Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: hoe zat dat ook alweer met LBi en motiveren?

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

hoe zat dat ook alweer met LBi en motiveren?

Vandaag heel toevallig een stalgenoot aangesproken dat ik "iets voor erbij" wel leuk zou vinden om gewoon meer te leren en weer es wat anders dan Diesel te rijden en hij zocht juist iemand dus dat kwam mooi uit.

Het is een kleine tinker genaamt fred en ik ken hem al langer en vroeger maakte we ook samen buitenritjes met de eigenaresse. Fred is 7 jaar en een echte LBi. Hij gaat nog net niet op zijn kont zitten maar dat scheelt niet veel. Vandaag dus even gekeken wat wel en niet kon. Heel duidelijk was dat fases verhogen alleen maar heel veel weerstand oproept. Dus Bleef ik bij fase 1 en probeerde mijn stem erbij te gebruiken om te motiveren.

Als oefening heb ik gekozen voor point to point. Fred stopt graag dus dat leek me wel een goeie. Ik ben begonnen in de draf want in stap is hij helemaal niet vooruit te branden. Ik heb elke keer gewacht op fase 1 met aandraven en meteen los gelaten als hij aandraafde. In de hoek wachtte ik op gesmak en dan ging ik weer verder.

Mijn doel was dat hij vanuit zichzelf sneller zou gaan reageren op mijn hulp doordat ik mijn fase niet verhoogde (en daarvoor beloont zou worden) en dat hij meer vaart zou nemen om eerder bij de volgende point zou komen. Beide was eigelijk niet gelukt. Hij nam wel wat meer vaart als ik dat vroeg, maar dat was eigelijk niet mijn doel.

Ik wil zoiezo de volgende keer naar het bos gaan want daar heeft hij meer looptlust maar hebben jullie nog goeie tips om hem meer te motivrrn om te lopen en hoe?

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Re:hoe zat dat ook alweer met LBi en motiveren?

Een LBI kan je soms beter motiveren door nog trager te gaan. En ze willen een doel hebben. Dus point to point is goed, rechte lijnen zijn goed, voedsel als motivatie werkt meestal ook super. Er is nog ergens een topic over LBI ik denk bij parelli level 1, maar ben niet zeker.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

maar nog trager gaat eigelijk echt niet voor mijn gevoel...hij struikelt nu al best vaak omdat hij gewoon niet actief loopt. Dus en traag en niet actief. of kan trager ook zijn stilstaan..nee toch? want dan blijven we eeuwig stilstaan..

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Very slow motion inderdaad. Ik gebruik die strategie ook niet vaak, want het is niet goed voor mijn geduld. Maar het schijnt wel echt te werken.
    Ik gebruik voedselmotivatie ondertussen wel
    Vind het zelf best grappig hoe ik best wat geduld heb, maar niet voor dat langzamer. Nu Wico denkt ook al snel dat ik stoppen bedoel dan.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

ik heb de 'nog langzamer strategie' wel eens gebruikt, werkte eigenlijk belachelijk goed :lol: Je zegt zelf al dat langzamer eigenlijk haast niet kan, maar dat ga je dus wel proberen bij deze oefening. Je gaat dus echt heeeeel langzaam, op het randje van stilstaan, maar dat net niet. Als het paard langzamer moet dan zijn eigen tempo (maar niet stilstaan!) kost dat meer moeite dan een beetje lekker doorstappen, dat is een beetje het idee volgensmij, dat hij daardoor zin krijgt om tempo te maken. Als ik na het hele langzame tempo wat meer actie vroeg, deed mijn LB-i paard opeens opgelucht mee :lol: En bovendien kom je iets meer samen in een energie level, in het teken van match en mirror, waardoor je makkelijker connectie krijgt... Dat vond ik zelf erg leuk om te merken!

Bladwijzers

Forum Rechten