Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 34

Topic: Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

  1. #1
    Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Locatie
    Arnhem/Veluwe
    Berichten
    1.947
    Dagboek Berichten
    10

    Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Ik ben benieuwd wat mensen dagelijks bijvoeren aan hooi in de wintermaanden.

    Sinds ik de paarden van Paulie heb overgenomen (na zijn overlijden) en nu de wei, en dus het voeren, beheer probeer ik me eigen te maken hoe het allemaal werkt qua hooi voeren in de winter. We hebben een kudde van 2 paarden en 3 shetlanders op ongeveer 2 hectare weidegrond.
    Zij staan het hele jaar door buiten, wel schuilstalmogelijkheden.

    Ik lees en hoor veel verschillende dingen over bijvoeren in de wintermaanden. Ik realiseer me dat het ook per paard en per omstandigheid kan verschillen. Maar ben toch heel benieuwd naar jullie manier van voeren.

    Wie wil er iets over vertellen?
    Dank je wel alvast
    Leven is het meervoud van lef.

  2. #2
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.815

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Wij hebben in de winter 3 paarden in de wei staan. De boer legt steeds een hele baal (grote) in de wei en daar kunnen ze dan onbeperkt van eten.
    Ik geloof dat ze er ongeveer een week mee doen
    Wel staat er ook nog best wel wat gras en hebben ze best een grote wei, dus ze grazen ook de hele dag nog.
    A lot of people talk to horses, not many listen

  3. #3
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Ik wil er wel iets over zeggen, maar het is niet te vergelijken.
    Die van mij leven volledig op ruwvoer.
    Uitgerekend kom ik wel op 25-30 kilo voor mijn drie pony's per dag.
    Zij krijgen wel beperkt ruwvoer, anders groeien ze dicht.
    Naast deze hoeveelheid krijgen ze een paar kilo tarwestro per dag erbij.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  4. #4
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Als onze paarden alleen op hoi leven omdat all het gras op is, voeren we per dag per paard een halve baal (ong. 9 kg), verdeeld over 2 keer voeren. Maar met deze zachte winter hebben e nog steeds gras, we zetten elke dag een strook bij. Ook lijkt het graszelfs een beetje te groeien. Ze krijgen met z'n drieën een halve baal in totaal per dag erbij maar die eten ze niet eens helemaal op. Verder krijgen ze alleen een kleine aanvulling voor vitaminen en mineralen. Voor Moon is dat een handje vitamine brokjes en twee handjes muesli.
    We passen de hoeveelheid aan op op hoeveel ze nog van het gras lijken te halen, hoe hongerig (of juist niet) ze zijn als je komt voeren en op hoe ze er uit zien.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  5. #5

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    In onze wei eten ze 11.9 kilo per paard per dag. Dat is een gemiddelde. Het ene paard eet vast iets meer of minder dan het andere.

    Altijd gras om te kauwen, geen schuilstal, altijd water.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  6. #6

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Ik voer vooral met mijn ogen.... en de n.a.v. de voelbare spek op de ribjes.

    Hier een kruising Tinker waarvoor eten het belangrijkste in zijn leven is en een (pleeg) KWPN'er die nog steeds nog wel wat extra's kilo's kan gebruiken. Soms best moeilijk om ze beide "goed" te houden.

    In totaal voer ik, denk ik tussen de 25 en 30 kilo hooi per dag. (hier helemaal geen gras momenteel, wel een schuilstal, beide krijgen ook allebei nog brok)
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  7. #7
    Actief Forumlid MegaMag's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    36
    Berichten
    465
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Ik voer ook op gevoel en op hoe de paarden eruit zien. Hier 3 pony's, ik voer momenteel voordroogkuil, van die grote ronde balen. Met 1 baal doe ik ongeveer 2 á 2,5 week.
    Als ik baaltjes hooi voer, van die kleine, dan voer ik een halve baal per voerbeurt, dus een hele per dag. Maar dat ligt er ook aan hoe strak het geperst is en hoeveel er dus uit komt als je het los haalt.
    Bij vies en guur weer, of als ik denk dat ze het nodig hebben voer ik meer. Als ik de volgende voerbeurt zie dat er hooi vertrapt is en ze hebben niet alles op, dan heb ik dus teveel gevoerd. Zo vogel ik het een beetje op gevoel uit.

    Ohja, en omdat er staat, per paard: (ter indicatie) Jacky (a-pony/shet maat) gaf ik tijdje terug altijd 2,5 tot 3 plakken hooi als ze alleen op de paddock stond, dit at ze in 1 nacht weg. Wanneer ik meer gaf liet ze liggen.

  8. #8
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Hier ook grote ronde balen. Eerst deed ik er nog geen twee weken mee. Nu haal ik dat in elk geval wel.
    Kleine hooibalen gaf ik er twee op een dag. Maar dat was teveel, dan groeiden ze.

    Voer wel vitaminen/mineralen bij door een beetje Spillers Happyhoof.
    Mijn jonge pony is de enige die nog een halve kilo brok krijgt.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  9. #9
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Hier krijgen de paarden onbeperkt hooi. 2/3 daarvan is graszaad en 1/3 een hele droge voordroog. Ik zou eens uit moeten rekenen hoeveel dat in kilo's per dag is. Gek genoeg is het veel minder dan ik verwacht had. Met 5 paarden geloof ik dat er 9 grote vierkante pakken in de maand gegeten worden. Geen idee wat ze wegen. Vroeger aten de paarden bij mij thuis veel meer hooi. Wat misschien scheelt is dat we fijnmazige hooinetten hebben. De paarden staan met schuilstal en grote paddock altijd buiten. Daarnaast krijgen de mijne allebei nog 6 kg geweekte Zupa(slobber) op een dag en een schep Equifyt muesli. Ze zijn netjes op gewicht. Er is er 1 van de 5 in de kudde die wel te dik is vind ik. Vandaar ook het graszaadhooi.

    Ik merk dat onbeperkt hier niet heel veel meer is dan toen we nog in porties voerden. Voor mijn gevoel gingen ze toen meer in 1 keer eten omdat ze wisten dat er mar een beperkt aanbod was.

  10. #10
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Wij hebben hier drie paarden staan en twee pony's. Ze doen ongeveer 2 dagen over een baal van 100 kilo. Dat is dus 10 kilo per dag gemiddeld genomen, al staan er altijd een paar vaker te eten dan de anderen. Elk paard wordt hiernaast nog bijgevoerd met krachtvoer.

    Loda gaf ik de laatste tijd 3/4 kilo muesli. Maar ik ga dat omhoog doen, want ze wordt nu toch weer een beetje dun.

    Grappig, ik dacht dat het hooi wat we geven best veel is, maar als ik het van hierboven lees valt dat dus best mee.
    note to self: change the mind, the body will follow.

  11. #11
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Op de vorige stal kocht ik zelf hooi in, ze kreeg dan in de winter met dit weet 2 keer daags 2 plakken grof hooi, als het echt koud was dan voor de nacht 3 plakken. Ze stond 24 uur buiten met inloopstal, Whoopie wordt snel te dik. Het maakt veel uit wat je voert nu krijgt ze bv overdag graszaadhooi gevoerd daar kan ze veel meer van eten omdat het veel minder energie bevat.

    Op de nieuwe stal gaat ze voordroog krijgen ik ben benieuwd wat ze dan mag hebben zonder dik te worden, ik wil dan ook wat stro voor de bulk bijvoeren.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  12. #12
    Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Locatie
    Arnhem/Veluwe
    Berichten
    1.947
    Dagboek Berichten
    10

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Dank voor jullie antwoorden! En wat verschillend allemaal.

    Belangrijk is dus de paarden iig goed in de gaten te houden (deed ik al wel hoor, maar misschien hier ook het bijvoeren wat meer op af stemmen) en te spelen met de hoeveelheid hooi. Tenzij ze, zoals bv. bij Roos, op zo'n groot gebied staan met onbeperkt hooi.

    Volgens mij zitten we best 'goed' momenteel. Best wat ruim misschien zelfs wel.
    We voeren nu 5 plakken (van grote balen- 400 kilo), waarvan we er 4 in de ruif doen en 1tje verspreiden zodat de shetties er ook van kunnen eten. Verder valt er van de ruif nog op de grond, dat eten die kleintjes ook op.
    Toen het veel regende voerden we wat meer hooi, 1 a 2 plakken.
    Verder voor de grote paarden 4x per week (net mee begonnen) kwart muesli en 2 handjes luzerne.
    Ik wil zo'n slowfeetnet gaan regelen, we voeren namelijk 1x per dag en dat gaat er best snel doorheen. Ze zijn niet hongerig de paarden en shetties, maar alles is wel altijd op de volgende dag.

    Ik schieten mij 2 andere vragen te binnen:
    Ik las van 1 iemand dat die stro bijvoert. In Frankrijk bij het parellicentrum deden ze dat ook standaard. Zodat, als het hooi op was er nog altijd stro te knabbelen was.
    * Hebben mensen hier ervaring mee, cq een mening over, dan hoor ik die graag!
    * Werkt het zo dat als ze heel veel hooi geeft, dat ze alleen eten wat ze nodig hebben, of kunnen ze zich ook overeten (dwz zonder rem)?
    Ik vraag dit omdat sommigen mensen onbeperkt hooi geven (wat makkelijk is, want dat voer je maar bv eens in de 5 dagen), terwijl veel mensen volgens mij er bewust voor kiezen iedere dag hooi te geven.

    Dank weer voor het meedenken en jullie antwoorden!
    Leven is het meervoud van lef.

  13. #13

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Stro hebben we ook een tijdje bij gevoerd in de winter (jaaaaaaaaaaaaren geleden). Dat aten ze dan wel een beetje als het hooi op was, dus dat kan inderdaad handig zijn om altijd wat te knabbelen te hebben.
    Vorig jaar hadden we alleen hooi, toen gingen ze als dat op was een beetje grazen. De wei was wel kort, maar het gaf toch nog de hele dag iets om te knabbelen. Dit jaar hebben we nog zoveel gras dat ze dus bijna geen hooi eten

    Oja, en voeren in fijnmazige hooinetten is ook erg fijn. Ze doen er dan duidelijk langer over (dus minder voeren om toch onbeperkt te voeren en geen dikke paarden) en ze verspillen minder.
    Surrender to fun!

  14. #14
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Momenteel voer ik 2 plakken voordroog (speciaal voor de paarden laten maken van eigen land), ik denk dat dat rond de 40/50 kg per dag is. Zal het vanmiddag eens wegen, bij koud weer voer ik wat meer en nu wat minder. Dat voer ik vanuit een kunstof bak, zodat Anna er maar kleine hapjes van krijgt.

    Daarnaast voer ik nu (met het warme weer) een half pak (= 12,5 kg) hooi bij. Dit is dus voor een paard (moet wat aankomen nog), een 2jarige tinker, een veulen van 7 maand en een shet. Olivia krijgt een handje Vital erbij, en die mag af en toe in de schuur wat extra snoepen van de voordroog

    Voorheen gaf ik ze ook (frans) stro als extra (en bodembedekking), maar hier ben ik sinds Beebs koliek mee gestopt. We gaan nu staltegels in de schuilstal leggen, en dan eventueel wat zaagsel of iets erover.

    Momenteel staan ze helemaal niet op gras, maar in een paddock, met schuilstal.


  15. #15
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Mijn paard staat in een hit-actiefstal. Dus het hooi wordt individueel gevoerd. Maar ik wil even ingaan op je vraag over stro.

    Bij ons is altijd stro beschikbaar (in een slowfeeder) bepaalde paarden vinden het heerlijk om daar de hele dag een beetje aan te staan plukken (zoals mijn eigen vreetzak ). Ze eten er niet heel erg veel van. Maar het houdt ze wel bezig. Stro neemt wel veel water op en wordt dan vies, dus je moet het wel in een bak oid doen...

    Verder vroeg je of paarden zich ook kunnen overeten aan hooi. Mijn paard kreeg vroeger ook onbeperkt hooi in de winter. Of eigenlijk was dit kuil (meer voedingsstoffen). Hij werd veel te dik... Maar er zijn ook heel veel paarden die er heel goed mee om kunnen gaan. Zeker als ze ook nog wat anders te doen hebben (dus dat ze niet eten uit verveling). Ik zou bij de shetjes wel oppassen dat ze niet te dik worden. Maar bij de grote paarden kan het misschien prima?! Voordeel is dat ze niet te veel van het (korte) gras eten en dat ze dus minder risico hebben op zandkoliek. (en het gras wat meer rust krijgt)

    Overigens is het hier bij ons in de buurt (in Duitland) heel normaal om hooi (droog hooi, geen kuil) te mengen met stro. Dan doen de paarden er ook langer over om het te eten en worden ze minder dik. (niet doen als je paard mager is natuurlijk, maar wel fijne bezigheidstherapie )

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •