Ik heb haar niet laten dekken. Ik denk dat het veel uitmaakt hoe de conditie van te voren was hoe snel een merrie weer in conditie is. Dat is bij jouw merrie misschien moeilijk in te schatten omdat je haar daarvoor niet kende.
Ik heb haar niet laten dekken. Ik denk dat het veel uitmaakt hoe de conditie van te voren was hoe snel een merrie weer in conditie is. Dat is bij jouw merrie misschien moeilijk in te schatten omdat je haar daarvoor niet kende.
Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de conditie van voor de zwangerschappen. Ik kende haar niet maar heb wel foto's van toen ze heel jong was (en gecertificeerd werd) en aardig wat foto's van vanaf 2011 (na haar 1e veulen). Ik heb ze goed bekeken en zag dat ze voor de 2 laatste veulens er heel goed uitzag, een fit mooi rond gespierd paard. Na haar 2e en 3e veulen is ze heel erg verslechterd, weinig spieren in achterhand rug en schoftpartij. Jammer dat de huidige eigenaresse haar nóg een veulen laat krijgen, daar had ik niet voor gekozen (maarja, het is haar broodwinning..). Toevallig kreeg ik net een boek, 'training van ruiter en paard' van Lammert en Jet Haanstra (zegt mij niets hoor) met van alles over de opbouw van een training. (Misschien toch geen toeval.
Wanneer er mensen zijn op dit forum met ervaringen wat betreft (fysieke maar ook mentale) training bij een door verschillende zwangerschappen in conditie verslechterde merrie van 13/14 jaar lees ik dat heel graag.
Zoals je het beschrijft is de kans groot dat ze slappe buikspieren heeft en weinig ontwikkelde rugspieren. Haar duur conditie zal ook laag zijn.
Ik zou beginnen met leuk grondwerk om goede communicatie te krijgen. Daarna de stap te maken naar fysieke training. Ik denk niet dat je weer de 'sportlook' terug krijgt. Als ze maar leert hoe ze goed moet bewegen onder de ruiter.
Klopt helemaal; hangbuik en heel weinig conditie. De weken dat ik er was heb ik bijna iedere dag wat met haar gedaan, eerst wandelen, heuveltjes op en af. Daarna ook deels rijdend. Een langere buitenrit (grotendeels stappend) was vermoeiend, ze begon te sloffen op het laatst. Een soort interval training, stappen en tolten afwisselend, van kortere duur daar leek ze meer energie van te krijgen. Ik vond/vind het moeilijk in te schatten wat ik mag vragen (om het ook fijn voor haar te houden) en toch ook een opbouw te bewerkstelligen. Ik ben daarin helemaal niet ervaren (wel in de mensen-sportwereld, dat scheelt misschien wat) en deed alles ‘op gevoel’.
Dank voor je input !
Ik zou eerder kiezen voor kortere training waarbij ze goed loopt dan langere training waarbij ze fout loopt. Met het laatste doe je het goede deel teniet. Sommige paarden worden helemaal gefrustreerd als je ze over die grens brengt.
Fijne tip! Dank!
Kreeg zojuist mail dat ze het heel goed doet. Om de dag wordt er met haar 20 min wat gedaan.
Ik zie haar in januari weer, even geduld hebben nog![]()
Wat leuk dat Pearl en Lisa naar jou gaan. Daar heb je 2 hele leuke paardjes aan.
Mijn Raven heeft bij Toril 2 veulens gehad nadat ik haar uit de US geimporteerd had en is toen gedekt terug bij mij gekomen eindvorig jaar.
Nu na drie veulens heeft ze ook een aardige hangbuik. Ik ben echter snel na de geboorte van Nova wer begonnen met rijden en de buik begint al mooi bij te trekken en de rugspieren komen terug. Dat gaat sneller dan je denkt.
Hoi Nienke !
Leuk dat je Pearl en Lisa kent, het zijn hele fijne paarden ja....
Jouw Raven ken ik van het blog van Toril, prachtig paard. Hoe oud is ze nu ? Goed jouw ervaring te horen wat betreft de conditie na de veulens. Ik hoop dat dat ook zo gaat met Pearl. Kira ken ik natuurlijk van bij Toril, echt een mensgericht paardje, met haar neus vooraan, ' gaan we wat doen?'zag laatst je filmpje in je dagboek van een buitenrit met Brego over de hele smalle brug. Goh, het is even kijken en hop, verder vol vertrouwen erover. Tja, wat een paarden die Rocky's. En wat leef jij in een mooi gebied.
Ben op dit moment in Spanje en ga over een paar dagen werken, ook weer met paarden pre andaluciers, dat zal een ander slagje zijn dan de Rocky's, maar ook daarom interessant en leerzaam. Maar eerst nog lekker rondfietsen in Sevilla, en m'n nichtje bezoeken in de bergen die een huis met muren van strobalen en leem aan het bouwen is...
Groetjes!
Bladwijzers