Bekijk Poll Resultaten: Welke werkwijze vind jij mooi?

Stemmers
58. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Voest

    3 5,17%
  • Hempfling

    10 17,24%
  • Tellington Jones

    2 3,45%
  • Monty Roberts

    4 6,90%
  • Equilibre

    2 3,45%
  • Parelli

    37 63,79%
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 91

Topic: Informatie over verschillende werkwijzes

  1. #1

    Informatie over verschillende werkwijzes

    hallo allemaal!

    ik ben nu een tijdje bezig met de werkwijzes van pieter baalbergen (equilibre) en Sally Swift (centered riding). Deze werkwijzes bevallen goed, maar ik wil graag verder kijken dan mijn neus lang is en vroeg me af of jullie informatie voor mij hebben over andere werkwijzes. Emiel Voest, Hempfling, parelli, Tellington Jones, Monty Roberts en dergelijke.

    Ik ben er erg benieuwd naar! De verhalen op de officiele websites vind ik ook interessant, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen/ belevenissen/succesverhalen. Ik had eerst veel vooroordelen over andere werkwijzes, maar dat is toch vaak onterecht dus vandaar deze vraag.

    Alle info is welkom!
    Leef Lente Momenten!

  2. #2
    Actief Forumlid Kenshin's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel (B)
    Berichten
    256

    Re: Informatie over verschillende werkwijzes

    En waarom geen Ray Hunt erbij??
    Docendo discimus

  3. #3
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Informatie over verschillende werkwijzes

    Ik ben begonnen met de Voest-methode en een beetje TEAM (grondwerk) toen Fenna 2,5 was. Het heeft ons erg goed op weg geholpen en we hebben er echt veel aan gehad.
    Toen heb ik een cursus bij Baalbergen gedaan, ook daar veel geleerd maar het was nog niet helemaal mij ding.... Ik had ook het boek van Hempfling, maar daar kon ik niet genoeg uit wijs om er daadwerkelijk iets mee te doen. Jammer want wat hij doet is mooi!
    Inmiddels wilde ik wel verder want Fenna begon het echt saai te vinden en mijn imagination was een beetje zoek. Uiteindelijk anderhalve maand geleden toch bij Parelli belandt en ik vind het super!! Fenna is sindsdien nog veel braver en vind mij ook weer wat interessanter
    Het goede van Parelli is, zoals Timbers al zei, het is een heel duidelijk plan wat goed te volgen is. Daarbij leer je veel leuke dingen en kan je je fantasie de vrije loop geven. Paarden onderling hebben regels en die leer je met de 7 games, als je die regels eenmaal kent dan kan je spelen tot je erbij neervalt. Zover ben ik nog niet, maar we zijn onderweg en dat is minstens even leuk!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  4. #4
    Anonymous
    Guest

    Re: Informatie over verschillende werkwijzes

    ray hunt ken ik niet. Dus kom maar op me die info

  5. #5

    Re: Informatie over verschillende werkwijzes

    Oh oeps, die guest was ik. vergeten in te loggen. Ik ken Ray Hunt niet. heb alle NH methode die ik ken (niet genoeg dus haha) in de lijst gezet. Ik wil alles weten. Heb ook weleens gehoord van ene John Lyons ofzo. Kent iemand die?
    Leef Lente Momenten!

  6. #6

    Re: Informatie over verschillende werkwijzes

    @ Evenaar: dat gevoel heb ik nu ook. Dat Lente het saai gaat vinden. Ze is zo leergierig. Ze wil eigenlijk constant uitgedaagd worden met nieuwe dingen. Als we nu de bak in komen, hebben we allebei zoiets van: tja, daar is die bak weer. ik wil iets nieuws en Lente ook. Daarom lijkt het me leuk om gewoon iets erbij te gaan doen. leuke spelletjes enzo. Dan word ik ook weer wat interessanter voor Lente (zoals jij dat mooi zegt)
    Leef Lente Momenten!

  7. #7
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: Informatie over verschillende werkwijzes

    Ik vind meerdere werkwijzes eigenlijk wel mooi. Zelf ben ik bezig met Parelli en ik clicker daarnaast ook. Verder probeer ik toch ook een beetje mijn eigen weg te zoeken in het nh wereldje en staar ik me niet blind op 1 bepaalde methode.

    Daarnaast heb ik ook grootse bewondering voor bijvoorbeeld Klaus Hempfling, maar zijn methode vind ik niet makkelijk uitvoerbaar.
    Maar bijvoorbeeld de boeken van Mark Rashid die heb ik echt verslonden en ik ben een grote fan van hem geworden. Zijn visie sluit het meest bij mijn visie aan en ik heb veel geleerd van hem.
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  8. #8
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: Informatie over verschillende werkwijzes

    Wat is trouwens equilibre voor een methode, want ik heb er nog nooit van gehoord???
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  9. #9

    Re: Informatie over verschillende werkwijzes

    equilibre is de werkwijze die Pieter Baalbergen (terra-natura.nl) heeft ontwikkeld. Erg mooi en puur!(vind ik) Maar om het een beetje spannend te houden wil ik graag iets erbij doen. Vrijheidsdressuur of wat spelletjes van Parelli. Dat line dancen klonk grappig haha. maar ja dat moet je wel oefenen natuurlijk. Iemand tips?
    Leef Lente Momenten!

  10. #10
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Informatie over verschillende werkwijzes

    Ik ben begonnen met Klaus F. Hempfling maar hoewel ik het prachtig vind om te zien liep ik toch op een gegeven moment vast. En ik denk dat ik dat ook met Pieter Baalbergen zou hebben. Vind het mooi om te zien, maar kan er niet zo mee uit de voeten. Monty Roberts vind ik toch nog wat missen. Tteam spreekt me wel aan, maar heb me daar nog niet zo in verdiept.

    Ik denk ook dat het erg afhankelijk is van je paard. Waar reageert je paard het beste op?

    Voor ons is dat Parelli, wat ik dan combineer met Centered Riding omdat ik dat gedeelte nog wel mis in het Parelli-programma (het rechtrichten van ruiter en paard). Verder vind ik het Parelli-programma heel compleet, vooral omdat er goed ingegaan wordt op het paard zelf. Hoe het paard denkt, waarom het iets doet etc.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  11. #11
    Actief Forumlid Kenshin's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel (B)
    Berichten
    256

    Re: Informatie over verschillende werkwijzes

    Ik vind meerdere werkwijzes eigenlijk wel mooi. Zelf ben ik bezig met Parelli en ik clicker daarnaast ook. Verder probeer ik toch ook een beetje mijn eigen weg te zoeken in het nh wereldje en staar ik me niet blind op 1 bepaalde methode.
    Daar kan ik me volledig bij aansluiten, Spinner. Zou je meer kunnen vertellen over die Mark Rashid? Waar liggen zijn accenten? Welk boek heb je van hem gelezen? Wat sprak jou daarin zo aan?
    Docendo discimus

  12. #12

    Re: Informatie over verschillende werkwijzes

    Rashid is de ware!

    May the horse be with you!

  13. #13
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: Informatie over verschillende werkwijzes

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Kenshin
    Ik vind meerdere werkwijzes eigenlijk wel mooi. Zelf ben ik bezig met Parelli en ik clicker daarnaast ook. Verder probeer ik toch ook een beetje mijn eigen weg te zoeken in het nh wereldje en staar ik me niet blind op 1 bepaalde methode.
    Daar kan ik me volledig bij aansluiten, Spinner. Zou je meer kunnen vertellen over die Mark Rashid? Waar liggen zijn accenten? Welk boek heb je van hem gelezen? Wat sprak jou daarin zo aan?
    Mark heeft 4 boeken geschreven. Het boek passive leadership was zo'n eye opener voor mij. Hij verteld daarin dat een paard niet altijd gedomineerd wil worden, maar een vriendschappelijk basis meer op prijs stelt en dat daaruit voortvloeit dat hij jouw graag wil volgen en ziet als leider. De kunst is dus om er een tussenweg in te vinden.

    In de kudde heb je natuurlijk altijd een alpha, maar eigenlijk vinden de meeste paarden uit die kudde die alpha helemaal niet zo leuk en zijn daar geen vriendjes mee. Eerder is het zo dat ze door het alpha gedwongen worden dingen te doen. Vaak zie je ook in een kudde een rustig en stabiel paard, die paarden liever volgen (de passive leader) dan de dominante alpha.

    Ook vindt hij dat je altijd naar je paard moet luisteren. Als hij bijvoorbeeld iets niet wil, maar iets anders dat je dan in gesprek gaat met hem. Zoiets van oh jij wil dat oke, maar misschien kunnen we het ook wel zo doen. Je haalt daarmee niet het initiatief weg uit je paard, maar doet eerder de dingen samen.

    Mijn uitleg is niet zo heel denderend, maar hij heeft echt een geweldige visie die man! Zijn boeken zijn trouwens ook echte aanraders om te lezen. Ik heb ze zelf bij bol.com besteld. Zijn schrijfstijl is heel prettig, het is in een romanvorm geschreven. Het is wel Engels, maar het is prima te lezen.
    Hij heeft trouwens ook een eigen site http://www.markrashid.com
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  14. #14
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: Informatie over verschillende werkwijzes

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Rashid is de ware!
    ja, hij is echt goed he!!!
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  15. #15

    Re: Informatie over verschillende werkwijzes

    Ik ben echt superfan van die man. Zoals hij het doet en erover denkt, zo wil ik worden. Gaat me natuurlijk niet lukken in dit leven, maar het is een mooi streven!
    Ik ga zijn boeken gewoon elke anderhalf jaar herlezen. Je leest elke keer weer meer...

    May the horse be with you!

Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •