Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 36

Topic: Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Zou het naar vinden als ze iets overkomt waartegen ik ze had kunnen beschermen, vandaar dat ze geent worden.
    Hier wil ik even op inhaken. Jouw paardjes kunnen nog steeds ziek worden, ondanks hun influenza enting. Veel mensen denken dat enten je paard optimaal beschermd en ze nooit griep zouden kunnen krijgen. Dat kunnen ze wel degelijk, paarden die geënt zijn kunnen ook een verminderde weerstand krijgen en daardoor vatbaarder worden voor een heersende griep. Daarbij wordt er geënt met een griepvirus wat verouderd is, omdat ze nooit van te voren weten welke griep er dit seizoen de kop op zal steken. Het kan een aantal seizoen dezelfde stam zijn, maar het kan ook zijn dat deze stam zich is gaan muteren.

Er wordt eerder gezegd dat influenza schade aan de luchtwegen kan veroorzaken. Ja dat geloof ik best, maar dan enkel als er niets gedaan wordt aan het hoesten. Griep moet gewoon uitgeziekt worden het enige wat je kunt doen is symptoombestrijding. Dus de hoest ondersteunen met medicijnen etc.
    Paarden die een verkoudheid hebben of reactie op stoffig hooi hoesten ook. Indien er niets gedaan wordt is dit net zo schadelijk.

Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

Actief Forumlid laura's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Er was laatst een uitzending van moraalridders op de tv (misschien is deze nog terug te zien op uitzending gemist). Dit ging over het geven van griepprikken aan mensen en dat het nooit bewezen is dat dit daad werkelijk werkt.
    http://www.eo.nl/programma/moraalrid...ticle=12739478

Ik ent mijn paard wel maar enkel omdat dit moet van de verzekering en ik graag met hem op wedstrijd wil gaan. Anders zou ik persoonlijk niet inenten Tetanus enting bij mensen wordt ook wel achteraf gegeven (nadat ze een wond hebben opgelopen). Zou dit bij paarden dan ook niet kunnen??

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Met tetanusenting achteraf zou ik toch wel oppassen, ongemerkt kunnen ze makkelijk wondjes oplopen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Mijn paarden worden nooit geent. Maar ik doe ook geen wedstrijden. Het paard waar ik vroeger dressuur mee reed, werd wel geent. Het was niet mijn paard en die eigenaar deed het dus wel. Maar ik denk ook verplicht.

Is op hondenscholen net zo: moeten de honden ook geent zijn. In Belgie op veel scholen zelfs elk jaar, in Nederland zijn ze meer van het principe om X aantal jaar op veel plaatsen.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Katla
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Zou het naar vinden als ze iets overkomt waartegen ik ze had kunnen beschermen, vandaar dat ze geent worden.
    Hier wil ik even op inhaken. Jouw paardjes kunnen nog steeds ziek worden, ondanks hun influenza enting. Veel mensen denken dat enten je paard optimaal beschermd en ze nooit griep zouden kunnen krijgen. Dat kunnen ze wel degelijk, paarden die geënt zijn kunnen ook een verminderde weerstand krijgen en daardoor vatbaarder worden voor een heersende griep.
    Met een jaarlijkse enting is mijn paard wel beter beschermd dan zonder enting. Dan heb ik getracht ze te beschermen naar mijn beste weten en kunnen. Ook heb ik mijn verantwoordelijkheid naar anderen genomen, door uit voorzorg mijn paarden te enten.

Wij verschillen gewoon van mening. Dat is prima en dat mag, gelukkig hebben we beiden vrije keuze in deze.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ja, ik ent jaarlijks en ze hebben allemaal een juiste basisenting. Ik wil geen trammelant als ik eens een keer weg wil. Bijna overal waar je komt moeten paarden geënt zijn. Ik ent alleen tetanus en influenza. Droes, Rhino etc vind ik teveel worden.
    Voor mij is het een controlemoment waarop de veearts de pony's ziet en waarop ik hem het één en ander kan vragen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid Eva's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    37

Ik denk zelf nadat ik jullie meningen heb gelezen dat ik het probeer om een jaar over teslaan..
    Op een pesionstal kan ik het mjj voorstellen dat het verplicht is, was bij ons ook op de vorige stallen.

En natuurlijk voor wedstrijden. Maar als alle paarden worden ingeënt, van welk paard zou jou paard het over kunnen nemen?? Want alle paarden worden ingeënt??

Noa kan ook niet tegen inentingen (en ontworming, en doorsnee paardenvoer, en..)
    Aangezien entingen naar mijn mening niet echt wat positiefs toevoegen (virus van vorig jaar, dus geen garantie voor dit jaar en een hoop chemische hulpstoffen die ik ook liever niet in m'n paard wil hebben) heb ik besloten niet meer te enten. Fjalar ook niet. Wel één keer in de 5 jaar tetanus, aangezien ik er niet altijd bij ben en als er wat gebeurt je met een flinke wond dan wel te laat kan zijn.
    Jammer voor de endurance ambities die ik had, maar goed, ik vind haar gezondheid belangrijker. Gaan we wel gewoon samen hele enden rijden.

(Ontworming daarentegen krijgt ze dan als nodig weer wel. Maar dat laat ik dan onmiddellijk ondersteunen met bioresonantie om de belastende effecten van de ontworming weer uit haar lijf te krijgen. Zo ben ik steeds een beetje aan het afwegen: echt nodig voor de gezondheid van m'n paard of niet)
    Surrender to fun!

Hier wel inenten, want niet enten gaf geen (zichtbaar) verschil en enten is nu eenmaal verplicht als je naar keuringen gaat. En omdat er regelmatig contact met andere paarden is, dus wel enten

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Hier wordt ook geënt, ook vanwege mogelijke keuringen/evenementen en andere uitstapjes. Anna is niet geënt dit jaar omdat die niet meer mee gaat het erf af (is zeer angstig in de trailer)

Floor waaraan kan jij zien dat ze er dan last van heb, dit is puur een intresse vraag omdat ik merk dat bv bij sophie na het eten haar eczeem altijd erger wordt.

Kun je hier geen verder onderzoek naar laten doen ?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wien
    Hier wel inenten, want niet enten gaf geen (zichtbaar) verschil
    Probleem met entingen is dat die stoffen nog heel lang in het lichaam blijven zitten. Dus een keer niet enten maakt dan inderdaad nog geen zichtbaar verschil omdat de belasting nog niet uit het lichaam is. (En daarnaast kan de belastig met iedere volgende enting erger worden)

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Floor waaraan kan jij zien dat ze er dan last van heb, dit is puur een intresse vraag omdat ik merk dat bv bij sophie na het eten haar eczeem altijd erger wordt.

Kun je hier geen verder onderzoek naar laten doen ?
    Bij Noa was het een heel duidelijk patroon; alles waar ze niet tegen kon ging ze van hoesten en/of kreeg ze jeuk. Dus bij een nieuw soort voer, dan hoestte ze na een paar dagen tot weken ineens heel erg. En bij een enting/ontworming had ze de volgende dag allemaal wondjes van het schuren.. Uiteindelijk was dat best lastig, want ze schuurde/hoestte vrijwel altijd omdat ze eigenlijk nergens tegen kon. En daarnaast was ze ook allergisch voor alles wat maar beestje was (van mug tot lieveheersbeestje) dus de zomer was helemaal een ramp.

Heb haar laten testen en behandelen met bioresonantie en nu zijn al die belastende stoffen ook echt uit haar lijf. Ze heeft nu geen jeuk meer en hoest ook niet meer. Ook de hele zomer met alle beestjes niet Doordat haar "emmertje" nu niet meer zo overvol is, "overstroomt" die niet meer bij ieder steekbeestje.
    Surrender to fun!

Best intressant zeg, ik vraag het namelijk elk jaar weer weten jullie zeker dat enten geen schade kan hebben voor haar eczeem.
    Terwijl ik duidelijk zie dat het daarna erger word

Misschien toch maar is sterk overwegen om een jaar over te slaan.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hästli
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wien
    Hier wel inenten, want niet enten gaf geen (zichtbaar) verschil
    Probleem met entingen is dat die stoffen nog heel lang in het lichaam blijven zitten. Dus een keer niet enten maakt dan inderdaad nog geen zichtbaar verschil omdat de belasting nog niet uit het lichaam is. (En daarnaast kan de belastig met iedere volgende enting erger worden)
    Eén van de paarden is toen 4 jaar niet geënt, zelfs niet tegen tetanus, maar haar klachten werden er niet minder door. In het 5de jaar kreeg ze influenza en was goed ziek, toen was het klaar met experimenteren en werd ze weer jaarlijks geënt.. achteraf lag het ook niet aan het enten trouwens.

Als Noa zo heftig op inenten reageert snap ik dat het geen optie is om jaarlijks te enten

Actief Forumlid Eva's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    37

Bij Whisper merk ik het ook heel erg als hij ingeënt wordt.
    Voornamelijk veel korsten en onwijs veel jeuk! Wij slaan dit jaar ook over, het zal helaas na 1jaar nog niet uit zijn lichaam verdwijnen

Bladwijzers

Forum Rechten