Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: enge dingen passeren

enge dingen passeren

Noa is nu 4,5 en we zijn sinds een paar maanden buitenritjes aan het maken.
    We kunnen hier alleen langs kleine weggetjes rijden en komen dan ook om de zoveel 50/100 meter wel iets tegen.
    Hoe los ik het nou op als ze iets eng vindt om langs te gaan?
    Ze is erg kijkerig en staat regelmatig stil voor iets.
    Ze gaat er altijd wel langs, maar ik heb er geen lekker gevoel bij, ook dat het niet verbetert zeg maar, ik zou graag zien dat ze meer zelfvertrouwen hierin krijgt. Ik geef dan altijd toch veel druk en dat wil ik niet meer...
    Als ik met haar wandel gaat het super, dan heeft ze natuurlijk steun aan mij en loopt ze overal langs.
    Als ik haar achter een ander paard aan laat lopen wordt het eigenlijk erger, dan let ze totaal niet meer op mij en kruipt helemaal in het andere paard.
    Ze is sowieso een beetje gespannen buiten, ze houdt erg in met haar hoofd hoog. ( ze is gechecked door osteo)
    Zou ik bv eerst weer alleen stap ritjes kunnen maken tot ze rustiger wordt?
    Ik wandel ook veel met haar, dan is ze echt veel meer relaxed.

Wie heeft er tips of een idee waar ik aan kan werken?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re:enge dingen passeren

Als ze altijd een beetje gespannen is, zou ik daar eerst wandelend aan werken.
    Kun je haar voor je uit laten lopen tijdens het wandelen?

En kun je wandelen met zadel, opstappen, zitten tot ze ontspant of een klein stukje rijden en weer afstappen en verder lopen?

Een goede techniek van Parelli vindt je in de Friendly game: approach en retreat. Oftewel: naderen en terugtrekken.
    Loop met haar de oprit af en kijk wanneer de spanning begint op te bouwen. Op dit punt doe je wat oefeningen waarbij ze op jou moet letten en ontspant en dan ga je TERUG naar huis. Dit kun je herhalen tot ze niet meer gespannen raakt bij die plek.

Druk zetten op een nerveus paard werkt averechts, dat heb je ondertussen wel gemerkt. Zolang ze niet zélf kan besluiten ergens langs te lopen, zal haar zelfvertrouwens niet groeien.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ja, haar voor me uit laten lopen doe ik wel eens, als ze op haar gemak is gaat dit prima, maar wat doe ik dan zodra ze weer achter me wil kruipen voor iets? Dan dus eigenlijk stoppen en een oefening doen tot ze weer relaxed is en dan weer door? Of terug naar huis.
    Je leert ze dan niet aan weer richting huis te gaan zodra iets eng is omdat je ervoor zorgt dat ze eerst ontspant?

Laat haar maar kijken en laat haar lang kijken tot ze zelf aangeeft dat ze het veilig vindt en beloon haar daar dan op.
    Dat is vrij normaal, iets wat ze nog niet echt gewend zijn zien zij anders dan ons en zeker aangezien zij vluchtdieren zijn en wij niet.

Is er iemand die mij hier nog wat meer uitleg over wil geven ?
    Ik merk dat ik nog regelmatig terugval in mijn ouderwetse paardrij gedachten...
    "Je moet een goede leider zijn door je wil op te dringen. Hij neemt je in de maling!"
    Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel hard bezig om dit anders te doen en het lukt meestal aardig, maar het blijft lastig om het Parelli gegeven echt toe te passen buiten de oefeningetjes!

Het idee om dus ergens niet langs te gaan wat ze eng vindt, maar terug te gaan naar huis.
    Ik snap dat je dan oefeningen doet om haar aandacht te krijgen tot ze ontspant, maar waarom terug naar huis?
    Omdat dat de beloning is voor het ontspannen?
    En als je dan op weg terug naar huis weer 3 enge dingen tegenkomt?

Hetzelfde met afstappen bv als je iets tegenkomt wat spannend is.
    Mijn gevoel zegt dan dat dat okee is, dat het haar meer steun geeft als ik naast haar loop om ergens langs te gaan, maar in mn hoofd hoor ik dan ben ik nu wel een goede leider?
    Waarschijnlijk verwacht ik gewoon te snel te veel van haar. En ik vergeet soms wel eens dat Noa idd een nerveus paardje is, omdat ze alles zoo braaf doet.

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Als bij mij van die "oude" gedachten door mijn hoofd schieten denk ik altijd, ben ik dan wel een goede leider als ik mijn paardje van een klif duw?
    Is een goede leider iemand die dwingt en doorduwt, of iemand die je helpt vertrouwen te vinden, angst te overwinnen?

Je wil natuurlijk wel voorwaarts gaan, je wil niet de rest van je leven maar 10 meter buiten je terrein kunnen komen omdat daar een treshold zit, dus werk je daar aan vertrouwen en steeds een stapje verder, zonder je paardje van die spreekwoordelijke klif af te duwen, waardoor je weer bij punt a zou moeten beginnen, vertrouwen en respect geschaad worden.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Ja, dankje!

Ik was net even naar boeken aan het zoeken en kwam in de beschrijving van Carolyn Resnick tegen;

Dominant horses must fight for their position and lead horses do not.

En daarbij; Ghandi was toch ook een fijne vent

Bladwijzers

Forum Rechten