Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: NH en Polo?

Forumlid Ollie88's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Leeftijd
    36

NH en Polo?

Sinds dit jaar studeer ik in een universiteit in Engeland. Hier krijgen we de kans om Polo te spelen, iets wat ik me thuis nooit zou kunnen veroorloven. Nu ben ik al naar enkele trainingen geweest en het is toch wel anders dan ik me voorgesteld heb. De paarden reageren heeeeel licht op de hulpen, je stopt en stuurt ook met je zit en hoeft in principe nauwelijks aan de teugels te komen. Ook kregen we de eerste les uitleg over hoe gevoelig de paarden zijn en dat je niet moet trekken aan de teugels en niet mag schoppen om vooruit te gaan. Hij liet ons voelen met z'n hand dat z'n paard de lichtste aanraking kan voelen. Dat vond ik allemaal geweldig.
    Maar wat me wel stoort eigenlijk is dat de paarden heel veel tuig aan hun hoofd hebben hangen : meestal dubbele teugels en iets martingaal achtig en ook een redelijk zwaar bit. Ook krijgen ze af en toe tijdens de training een bal (soms keihard) per ongeluk tegen zich.

Het is een kans die ik nooit meer zal krijgen en ik zou het eigenlijk heel graag aan mijn Left Brain Extrovert leren wanneer ik weer thuis kom. Maar ik weet niet zo heel goed hoe ik me erbij moet voelen? Omdat ik principieel eigenlijk tegen al dat tuig aan hun hoofd ben. En ik voel me dan schuldig tegenover die paarden dat ik ze zo rij. (als ik het aan mijn eigen paard leer, dan zal dat met een touwhalster zijn, en hopelijk ooit bridleless)

Wat is zo jullie mening hierover? Vind je dat je iets voor een tijdje kunt doen waar je principieel eigenlijk tegen bent om dan uiteindelijk toch het goeie eruit te halen? Heb je zelf voorbeelden van zelf ooit in zo'n situatie gezeten te hebben?

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re:NH en Polo?

Op mijn vorige plek was de buurman een poloman.
    Hij had dus meerdere paarden. We kwamen hem vrijwel altijd tegen als we een groot rondje deden. Hij had zijn hyper de pieperpaard uitstekend onder controle, reed geweldig goed en zijn paarden liepen altijd buiten. De paarden kwamen aan meer dan voldoende beweging toe, hadden soortgenootjes, zagen er uitstekend uit. Dit was nu echt een paardenman. Daar hou ik van. Dan maakt een bit, of een wedstrijd toch niet uit? Hij hield van zijn paarden, dat merkte je aan alles.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Tsjah, als dat zware tuig niet zo gebruikt wordt als het zou kunnen en de paarden er relaxt onder zijn en er plezier in hebben, dan zou ik er persoonlijk weinig bezwaar tegen hebben. Helaas gaat het niet altijd zo in de sport. Ben wel benieuwd hoe het ze geleerd wordt vooral. Heel veel westernpaarden hoog in de sport zijn ook erg licht.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Maar je zegt toch zelf al dat de paarden op je zit zijn te rijden?
    Dan hoef je dat bit toch niet of amper te gebruiken?
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Ik doe nu 1 keer per week horseball, is natuurlijk helemaal niet hetzelfde, al is de manier van rijden het wel.
    Ook zoveel mogelijk op zit en beenhulpen en zoweinig mogelijk op de teugels trekken, en zo rustig mogelijk alles doen.
    Alleen houden wij geen stok vast om op de bal te slagen, maar horen wij de bal naar elkaar te passen door te gooien, en soms kunnen we hem niet vangen en valt hy ook eens op een paard, maar dan doen we ons best hem te ontwijken of toch te zien dat het niet op hun hoofd of benen is.

En als ie valt moeten we hem ook zelf kunnen oprapen, wat niet altijd even handig is.

Maar net als de rest zegt, als ze hun teugels bijna niet gebruiken, is er geen probleem vind ik, liever die hele hoop eraan en zonder trekken, dan een licht trensje, waar ze om de 5min in hangen

senna,venus en kenzy

Alles is zo hard en zo zacht als je zelf wilt denk ik dan
    Er hoeft geen 1 onderdeel van het paardrijden afgekeurd te worden als je je best doet om alles juist te gebruiken dus ook hierbij.

Als je principieel tegen bent zorg je ervoor dat je met jezelf in conflict komt. Daar kunnen anderen je niet bij helpen. Dit is heel persoonlijk.
    Je zult het zelf een plekje moeten geven dat je er mee akkoord kan gaan met de manier van omgang met de paarden.
    Je moet bij jezelf gaan vragen waarom ben ik tegen? Wat staat mij niet aan de manier van rijden, tuigage, omgang buiten het rijden om enz..enz...
    En dan hoe kan ik ervoor zorgen dat ik, want ik wil graag bij leren, hier mee om kan gaan zonder dat ik mijzelf in een conflict situatie breng.
    Zodat ik toch kan bijleren zonder dat ik steeds moet denken doe ik het paard pijn? Begrijpt het paard mij? Ben ik vriendelijk genoeg tov mijn eigen princiepes naar het paard toe.
    Heb je dat voor jezelf op een rijtje geniet dan lekker van alles wat je daar bij kan leren. Sommige kansen moet je gewoon grijpen als ze zich voordoen!

Inderdaad, jij bent de enige die weet hoe je je voelt. Het lijkt mijzelf wel heel tof, maar daar heb jij niets aan.
    Misschien kun je een tijdje 'op proef' mee doen? Als je merkt dat het niet is wat jij wilt, dan kun je er dan nog mee stoppen.

Je kunt er veel van leren. En misschien kun je later voor thuis een variant bedenken, waarbij het voor de paarden nog leuker is. (Met een schuimrubber bal of zo...)
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe> ach het kan allemaal hoor, geeft teminste een doel aan het freestyle rijden.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

weet je wat ik nu zo interessant vind aan dit filmpje is dat hij het paard kan sturen door, voor zover ik kan zien, zijn gewicht te verplaatsen.
    maar hij kan ook zijn gewicht verplaatsen om de bal te raken zonder dat het paard daar weer op reageert. Terwijl dat op een ander moment wel gebeurd. Hierbij kan je zien dat een paard duidelijk onderscheid kan maken tussen bepaalde bewegingen. Dat zowel ruiter en paard heel goed op elkaar afgestemd moeten zijn om dit van elkaar te begrijpen. Dit zijn heerlijke filmpjes waar je nog veel uit kan leren.

Ik vind dat filmpje heel sjiek!
    Lijkt me zeer leuk om te doen ook
    Vind idd ook dat die ruiter en zijn paard heel goed op mekaar afgestemd zijn!

Forumlid Ollie88's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Leeftijd
    36

Heel erg bedankt iedereen voor de reacties!

Het heeft mij heeeeeeel lang geduurd vooraleer ik wist waar ik stond tegenover het spelen van polo. Maar nu weet ik hoe ik ertegenover sta.
    Zoals Friese Tinkerfjord zei, ik heb een tijd "op proef" meegedaan om een wat duidelijker beeld te krijgen over hoe ik er tegenover sta.

Ik heb intussen al heel wat lessen gevolgd en ben helemaal verliefd geworden op polo.
    In die tijd heb ik het allemaal van dichtbij kunnen meemaken, kunnen zien hoe de paarden verzorgd worden en kunnen spreken met de grooms. Ik ben een heleboel dingen te weten gekomen die mijn ogen doen openen hebben.
    De paarden worden op en top verzorgd. Er zijn winter en zomerpaarden die elk 6 maanden getraind worden. Na die 6 maanden krijgen ze 6 maanden rust! Op gigantische weides! (Met vriendjes natuurlijk) Hier was ik heel erg van geschrokken!
    Ook tijdens hun werkperiodes krijgen ze een aantal dagen in de week rust.

Afgelopen weekend ben ik naar de Arena Polo Nationals gaan kijken. Ik heb een jongen zien rijden die op heel hoog niveau rijdt en die gebruikte zijn teugels zo goed als niet. Deed galopwissels alsof het niks was en stuurde door naar de richting te kijken naar waar hij wil. Hij zei dat dat eigenlijk de bedoeling is, dat je paard zo licht mogelijk is. Dat vond ik echt heel mooi om te zien en sedertdien ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat zolang ik ook zo probeer te rijden, ik het goed vind. (Het is dan ook zo dat onze instructeur ons aanmoedigd om te rijden)
    Mijn einddoel is dan om zoals in het youtube filmpje met mijn eigen paarden bridleless polo te spelen. Lijkt me gaaf!

Bladwijzers

Forum Rechten