Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Half springen: handige opstelling?

  1. #1

    Half springen: handige opstelling?

    Als winterproject wil ik mijn paard half over een ton laten springen (dus alleen met de voorbenen). Hij kan al goed zijwaarts over een ton heen en stoppen over een balk.

    Nu was ik vandaag wat aan het experimenteren met deze opdracht. Ik had de balk aan één kant op de ton gelegd en de ton met twee andere balken op de grond wat vaster gelegd, zodat deze niet makkelijk kon gaan rollen. Nu viel alleen elke keer de balk van de ton als mijn paard deze een beetje aanraakte. Ik wil mijn paard natuurlijk niet leren om de balk van de ton te rollen.

    Heeft iemand een idee wat een handige manier is om een opstelling te maken waarbij je dit op kan bouwen (van laag naar hoog) en waarbij het toch mogelijk blijft zijwaarts over de ton (of balk) te stappen?
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Half springen: handige opstelling?

    Ik ga meelezen, want ik wil precies hetzelfde aanleren en had nog geen idee hoe!
    Dus sorry, geen tips so far...

  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:Half springen: handige opstelling?

    Stevigere constructie maken waarbij de balk niet zo makkelijk eraf getikt kan worden. Of gewoon een boomstam gebruiken en als je paard het principe kent van half springen, dan pas overgaan op losse hindernissen en de hoogte variëren.
    Overigens kreeg ik ooit van David Lichmann de tip om dit vanuit zone 1 aan te leren. Maar misschien doe je dat allang.

  4. #4

    Re:Half springen: handige opstelling?

    @Marja: wij zaten in dezelfde clinic bij david

    Ik heb helaas geen boomstam en hier ook geen plaats voor. Misschien werkt iets plats naast de ton beter om de balk op te leggen? Ik heb wel een krukje.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:Half springen: handige opstelling?

    Oh ja.

    Ik heb zelf van die plastic hindernisblokken, daarin zit een uitsparing voor de balk. Dan wordt hij er niet zo snel afgetikt als vanaf een plat oppervlak, zoals een ton. Je zou ook een cavaletto kunnen maken: een springbalk nemen en dan aan de zijkant vierkante (of rechthoekige) platen maken. Die kan hij dan ook nog wel omschoppen, maar dan ligt het nooit plat op de grond, hooguit een stukje verderop.

  6. #6
    Actief Forumlid laura's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    915

    Re:Half springen: handige opstelling?

    Ik heb Quando geleerd te stoppen halverwege de ton door een goede stem hulp (namelijk uitblazen). Dit was mijn "set it up for succes". Hij snapte het meteen
    Misschien hoef je niet eens te denken aan een constructie maar meer hoe leer ik hem graag stoppen?? Ik heb verder geen goede constructie ideeetjes sorry.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •