Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Hoe aan het donker laten wennen

Actief Forumlid marloes1987's Avatar
    Aangemeld
    May 2009

Hoe aan het donker laten wennen

De tijd is weer aangebroken dat we niet altijd in het licht naar de paarden kunnen. Uiteraard wil ik zoveel mogelijk vermijden om in het donker de weg op te gaan, maar soms ontkom je er niet aan. Om ook in de winter de wei uit te blijven gaan, moeten Shari en ik soms in het donker op pad.

Nou merk ik aan Shari dat ze alles in het donker net even iets spannender vindt. Dingen die overdag geen enkel probleem zijn, vindt ze dan enorm eng. Nou zie ik in het donker ook beduidend slechter, dus daar kan ik me absoluut iets bij voorstellen. Hoewel ik eigenlijk niet weet hoe een paard in het donker ziet.

Ik vroeg me daarom af of iemand ideeën heeft over 'donker-training'. We hebben uiteraard de benodigdheden om veilig de weg op te mogen (reflectie en licht), maar ik heb geen idee hoe ik dit het beste aan kan pakken. Is het een kwestie van veel doen en gewenning? Of zijn er wel degelijk tactieken om te gebruiken?

Wie heeft hier ervaring mee?

Forum Meubilair judith7's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Dagboek Berichten
    31

Re:Hoe aan het donker laten wennen

ik van mijn instructeur geleerd dat paarden in het donker beter zien dan mensen. wat ze wel moeilijk vinden is een abrupte overgang van licht naar donker (van zonlicht de stal in bijvoorbeeld), daar zijn hun ogen minder op toegerust.

ik zie bij een manege in de buurt elke week diverse paarden zonder problemen in het donker langs de weg lopen (met iemand op hun rug).
    zelf lijkt me dat ook heel spannend, nog nooit gedaan. en dat zal het wel grotendeels zijn: dat de mensen het zelf spannend vinden..?

ik denk dat het gewoon een kwestie is van uitgebreid de tijd nemen om vaak te oefenen en steeds een beetje verder/meer de dingen doen die je overdag ook doet. tot het voor jullie allebei gewoon bij het normale programma hoort.

vooral niet wachten met oefenen tot je echt de weg op MOET in het donker... want dan is het voor iedereen echt spannend!
    *** you can't do it without doing it ***

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Hoi,

Ik rij regelmatig langs de weg in het donker! Wonder is eigenlijk heel mak in het donker en merk dan niet veel verschil.
    Ik denk dat het wennen is, misschien eerst alleen op bekend terrein en zo uitbreiden?

Overgang van licht naar donker is voor paarden vaak vervelend, maar in het donker kunnen zij zich prima redden hoor
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Mss beste beginnen met wnr de avond valt?
    Nog niet helemaal donker is maar een goeie duister om in te rijden?
    Kan je paardje goed wennen tot het helemaal donker is

Geef ze idd genoeg tijd om te wennen.
    Waar sophie ooit moeite mee had waren de lantarens op straat en de snelle auto lampen die voorbij schieten.

Ik heb met nicky nog nooit geprobeerd hoop dat dat beter gaat.

Bladwijzers

Forum Rechten