Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Pijn tijdens beslaan?

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Pijn tijdens beslaan?

Ik heb het idee dat Ab pijn heeft aan zijn hoeven tijdens het beslaan... Ik heb niet zo veel verstand van beslaan (na 10 jaar zonder hoefbeslag), dus ik vraag me af of dit normaal is?

Ab is vorig jaar hoefbevangen geweest en sindsdien heeft hij kunststof beslag (alleen voor). Hij heeft problemen met oa zijn darmen, lever en nieren waardoor zijn hoeven niet zo sterk zijn (of waren) als vroeger. Hij wordt hier nu ook al een jaar voor behandeld, dus het zou best kunnen dat zijn hoeven inmiddels wel al weer sterker zijn geworden hoor.

Tijdens het bekappen is hij heel braaf. Maar op het moment dat het oude beslag er af wordt gehaald en op het moment dat het nieuwe beslag wordt genageld, doet hij er alles aan om zijn hoef weer op de grond te krijgen. Het lukt op deze manier bijna niet om het nieuwe beslag te nagelen... Nou helpt het ook niet echt mee dat de hoefsmid die ik sinds kort heb vrij langzaam is, dus het duurt lang. Maar aan de andere kant is hij wel voorzichtig en heel erg rustig/geduldig (Ab kan namelijk ook niet tegen mannen die boos/ongeduldig zijn, maar dat is deze hoefsmid niet).

Nou lijkt het er dus op dat het pijn doen als het hoefbeslag genageld wordt. Maar het zou ook kunnen dat het een conditionering is van het beslaan na de hoefbevangenheid (toen heeft hij pijnstillers gekregen, maar ik kan me voorstellen dat het toch wel erg pijn gedaan heeft). Of is het gewoon een kwestie van geduld opbouwen? Hij is het natuurlijk ook niet gewend om beslagen te worden. (En ik ook niet...)

Ik ben benieuwd naar jullie mening hier over.

Overigens wil ik wel weer gaan proberen of hij zonder hoefbeslag kan, maar dit wil ik dan in de zomer gaan doen, omdat in de winter de grond zo hard is.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:Pijn tijdens beslaan?

Hoe reageert hij als je met een hamer op de hoef klopt, zoals de hoefsmid dat ook doet als de nagels erin gaan?

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Goede vraag. Dat ga ik meteen even proberen. Daarna laat ik het hier weten

Als het nieuwe beslag wordt genageld, staat hij dan met zijn andere voet bloot? Of doet hij het ook als er 1 kant onder zit? Wellicht doet het op blote voeten staan zo zeer dat hij eigenlijk zijn voeten niet meer op wil tillen. Pony van een vriendin heeft dit vroeger gehad, deed zeer om naar te kijken, die zakte op een gegeven moment bijna door haar knieën van de pijn. Ook een bekend fenomeen hier, paard heeft rechtsvoor pijn, en wil dan linksvoor niet optillen
    Een paard is een paard, laat hem dan ook in zijn waarde

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Dat is inderdaad ook een goede optie! Maar hij doet het ook als het beslag aan de andere kant er al/nog onder zit, dus dat gaat in dit geval niet op...

Marja, ik kon geen hamer vinden, dus ik heb met een hoevenkrabber op zijn hoef geslagen. Als ik heel erg hard sla (dat is met een hoevenkrabber natuurlijk nog niet zo hard als met een hamer) dan trekt hij ook zijn hoef weg. Dat is toch niet normaal?

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Kan het ook een combinatie zijn met lang zijn been op moeten tillen, samen met de klappen op de hoef die ook in zijn gewrichten aankomen? Dus dat zijn hoeven zelf niet zozeer de oorzaak van de pijn zijn, maar de onnatuurlijke houding met gebogen gewrichten die ook nog eens trillingen te verwerken krijgen?
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Hier doet het beslaan geen pijn, pony reageert helemaal niet, mits fijne hoefsmid. Dus lijkt me toch niet helemaal normaal.
    Kan het zijn dat er toch weer iets speelt in zijn hoef?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

En wat gebeurt er als je met je hoevenkrabber net zo hard slaat op de achterhoeven, heb je dat toevallig ook geprobeerd?
    Als hij daar niet op reageert met wegtrekken, dan kun je met redelijke zekerheid stellen dat hij pijn heeft... En dan lijkt het me aan de hoefsmid/DA om uit te zoeken hoe dat komt...

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Hoefbevangenheid wordt vaak genoemd in combi met cushing. Sorry

http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl...hp?content=236

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Kan het ook een combinatie zijn met lang zijn been op moeten tillen, samen met de klappen op de hoef die ook in zijn gewrichten aankomen? Dus dat zijn hoeven zelf niet zozeer de oorzaak van de pijn zijn, maar de onnatuurlijke houding met gebogen gewrichten die ook nog eens trillingen te verwerken krijgen?
    Dat is ook nog een optie ja. Maar ik heb het idee dat het geen probleem is als hij heel lang zijn been op moet tillen om bekapt te worden (dat zou ik wel eens kunnen testen).

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Hier doet het beslaan geen pijn, pony reageert helemaal niet, mits fijne hoefsmid. Dus lijkt me toch niet helemaal normaal.
    Kan het zijn dat er toch weer iets speelt in zijn hoef?
    Dank voor je reactie. Ik was wel benieuwd hoe het bij andere paarden gaat, omdat ik zelf verder geen ervaring heb (en eigenlijk ook nooit heb gekeken als andere paarden beslagen werden).

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    En wat gebeurt er als je met je hoevenkrabber net zo hard slaat op de achterhoeven, heb je dat toevallig ook geprobeerd?
    Als hij daar niet op reageert met wegtrekken, dan kun je met redelijke zekerheid stellen dat hij pijn heeft... En dan lijkt het me aan de hoefsmid/DA om uit te zoeken hoe dat komt...
    Goh, dat was wel handig geweest als ik dat ook had geprobeerd... Morgen maar eens doen! De hoefsmid die ik nu heb heeft geen idee hoe het komt (maar ik moet zeggen dat ik ook moeilijk met hem kan praten omdat hij dialekt spreekt). Dus misschien is het niet onverstandig om er een dierenarts bij te halen...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Hoefbevangenheid wordt vaak genoemd in combi met cushing. Sorry

http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl...hp?content=236
    Ja dat weet ik, dank je wel! Dit is ook een van de oorzaken geweest waardoor hij hoefbevangen is geraakt. Nu is de Cushing echter over, dus dat zou op dit moment geen oorzaak meer moeten zijn. Maar goed, het duurt natuurlijk een tijd voordat de hoeven weer helemaal sterk zijn geworden. Ook heeft hij nog steeds wat problemen met andere ingewanden en ook dat heeft weer invloed op de hoeven...

Lastig is dat het dus heel erg goed kan dat hij pijn heeft aan zijn hoeven doordat zijn nieren en lever niet goed functioneren. Maar dan is niet beslaan ook niet echt een goede optie, want dan zal het lopen over de harde bodem (in de paddock) ook pijn doen.... Hoefschoenen heb ik in het begin ook geprobeerd, maar die kan hij niet dag en nacht omhouden. Nog andere ideeën?

Het eerste waar ik eigenlijk aan moest denken was het beslag. Heb je ook warm beslag gehad en reageerde hij toen ook zo? Die kunststof ijzers vormen niet optimaal naar de hoef waardoor bij verkeerd beslaan de nagels in gevoelige delen terecht kunnen komen. Vooral omdat je ook zegt dat met het beslag eraf halen ook zo reageert.

Maar het zouden ook de trillingen van de klappen kunnen zijn die door het been dreunen. Vooral de kogel krijgt heel wat te verduren, klappen met beslaan en heen en weer bewogen met ijzer er weer afhalen, en ook in de knie kan hij het goed voelen.
    Zijn er foto's gemaakt van zijn hoeven? (zo niet zou ik dat zeker aanraden om alsnog te doen) Als het goed is staat daar ook de kogel op, als ze daar niets op zien zou ik de veearts vragen om goed naar de knieën te kijken.

Beslaan hoort geen pijn te doen, zelfs bij de slechtste smeden die ik heb gezien hadden de paarden geen pijn met beslaan en al helemaal met ijzers eraf halen. En ook mijn pony die flink gecorrigeerd is met behulp van ijzers (warm beslag) had geen pijn tijdens het beslaan ook al deden zijn voetjes wel zeer met lopen.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Beslaan hoort inderdaad geen pijn te doen, ook mijn 25-jarige staat half te slapen als ze beslagen wordt, dus dat je alarmbellen afgaan bij een negatieve reactie is volkomen terecht. Foto's van de voeten laten maken is ook wel een goed idee.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Wico reageert soms ook wel met terugtrekken, maar meer omdat hij het niet zo leuk vind dat kloppen. Bij ijzer afhalen doet hij het nooit. Na een paar nagels houdt hij er ook mee op, dan heeft hij weer door dat het niks pijnlijks is.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Is het niet een idee dit ook even met Den Hoek te overleggen, daar is hij toch vrij lang in behandeling geweest?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Mijn HB-pony vindt het aftikken onder de nagels wel vervelend, dus net voor ze gebogen worden.
    Hmm, ik zit niet zo in de vakliteratuur.

Kan het zijn door de HB dat de wand minder is en hij op één of andere manier toch dichter bij het leven zit?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten