Aangezien Beebs nu voor de 2e keer in haar jonge leven koliek heeft ben ik eens gaan zoeken en rondvragen. Vanmiddag kreeg ik van een stalhouder uit de buurt het advies om een supplement bij te voeren voor gevoelige darmen. Hij vertelde dag er grote kans is dat Beebs gewoon erg gevoelige darmen heeft, en een soort van ondersteuning nodig heeft om koliek nu te voorkomen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Andere punten die inmiddels ingevoerd zijn; Nog strikter op vaste tijden voeren (nu 6 keer per dag hooi), vaste hoeveelheid voeren, geen krachtvoer en geen (te) koud water.
Beebs is nu 6 maanden jong en heeft vorig weekend en dit weekend dus een koliekaanval gehad.
De 1e keer lag ze flinkt te rollen/poging tot rollen, was ze erg sloom/duf en wilde ze niet opstaan. De veearts heeft toen o.a veel buikgeluiden gecontateerd, en na mestonderzoek bleek ze vrij van zand en wormen. Ze heeft toen alleen een pijnstiller gehad omdat Buscopan te heftig zou zijn in de ogen van de veerats. Beebs is redelijk snel opgeknapt en was eigenlijk na 3 dagen weer aardig de oude.
Dit weekend dus de 2e aanval. Dit keer geen gerol, maar een zeer stil liggende Beebs en een roepende Elsa ernaast. Bij aaien van de buik wilde ze happen, en ze wilde niet opstaan. Ook dit keer ernstig veel buikgeluid, verhoogde pols en een zeer angstig kijkende Beebs. Ook dit keer is er alleen een pijnstiller gegeven.
De 1e keer dacht de veearts dat het mogelijk te maken had met het krachtvoer (+/- 2 koffiemokjes per dag). Hier zijn we dan ook mee gestopt vanaf die dag. Beebs krijgt daarnaast alleen hooi (goede kwaliteit natuurhooi) en leidingwater. Ze staat met Elsa in een strohok, wat elke dag wordt opgestrooid met (frans) stro. Hier eet ze wel iets van maar niet echt veel, meer wat knabbelen tussendoor.
De 2e keer kan (lijkt mij) dus niet van het krachtvoer komen, aangezien ze dat al ruim een week niet krijgt. Water krijgt ze in een grote ton, en daar gooi ik een emmer heet water in (zodat het niet te koud is). Het is uitgesloten dat ze iets heeft gekregen van bezoek/bedrijfshulp, of dat ze ergens iets gepakt heeft (ze kan onmogelijk ergens bij vanuit het strohok, en komt alleen aan een lijn buiten momenteel)
Heeft iemand ervaring met koliekgevoeligheid, en het voeren van een eventueel supplement?
Bladwijzers