Hoe groot is wonder ?
ik leg ze bij nicky vaak op de gok met een grote stap en een beetje
galop is 2,10 voor een pony
Hoe groot is wonder ?
ik leg ze bij nicky vaak op de gok met een grote stap en een beetje
galop is 2,10 voor een pony
Wonder is ong 1.50
Ik doe nu een grote stap, heb al dichterbij geprobeert. Vind het echt lastig. 'vroeger' gooide ik gewoon die balken neer, nooit last gehad maar Wonder vind het duidelijk wel moeilijk.
Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.
Met apollo heb ik eerst ook heel lang met afstanden gepuzzeld, en elke keer ging het weer net niet goed, ik wist ook niet zo goed wat ik nou mee moest! Maar toen ik eens goed ging kijken hle groot de passen waren (bijv tellen hoeveel passen in een bepaalde afstand) merkte i dat als de balkjes goed lagen, hij nog steeds niet uit kwam. Toen heb ik het langzaam opgebouwd, eerst twee balken, tot hij door had dat het makkelijker is om er een stap tussen te zetten ipv een grote sprong er overheen () Dan elke keer een balkje erbij... Toen kon hij het wel, maar zeker als we een tijdje geen balken gelopen hadden, ging het vaak fout en maakte hij er een drie-dubbele-in-uit-huppel van. Als we het dan weer rustig aan oppakten ging het wel weer! Al vond pol het trouwens ook gewoon erg leuk om te springen en te hupelen, dus ded hij het ook wel eens expres fout volgens mij
![]()
Marit, balken met een verhoging zijn toch ook niet verkeerd?
Ik gebruik bij het uitmeten mijn carrotstick, deze verandert niet van lengte, iets wat bij mijn stappen stiekem wel gebeurt,
Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.
Heb je al op google geprobeerd het antwoord te vinden?Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
www.innerfeeling.nl - healing voor mens & paard, telepathie en coaching
Nee, niet verkeerd wel moeilijker en zwaarder voor mijn rug
Roos, oeps nee dat heb ik niet gedaan. Dat ga ik doen.![]()
Stapbalk zo'n 90 cm en drafbalk zo'n 1,20 (een carrot stick dus)
Ik ben niet zo voor het gebruik van hulpteugels bij longeren (zoiezo niet eigenlijk). De hals is namelijk voor een paard zijn balansstok. Raakt hij uit balans dan zal hij zijn hoofdhouding veranderen. Als die "vast" staat dan krijgt op dat moment een correctie in zijn mond, waardoor hij dat gaat voorkomen vaak juist door zijn lijf (hoofd/hals) vast te zetten. Die paarden lopen keurig met hoofd/ hals in de krul, maar er is geen beweging door het lijf heen.
Ik heb even gezocht op die karen Rohlf? Daar sluit ik me volkomen bij aan! Ik kende haar niet (mmm misschien niet van naam, wel haar site is eerder bekeken).
Maar mijn visie is ook: Mentaal, emotioneel en fysieke balans gaat samen. En dan komt het gebruik van de juiste spieren wel. Tis alleen makkelijker opgeschreven dan in de praktijk uitgevoerd
Maar praktisch kwa longeren doe ik longeren aan enkel halster en heel veel tempowisselingen & overgangen. Werken aan stelling en buiging (dit eerst aan de hand gedaan voordat ik begon met longeren). En nu doe ik ook met regelmaat schouderbinnenwaarts. Ik gebruik met longeren ook de hele bak, Volte dan weer stukje rechtuit, weer in buigen etc. Op die manier gaan ze hun eigen lijf gebruiken en komt het over de rug vanzelf wel. En dan echt vanuit de achterhand i.p.v aan de voorkant.
Met balkjes werken is ook super trouwens!
Klassiek homeopaat voor dieren
www.leonienoordhoek.nl
Bedankt voor je input en je uitleg over bijzet teugels.
Nu is het iets duidelijker voor mij.
Wonder vind tempowisseling nog moeilijk, voornamelijk overgangen vind ze moeilijk. Zij kan er moeilijk galoperen lees: hard, plat door de boch en stelling naar buiten.
Draven wordt wel beter, ligt ook aan mijn stemming en hoe Wonder die dag is.
Mijn advies:Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
Nog niet galoperen aan de longeerlijn.
Eerst beginnen met stap - draf overgangen en veel stelling en buiging, totdat daar meer bevestiging is.
Zo zijn een van mijn instructeurs: Je moet nog niet verwachten dat een paard verzameld kan galoperen voordat hij een correcte schouderbinnenwaarts in draf kunnen lopen. Dan pas zijn ze genoeg gegymnastiseerd op galop aan te kunnen!
www.leonienoordhoek.nl
mmm.
Lastig, ik vind het moeilijk om correcte stelling/buiging te zien. Ook moeilijk te vragen, Wonder valt enorm over de schouder naar binnen OF loopt over de schouder naar buiten weg.
Ik moet echt mijn weg hier in gaan vinden, wil dit wel zo veel mogelijk ala parelli doen.
Ik ben niet zo bekend met parelli verder, dus wat dat betreft kan ik je niet zoveel advies geven.Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
Ik doe heel veel in stap aan de hand en daarna erop buitenstelling & binnenstelling.
Aan de hand over de hoefslag (wat overegins gewoon met halster kan) stelling vragen naar binnen en met druk (of carrot stick) schouder naar buiten zetten. Zo leert hij buigen, zonder dat hij over de buitenschouder naar buiten kan vallen (daar is het hek) en zonder dat hij naar binnen kan vallen (daar sta jij).
Als dat goed gaat, dan kun je vanuit die houding ook op de volte verder gaan.
Eerst in stap bevestigen.
Ik doe dit ook als ik er op zit, dat maakt het aan de longeerlijn ook makkelijker.
Maar goed het is ook lastig hoor! Zeker als je een wat moeilijker paard heb!
Ik hoop dat ik je zo beetje geholpen heb!
www.leonienoordhoek.nl
Wat ik heb geleerd tijdens mijn cursus met Michael Grohman is het volgende:
Eerst rustig cirkelen tot er enige mate van ontspanning is. Loopt je paard met de verkeerde buiging of het hoofd te hoog? Dan vraag je een stukje sideways totdat hij zijn hoofd laat zaken of iets naar binnen buigt. Dan meteen weer vooruit laten gaan op de cirkel. Gaat het hoofd weer naar buiten, dan weer een stukje zijwaarts. Zodra je een goede reactie krijgt, weer door naar voren. Pias had heel snel door dat hij gewoon op de cirkel kon blijven als hij met de juiste buiging liep.
Een andere manier om de juiste buiging te vragen is om tijdens het cirkelen met je stick een zwiepje richting de buik te maken. Even met de string de onderkant van de buik aanraken, maakt vaak dat ze hun buikspieren aanspannen en/of hun ribben naar buiten duwen.
Verder inderdaad niet galopperen als Wonder nog niet in de juiste buiging kan draven. Dat wordt gewoon niets. Pias heeft ook jaren zo gegaloppeerd en dat leidt vaak tot struikelpartijen en RBE-gedrag, wat niet bevorderlijk is voor een goede galop. Pas als Wonder netjes en rustig kan draven, kun je een pasje galop vragen. Dan nog eens een, dan eens twee. Heel langzaam opbouwen werkt het beste, is mijn ervaring. Pias biedt het nu af en toe zelf aan!![]()
Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!
Dank je wel Liesbet hier kan ik wel echt wat mee![]()
Fijn! Ben benieuwd hoe het gaat!![]()
Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!
Bladwijzers