Ik heb het idee dat Ab pijn heeft aan zijn hoeven tijdens het beslaan...Ik heb niet zo veel verstand van beslaan (na 10 jaar zonder hoefbeslag), dus ik vraag me af of dit normaal is?
Ab is vorig jaar hoefbevangen geweest en sindsdien heeft hij kunststof beslag (alleen voor). Hij heeft problemen met oa zijn darmen, lever en nieren waardoor zijn hoeven niet zo sterk zijn (of waren) als vroeger. Hij wordt hier nu ook al een jaar voor behandeld, dus het zou best kunnen dat zijn hoeven inmiddels wel al weer sterker zijn geworden hoor.
Tijdens het bekappen is hij heel braaf. Maar op het moment dat het oude beslag er af wordt gehaald en op het moment dat het nieuwe beslag wordt genageld, doet hij er alles aan om zijn hoef weer op de grond te krijgen. Het lukt op deze manier bijna niet om het nieuwe beslag te nagelen... Nou helpt het ook niet echt mee dat de hoefsmid die ik sinds kort heb vrij langzaam is, dus het duurt lang. Maar aan de andere kant is hij wel voorzichtig en heel erg rustig/geduldig (Ab kan namelijk ook niet tegen mannen die boos/ongeduldig zijn, maar dat is deze hoefsmid niet).
Nou lijkt het er dus op dat het pijn doen als het hoefbeslag genageld wordt. Maar het zou ook kunnen dat het een conditionering is van het beslaan na de hoefbevangenheid (toen heeft hij pijnstillers gekregen, maar ik kan me voorstellen dat het toch wel erg pijn gedaan heeft). Of is het gewoon een kwestie van geduld opbouwen? Hij is het natuurlijk ook niet gewend om beslagen te worden. (En ik ook niet...)
Ik ben benieuwd naar jullie mening hier over.
Overigens wil ik wel weer gaan proberen of hij zonder hoefbeslag kan, maar dit wil ik dan in de zomer gaan doen, omdat in de winter de grond zo hard is.
Bladwijzers