Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 78

Topic: Longeren? Achterhand versterken.

Re:Longeren? Achterhand versterken.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    Hoi,

Ik vraag mij af of het echt 'slecht' is om te longeren met bijzet teugels.
    Ik snap dat je dan wel een deel van de vrijheid ontneemt bij het paard, maar als je ze niet te strak doet, maar als aanwijzing is daar dan iets op tegen?

Ik zoek wat manieren om te leren haar rug goed te gebruiken.

Voorheen longeerde ik met bijzet, daar ben ik mee gestopt omdat Wonder mentaal nog niet eens kon draven. Nu kan ze mentaal goed galoperen alleen fysiek.

Ze sleept erg met achterbenen, en ik wil deze sterker maken. We doen balkjes draven, sprongetje. Galoperen is ook goed, werd mij verteld. Maar wanneer een paard eigenlijk plat door de bocht omdat ze zichzelf niet recht kan stellen lijkt het mij niet echt een goede oefening.

Hoe kan ik dit met de parelli-basis die we nu redelijk hebben, goed aanpakken?

Alle tips welkom, een graag onderbouwen zodat ik begrijp waarom iets goed is, of juist niet?

Groetjes MArit
    Het is neit slecht om je paard te longeren met bijzet teugel. Het eigenlijk de enigste manier om je paard te trainen vanaf de grond, omdat dit (mits goed afgesteld en goed begeleid) het meest in de buurt komt van de ruiterhand.
    Ik vond toevallig net een mooi plaatje op internet van een paard die best goed loopt aan de longe tussen de bijzet teugels, zonder dwang en kracht want daar zijn deze hulpteugels niet voor bedoeld.

Je ziet hier aanleuning met een lciht contact. Het gewicht is verdeeld over 4 benen en daardoor wordt het paard gegymnastiseerd en voorbereid op de ruiterhand.
    Een paard die goed getraind is aan de longe met bijzetteugels kent aanleuning en als de ruiter bijvoorbeeld te lang vast houdt geeft het paard dat direct aan.
    Een bijzet teugel laat namelijk los als een paard ook los laat, de timing van een bijzet teugel is nog dan een (niet goed ontwikkelde)ruiterhand.
    De bijzet teugel moet altijd gelijk afgesteld zijn dus nooit de binnenkant korter dan de buitekant. Als de bijzet teugel juist is afgeslted en het paard in de houding gaat kan het meer dan voldoende stelling en buiging aannemen. Dan is het een kwestie van het juist tempo vragen, tempowisselingen en het paard goed begeleiden. Longeren vervangt nooit een rij training omdat je geen oefeningen kunt uitvoeren, maar het is vooral voor jonge paarden erg prettig om mee te beginnen. Zo wordt het paard zonder ruiter al getraind en voorbereid op het rij werk.
    Aan de lange teugel kun je oefeningen uitvoeren maar dit kan alleen als de gene die het doet hier bekend mee is en weet wat hij doet.

Ik ben het niet met je eens dat logngeren de enige manier is om je paard te trainen vanaf de grond.
    Er zijn hier heel veel mensen die het anders doen op manieren van bv Karen Rolph etc.

Zelf heb ik met beide geen ervaring,

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xmarliez

Het is neit slecht om je paard te longeren met bijzet teugel. Het eigenlijk de enigste manier om je paard te trainen vanaf de grond, omdat dit (mits goed afgesteld en goed begeleid) het meest in de buurt komt van de ruiterhand.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Er zijn hier ook andere ideeen over,Branderup bv begint met paarden rustig aan de hand oefeningen te doen, de klassieke dressuuroefeningen, ook longeert hij zonder bijzet maar wel met oog voor stelling.
    Ook werken met lange teugels kan mi wel laagdrempelig zijn, zie de methode van Piet Bakker, tuurlijk kan het ook anders maar op zijn manier gymnastiseer je een paard ook gewoon door de zijgangen aan te bieden en weinig druk te gebruiken, een vriendelijke methode ook.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    34
    Dagboek Berichten
    43

Hoi Marlies.

Ik geloof niet in 1 juiste of enige manier. Het moet ook bij iemand passen.

Ik vind het fijn als men de mening geeft, maar laat het dan niet als feit blijken.

Graag wil ik Wonder zelf balans laten zoeken. Inmiddels ben ik etachter dat Wonder zo beroerd nog niet loopt. Haar stap is al erg goed en dat is zonder bijzet teugels.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ik vind de vergelijking bijzetteugel en ruiterhand een aparte vergelijking. Als het paard nog niet het contact aanneemt of nog niet nageeft, dan zal je als ruiter toch bepaalde dingen doen om het paard te motiveren dat beter te doen. Je zal dus nooit je hand statisch houden. Misschien als je paard zeer ervaren is en precies weet wat hij met dat contact moet doen.
    Sommige paarden willen het contact niet aannemen en zullen bij een bijzetteugel dus gaan opkrullen. Sommige paarden zijn niet zo onder de indruk van een bijzetteugel en zullen dus lekker op het contact gaan hangen. Voor mij is het risico te groot dat het paard slechte dingen leert. Ik werk dus liever aan alle andere ingrediënten op de grond (gehoorzaamheid, ontspanning, energie, mobiliteit). Aanleuning zoeken we wel uit onder het zadel.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Er zijn hier ook andere ideeen over,Branderup bv begint met paarden rustig aan de hand oefeningen te doen, de klassieke dressuuroefeningen, ook longeert hij zonder bijzet maar wel met oog voor stelling.
    Ook werken met lange teugels kan mi wel laagdrempelig zijn, zie de methode van Piet Bakker, tuurlijk kan het ook anders maar op zijn manier gymnastiseer je een paard ook gewoon door de zijgangen aan te bieden en weinig druk te gebruiken, een vriendelijke methode ook.
    Buiten het feit dat wat BB doet niet Klassiek is werkt het ook niet voor een paard. De manier waarop hij longeert is overbuigen, waardoor het binnenbeen ondertreedt maar het hoofd zo laag is dat er geen samenwerking met de achterhand is, kortom geen gymnastiserende waarde.
    Werken aan de hand kan eigenlijk niet, dat heeft te maken doordat je naast het paard loopt en zo nooit de juiste hulpen kunt geven en het paard op de juiste manier oefeningen uit kan laten voeren.
    Daarnaast zijn de oefeningen die je bij de AR uit moet voeren oefeningen die paarden pas aan kunnen als ze verder zijn in de opleiding, dwz goed los door het lichaam kunnen bewegen en in de eerste fase heb je alleen wijken op de volte en rechte lijn die daar voor zorgt. Daarnaast werken ze niet met aanleuning, iets wat onmisbaar is bij het rijden en al helemaal bij dat soort oefeningen. Een SB is namelijk zo makkelijk nog niet.
    Maargoed dat is weer een andere discussie.
    Piet Bakker doet leuke dingen met de paarden, ik denk ook dat wat hij doet mensen niet snel na zullen doen. Daarnaast denk ik toch dat wat hij doet niet bij ieder paard gedaan kan worden zonder dat deze paarden vanuit het zadel de oefeningen al begrijpen en uit kunnen voeren.

Mensen denken dat een bijzetteugel een martelwerktuig is. Een bijzetteugel is niet bedoeld om het paard strak te zetten, zo wordt het helaas tegenwoordig wel gebruikt.

Het feit dat mensen niet weten dat de bijzet teugel net een hand is wil zeggen dat de kennis over de bijzetteugel erg laag is. Als een paard namelijk na geeft gaat de 'druk' van de bijzet teugel af, een hand die op tijd los laat doet precies hetzelfde. Het paard blijft in het frame en geeft na, dit zorgt er voor dat er een verbinding ontstaat tussen de achter en voorhand. Als je een goede longeur hebt die het juiste tempo aangeeft kun je een paard van achter naar voren longeren, net als met rijden. Door de bijzet teugel leert het paard wat aanleuning is, dat kan namelijk pas tot stand komen als het paard op 4 benen gaat en van achter naar voren gereden wordt. Je zweep is ook altijd actief, niet door te tikken of te slaan maar door aanwezig te zijn als een drijvende hulp. Net als dat je been ook actief is, niet door constant te drijven maar wel door er constant te zijn en hulpen te geven wanneer nodig.
    Nu denken jullie vast, ja maar bij rijden is er geen sprake van druk. Dat is natuurlijk onmogelijk. Een paard moet wel weten wat te doen en aangezien we niet kunnen praten moet je dat door signalen aangeven (hulpen) dat wil zeggen een halve ophouding. Deze zorgt er voor dat het paard terug gaat in tempo, ontspant in de nek en kaken en dat de verbinding met mond aanwezig is. Door de mond voel je namelijk het hele lichaam. Paarden die verreden zijn hebben in eerste instantie druk van voor nodig om te weten in welke houding ze moeten lopen, dit is niet trekken of wat dan ook maar gewoon een gesloten hand die staat waar die staat, als het paard begint te kauwen, kauwt jouw hand mee en als je paard na geeft, geeft jouw hand mee. Hierdoor leert het paard in een fijne houding te gaan waardoor het oefeningen uit kan voeren omdat het lichaam er in die houding toe in staat is.
    Een bijzet teugel kan dan wel niet met de vingers bewegen maar kan vooral jonge paarden wel leren wat de bedoeling is, waardoor je al snel kunt verfijnen als je er op zit. De bijzet teugel mag daarom ook nooit te strak zijn, net als een teugel want dan kruipt het paard er achter. Iets wat we niet willen.
    Als je hem juist af stelt dan zul je zien dat het neusje er net iets uit is, de takt in orde en oogt het paard ontspannen en tevreden. Net als het paard zou moeten tonen als het gereden wordt. Helaas zie je dat beeld niet vaak meer.

Hopelijk heb ik zo mijn idee over longeren met de bijzet een beetje verklaard. Buiten het feit dat wat ik ook zeg op dit forum, het toch niet goed is probeer ik toch de dingen die ik zo ervaar naar buiten te brengen omdat ik er niet in geloof dat er niet een ding is wat NIET voor iedereen kan werken.
    Wij zijn allemaal mensen en paarden zijn paarden, het enige wat we willen is er voor zorgen dat onze paarden goed in hun vel zitten en dat kan alleen met een goede training. Net zoals het voor ieder mens goed zou zijn om te hardlopen/wandelen is het voor ieder paard goed om op de juiste manier getraind te worden. Het is alleen jammer dat heel veel eigenaren hun paard daar de kans niet voor geven omdat ego belangrijker is.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Ik vind de vergelijking bijzetteugel en ruiterhand een aparte vergelijking. Als het paard nog niet het contact aanneemt of nog niet nageeft, dan zal je als ruiter toch bepaalde dingen doen om het paard te motiveren dat beter te doen. Je zal dus nooit je hand statisch houden. Misschien als je paard zeer ervaren is en precies weet wat hij met dat contact moet doen.
    Sommige paarden willen het contact niet aannemen en zullen bij een bijzetteugel dus gaan opkrullen. Sommige paarden zijn niet zo onder de indruk van een bijzetteugel en zullen dus lekker op het contact gaan hangen. Voor mij is het risico te groot dat het paard slechte dingen leert. Ik werk dus liever aan alle andere ingrediënten op de grond (gehoorzaamheid, ontspanning, energie, mobiliteit). Aanleuning zoeken we wel uit onder het zadel.
    Kijk, als je niet weet hoe het werken met de bijzet teugel in elkaar steekt kun je er ook niet over oordelen, vind ik dan. Een bijzet teugel die juist is afgesteld, daar kan een paard niet van opkrullen. Als je een goede longeur bent gaat je paard niet hangen in de bijzet teugel. Vooral jonge paarden geven snel na, deze zijn namelijk nog niet verreden en de hulpen die ze krijgen zijn natuurlijke hulpen waar een paard natuurlijk op reageert, als een paard namelijk (lichte) druk krijgt in de mond gaat hij hier op kauwen. Dat zorgt er voor dat er verbinding ontstaat met de bijzet teugel en de ruiterhand (bij longeren geef je namelijk ook met je eigen hand ophoudingen), hier op geeft een paard na. Een paard ervaart dit als prettig en zal het in het vervolg sneller doen. Bij longeren heb je geen last van een tegenwerkende/terugwerkende hand omdat de bijzet teugel is waar hij is en de ruiterhand vaak terug trekt waardoor het een duw en trek spel wordt.

GA vrolijke op mijn handen zitten

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ik zeg niet dat het niet kan, IK vind het persoonlijk te risicovol en te stressvol voor een paard (zeker een jong of verreden paard) om een vaste verbinding te maken dmv een bijzetteugel.
    Een gevoelig paard zal de druk kunnen proberen te ontwijken, een ongevoelig paard zal kunnen gaan hangen. Dit gebeurt heel makkelijk als een paard nog niet in zoverre in balans is dat het ten alle tijden een constant contact aankan. Elk foutje in de balans zal een paard dus voelen in de mond. Ik vind dat niet eerlijk tegenover het (onervaren) paard en heb dus niets met bijzetteugels.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Kijk, en dan zeg je het weer verkeerd. Longeren met een bijzet is niet vastBINDEN. Dat heeft er helemaal niets mee te maken aangezien de bijzet niet bedoeld is om een paard in een houding te wurgen. Het paard kan alle kanten op als hij zou willen maar als je een paard op de juiste manier longeert zal hij alleen maar de juiste kant op willen.

Er bestaan geen ongevoelige paarden, ieder paard is even gevoelig. Het is maar net wat je wil zien.
    Het feit dat je niets met bijzet teugels hebt ligt er aan dat je er niets over wil leren en nog niet mee gewerkt hebt. Ik heb ook een periode gehad dat ik iedereen voor gek verklaarde die deze hulpteugel gebruikte. Maar dat kan allemaal over gaan als je weet hoe ze op de juiste manier gebruikt moeten worden.
    Daarnaast heeft het balans er niets mee te maken, een paard is namelijk in balans anders zou hij omvallen. Het evenwicht is in eerste instantie nog 60/40 dus het paard ondervindt geen problemen in evenwicht door de bijzet aangezien het hoofd nog lang genoeg is om dat evenwicht te bewaren. Als je er voor zorgt dat de takt zuiver is dan is het evenwicht verdeeld. Daarom zei ik al, een goede longeur is ontzettend belangrijk.

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    41

Ik wil vragen, waarom, als je geen discussie wil, je niet wil luisteren naar eventuele andere invalshoeken, zit je dan in hemelsnaam op een forum? Ik vind de manier waarop je je stellingen neerzet alsof ze feiten zijn, niet erg respectvol naar de anderen. Mensen nemen de tijd om dingen vanuit hun geleerde en perspectieven neer te zetten. Elke keer roep je weer dat men het bij het verkeerde eind heeft. Ik snap dan niet dat je blijft schrijven op een forum, wanneer je niet openstaat voor anderen. Iedereen is welkom om dit forum, iedereen staat open om naar elkaar te luisteren en te leren van elkaar. Dus ik snap je insteek niet zo goed?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    34
    Dagboek Berichten
    43

Bedankt Mariska! Dat bedoelde ik al te zeggen
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Ik ga inderdaad uit van mijn mening, ik zet ze niet neer als stellingen, ik kom met argumenten en wil alles vertellen hoe of wat. Dus dat is niet als een stelling dan zou ik het neer zetten PUNT.

Ik sta wel open voor anderen maar het lijkt alsof het niet is omdat mensen hier niet open staan voor andere dingen. Dat is het verschil. Alles wat de mensen nu namelijk typen heb ik ooit ook getypt, ik heb me ook bezig gehouden met Karin Rohlf, Parelli, Piet Bakker, Anja Beran, AR dus ik vertel geen onzin over die dingen, ik heb ze zelf mee gemaakt, zelf uitgevoerd en de reactie van mijn paard(en) gezien.
    Die geven mij namelijk het enige bewijs of iets goed is ja of nee. Ik ging er mee door om meerdere reden maar voornamelijk voor mezelf, als alles namelijk uitgestippeld staat op een DVD of boekje heb je meer houvast en als je meerdere mensen om je heen hebt die hetzelfde doen voelt dat prettig.
    Hetgene wat ik schrijf is niet te begrijpen voor mensen in Nederland omdat er op deze manier niet meer met paarden wordt omgegaan en dat komt allemaal door de commercie. Een paard Klassiek oplijden kost namelijk heeel veel tijd en heel veel moeite en mensen hebben dat er niet meer voor over. Daarom dat er nog maar weinig mensen zijn die deze Dressuur voort willen zetten. Mensen die dus ook nooit op deze manier gereden hebben kunnen het ook niet begrijpen. Ik probeer het toch uit te leggen om mensen te laten zien dat er meer is, maar wat ik al zei, mensen kiezen in de meeste gevallen liever voor hun zelf, hun ego en hun veilige hoekje. En dat is jammer, wij zijn namelijk met paarden bezig omdat we van ze houden.

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    41

Fijn om te horen dat je uit ervaring spreekt. Maar begrijp je niet dat je door op deze manier te schrijven, mensen niet aan het luisteren krijgt?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten