Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 34

Topic: Wanneer ben je nou een "Horseman"?

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Wanneer ben je nou een "Horseman"?

"een horseman kun je herkennen aan de spullen die hij gebruikt, en de spullen waar hij verre van blijft"

Een uitspraak van een instructeur die mij de kans gaf kennis te maken met parelli natural horsemanship. Deze uitspraak is mij altijd bijgebleven. Waarom? waarschijnlijk omdat deze uitspraak bij mij nog al wat vragen opriep.

Kun je een horseman inderdaad herkennen aan de spullen die hij gebruikt, of belangrijker misschien wel de spullen die hij niet gebruikt?
    Kun je een horseman zijn, als je gebruik maakt van zadel, hoofdstel, bit, zweep en sporen?
    Of, misschien nog wel belangrijker, kun je ook GEEN horseman zijn, wanneer je je paard geheel zonder enig tuig oefeningen laat uitvoeren?

Kortom, wanneer ben je nou echt een "horseman", waar hangt dat van af? Kan iedereen een horseman zijn, of is dat weggelegd voor bepaalde personen? Of, anders gevraagd, kun je een horseman worden, of moet je daar bij het begin al een bepaalde feeling voor hebben?
    Wanneer kun je nou van iemand zeggen: "ja, jij bent een horseman"

Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: Wanneer ben je nou een "Horseman"?

Leuke vraag!

Tsja, wat is nu de definitie van een 'horseman'... ik denk niet dat je OF horseman OF helemaal geen horseman bent, maar dat je meer een soort 'nivo van horseman' zou kunnen hebben. En aangezien je met paarden NOOIT uitgeleerd bent, kun je ook niet echt een 'echte horseman' zijn... misschien wel een 'goede horseman' of een 'beginnende horseman' of een 'wat meer dan gemiddelde horseman'.
    En ja, er zijn best hele goede horsemen die dezelfde spullen gebruiken als hele 'slechte' horsemen, dus aan alleen het materiaal kun je helaas niet alles afleiden... maar in het extreme klopt het denkik wel: je zou een 'goede horseman' niet zien rondrijden met een twisted wire snaffle ofzo...
    pfff, lastig...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Ik denk dat het heel erg persoonsgebonden is wanneer iemand nou iemand anders een horseman vind.
    Ik vind Pat toch best wel een horseman en hij gebruikt sporen, bit, ....
    Ook honza vind ik een horseman en hij rijd met twee zweepjes, een in elke hand.

IK denk dat het bij mij persoonlijk meer gaat over de manier waarop die dingen worden gebruikt. je kan ALLES misbruiken als je wilt.

Voor mij kijk een horseman ook naar zijn paard. Je weet wel, jij kijkt wat Sunny doet en hoe hij reageert op wat jij doet en daaruit zoek je niewe technieken, zoiets. Echt kijken naar je paard, luisteren wat hij verteld. Als hij/zij eens een mindere dag heeft het opmerken en je plannen aanpassen hoort er bv ook bij.

Het is nogal algemeen, ik denk dat iedereen een horseman kan zijn of worden. Als je maar openstaat voor je paard en samen dingen doet in plaats van dingen met je paard doen.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik zou zeggen, laten wij ons daar het hoofd niet over breken maar laat het PAARD oordelen. Hoe reageert die? Oortjes naar voren, blij, graag werken, duidelijk plezier in het werken, geen staartgezwieper, duidelijk interactie tussen paard en mens enz? Dan heb je waarschijnlijk met een horseman te doen
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Niet te beschrijven maar altijd te zien. Kijk naar Eddy en voila. Kijk naar Pat zelf, kijk naar honza. Een horseman is altijd een horseman in alles wat ie doet. Niet alleen in de bak bij z`n paard als ie er mee "werkt"/speelt. Ook in de stal zelf bij het paard tijdens het mesten. Tijdens het voeren. Tijdens elke interactie. Zelfs bij de mens... Allemaal subjectief maar als je het ziet weet je het.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Hoe reageert die? Oortjes naar voren, blij, graag werken, duidelijk plezier in het werken, geen staartgezwieper, duidelijk interactie tussen paard en mens enz? Dan heb je waarschijnlijk met een horseman te doen
    Maar als je horseplay onderling bekijkt, wat zie je dan? juist, paarden die lol met elkaar hebben met een hoop gebijt, gezwiep van staarten en woest naar achter gerichte oortjes. Ik zie het niet per definitie als negatief gedrag, maar iets wat hoort in een spel met paarden.

Verder vind ik de uitspraak (een horseman kun je herkennen aan de spullen die hij gebruikt, en de spullen waar hij verre van blijft) eigenlijk een beetje beroerd. Er zijn middelen die een horseman pertinent nÃ*et zal gebruiken, namelijk de middelen die zijn ontwikkeld voor dwang. Tiedowns bijvoorbeeld, en al die maffe bitten die bestaan. Maar iemand die de spullen gebruikt die je een horseman ziet gebruiken, kan ook een rasechte gunsil zijn.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

ik sluit me (zoals meestal) volledig bij Niek aan, ook in "dagelijkse omgang"zonder dat er ook maar een paard in de buurt is, zal je een echte horseman herkennen.......

tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik nog maar een enkele horsewoman ben tegengekomen tot nu toe, wel verschillende horsemen.......

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie

tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik nog maar een enkele horsewoman ben tegengekomen tot nu toe, wel verschillende horsemen.......
    Dit heb ik me ook al eens afgevraagd Morrie.. waarom zijn dat meestal mannen??

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea

Dit heb ik me ook al eens afgevraagd Morrie.. waarom zijn dat meestal mannen??
    Mijn levenstheorie is dat mannen zijn geboren voor succes Immers - de man kan zich voortplanten wat hij wil terwijl een vrouw 1 keer per jaar een nakomeling de wereld in kan gooien. Daarom is het heel belangerijk dat mannen dmv succes hun vrouwen werfen en hun kwaliteiten door kunnen geven zodat het ras De Mens (en welk ander dier dan ook) het meeste kans heeft om te overleven.
    Dat is een prachtige smoes wanneer je tentamens verknalt en wanneer je je PC niet meer aan de praat krijgt.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

leuke theorie Pais, daar zullen mijn zeer macho collega's met enorme ego's het wel mee eens zijn

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Wat is een horsman?

"A Horseman is Half Man, Half Horse"

But who wants to be a horse
    Horses and Live, It's all the same to me...

ik sluit me (zoals meestal) volledig bij Niek aan, ook in "dagelijkse omgang"zonder dat er ook maar een paard in de buurt is, zal je een echte horseman herkennen.......

Snap ik dan weer niet heh
    Voor mij is iemand horseman door de eigenschappen die hij laat zien als hij met een paard bezig is. Wat voor eigenschappen laat die iemand zien als hij niet bij een paard in de buurt is?

Verder is het denk ik vooral mannelijk om volgelingen te ronselen, iets wat meestal bijdraagt aan het verwerven van de 'status' van Horseman. Ik ben een vrouw en voor mij is het voldoende dat mijn paard mij volgt.

Anders gezegd: mijn eigen 'Horsemanship' meet ik niet af aan de erkenning van anderen, maar meer aan de wijze waarop ik en mijn paarden elkaar verstaan. Publiek is daarbij niet noodzakelijk (Wel leuk soms).
    the horse will show the way

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Wat is een horsman?

"A Horseman is Half Man, Half Horse"

But who wants to be a horse
    ignorance is a bless of niet ?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door adinda

Snap ik dan weer niet heh
    Voor mij is iemand horseman door de eigenschappen die hij laat zien als hij met een paard bezig is. Wat voor eigenschappen laat die iemand zien als hij niet bij een paard in de buurt is?

Anders gezegd: mijn eigen 'Horsemanship' meet ik niet af aan de erkenning van anderen, maar meer aan de wijze waarop ik en mijn paarden elkaar verstaan. Publiek is daarbij niet noodzakelijk (Wel leuk soms).
    Hier kom je weer uit op het stukje "niet beschrijfbaar" . Een eigenschap is nooit ten volle te beschrijven. Je moet het ervaren. En een horseman is het op ELK gebied. in ALLES wat ie doet in elke gedraging.

precies Niek, als je er ooit eentje tegenkomt, zal je het direct herkennen, al is er in geen velden of wegen een paard te bekennen.

Echte horsemen hechten geen waarde aan "volgelingen" die hebben geen last van hun ego en hebben een macho-ectomie (term van Parelli, oude level 2 boek) ondergaan

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten