Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Issue bij het geven van de achtervoetjes

Actief Forumlid Ana's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    30

Issue bij het geven van de achtervoetjes

Met mijn verzorgpaardje ben ik nu al een tijdje bezig met parelli, dit gaat steeds beter. Kelly wordt steeds meer paard en ik leer elke dag meer bij.

Vandaag hadden we alleen even een issue bij het voetjes geven.

Ik heb eerst haar voorbeen gevraagd dit ging goed en ging daarna naar het achterbeen van dezelfde kant. Als ik deze vraag tilt ze hem wel op maar trekt ze hem ook meteen heel ver in en soms zet ze hem vervolgens weer heel hard neer. Vaak kun je m wel gewoon pakken en de hoef uitkrabben.

Omdat dit vandaag extra opviel begon ik me te realiseren dat dit altijd een beetje zo is en dat ze altijd haar achterhoeven niet echt geeft maar optilt omdat ze mijn fase 2/3 vervelend begint te vinden en dat ik dan haar hoef gewoon vastpak .

Vandaag ging er dus toch maar even op door.
    Ik bleef geduldig haar voet vragen totdat ze hem enigszins aan mij gáf en niet gewoon optilde. Ik vond het resultaat zelf niet echt geweldig, Kel werd vooral heel kriebelig en omdat ik eigenlijk geen andere aanpak wist en het niet helemaal kon plaatsen, ben ik gestopt toen het ook maar een beetje goed ging.

Pijn in de hoef zal het hoogstwaarschijnlijk niet zijn omdat ze pas naar de hoefsmid is geweest en die heeft dit gecontroleerd omdat ze een tijdje geleden niet helemaal lekker liep. Ik hoop dat er mensen zijn met andere invalshoeken zodat ik beter tot een aanpak van het probleem kan komen (die misschien niet eens bij het voetjes geven ligt 'it's not about the....' zoals parelli geloof ik wel eens zegt )

Re:Issue bij het geven van de achtervoetjes

Mijn verzorgpaard heeft hetzelfde probleem. Bij haar zit de oorzaak in haar rug: een paar wervels die erg vast zitten, waardoor het fysiek moeilijk is op drie benen haar evenwicht te bewaren. Met behulp van ostheopatie, rust en daarna gerichte training om rug en achterhand soepel en sterk te maken gaat het langzaam beter. Zijn er aanwijzingen dat het een fysiek probleem kan zijn? Misschien wisselt ze vaak in galop of galoppeert ze overkruist?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    30

Ze galoppeert op een kant vaak verkeerd of overkruist inderdaad. Dan kan dat dus misschien wel zijn. Kan het dan wel dat het vooral bij 1 been is en niet bij allemaal?
    Is er een manier waarop je dit zeker kan weten??

Ja, bij mijn verzorgpaard is vooral linksachter moeilijk. rechts gaat beter. De beste manier om te weten of het iets fysieks is, is haar laten onderzoeken door een osteopaat, craniotherapeut, dierenarts of iemand anders die veel weet van wervels, gewrichten en spieren.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    30

Okee, dan ga ik dat overleggen met de eigenaar , want ik zou denken dat het dan hoogstwaarschijnlijk wel zoiets is, aangezien ze ook zit met dat galopperen. een paar weken geleden liep ze ook niet goed en we konden daar toen ook geen concrete oorzaak voor vinden.
    Bedankt !

Bladwijzers

Forum Rechten