoppen eerst op een andere manier oplossen(grondwerk).
    Tijdens het longeren kan het handig zijn dat je een ophouding maakt met je hand, dus zacht dichtknijpen(en weer loslaten) en dat je paard daar op terug komt, dit kun je dan ook weer oefenen terwijl hij naast je loopt.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Ik ben nu nog niet bezig met de dubbele lijnen ! ik wil hem eerst goed kunnen afremmen op lichaamstaal voordat ik daar aan begin !
    Uitademen - stoppen met lichaam/lopen + gewicht naar achteren - schouder indraaien werkt dus niet. Wat zou dan de volgende fase kunnen zijn als ik niet wil wiggelen met het touw ?

Stick voor z'n neus houden (niet te dicht!) en op en neer bewegen om af te remmen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Touw vasthouden? (ik gebruik de wiggel zondig ook met longeren alleen niet "op" het bit)
    Of je paard idd aan de voorkant blokken als hij op de cirkel loopt, wat je kunt doen is een kleine paddock van 15 bij 15 ongeveer afzetten en dan kun je daar in oefenen.
    Je gaat in het midden staan, je kunt dat @liberty doen, als je een gang terug vraagt kun je dus eerst oefenen met uitademen, energie naar beneden, vervolgens doe je een stap naar voren (je moet wel zorgen dat je een kwart van de cirkel naar voren loopt). Even kijken hoe leg ik dat uit, stel je voor je paard loopt op 12 uur hij gaat r-om, je vraagt het op lichaamstaal reageerd hij niet dan stap je naar 3 uur, stopt hij niet dan doe je nog een stap naar voren evt nog verder totdat je hem blokt, hierbij kun je ook nog je stick naar voren steken. Je remt ahw zijn bubbel af. dit kun je steeds herhalen totdat hij reageerd op kleinere hulpen.
    Hopelijk leg ik het een beetje begrijpelijk uit.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

ik heb ergens gezien dat je inderdaad uitademen en vertragen doet en dan laat je de touwen zo door je handen glijden waarbij meer vasthouden hogere fase is. Dus uitademen/energie laag, zelf stoppen maar de touwen door je handen laten glijden. En dan steeds minder laten glijden.
    Ik weet niet meer of het in succes serie of savy club dvd was.

Edit: oktober 2008 savvy club dvd -> 7 games in zone 5 (amy book).
    Ze speelt online en ik dacht ook met 2 lijnen uiteindelijk maar zover niet meer opgezadeld. Maar alles vanuit zone 5. Volgens mij kan je dat dan perfect gebruiken bij dubbele lijnen ook .
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Dank jullie wel voor al het meedenken !!

liesbetm, stick heb ik dus niet in mijn handen. Ik wil het echt op lichaamstaal kunnen ( ivm dubbele lijnen ).

whoopie : wiggelen wil ik niet, omdat dat met de dubbele lijnen ook niet gaat werken.
    blocken gaat dus niet. Ja gaat wel, maar dan wordt meneer nogal heet --> hij probeert dan toch nog tussen mij en omheining door te rennen met extra snelheid. Lukt dat niet dan vliegt hij de andere kant op.

maar misschien wil ik te snel hoor, en moet ik idd proberen met mijn cs voor zijn neus houden + eventueel nog blocken ook als fase 4 en als dat dan gaat zonder cs proberen.

ik vind het ook erg moeilijk om mijn eigen gewicht naar achteren toe te brengen ( naar achteren leunen zeg maar ) en dan tegelijk mijn schouder in te draaien. Dat gaat niet

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Als block niet werkt, zou ik ook niet @ librty dit gaan aanleren maar online.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Hoezo kun je met dubbele lijnen geen stick in je hand hebben? Of een zweepje? En overigens kun je volgens mij met dubbele lijnen ook best wiggelen, maar goed...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    Als block niet werkt, zou ik ook niet @ librty dit gaan aanleren maar online.
    Ik doe het ook online !

dubbele lijnen en dan ook nog een cs ? Pfff lijkt me niet fijn, dan moet je wel super handig zijn ! Plus dat ik vind dat het gemakkelijk zonder moet kunnen
    Je kan toch niet wiggelen met de binnenste lijn als die door de longeersingel naar je hand toeloopt ?

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    50
    Dagboek Berichten
    69

Ik zou in jouw geval eerst zorgen dat je overgangen stap - halt - stap goed zijn, dus in fase 1, voordat je aan de dubbele lijnen verder gaat. Twee lijnen en een stick gaat prima hoor, is even wennen maar het kan allemaal wel.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Dat ben ik idd ook aan het proberen, eerst die overgangen terug goed voordat ik met de dubbele lijnen begin.
    Misschien dan toch maar met de cs.......

Bedankt iedereen !

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    Hoi,

Ik weet dat parelli het touw beweegt ( in fases opbouwen ) om een paard af te remmen bij los laten lopen of aan de lijn.
    Maar wat zijn andere methodes om een paard af te remmen ?
    De teugels aannemen
    Jezelf verplaatsen en in zijn ruimte gaan lopen. Je schuift al lopend naar voren.

op dit moment heb ik namelijk best moeite om mijn paard terug in tempo te halen, vooral van stap naar halthouden op lichaamstaal.
    Ik draai mijn schouder al in en ik loop meer naar de voorzijde van het paard. Maar het helpt niet. ik heb ook al geprobeerd hem af te remmen met behulp van de omheining. Maar dan wordt hij eerder hyper en draait zich 180 graden om ipv af te remmen.
    Je moet wel goed de buitenkant begrenzen

Wie heeft er goede ideeen ?
    Les nemen en het boek dubbele lijnen van Voest lezen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

hoi Antheman,

dat naar voren lopen werkt niet.
    Buitenkant kan ik nog niet begrenzen , want ik werk nog niet met 2 teugels. Eerst maar eens de goede whoa knop vinden
    Boek van Voest heb ik idd al, en ik ga ook les krijgen van iemand die de opleiding bij hem volgt nu. Maar alle hulp is welkom, daarom mijn vraag.
    Voest werkt trouwens zonder cs of zweep en doet alles op lichaamstaal ( daarom vind ik ook dat het zonder cs moet kunnen ).

maar nogmaals iedereen bedankt voor al het meedenken hoor !

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    hoi Antheman,

dat naar voren lopen werkt niet.
    En waarom werkt dat niet?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten