Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: RBE Topic

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

RBE Topic

Ik vond bij de oudere topics een RBI topic. Vond het super om de hele berg info in kernwoorden en -strategieen samen te zien. Ik heb een RBE paard. Daar ik heel fel (left brain) introverte paarden gewend ben, zijn mijn arrows snel op bij dit paard.

Right brain= fearful/nervous, reactive, defensive, emotional,unconfident en spooky
    Extrovert= high energy, more "go", quick, tendency to run

positive traits: energetic, athletic, endurance, perceptive

impulsive, can't stand still, hyper alert, fractious/panicky, tendency to bolt/rear, runs over you, high-headed, bracy, over-reactive, forward-aholic
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Re:RBE Topic

The Right Brain Extrovert needs safety. Never push him past the threshold until he's calm. You will need to retreat and to interrupt the pattern. You must have a strong focus and must match the horse's high energy level. Give him a job to accomplish to replace his fear with something positive. He must think of you as his safe place.

bron: http://www.horsechannel.com/media/ho...ality.aspx.pdf
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb jaaaaaaaaren een Rb-ex paard gehad.
    Gelukkig kan ik nu eindelijk zeggen dat ik een paard in het midden heb (dus geen van de 4 kwadranten) en dat zonder een nieuwe te kopen

Je bovenstaande quote klinkt als heel wat, maar kun je daar in praktijk wel wat mee?

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Aangezien ik opeens ook een RBex paard heb (dankzij vertrokken kuddegenootjes ), ben ik ook wel benieuwd naar tips van de RBex experts
    Heb zelf gister gemerkt dat sterke focus écht helpt. Maroush werd een stuk rustiger van point to point met heel duidelijke focus van mij. Daarvoor figure 8 geprobeerd, dat werkte eventjes maar daar liep ik een beetje mee vast. Eindeloos sideways werkt ook goed bij Maroush, maar dat doe ik liever niet teveel ivm haar benen. Tig keer door het hek en steeds achterhand disengagen (en heel precies mee zijn, dus écht niet de voorhand naar me toe) werd ze ook rustiger van. Maar als ik 3 seconden niks doe, dan ze weer all over the place. Ben benieuwd dus naar ervaringen van anderen!

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Caitlin is toch een hele tijd rb-ex geweest en ik zou dat ook heel snel weer kunnen oproepen. RB-ex paarden moeten bewegen. Alles in hun lichaam zegt dat ze moeten bewegen en ze willen leiderschap.
    Wat bij ons helpt is ten eerste dat ik zorg dat ik er echt sta: focus, energie matchen (anders ziet ze mij niet) en zelf niet emotioneel worden.

Caitlin kan in een bekend patroon ontspanning vinden. Als ik binnen de omheining ben is een 8tje daar ideaal voor of een falling leaf. Dit zijn patronen die ze heel goed kent. Sideways zou ik minder snel voor kiezen want 1) dat kan Caitlin ook in draf of galop, 2) daarbij heb meestal ook een hek voor nodig om haar te stoppen voorwaarts te gaan, daarmee sluit ik haar op en dat geeft in eerste meer stress 4) dan zal ik een heel lang stuk sideways moeten gaan en dat vind ik niet zo goed voor het lijf.
    Tegenwoordig kunnen we ook op de cirkel die ontspanning weer vinden, maar dat is pas van de laatste tijd.

Buiten is er niet altijd ruimte voor 8tjes, wat ik dan doe is Caitlin de opdracht geven links of rechts achter mij te blijven. Haar neus mag dan niet voorbij mijn arm komen. Als hulp steek ik mijn stick uit. Meestal gaat ze dan eerst naar de andere kant. Dan stuur ik haar weer terug. Als ze voorbij wil eerst wiggle met stick/string, neus of borst tappen en eventueel dan nog het touw gebruiken.

Let bij Rb-ex paarden goed op je eigen veiligheid en doe wat je moet doen om die te waarborgen. Je wilt ze op afstand houden en ook als ze bang zijn is het not done om schouders naar je toe te duwen.

Ik weet nog dat op het eerste zomerkamp bij Evi Caitlin met een wandeling rb-ex werd. Daar deed ik wat mee. Ee werd weer rustig maar ging dan pushen met haar schouder en als ik daar niets aan deed werd ze weer rb-ex. Ze bekeek echt mijn leiderschap en als ik die niet gaf dan werd ze weer nerveus.
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Wat bij ons helpt is ten eerste dat ik zorg dat ik er echt sta: focus, energie matchen (anders ziet ze mij niet) en zelf niet emotioneel worden.
    Daar sluit ik me helemaal bij aan En dan een oefening kiezen waarbij ze wél kunnen bewegen, maar óók moeten nadenken. Of inderdaad een bekend patroon. Dan zou het goed moeten komen, zou je denken :P

Sideways doe ik idd dan langs een hek oid en kan ook prima in draf. Door het benen kruisen gaat Maroush daar wel van nadenken Maar de belasting vind ik idd ook een nadeel. Als je buiten bent, vind ik het ook altijd lastiger om iets te bedenken. Om Maroush achter me te houden werkt bij ons niet zo goed, omdat ik haar daarbij teveel tegen moet houden. Als er weinig ruimte is, ga ik meestal vanuit zone 2/3 stappen, even halthouden (niet te lang), weer voorwaarts of juist paar stapjes achterwaarts en daar gaat ze wel van opletten. Maar ik moet zeggen dat Maroush vooral heel druk wordt in d'r hoofd en niet zozeer gaat rennen, anders wordt dat denk ik lastiger. Yoyo heb ik ook een tijdje geprobeerd. Achteruit tot ik d'r aandacht had, dan mocht ze weer voorwaarts. Soms werkt het wel, maar soms wordt ze er juist onzekerder van. Ben er nog niet helemaal over uit. Iets met meer voorwaarts werkt vaak geloof ik toch beter.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Wonder is ook een RBE al is ze tegenwoordig meer LB (gelukkig)

Voor mij was het zeer moeilijk moet ik zeggen, ook als RBE, en een paard die daar natuurlijk extreem op reageert.

Eigenlijk laat ik Wonder veel na elkaar doen, waarbij ze moet nadenken waar ze haar voeten zet.
    En langs weg kan dat iets anders zijn dan bijvoorbeeld in de/het bak/land.

In het begin hamerde ik te veel op de yo-yo en dan voornamelijk YO-yo, maar dat kon ze niet en kregen we frustraties.

nu disengage ik haar vaak van de ene kan naar de andere, soms wel rondjes. buiten voornamelijk disengage noem je dat geen falling leaf?

In het begin heb ik mij erg vastgehouden aan: "Don't let her go forward"
    Maar daar ben ik op terug gekomen, soms is het wel fijn om haar even vooruit te laten gaan.
    8tjes werkt bij ons NOG niet omdat Wonder nog niet zo confident is op de rechterkant en wanneer ze LB is, kunnen we dat handelen maar wanneer zij RB is werkt dat niet en krijg ik lostrek acties.

Tegenwoordig wordt ze vrijsnel al rustig van 1x disengagen of over een balkje lopen, iniedergeval werken veel dingen als ik maar, oke, ben.
    zodra ik merk dat ik dat niet meer ben of kan zijn, laat ik haar onmiddelijk grazen met de andere paarden en klik ik haar los, pas als ik weer oke ben, klik ik haar weer aan de LR en vaak is het dan ook goed.

Ik denk dat het per paard ook verschillend is.
    maar ook per persoon want misschien kan niet iedereen evengoed energie matchen omdat je een andere horse/human-nality hebt.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

@Sandra: nee daarom dat ik topic geopend heb.

Astrid liep in begin echt over me heen. Buldozerde me gewoon aan de kant. Ik dacht dan in begin ook van "het voorwaarts zijn doorbreken". Dus ze draafde best hard en ik liet haar dan bij het hek uitkomen, waar ze ook doorheen probeerde te denderen. Daar stond (gelukkig) stroom op, dus ze had enkel schaafwondje van wat hout en de schok van stroomdraad. Er net buiten is prikkeldraad (huurweide mag niet weg). Dus dat was de oplossing ook niet. Had toen ook best wel schrik gekregen voor haar en mijn veiligheid. Een kennis van me is een keertje komen helpen en heeft me geleerd hoe ik ze op afstand kan houden. Dat werkt ondertussen goed (als ik mijn aandacht laat verslappen is ze weer daar dus goede les ook voor me )
    De 7 games zijn nog niet bevestigd voor de rest: friendly aanraken kan overal, heel rustig zwiepen met string ook maar daar is nog veeeeeel werk. Porcupine heeft ze heel fel opposite reflex, maar begint te lukken. Driving is ze hypergevoelig in. circling: send op heel minieme aanwijzing (heb echt mijn fases drastisch moeten herindelen bij haar), dan vaak neiging steeds feller te gaan rennen en hyper te worden. Disengage lukt wel. Al is die tip van de schouders niet naar me toelaten komen al gelijk eentje die ik kan meenemen! Ik zet ze met yo-yo achteruit als ze ook binnenkomt. Ik heb ook gewoonte gemaakt dat ze op een afstandje mag stoppen en me aankijken. En dat ik de laatste passen naar haar wel zet om te kroelen. Geeft mij een veiliger gevoel.
    yoyo: lukt redelijk. Moet soms nog tot fase 3-4 gaan, maar ze panikeert niet en ik heb het idee dat we daar wel uit geraken. Sideways heb ik niet meer gevraagd. Squeeze gister eerste keer!

squeeze: gisteren tussen 2 tonnen die 3-4m uit elkaar stonden geprobeerd. Was best moeilijk! Heel fel rennen en stoppen. Heb ze elke keer ook laten stoppen. Vaak draaide ze hevig om en ging ze andere kant uitrennen. Toen ben ik bij 1 ton gaan staan zodat ze op de cirkel telkens aan de andere kant ook vrij in het midden tussen de tonnen uitkwam. Als ze probeerde, liet ik ze doen. Als ze wou omdraaien, mocht ze rennen tot andere kant. Als ze tijdje stilstond en niet meer echt keek naar het "doel" vroeg ik om verder te gaan. Hierop ging ze soms pasje dichterbij (dan weer ontspannen) en soms omdraaien en weer rennen. Uiteindelijk ging ze aan 1 kant tussen de tonnen door. Dan nog paar keer stoppen, maar na tijdje aan ene kant ging ze elke keer erdoor en nam de intensiteit ook af. Laatste 2x in stap ertussendoor. Als ze erdoor was deed ik disengage en ze laten kijken naar mij en tot rust laten komen. (Soms schoot ze zo hevig ervandoor dat ze het cirkeltje toch weer afmaakte en weer eens tussen de tonnen doorging.) Daarna wou ze nog steeds niet langs de andere kant tussen dezelfde tonnen op dezelfde manier doorgaan. Toen heb ik ze telkens terug naar die zijde gebracht. Dus als ze stopte en omdraaide: ok, andere kant laten lopen en dan voor ze helemaal rond was, disengage en terug die kant die ze eng vond uit laten lopen. Daar is ze dan uiteindelijk ook paar keer doorgegaan, maar niet zo rustig. Geeindigd met de goede kant vanuit een rustige stap, disengage, kroelen. En toen ze helemaal LB was heb ik ze losgelaten.
    Op zich was ik heel blij al met dit. Maar ik vroeg me af of dit efficient is. Mag ik ze zo laten rennen, misschien moet ik ze meer afblokken in dat rennen? Hoe dan? Ik herinner me iets van een dvd waarin Linda zei: zo een paard kan je vergelijken met een paniekerige mens. Die heeft even iets nodig om uit die angstige situatie te snappen! Zoals je iemand een tikje in zijn gezicht zou geven als die heel panisch is en niks dringt nog door.
    Kwa energy probeerde ik mijn engergy heel low te houden. Anders ging ze nog feller crossen. Alleen als ze op mij afstormt, match ik ze om haar uit mijn space te houden.

(hele lap tekst, ik ben niet goed in dingen neerpennen)

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Als ik je verhaal lees, vallen mij een aantal dingen op. Vooral omdat ik erg goed voor me kan zien hoe je paard eruit ziet, want de meeste dingen waren bij mij ook de dagelijkse gang van zaken.

Ik lees tussen de regels door erg veel voorzichtigheid. Heel logisch als je paard zo licht ontvlambaar is. Ik heb ook váák bij filmpjes die ik plaatste commentaar gehad dat ik zo sluiperig overkwam. Bij een erg gevoelig paard ben je automatisch geneigd om steeds minder te doen. Maar geloof me, als je hierin verder gaat, kun je uiteindelijk NIETS meer met je paard!
    Het is juist zo dat, hoe lomper jij gaat zijn tegen je paard, hoe relaxter je paard kan worden. Nonchalant je jas over je schouder zwaaien (oh, vond je dat eng? naja, dan doe ik het nog een keer of 80), je stick lomp tegen je paard zijn benen laten zwaaien "oeps, sorry, ik ben ook zo onhandig", etc etc

Extreme friendly JUIST doen bij je paard (maar dan wel van je paard aflopend). En niet heel zachtjes beginnen, maar JUIST flink hard (maar intussen je wel aan alle spelregels houden uiteraard).
    Overgevoeligheid met de drivinggame is naar mijn idee puur een friendlygame-probleem. Je paard wijkt niet omdat ze snapt wat je bedoeld, maar omdat ze bang is. Het is daarom van wezelijk belang om je paard aan het zwaaien en knallen van de carrotstick te wennen, zodat je met de drivinggame écht kun communiceren, dat je paard met de drivinggame niet angstig de stick ontwijkt, maar écht let op jouw energielevel.

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou is, maar bij mij wat de extreme friendly ook MIJN probleem. IK vond het geluid en gezwaai spannend en moest eerst mezelf er goed aan wennen voor ik oprecht ontspannen kon staan tijdens extreme friendly. Wellicht iets voor jezelf om eens na te gaan. Want een RB-ex paard zoals jij omschrijft kan ook voor jezelf erg spannend zijn en ervaringen kunnen ook jou gespannen maken. Hoe nonchalanter jij bent, hoe beter je je paard kan helpen ook ontspannen te worden.

Circlinggame is vaak een valkuil voor RB-ex paarden aangezien ze eindeloos rond kunnen vluchten. Door bv balkjes op de route te leggen kun je je paard helpen om op aarde te blijven. Maar ik lees vooralsnog eigenlijk vooral zoveel spanning bij alles wat je in beweging vraagt, dat ik denk dat de circlinggame en de squeezgame voor jullie nu geen oefeningen zijn om echt mee bezig te gaan. Alléén als je paard bij de andere oefeningen goed kon ontspannen. Friendlygame, drivinggame, yoyogame en sidewaysgame lijken me nu vooral belangrijk. Door te werken met pionnen en balken kun je je paard meer duidelijkheid geven in wat je van hem wilt.

succes

Fijne leerzame stukken hier, dank daarvoor!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maroush
    En dan een oefening kiezen waarbij ze wél kunnen bewegen, maar óók moeten nadenken. Of inderdaad een bekend patroon. Dan zou het goed moeten komen, zou je denken :P
    Da's een hele goeie inderdaad.
    Shanna is nogal lenig en zijwaarts, achterwaarts, figure 8, ze doet het allemaal met 2 vingers in haar neus, in galop als dat moet, met haar hoofd compleet de andere kant op.
    Het was daarom nogal zoeken naar een oefening die haar liet bewegen (en aangezien ze enorm voorwaarts is, ook graag lekker hard) maar die mentaal uitdagend genoeg was om haar te dwingen op aarde te blijven.

Het werken met hindernissen op de cirkel, is voor ons momenteel een goede oefening. Hoe RB-er ze is, hoe meer hindernissen er zijn. Balken, pionnen, tonnen. Maar in veel gevallen is het ook een "don't go there". Hoe licht ontvlambaar Shanna ook is (eh was), vaak was het toch vooral een door mij gemist signaal van haar, waardoor ik haar te ver uit haar comfortzone bracht om makkelijk en veilig terug te kunnen keren.

Wat ik ook wel doe, als Shanna echt haar hoofd verliest, is een simpele: stop nu!!! Disengagement, felle yoyo achteruit of iets dergelijks. Vaak vooral voor het moment heel effectief en handig als er weinig ruimte is. Maar uiteindelijk zal die spanning er toch uit moeten, dus je ontkomt vaak niet aan enige beweging.

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ja inderdaad die voorzichtigheid tussen de regels lees je heel goed! Dank je voor de tips!
    Ik was zeker voordat die kennis me kwam helpen heel erg gespannen. En bij hem zag ik dat ik haar gedrag iets minder serieus kon nemen. Als ze op hem buldozerde, dan zorgde hij dat ze terug ging. Net omdat hij er zo van overtuigd was, lukte het ook. Waar ik soms (heel fout ik weet het) toch voor haar aan de kant ging.

Nu is er stuk meer vertrouwen van mijn kant uit. Ben niet meer bang. Maar friendly gaat inderdaad ook heel stuk van mijn lichaamstaal afhangen want ik vind het ook wel spannend ja! Nuja ben in elk geval heel blij met deze tips en blij dat ik begin met haar heb kunnen maken. Ik zal mijn extreme friendly eerst wat oefenen met mijn LBintrovert. Hij is niet snel onder de indruk en al heel wat gezwaai gewend. Als hij naar RBintrovert gaat neigen is mijn energy fout. (handig een paard al 13jaar hebben, ken hem best goed.)

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Erg herkenbaar hoor, ik was eerst ook te voorzichtig waardoor ze juist nog RBE werd en ik daar nog meer gespannen van raakte.
    Ik henb haar nu een half jaar en nu lukt het steeds beter, al vind ik soms nog erg lastig hoor.

Ik krijg ook snel medelijden waardoor ik dingen ga mijden.
    Maar met andere dingen kwam dat weer niet ten goede, zo kwam ik niet echt verder ofcourse.

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ondertussen is het online spelen nog steeds heel moeilijk. Al is ze wel iets minder heftig RBE. De friendly is nog erg moeilijk. De stick op zich niet, maar met de string eraan weer wel. Ik mag m nu rustig over haar rug en nek heen doen. Maar het is ook erg afhankelijk van hoe ze zich op dat moment voelt. Soms kan ik ook op de grond zwaaien met de string als ik van haar wegloop, soms helemaal niet. Ik moet ook toegeven dat ik veel vaker met haar zou moeten spelen om echt verbetering te bekomen. Ik heb met mezelf echter afgesproken om enkel te spelen als ik me goed voel zodat ik niks kapot maak.

Ik moet wel zeggen buiten het spelen om, is er wel al een hele verandering merkbaar. Ik kan haar vragen om een ander stuk in te gaan en dan gaat ze wel snel, maar ik heb niet het idee dat ze angstig is dan. Ze durft soms zelfs ondeugend te zijn en proberen of ze eronderuit kan komen. Ik gebruik ook de stick om met voeren ze alle 3 in hun stal te houden tot de brok op is. En daar heb ik dan ook ontdekt dat ze voor de stick an sich niet zo bang is (ze moest een SERIEUZE fase 4 krijgen voor ze besloot Wico's eten gerust te laten :P). Verder gedraag ik me dan ook best lomp: gewoon pionnen in de wei gooien, de bakken waar ik hooi in doe gewoon met lawaai verslepen,... In elke stal staat een bak voor hooi en ondertussen kan ik ze gewoon hooi geven terwijl ze haar brok eet. Dus de bak terug rechtzetten en beetje aan de kant slepen. Ze is ook iets nieuwsgieriger als ze gewoon los is. Schrikt wel nog makkelijk, maar dan gaat ze al snel toch even kijken wat het is. Dat deed ze eerst helemaal niet.

Tips en ideeen blijven echter heel erg welkom. Is altijd handig zowel voor mij als voor anderen met een RBE.

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Voor mijn RBE is friendly ook nog steeds een beetje lastig. De stick zelf valt ook wel mee inderdaad.
    Al, moet ik deze wel weer bevestigen als ik op haar zit, omdat ik een keer een grotere fase heb moeten geven uit veiligheid is ze daar weer wat schrikkerige op

Verder merk ik dat de RBE strategieen die parelli geeft voor ONS niet zo goed werkt.
    Ik kan niet zo goed rustig in mijn lijf blijven.
    Maar Wonder staat ook liever stil, tenminste bij de dingen die ik nu tref.
    Ze rent het liefst naar mij toe.

Liberty ging wel beter de laatste tijd, af en toe wel even over-reacting wegrennen om met dezelfde vaart terug te komen. Wat moet ik daar mee?

Sandra, wat doe jij als Shanna dat doet?
    (dit vraag ik aan sandra omdat zij al veel liberty heeft gespeeld met Shanna )

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten