Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 34

Topic: Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

  1. #16
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Volgens mij 'moet" je met onbeperkt stro ook weer oppassen want je kunt kans hebben op koliek, beter is dan mischien om te mengen wat Wen al zegt of gewoon een plak erbij geven, die van mij kan echt geen onbeperkt hooi aan dan wordt ze te dik, met uitzondering van graszaadhooi dat heeft weinig voedingswaarde, maar mijn ervaring is dat dan de kwaliteit niet altijd goed is dan heb ik liever minder maar kwalitatief goed hooi, dan voedt je je paard ook.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #17

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Wij voerde eerste 2 x op een dag maar toen gingen we naar 1 x op een dag 3 baaltjes in elke hooinet 1 voor 5 paarden (3 groot en 2 klein)
    Maar het hooi wat we nu voeren is helaas doordat het gehakselt is veel sneller op, waardoor ze niet de hele dag te eten hebben.
    Wij hebben nu een grote ronde baal, heel door en gehakselt niet ideaal maar het is voedsel.

    Volgend jaar winter wil ik het heel anders doen, Want dan zijn mijn pony's alleen.

  3. #18
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Ik voer alles, dus ook stro uit fijnmazige hooinetten. Stro hangt in de stal, zodat alles wat op de grond valt gewoon een beetje stalbedekking is.
    Mijn merrie kan ik absoluut niet onbeperkt hooi voeren. De andere twee zou wel kunnen, alleen de Haflinger wordt er dik van.
    Stro eten ze wisselend. Als het erg nat is dan pakken ze meer, bij droger weer minder.
    Ik voer 2x per dag. Vaker lukt mij niet. Maar zo spreid ik de periode van eten meer dan alles in één keer aanbieden.
    De vitaminen/mineralen en brok voor mijn jonkie doe ik maar eenmaal per dag.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  4. #19
    Actief Forumlid laura's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    915

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Hoi Aletta,
    Hoeveel je voert hangt ook af van hoe groot je paard is, hoe oud (denk ik), hoeveel je paard beweegt en of hij al dan niet gedeeltelijk binnen of buiten staat.
    Quando (7) weegt effe minder dan 450 kilo en ik voer hem 12,5 kilo aan hooi (ongeveer 80% is droge stof, de rest is water), ik werk matig tot zwaar met hem en hij staat dag en nacht buiten (met deken). Hij kan ongeveer 17 uur hooi eten van deze hoeveelheid en komt een klein beetje aan op gewicht (dit wil ik graag, want hij is nu krap aan op gewicht).
    Mijn ervaring is dat paarden zich zeker kunnen over eten. Quando is van nature een ranker paard en kan best wat ruw voer eten maar zijn land genootjes worden hier best een beetje dik van. Zij krijgen nu 7 kilo aan hooi p.p., zijn sobere paarden en er wordt nauwelijks mee getraind. Ze blijvebn mooi op gewicht. We hebben in het verleden wel eens stro gevoerd maar de volgende dag stond er een merrie met koliek. Misschien maakt het nog uit wat voor stro je voert want op vele manege staan de paarden ook op stro, waar ze natuurlijk ook van eten. Geen idee hoe dat gaat.

  5. #20
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.616

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Bij ons is het gras in de winter echt op en de paarden lopen de weilanden helemaal kapot. Daarom hebben we 1 wei waar ze de benen mogen strekken, maar waar geen gras meer staat. Ik voer 3 a 4 kleine pakjes hooi per dag op 4 trekpaarden. ongeveer een pak per dag.
    De 2 jonkies zouden wel wat minder mogen maarcdie verzetten nog weinig energie

  6. #21

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Zo uit m'n hoofd kan een paard maximaal 2-2,5% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof opvreten, afhankelijk van bijvoeren, conditie en prestatie. Hoeveel een paard moet krijgen is afhankelijk van gewicht en van het ds-gehalte van het ruwvoer wat je voert. Een gemiddeld paard van 500 kilo kan dus max 10-12,5 kilo droge stof opvreten. Hooi bevat 80-85% DS en goede graskuil (verschilt erg) 40-50%DS. Mijn dag was wat te lang om verder te rekenen ( ) maar op die manier kun je dus berekenen hoeveel je paard maximaal (!) voeren kan.

  7. #22
    Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Locatie
    Arnhem/Veluwe
    Berichten
    1.947
    Dagboek Berichten
    10

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Wow, dank allemaal voor jullie uitgebreide reacties! Dat levert veel info op zeg en net zoveel inspiratie!
    Morgen nogmaals even rustig en gedetaileerd doorlezen en dan eens kijken wat ik hieruit kan halen voor onze situatie.

    Nieuwe reacties uiteraard nog steeds welkom!
    Leven is het meervoud van lef.

  8. #23
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Toch is uitrekenen wel lastig. Volgens mij is het trouwens zelfs vanaf 1,5 procent voor sobere pony's. Ik voer zelf voordroog, maar dit is droger dan dat het hooi dat was aan het begin.
    Echt superfijn spul. Ik was eerst wat huiverig voor voordroog. Maar dit is prima paardenvoer. Meeste hooi hier in de regio heeft die kwaliteit niet.

    Het is vaak toch op het oog voeren. Als je geen eczeem, hoefbevangen, cushing, insulineresistentie of dergelijke hebt in de kudde kun je onbeperkt wel proberen.
    Mochten ze dan aankomen kun je het alsnog minderen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  9. #24
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Olivia heeft hier ook een tijdje luzerne gegeten trouwens, om wat aan te komen. Wij hebben daar van die grote balen van voor de koeien, dus ik weet niet hoeveel precies, maar ik gaf haar ongeveer zo'n gele voerschep per dag. Ze krijgt er nu wat minder van, omdat ik nu meer hooi/kuil onbeperkt voer. Dat deed ik eerst niet ivm Anna de shetlander-die-veel-te-dik-was


  10. #25
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Ik zal het eens wegen!

    Ik voer op t oog, ervaring en het weer. Met weer als vandaag, niet koud, geen gure wind en droog, voer ik minder.

    s ochtends voer ik voor 3 ponies, maat Haflinger, 4 grote hooinetten.
    tussen de middag krijgen ze 4 netten keer een 1/4 net
    en savonds krijgen ze hooi, net als bij Dyonne, is mijn voordroog vaak droger dan mijn hooi. Ik heb biologisch hooi.Hier krijgen ze 4 netten van en die zitten dan helemaal vol. Niet propvol, dat doe ik als t vriest. Ik ga proberen vanmiddag 1 net te wegen, 1 met voordroog en 1 met hooi.

    In de winter hebben ze een beetje gras als bezigheidstherapie. Verder scoor ik regelmatig takken; fruit en wilgen. Dit is allemaal tegen de verveling. Tel ik niet mee als voer.

    Stro zal ik nooit voeren, de kans op koliek is mij veel te groot. Graszaadhooi zal ik ook nooit bijvoeren, dat is een afvalproduct wat stijf staat van de chemicaliën. ( In NL dan, ik weet dat sommigen het importeren, dat is een ander verhaal)

    Ik heb 4 voerbeurten in de winter, per dag Dat is natuurlijk superluxe, maar dat kan ook, want ik heb ze thuis lopen.
    Voorheen voerde ik 2 keer per dag, gooide de netten helemaal vol. En mijn ponies vielen er op aan, je moest echt wegspringen. Hierdoor weet ik dat dit toch niet bevorderlijk was voor de spijsvertering. En de oplettende lezer komt tot 3 keer ruwvoer. Ik voer nl ook nog een keer een beetje muesli bij. Het is niet veel, maar ik reken het wel als een voerbeur(tje).
    Qua voeren ben ik denk ik, het meeste blij dat ik ze nu aan huis heb, het geeft me zoveel rust. Weten dat er goed en voldoende eten is.

  11. #26
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Ik zal ook reageren, wie weet heb je er iets aan.

    Casindy staat nu in een kudde van 6, met de kleinste 1,26m en de grootste 1,50 ongeveer. Zij staan de hele dag op een weide waar heel weinig en kort gras staat. Net genoeg om ze bezig te houden, maar zeker niet genoeg om ze in leven te houden 's Nachts is er een ander weiland open, waar iets langer gras staat. Hou er rekening mee dat dit in Frankrijk is, hier heeft het gras véél minder voedingswaarde dan in Nederland. 's Ochtends krijgen ze 16kg hooi, de hele dag hebben ze eetbaar bio stro tot hun beschikking en 's avonds krijgen ze nogmaals 16-20kg hooi (geloof ik). In totaal dus 32-36kg per dag aanvullend ruwvoer voor 6 pony's
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  12. #27
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Ik zal het eens wegen!
    Ik heb gewogen.
    Ik kom op 4 kilo per net. 8 netten per dag is 32 kilo. Dan heb ik tussen de middag ook nog hooi. Ik zit dus zeker op ruim 10,6 kilo per paard, zonder het hooi van tussen de middag meegerekend.( is ong. een kilo per paard schat ik) Toch leuk om een keer uit te rekenen!

  13. #28

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Hier een weide met 2 jonge sportpaarden (merries die door de zeer zachte "winter" ook steeds hengstig blijven staan) krijgen per dag 1-1,5 plak voordrooghooi (kom met zo'n groot pak 9-13 dagen toe voor 4-5 paarden)
    Vervolgens ook nog iedere dag 3 grote scheppen bietenpulp, 1-2 scheppen snijmaïs en 1-1,5 schep mengeling. OOk minstens 1voederbiet per paard (normaal 3 per dag maar door examens heb ik geen tijd om er te gaan bij halen dus nu maar 1 per dag) en dan krijgen ze ook regelmatig worteltjes bij.

    De 3 tinkers waarvan 2 drachtige krijgen 1,5 - 2 plakken voordrooghooi.
    Vervolgens ook 3 scheppen pulp + 1-2 scheppen snijmais, 1 schep mengeling. Dan 1 biet en wat wortelen zo nu en dan (tinkers krijgen ook al heb ik genoeg bieten max 1-2 bieten en dan ook niet de grootste)
    De jongste tinker (moet nog 3 worden in de lente) die krijgt ipv de gewone onderhoudskorrel die de rest krijgt een korrel voor jonge groeiende paarden.

    Paardjes zien er allemaal gezond uit en zelfs de magerste warmbloed die lang mager bleef is nu mooi aan het bijkomen

  14. #29
    Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Locatie
    Arnhem/Veluwe
    Berichten
    1.947
    Dagboek Berichten
    10

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Bedankt weer voor de nieuwe antwoorden!

    Ik heb inmiddels een slowfeednet besteld en vandaag eindelijk een plak hooi kunnen wegen. Onze plak weegt 6,5 kilo.
    We voerden recent weken geleden zo'n 5 a 6 plakken op 2 grote paarden en 3 shetties. Dit was altijd schoon op de volgende dag en met al die regen en wind werd mij getipt toch wat meer te voeren. Nu meestal 8 a 9 plakken en die zijn eigenlijk ook altijd wel op, soms ligt er nog een klein beetje.

    Alleen nu ik weet wat een plak weegt vrees ik dat we toch wat aan de hoge kant zitten
    Paarden lijken alleen niet aan te komen en staan er goed en ontspannen bij. Dus tja....wat is slim te doen?
    In ieder geval dat net op gaan hangen deze week en misschien toch wat minderen als het weer zoals nu weer wat milder is (lees: minder regen en wind).

    Ik vind die shetlanders moeilijk in te schatten, qua wat ze nodig hebben. Aan de ene kant zijn dit sobere dieren die weinig extra's nodig hebben volgens internet, maar het gras nu levert volgens niets tot nauwelijks op aan voedingsstoffen en energie.
    Iemand nog een tip of ervaring wat betreft hoeveel hooi extra te geven aan die 3 shetlanders?

    Ik doe nu vaak 1,5 a 2 plakken en dan valt er vanuit de ruif nog vanalles op de grond waar zij ook bij kunnen. Alleen Ferra en Katrien, de grote paarden, lijken ook steeds meer mee te eten van de grond.

    Dank weer voor jullie meedenken!

    ps. dat uitrekenen ga ik zeker nog doen, moet ik alleen eerst zien te weten te komen hoeveel de paarden wegen (ga ik aan onze dierenarts vragen die laatst is geweest)
    Leven is het meervoud van lef.

  15. #30

    Re:Hoeveel hooi voeren jullie bij per paard?

    Misschien kun je 2 netten ophangen

    1 voor de grotere paarden die hoger hangt en een voor de kleintjes ?

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •