Pagina 4 van de 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 78

Topic: Longeren? Achterhand versterken.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:Longeren? Achterhand versterken.

Kijk Marliez iedereen heeft recht op zijn eigen mening en ervaring, daar heb ik geen moeite mee, ik verander ook door de jaren heen met de ervaring die ik heb. Wat jij wel doet in mijn ogen is niet je mening geven maar zeggen dat is wel of niet zo is op basis van jouw ervaringen, dat is dus jouw ervaring, prima maar zet ze dan niet neer alsof het een feit is.
    Ik vindt dat je op die manier anderen diskwalifiseerd.
    Er zijn vele visie,s en juist dat is zo waardevol.

Ook voor paarden geld dat wat voor de een werkt niet werkt voor de andere, dat heeft ook alles te maken met bouw en natuurlijke aanleg. Ik ben ook geen groot branderup fan, maar ben blij dat hij toch zoveel bekendheid heeft gegeven aan hoe je paarden kunt gymnastiseren op een (jaja) akademische manier, er zijn daardoor veel mensen op een andere manier met hun paarden bezig gegaan, zeer waardevol in mijn ogen, en als dat dan niet werkt dan kom je daar wel achter en ga je zoeken wat voor jouw paard wel werkt, prima toch, het gaat toch niet om 1 heilig middel of zo, maar om de weg die je samen aflegd, de kennis en ervaring die je opdoet daarin. En dat mag iedereen ook op zijn niveau doen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Ik schrijf net zoals een ander doet. Het geen wat is zeg is alleen anders en dat is misschien verwarrend. Ik reageer op wat ik lees, net zoals ieder ander doet op forums. Dat mensen het daar niet mee eens zijn wil niet zeggen dat ik aanvallend schrijf.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Kijk Marliez iedereen heeft recht op zijn eigen mening en ervaring, daar heb ik geen moeite mee, ik verander ook door de jaren heen met de ervaring die ik heb. Wat jij wel doet in mijn ogen is niet je mening geven maar zeggen dat is wel of niet zo is op basis van jouw ervaringen, dat is dus jouw ervaring, prima maar zet ze dan niet neer alsof het een feit is.
    Ik vindt dat je op die manier anderen diskwalifiseerd.
    Er zijn vele visie,s en juist dat is zo waardevol.

Ook voor paarden geld dat wat voor de een werkt niet werkt voor de andere, dat heeft ook alles te maken met bouw en natuurlijke aanleg. Ik ben ook geen groot branderup fan, maar ben blij dat hij toch zoveel bekendheid heeft gegeven aan hoe je paarden kunt gymnastiseren op een (jaja) akademische manier, er zijn daardoor veel mensen op een andere manier met hun paarden bezig gegaan, zeer waardevol in mijn ogen, en als dat dan niet werkt dan kom je daar wel achter en ga je zoeken wat voor jouw paard wel werkt, prima toch, het gaat toch niet om 1 heilig middel of zo, maar om de weg die je samen aflegd, de kennis en ervaring die je opdoet daarin. En dat mag iedereen ook op zijn niveau doen.
    Ik vertel er bij waarom het wel of niet zo is in mijn ogen. Ik geef argumenten en wil alles uitleggen. Zoals ik al zei, het is niet dat ik dit zeg PUNT ik wil alles verklaren daarom snap ik niet wat daar verkeerd aan is.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Nee dat is juist het probleem in mijn ogen, maar goed, ik ga iets positiefs doen met mijn tijd, fijne dag nog.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik zit er tussen in. Ik longeer mijn paard wel in de touwtjes (bijzetteugels vind ik gigantische krengen; te zwaar/geen mogelijkheid meer tot lengtebuiging voor het paard/inde bek gerukt worden bij correctie aan de longe of schrikreactie).

Bij touwtjes die je tussen de voorbenen door het ringetje haal hebben paarden alle vrijheid om zijwaarts te bewegen met het hoofd en kunnen ze zelf kiezen tussen iets boven boeghoogte tot stofzuigen en van iets voor de loodlijn tot erachter.
    Ik heb nog geen paard meegemaakt wat voor deze manier van verbinding wegkroop. De lengte van het touwtje doe ik zo; als het paard met het hoofd iets voor de loodlijn op boeghoogte staat maak ik op die lengte het touwtje vast.
    Op deze manier helpt het het paard om de juiste houding te vinden aan de longe en kan je bij hele stijve paarden zelf wat rustiger en passiever zijn in je hulpen wat vaak de ontspanning weer ten goede komt. met zo'n touwtje om moet je natuurlijk nog steeds bewust bezig zijn met lengtebuiging en controle over mate van verzameling en achterbeengebruik voor jouw hulpen/lichaamstaal. het is dus niet de bedoeling dat je zo'n touwtje omdoet en dan je paard maar een beetje vooruit jaagt op een volte.
    Overigens geloof ik alleen in het nut van longeren met een touwtje op een goeie bodem en wanneer het een aantal keer per week herhaalt wordt omdat het voor mij gewoon een manier is om op een voor het paard makkelijke manier bespiering en conditie op te bouwen en niet om een houding aan te leren.
    het kan ook een hele mooie uitnodiging zijn voor paarden met een verleden met bepaalde fysieke problemen om ontspanning te vinden aan de longe.

Ik longeer zowel met touwtje als zonder iets en beiden heeft zijn eigen voordelen en bijdrage in mijn training. Ik heb ervaren dat veel van mijn paarden het werken met touwtje heel prettig vonden. Je moet het dus niet zien als; touwtje om/rondjagen en verder niks. Je werkt dan nog steeds aan allerlei hulpen en oefeningen.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Marlies,

Lees nog eens door hoe men schrijft. Jij zegt het op een manier dat andere teniet wordt gedaan. Ik had al gevraagd of je het anders wilde formulieren. Ik erger mij aan je schrijfwijze. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Als mensen dat zo ervaren dan kan ik daar niets aan doen helaas. Ieder geeft zijn mening en ik sta simpelweg niet meer open voor draaien met een stokje en zonder zadel kunstjes uitvoeren.
    Ik heb van verschillende mensen les gehad, dus het ligt er niet aan dat ik het niet juist uitvoerde maar meer dat het gewoon niet werkte, op langer termijn. En dat komt omdat ik namelijk een heeeel bevlekt paard heb (letterlijk en figuurlijk ) en die niet alles pikt zolang ze niet merkt dat het meerwaarde heeft voor haar.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xmarliez
    Als mensen dat zo ervaren dan kan ik daar niets aan doen helaas. Ieder geeft zijn mening en ik sta simpelweg niet meer open voor draaien met een stokje en zonder zadel kunstjes uitvoeren.
    Ik heb van verschillende mensen les gehad, dus het ligt er niet aan dat ik het niet juist uitvoerde maar meer dat het gewoon niet werkte, op langer termijn. En dat komt omdat ik namelijk een heeeel bevlekt paard heb (letterlijk en figuurlijk ) en die niet alles pikt zolang ze niet merkt dat het meerwaarde heeft voor haar.
    En net als jij zegt dat er niet zozeer gevoeligere of minder gevoelige paarden zijn geldt dit naar mijn mening ook voor "dingen wel of neit pikken". Puur een kwestie van dominantie en omstandigheden.
    En ik snap niet direct wat de associatie is tussen niks doen met je paard en draaien met een stokje

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ineens komt het woord "star" bij mij op. Ik hou me lekker buiten de discussie, je eigen weg gaan is toch fijner dan je blind staren op 1 richting
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Als je niet wilt zwaaien met een stokje of volgens jouw genoemde belachelijk kunstjes wilt doen laat dan andere wel in hun waarde. Of reageer dan helemaal niet.
    Als hier kijkt naar florien ook hier op het forum haar paarden lopen hemels, en waardoor ? Juist door GOEIE training en wat jij zegt hoeft niet goed te zijn, ieder zijn ding.

En ik ben van mening dat je jonge paarden niet aan een bijzet moet knopen, laat ze eerst maar is hun lijf onder controle hebben en dan komt de rest echt wel,
    Nicky wordt 5 kan heel veel behalve nagefelijk lopen, nou lekker belangrijk

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    Hoi,

Ik vraag mij af of het echt 'slecht' is om te longeren met bijzet teugels.
    Ik snap dat je dan wel een deel van de vrijheid ontneemt bij het paard, maar als je ze niet te strak doet, maar als aanwijzing is daar dan iets op tegen?

Ik zoek wat manieren om te leren haar rug goed te gebruiken.

Voorheen longeerde ik met bijzet, daar ben ik mee gestopt omdat Wonder mentaal nog niet eens kon draven. Nu kan ze mentaal goed galoperen alleen fysiek.

Ze sleept erg met achterbenen, en ik wil deze sterker maken. We doen balkjes draven, sprongetje. Galoperen is ook goed, werd mij verteld. Maar wanneer een paard eigenlijk plat door de bocht omdat ze zichzelf niet recht kan stellen lijkt het mij niet echt een goede oefening.

Hoe kan ik dit met de parelli-basis die we nu redelijk hebben, goed aanpakken?

Alle tips welkom, een graag onderbouwen zodat ik begrijp waarom iets goed is, of juist niet?

Groetjes MArit
    Het is neit slecht om je paard te longeren met bijzet teugel. Het eigenlijk de enigste manier om je paard te trainen vanaf de grond, omdat dit (mits goed afgesteld en goed begeleid) het meest in de buurt komt van de ruiterhand.

Aan de lange teugel kun je oefeningen uitvoeren maar dit kan alleen als de gene die het doet hier bekend mee is en weet wat hij doet.
    Dikgedrukt: Dit benoem jij als feit. Dat is geen mening geven.

Schuingedrukte: Dat is toch met alles zo? Op welke manier dan ook?!

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Als mensen dat zo ervaren dan kan ik daar niets aan doen helaas.
    Ieder geeft zijn mening en ik sta simpelweg niet meer open voor draaien met een stokje en zonder zadel kunstjes uitvoeren.
    Ik heb van verschillende mensen les gehad,
    dus het ligt er niet aan dat ik het niet juist uitvoerde maar meer dat het gewoon niet werkte, op langer termijn.
    En dat komt omdat ik namelijk een heeeel bevlekt paard heb (letterlijk en figuurlijk ) en die niet alles pikt zolang ze niet merkt dat het meerwaarde heeft voor haar.
    Marlies, volgens eigen je profiel heb je één shetje, één kleine Welsh en één bijrijdtinker...
    Dat maakt me nieuwsgierig naar de vraag: wat versta jij onder "rijden"?
    En verder ben je in maart 1993 geboren schrijf je...
    Dan vraag ik me af: wat versta jij onder een "langere termijn"?

Ik ga inderdaad uit van mijn mening, ik zet ze niet neer als stellingen, ik kom met argumenten en wil alles vertellen hoe of wat. Dus dat is niet als een stelling dan zou ik het neer zetten PUNT.

Ik sta wel open voor anderen maar het lijkt alsof het niet is omdat mensen hier niet open staan voor andere dingen. Dat is het verschil.
    Alles wat de mensen nu namelijk typen heb ik ooit ook getypt, ik heb me ook bezig gehouden met Karin Rohlf, Parelli, Piet Bakker, Anja Beran, AR dus ik vertel geen onzin over die dingen, ik heb ze zelf mee gemaakt, zelf uitgevoerd en de reactie van mijn paard(en) gezien.
    Die geven mij namelijk het enige bewijs of iets goed is ja of nee. <snap>
    Hetgene wat ik schrijf is niet te begrijpen voor mensen in Nederland omdat er op deze manier niet meer met paarden wordt omgegaan en dat komt allemaal door de commercie.
    Een paard Klassiek oplijden kost namelijk heeel veel tijd en heel veel moeite en mensen hebben dat er niet meer voor over.
    Daarom dat er nog maar weinig mensen zijn die deze Dressuur voort willen zetten.
    Mensen die dus ook nooit op deze manier gereden hebben kunnen het ook niet begrijpen.
    Ik probeer het toch uit te leggen om mensen te laten zien dat er meer is, maar wat ik al zei, mensen kiezen in de meeste gevallen liever voor hun zelf, hun ego en hun veilige hoekje.
    En dat is jammer, wij zijn namelijk met paarden bezig omdat we van ze houden.
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Het feit dat je niets met bijzet teugels hebt ligt er aan dat je er niets over wil leren en nog niet mee gewerkt hebt.
    Jij bepaalt dus voor iemand dat diegene er niets over wil leren?

Duidelijk weer een voorbeeld van je 'mening' opleggen.

Verder staat er dat ik hulpteugels heb gebruikt, ook in mijn opleiding. Daarbij staat er ook dat IK het niet fijn vind! en mijn paard gaf dit ook als niet fijn aan!

Daarnaast is niet elk paard in balans, anders zou Wonder toch veel beter kunnen galoperen? Wonder valt bijna om in galop.

Oordeel alsjeblieft niet over mensen, jij hebt mij en Wonder nog nooit zien werken samen. Jij hebt niet gezien wat ik bedoel. Jij surgereert dingen uit een stukje tekst omdat je zogenaamd 'weet' hoe het zit.
    Ook maak je daarbij andere mensen nog eens belachelijk.

In princiepe beweer jij dat 'wij' (alle mensen hier op het forum die met stokje rondzwaaien) niet weten wat wij doen. Vind je dat niet wat vreemd? En vind je het ook niet typisch dat jij zulke reacties krijgt? Terwijl iedereen hier altijd meegaand en open is.

Wat je kaatst kun je terug verwachten. Ga een beetje respectvol met elkaar om. Door jouw schrijfwijze heb ik bijvoorbaat al iets, dat ga ik niet proberen.

Er is geen enige juiste manier.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik stel voor dat we lekker in de negeermodus gaan.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Helemaal toppie Hester!!! Wijntje?
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Pagina 4 van de 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten