Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 42

Topic: Ataxie na trauma

Ataxie na trauma

Libido is het hengstenveulen van vrienden. Hij is nu 6 maanden oud.
    Dit is een filmpje van hem op 4 maanden:
    https://www.youtube.com/watch?v=zWF30ytw55M[/video]

Zo'n dikke maand geleden is hij gevallen/ uitgeschoven (periode van spenen).
    En sindsdien lijkt hij de controle over zijn benen niet meer te hebben, is hij gedesorienteerd enz.
    De dierenarts heeft hem behandeld met pijnstillers en cortisonen.
    De eigenaar zag een verbetering in de stabiliteit en de gangen.
    Toen is Libido jammer genoeg weer gevallen in zijn stal (geschrokken en achterover gegaan) en sindsdien gaat het weer bergaf.
    Libido is ook al een aantal keer gevallen en raakte dan niet meer recht (moest geholpen worden door eigenaar).
    Hij is dan ook behandeld geweest door een osteopaat maar gisteren liep hij zo:
    https://www.youtube.com/watch?v=ordDSqTgP7Y[/video]
    Volgende dinsdag komen dierenarts en osteopaat samen, er worden dan ook foto's fenomen om te bekijken of er bv een halswervel gebroken/ beschadigd is.
    De dierenarts sprak over het wobbler syndroom, alles wat ik daar over lees geeft me niet zo'n goede moed.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met wobbler/ ataxie =>positief en negatief, revalidatie ... dan hoor ik het graag.

Iemand stelde zich ook al de vraag of hij misschien een hersenbloeding zou hebben gehad en daardoor gevallen is (de eerste keer).
    Ik veronderstel dat dit enkel vast te stellen is dmv een scan? Mensen die daar ervaring mee hebben?

De eigenaar ziet het niet rooskleurig in en ook dierenarts sprak al over 'inslapen in het ergste geval'.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Re:Ataxie na trauma

Een paard van een stalgenoot heeft na een val ataxie gehad. Is toen behandeld door Annika ten Napel van Den Hoek. Dit paard is volledig hersteld. De behandeling is echter wel heel snel na het ontstaan van de ataxie gestart.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

En wat hield de behandeling juist in?

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik hoop dat het goedkomt met de kleine! Hij is zoo mooi!
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Wat de behandeling inhield kan ik je niet vertellen, wel dat het dier volledig hersteld is en daarna gewoon weer berijdbaar was. Het dier is later verkocht, maar om andere redenen.

Libido werd ook al wel meteen behandeld (cortisonen en pijnstillers) door dierenarts en manueel door osteopaat ...
    Maar dus nog niet met het gewenste resultaat.

Weet je wat de oorzaak was van de ataxie bij het paard van je stalgenoot?

Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Zytha
    Weet je wat de oorzaak was van de ataxie bij het paard van je stalgenoot?
    Paard stond atactisch in het weiland, waarschijnlijk een val gemaakt. Paard was de dominante ruin in de kudde en er was een ander paard net in de groep gezet, de kudde was dus niet helemaal rustig.

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Moest het een hersenbloeding zijn, dan kan hij wel nog heel stuk herstellen denk ik. Ik spreek enkel van mensen uit. Maar de hersenen genezen niet (dat stukje beschadigd, blijft beschadigd), alleen zijn hersenen er heel goed in om andere wegen te creeren waardoor de functie van beschadigde stukjes soms (gedeeltelijk) overgenomen kan worden. Aangezien het een jong dier is, zou daar dan ook nog meer ruimte voor zijn dan als het een ouder dier zou zijn. Ik ken het fenomeen bij mensen, ik vermoed dat het bij paarden ook zo werkt.
    Dan klinkt het ook logisch dat hij eerst wat verbetering toonde en later na de andere val weer verslechterd.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Uit de RX bleek dat het kopgewricht verschoven is, geen breuken oid, dus in principe goed nieuws.
    Twee osteopaten gaan samen proberen of ze het gewricht weer op z'n plaats krijgen ... duimen maar!

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik duim alvast, hou je ons op de hoogte?

Ik hoop dat het lukt!
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

wat een knap paard! hopelijk komt hij er weer goed bovenop, succes!
    echte vrienden zie je niet, ... die staan achter je.

Ik kreeg vandaag bericht van de eigenaar dat er 2 osteopaten en 2 dierenartsen van 9 tot 13u30 bezig zijn geweest om Libido te helpen.
    Na afloop van de behandeling waren ze toch tevreden. Nu is het afwachten en hopen dat hij goed revalideert!
    Dus hopelijk binnen een paar weken een filmpje met een flitsende Libido

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Hopelijk knapt het veulen daarvan op.
    Ik dacht dat voor wervels ed je daar een chiroprakitor voor moest hebben, niet een osteopaat.Die werken toch met aan andere dingen?
    Bij een vriendin van me werkt de chiro en de da aan een veulen met ataxie. Helaas zijn die vooruitzichten niet goed.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nee hoor, een osteopaat kan ook wervels manipuleren.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten