wat fijn Nienke, dat vind ik echt heel fijn om te lezen !![]()
![]()
![]()
![]()
wat fijn Nienke, dat vind ik echt heel fijn om te lezen !![]()
![]()
![]()
![]()
Altijd plezier met mijn lieve Lazir!
![]()
![]()
Echt super dat je het ook zo allemaal opgeschreven heb, zijn ook best ballen voor nodig![]()
Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos
![]()
![]()
Heel veel succes en plezier!!!
Happiness is not a destination, it is the road to travel
Nou ik ben er nog lang niet hoor
Heb nu een heel plan uitgeschreven op papier, maar e.e.a. hangt toch van Wien af. En ik moet het nog gaan uitvoeren ook natuurlijk.
Ik heb besloten om de OS 2012 aan ons voorbij te laten gaan () en heb er gewoon een jaarplan van gemaakt. Als het sneller gaat is het prima, als het langzamer gaat raak ik tenminste niet teleurgesteld. Het vorige plan was eigenlijk 'nooit meer rijden', dus ik vind mezelf al heel gewaagd
En ondertussen zorgen dat ik wat meer skills verwerven kan, of hoe ik de mind-switch ga maken dat ik de skills die ik heb (ben heus niet helemaal skill-loos) ook bij Wien toepassen kan. Oftewel, hoe ik mezelf een vertrouwens-boost geven ga, moet ik nog eventjes uitzoeken
Dit topic is wel weer heel anders gelopen dan ik wou trouwens, stiekem wou ik het toch bij Wiens issue houden. Beter zo![]()
Lees dit topic nu pas.
Wow, wat ben je goed bezig.
En inderdaad, er zijn ballen nodig om dit allemaal op te schrijven.
Nou, meid, die heb je!
Zou je dat kort kunnen/willen weergeven? Interesting!Oorspronkelijk Geplaatst door Wien
Top!!Oorspronkelijk Geplaatst door Wien
![]()
May the horse be with you!
Uiteraard wil ik dat
Even wat rechtstreeks vanaf m'n kladblok, dus veel parelli-oneliners
De eye-opener was voor mij vooral dat je aan jezelf moet bewijzen dat je te vertrouwen bent, en hoe je dat doet. It's not about the riding, it's about the confidence.
De dvd begint met aanleren van skills, omdat je van skills al meer confidence krijgt. Deze skills (emergency dismount/pushing passenger vooral) moet je simuleren en oefenen, zodat het een gewoonte wordt en je er bij angst (als je hersenen niet werken) niet over hoeft na te denken maar het automatisch kan doen. Dénken dat je skills hebt () geeft ook een hoop confidence.
Vervolgens wordt er approach & retreat gedaan met student & paard.
Je gaat pas een stap verder als je 'niets' voelt. Nooit een stap verder gaan als je nog niet helemaal confident bent, als je unconfident bent een stap terug doen. Zodra je nerveus wordt, retreaten. Verder nooit doen alsof de angst er niet is, door unconfidence heen pushen (daar gaat juist de confidence van kapot!) en niet stoppen tot je relaxed bent.
En verder; approach slowly, retreat quickly. Take the time it takes.
Hoe vaker je paard wegloopt tijdens A&R, hoe vaker je oefent met afstappen/weggaan bij je paard; hier word je confident van. En zolang je paard wegloopt, is hij sowieso niet veilig om op te zitten, en van A&R wordt paardlief ook weer confident.
Oh en heel belangrijk als je opstapt; meteen afstappen! Echt meteen! En volgens Linda is afstappen altijd een goed idee(yeeey!)
Je eigen confidence is net zo belangrijk als dat van je paard, maar; zodra jij confident bent, wordt je paard ook veel meer confident. En een paard is niet confident als jij unconfident bent.. (I'm going to be there for you as much as for me)
Niet denken aan 'rijden', maar denken aan 'spelen met confidence'. Een plan hebben is ook belangrijk, weten wat je volgende stap is.
De dvd eindigt met "ground passenger lesson", als rij-simulatie.
Wat voor mij de belangrijkste tip was (zoo blij met die tip!) dat áls je opstapt, stap dan meteen weer af. Echt meteen. Als je erop blijft zitten, geef je unconfidence de kans om op te spelen en daarmee maak je confidence weer stuk. Nogal herkenbaar, want blijven zitten op Wien vind ik juist zo brrr. En ik altijd maar denken dat je juist wel een aantal seconden moest blijven zitten..
Verder gewoon NIET doorgaan als je nerveus/bang wordt. Fieuw!
Wel fijn dat de student van de dvd ook al nerveus werd van 'het idee alleen al' maar na een uur vét relaxed op een paard hing.
Ik heb 6 kantjes volgeklad, dus dit is een verkorte versie
Ohja en deze is m'n oneliner van het jaar; Going slow is vital for building confidence![]()
Wow Nienke, goed bezig!![]()
We zijn nu 2 keer ong 20min bezig geweest met friendly'en vanaf een blok, en eigenlijk is het best wel saai
Echt een groot verschil is er niet trouwens, Wien wordt nog steeds licht unconfident als ik in zone 3/4/5 sta. Met wat friendly komt de confidence wel sneller, en ze kan meer hebben zegmaar. Aangezien dit ook een vorm van flooding is, ben ik benieuwd of het hiermee beter wordt.
Mijn eigen angst is eigenlijk weg
Nouja, wat op Wien zitten betreft. Rijden moet ik nog niet echt aan denken, dus dat doe ik ook niet. Maar het idee om op Wien te zitten roept ineens niet meer reactie op. Raar!
Heb het friendly'en wel op film, maar dat is heel erg saai, dus weet niet of dat de moeite van uploaden waard is.
Angst ontstaat vaak vanuit een voorval, een gedachte of iets anders relatief kleiner. Hoe harder je doorgaans probeert je angst weg te werken/te ontkennen, hoe groter het wordt. Als je je bewust word waar je angst over gaat, en je jezelf toestaat het te voelen, dan kan het zomaar een stuk kleiner blijken als dat het altijd voelde.
Go Nienke!![]()
Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos
Heel erg herkenbaar Charlotte en nienke natuurlijk ook.Oorspronkelijk Geplaatst door Ronja
Ik heb op mijn 14e iets naars meegemaakt, en kreeg daar bepaalde angsten door. Pas toen ik op mijn 25e door een klein voorval met mijn angst werd geconfronteerd en daar voor het eerst met een vriendin die daar toevallig was over praatte, kon ik beginnen met het verwerken en werd de angst direct een heel stuk minder. Heel apart, maar wel heel fijn dat het ook jou lijkt te overkomen. Ik gun je van harte het grootste plezier OP wien![]()
Dank je wel voor je uitleg Nienke! Fijn!!
May the horse be with you!
Hmm ik weet nog niet wáár mijn angst vandaan kwam hoor, en ontkennen heb ik ook nooit gedaan
Ik ben de laatste dagen allemaal rij-filmpjes aan het kijken. Bedenk me nu pas dat ik zelfs dat niet meer deed![]()
Want daarna "moest" je wat met de inhoud van die filmpjes? Ik vind dat je supergoed bezig bent
!
"Patria est ubicumque est bene." - Cicero
Even alles bijgelezen. Knap bezig Nienke!![]()
He who thinks he can and he who thinks he can't, they are both right.
www.paardopzijnbest.nl
Bladwijzers